Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Jos haluat hajauttaa, osta jokaista. Tästä ketjusta löytyy aika paljon lisää tietoa.

Motley Foolin artikkeleista on varmaan kaikenlaisia mielipiteitä, mutta tässä tämänpäiväistä heiltä:

2 tykkäystä

Mukavat ostopaikat aukes kun lomilta avasin koneen :smile: Täällähän on toitoteltu pitkään että tälläset on aika normaalia vetylappujen kanssa. Mennään suuntaan ja toiseen. Jäitä hattuun ja ajatelkaa pitkällä tähtäimellä +5v. Eiköhän hymyilytä sitten kun vety alkaa saamaan jalansijaa enemmän. En ole varma luinko oikein mutta Eu-tukipaketin paketissa oli että ilmastoa tukeviin investoihin käytettäviä tukia pienennettiin. (korjatkaa jos olen väärässä) Pieniä pomppuja matkaan :+1:
McPhy, Nel, Plug lisäys tähän päivään alelaarista :sunglasses: Plugilla taitaa olla kohta tuloksia tulossa.

Renewables beat fossil fuels

1 tykkäys

Hyvää kuvaa mitä auto alalla isot toimijat tekee vedyn kanssa :slight_smile:

3 tykkäystä
5 tykkäystä

On uudempaa ja vanhempaa vety projektia. Itse selasin vain partneri listauksia ja silmät&hermot loppui, kun 100 ikkunaa auki kerralla. Vastaan tuli tuttuja firmoja, mutta paljon todennäköisesti listaamattomia yrityksiä.

https://hydrogeneurope.eu/projects

3 tykkäystä

Onko kenelläkään ajatuksia tai odotuksia Saxlundin tai VOWin Q2 rapsoista? Molemmat tulevat noin kuukauden päästä. Scatec Solarin rapsa näytti omaan silmään hyvältä nopealla vilkaisulla ja hyödynnän itse nämä laskut.

Mukavasti sataisi ranskalaisten firmojen laariin, esim mcphy :slight_smile:

5 tykkäystä

Samaa ihmettelin Nikola-ketjussa, mutta en saanut vastausta. Uskon että vety tulee hitaasti yleistymään ainakin raskaan liikenteen käyttövoimana, mutta kuten kaikessa energia- ja polttoainebisneksessä, katteet tulevat olemaan matalat. Eihän kukaan osta vetykäyttöisiä kulkuvälineitä, jos hankinta- ja käyttökustannukset ovat suurempia kuin bensa/diesel/sähkö-vaihtoehdoissa. Jotta liiketoiminnasta saadaan kannattavaa, voluumien täytyy olla isoja. Vety-start-upeilla voi olla alussa tärkeä sparraajan rooli, mutta lopulta Eonin, Shellin ja Daimlerin kaltaiset jättiläiset ottavat markkinat haltuunsa. Varsinkin öljyjättien on pakko saada korvattua fossiilisten laskevaa liikevaihtoa uusilla energiamuodoilla.

Mitä tulee rahan tekemiseen vedyllä, paras tapa taitaa olla hyvän tarinan keksiminen, mainostoimiston palkkaaminen ja sijoittajien rahojen vieminen. Nikolan perustaja on jo miljardööri, vaikka ei ole myynyt yhtään vetyrekkaa.

7 tykkäystä

Ainakin vetyasemien bisnesmalli on kerätä esim. aurinkokennoilla ja halvasta yösähkön huutokaupasta halpaa sähköä, jota käytetään vedyn “keräämiseen” tavallisesta vedestä. Sitten sitä halvalla tuotettua vetyä myydään sopivalla katteella.

1 tykkäys
1 tykkäys

Kukaan perehtynyt tarkemmin biofrigas yritykseen?

Heillä ollut tapaaminen metaconin kanssa, yhteistyöstä ei kuitenkaan ole vielä tietoa.

Sähkön tuottamisen kustannus auringosta ja tuulesta laskee jatkuvasti teknologisen kehityksen seurauksena. Siksi tätä tuotantoa voidaan rakentaa lisää kiihtyvällä tahdilla. Ongelmana on auringon paisteen, tuulen ja vesivoiman ajallinen vaihtelevuus. Rakennetaan tuotantokapasiteettia, jolle ei huippujen aikana löydy kulutusta lähietäisyydeltä. Siksi halutaan varastoida sähköä. Tähän on monta tapaa ja vety on näistä vain yksi. Tehdään elektrolyysillä sähköstä ja vedestä vetyä. Vetyä voidaan käyttää polttokennon polttoaineena sellaisenaan, prosessoida edelleen helpommin kuljetettavaksi yhdisteeksi, siirtää ja prosessoida takaisin vedyksi tai toiseksi hiilivedyksi.

Kun sähkön varastointiongelma on näin saatu ratkaistua, voidaan rakentaa lisää “ylimääräistä” sähkön tuotantokapasiteettia. Syntyy itseään ruokkiva kierre. Tarvittavaa teknologiaa kehitetään edelleen, ja tuotanto- ja varastointikustannus laskee.

Tässä tarvitaan laitteistoja: tuulivoimaloita, aurinkovoimaloita, elektolyysilaitteistoja, säiliöitä, putkistoja, tehtaita, tankkereita, tankkausasemia, polttokennoja, akkuja, materiaaleja näiden valmistamiseen.

Arvoketjussa ovat tällä hetkellä voitollisia energian tuottajat ja siirtäjät. Tämä mahdollistaa kehityksen jatkumisen. Kehitystä tuetaan valtiollisin toimin ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi. Keskuspankkien rahan painamisella ja alhaisella korkotasolla on myös positiivinen vaikutus. Koko arvoketjun kaikkien tekijoiden muuttuminen voitollisiksi on ajan kysymys. Kehitys menee siihen suuntaan.

En osaa sanoa, mikä firma on tässä kehityksessä voittaja. Siksi olen hajauttanut sijoitukset arvoketjun eri osiin ja kilpailijoihin erityisesti laitevalmistajiin. Itse en usko voittajaa löytyvän arvoketjun loppupäästä autoteollisuudesta, koska kilpailu on siellä erittäin kovaa.

28 tykkäystä

Sinulle vastattiin ja annettiin lähteitä josta hakea lisää tietoa. Se että haluatko uskoa on eri asia johon muut eivät voi vaikuttaa.

@Pohjolan_Eka sorry vähän banaalista vastauksesta mutta tätä on jauhettu satoja viestejä tässä ja muissa ketjuissa (fortum ,nikola).

Lyhyesti; sähkön hinta tulee tippumaan pysyvästi aurinko- ja tuulivoiman kasvun kautta, ongelma on varastointi jonka vety ratkaisee. Samalla vety levittyy kaikkialle autoista voimalaitoksiin jne.

9 tykkäystä

Ihan kiva kirjoitus tältä päivältä. Kannattaa lukea onnistuu kääntäjänkin avulla :slightly_smiling_face:. Jostain kumman syystä nuo minunkin viimme päivien lisä ostot ale laarista osuu aika tarkasti tähän kirjoitukseen :wink: hyvin on ukko perillä asioista. Jokainen voi käydä tarkastamassa asian Ostin/Myin vetyä osiosta :grin:.

17 tykkäystä

Tuo kirjoitus nostaa hyvin esiin Euroopan mahdollisuuden vedyn suhteen. Toisin kuin USA:ssa ja Kiinassa, on Euroopassa nyt ottollinen maaperä vetyteknlogian läpimurrolle. Valtaosa kansalaisista on ilmastonmuutosta vastaan ja poliitikot ovat valmiit tukemaan investointeja vetyyn.

13 tykkäystä

Tuossa vähän pohjaa miksi minä olen koko ajan kasvattanut Ballard pottia.

Vanha kirjoitus mutta antaa jotain kuvaa aiheesta.

Uudempaa tarinaa.

6 tykkäystä

Deraktionaer on ollut muuten erinomaisesti kartalla vetyyn liittyvissä asioissa. Varsinkin Michel Doepken juttuja eri firmoista on tullut seurattua tarkkaan.

Edit: Otetaan vielä lainaus kääntäjällä

" Where should the money go and with what intensity? Your focus?

Electrolysis is and remains the core technology of a hydrogen economy because, for example, we will continue to burn the processed hydrogen in turbines in the long term. Hence my very clear preference: let us invest a lot in hydrogen production, i.e. in water electrolysis, and bring the costs down through a market launch program and generous goals."

Itse olen panostanut vahvasti elektrolyysifirmoihin. On ratkaisu sitten puhdas vety tai joku power to x niin lyysilaitteistoa siihen tullaan tarvitsemaan. Valmistajia on suhteessa potentiaaliseen markkinaan nähden vähän.

11 tykkäystä

Kyllä… ja aina asiaa eikä mitään tyhjänpäiväistä :+1:.

2 tykkäystä