Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Greenlane renewablesta vähän juttua. Tämäkin laskutrendissä mutta targetit dollarin päälle ja ennen koronalaskua kerkesi jo sinne 0.8$ hujakoille. Tuli ostettua kun joku tästä jotain mainitsi tällä viikolla.

Tankkailiko joku muu tätä ja millä suunnitelmalla?

2 tykkäystä

Sen verran kova ollut lähiaikojen nousut kaikkien uusiutuvien suhteen, että itse en tähän vielä ole viitsinyt lähteä mukaan, vaikka tarkkailussa on. Kun katselee viime kuun hintoja, niin itse otan entryn tähän jossain 0.3x kohdin, jos sinne mennään.

Itse olen nyt kyllä yleisesti tykästynyt kanukkien pörssiin, koska hyvin saman tyyppistä menoa suomen kanssa, eli kaikki ei keuli nyt +100% ihan joka jutusta😊

1 tykkäys

Vastaan @Aston_Livingstone täällä kun en viitsi ostin myin ketjua tukkia.

Jaoit Fortumin puolelle erinomaisen Vesa Ahoniemen ketjun vetyyn liittyen. Toisaalta ostin myin ketjussa annat ymmärtää, että tässä olisi vastaantyyppisiä hypyn merkkejä kuin kannabiksen kanssa oli.

Ahoniemen twiittiketjussakin mainittu vetystrategia kannattaa vaikka lukaista läpi alkuun.

Vaikutat kuitenkin hieman olevan kiinnostunut vedystä ja sietäisikin olla kun kaiketi Fortumia salkussa on hyvä määrä!

8 tykkäystä

Se miksi kommentoin juuri tuonne ostin/myin ketjuun oli nämä ko. ketjussa esiintyvät havainnot, että ”ostin myin XX vaikka en tästä tiedä”. Siitä syntyy vaikutelmaa, että osa ei perehdy ostoksiinsa. Näitä tuntuu olevan eniten vetyosakkeissa lukumäärällisesti. Tätä kun tapahtuu tarpeeksi isossa mittakaavassa, niin mitäs siitä syntyykäään…

Se miksi omistan fortumia, enkä näitä muita kandidaatteja, liittyy juuri siihen että jaksan kiinnostua parhaiten fortumista ja siitä olen mielestäni paremmin kärryillä keissinä kuin yhdestäkään näistä muista. Fortumissakin tuntuu olevan paljon uutta tulossa ja lähinnä uutta strategiaa tässä seuraavaksi odotan. Myös luotettavan tiedon, analyysin, saanti on (fortzassa) minulle helpompaa. Toimin siis kuten sanon, eli sijoitan sinne mihin olen yrittänyt perehtyä. Olen vain yleistasolla kärryillä vedystä, enkä pysty kovin tarkkaan sanomaan mikä sen potentiaali on eri osakkeiden kannalta. On hyvin mahdollista että ne parhaat keissit menevät minulta sivu suun, mutta olen valinnut sijoittaa jollain lailla pyrkien hallitsemaan riskejä silläkin uhalla että parhaat raketit räiskyvät muualla :grin:

Vaikka en tätä ketjua seuraa aktiivisesti niin Kuulisin ihan mielellään että kun hommaatte näitä niin mill tähtäimellä, millä tuottovaatimuksella jne. olette ostaneet?

Kuka haluaa aloittaa?

Hetken mietittyäni kenties minua hommassa häiritsee se vaikutelma, ettei jakseta yrittää perehtyä ostoksiin (useimmat liene perehtyvät, mutta havaintojeni mukaan eivät kaikki). Voi hyvin olla että mitään hypeä ei vedyssä ole. Sillon olen väärässä ja artikulaatiolleni tuskin on perusteita. Sellainen häiritsevä fiilis vain syntyy :thinking:

6 tykkäystä

Teen nyt ehkä vähän tökerösti, kun en ota tästä itse koppia vaan yritän sysätä sitä aktiivisemmalle foorumin käyttäjälle, mutta PowerCell Sweden ja ehkä myös McPhy voisi NEL:in tapaan ansaita oman ketjunsa myös täällä? Tämä helpottaisi myös uusien firmoista kiinnostuvien sijoittajien tiedonhakua, kun ei tarvitse kahlata läpi koko energiaketjua (liittyen mitä osta&myy -ketjussa on puitu).

Sijoitan itse hieman pidemmälle ehtineisiin firmoihin ja PCELL on omassa tallissa yksi voittajasuosikeista. Löytyy jalansijaa markkinalla ja taustalla isoa rahaa (Bosch yhtenä omistajana). Tulisi näiden täälläkin foorumilla eniten esillä olevien osakkeiden omat uutiset ns. arkistoitua ja linkitettyä nimetteyihin ketjuihin :slight_smile:

6 tykkäystä

Hyvä kun et ottanu koppia. Täs on nyt taas lähdetty forkalla luokittelee vety/energiaukkoja jotenkin kakkosluokan sijoittajiksi. Informaatiota ja perusteita osakeostojemme tueksi on kyllä saatavilla ihan ähkyksi asti. Vedettiin kyl ihan kölin alta, et oma ketju pystyyn, jos ei energia/vetyostoista laita viel perusteluja osto ja myyntiketjuun. :smile: Ei voi olla huomaamatta, et tääl ihan liikaa kyläpoliiseja ansiomerkkien toivossa.

21 tykkäystä

Zijoittajan twiitistä poimittua, eli eilisen kauppalehden juttu vetyfirmoista.

11 tykkäystä

Ok. Ymmärrän näkökantasi. ja samaa mieltä pointtisi suhteen. En missään nimessä suosittele mitään muiden mukana peesailuja sijoitusten kanssa vaan aina pitäisi tehdä oma DD, erityisesti vetyjen kanssa.

Tähtäin itsellä on näiden kanssa tuolla 2030 tienoilla. Toki yrityskohtaisia painotuksia tulee tehtyä, riippuen arvostustasoista, vetylapuilla kun liikkeet ovat melkoisen hurjia jo ihan päivätasollakin. Koronan uskon menevän ohi ja tämän jälkeen (ja aikana) panokset on suunnattava ilmastonmuutoksen estämiseen ja torjuntaan.

Euroopassa isona kasvuajurina tulee olemaan tuo EU:n ja maiden omat vetystrategiat (mm. Saksa haluaa olla johtavassa asemassa Euroopassa). Tämä on oikeasti konkreettinen kasvuajuri koko vetyteollisuudele. Jenkeissä pressanvaalien voittaja merkitsee mielestäni paljon, Bidenillä ja Trumpilla on melkoisen eriävät mielipiteet vaikkapa ilmastonmuutoksen suhteen.

Omat vetyostokset ovat painottuneet osittain pidemmälle ehtineisiin firmoihin sekä elektrolyysilaitteistojen valmistajiin. Olkoot ratkaisu vety tai jokin muu P2X niin ilman elektrolyysilaitteistoja hommasta ei tule mitään. Elektrolyysilaitteiston tarjoajia on maailmanlaajuisesti rajallinen määrä ja näistä on osa jo ostettukkin isojen toimesta pois. Tämä kuva kertoo hyvin elektrolyysilaitteistojen tilasta (huom vain "renewable hydroegen electrolysers)
image

@Badwithmoney PCELL on varmasti vetylapuista yksi suosituimpia NEL:n ohessa varmasti täälläkin foorumilla, mielestäni ansaitsee oman ketjun (eikä tarvitse sitten tätä ketjua kahlata yksittäisen yrityksen infon osalta)

McPhy ketjun perustamista on tullut pohdittua, kun ainakin ostin/myin ketjun perusteella lisää omistajia on tullut reippaanlaisesti viimeisen parin viikon osalta.

Edit: Niin ja yrityskohtaisia omia laskelmia en kyllä täällä jaa :slight_smile:

16 tykkäystä

Kiitos hyvin muotoilluista perusteista. Pitää yrittää jaksaa tätäkin ketjua välillä silmäillä, niin varmasti oppisin vedystä aika paljon ennen kuin soittelen suutani tuolla kylillä :+1::sweat_smile:

9 tykkäystä

Tässä on hieman Googlen statistiikkaan vety-hauista eri kielillä (englanti, saksa, ranska, espanja ja italia).
image
Yllättävän monesta maasta on vetyyn liittyviä hakuja tehty jopa Afrikassa. Euroopassa on näemmä vain muutama maa Suomen lisäksi, joissa vetyyn liittyviä hakuja ei juuri ole. (Edes suomen kielinen termi “vety” tuottanut osumia.)

Kuva 2: Jos verrataan näitä hakuja keskenään kahden vuoden ajalta, niin voidaan havaita selkeä kasvu Saksassa (punainen). Englannin kieliset (Sininen) haut ovat kasvaneet myös jonkin verran. Englannin ja Saksan kielisissä hauissa on ollut hyvin samankaltaiset nousut vuoden alusta Korona romahdukseen ja uusi pari kuukautta sitten alkanut nousu.


Italiassa (liila) on selkeästi havahduttu asiaan tässä parin viikon sisällä. Ranskassa (keltainen) on tapahtunut selkeästi havaittava tason nousu viimeisen 2-3 kuukauden aikana. (Tästä yhdistetystä kuvaajasta sitä on hieman vaikea havaita.) Espanjassa (vihreä) vetyä ei juuri ole noteerattu. Kielikohtaisissa tilastoissa tosin nousi esille, että Chilessä vetyyn liittyviä hakuja on ollut yli kolme kertaa enemmän kuin Espanjassa.

Englannin kielisissä hauissa nopeimmin ovat kasvaneet termit “green hydrogen” ja “nel hydrogen”.
Saksan kielisissä hauissa nopeimmin on kasvanut termi “Wasserstoff Aktien” eli suomeksi vetyosakkeet.

8 tykkäystä

Olen useasti pohtinut vetytalouden arvoketjua ja sitä, missä kohtaa se mehevin pihvi tarjoillaan. Salkusta löytyy kyllä ETF:n kautta varsinaisista vetyfirmoista mm. Plugia, mutta olen tähän asti pyrkinyt pitämään laajan hajautuksen uusiutuviin kunnes käsitykseni arvoketjusta kirkastuu. Tuuli- ja aurinkofirmat ovat siinä mielessä “turvallisia”, että niissä ei oteta kantaa vety vs akut (varastointi) vaan sijoitetaan pelkästään uusiutuvien tuotantomuotoihin, mutta kuten sanoin niin vielä on epäselvää missä kohdassa arvoketjua se todellinen pihvi tarjoillaan.

2 tykkäystä

Tiedon löytämiseksi ei hirveästi tarvitse älykkyyttä hakukonemaailmassa. Kaiken tämän lisäksi tässä ketjussa on kasattu tietoa laajasti. Mutta siitä huolimatta pitää aina lukea näitä ala-asteen kysymyksiä ja aina näihin joku jaksaa vastata.

Jos ei kiinnosta tai ei ymmärrä, sijoita muualle ja jätä ihmettely muualle. Sijoittakaa Fortumiin ja Wärtsilään, mutta jos ei ole mitään faktapohjaista argumenttiä, jättäkää kommentit Esson baariin.

20 tykkäystä

Tällä hetkellä paras stäkki löytyy Plugilta jolla on koko arvoketju hallussa. Eli elektrolyysi, varastointi, polttokennot, vedyn tuotanto, varastointi, applikaatiot (trukit yms) ja tärkeimpänä loppuasiakkaat.

Ja sijoittajina ns. isot pojat

12 tykkäystä

William Blomstrandin twiiitissä on hyvin lueteltu joitain vihreän vedyn käyttökohteita. Tuttua kauraa kokeneemmille. Ajattelin jakaa kun täällä viime aikoina kyselty vedystä ihan perusjuttuja. Ja tuo viimeinen rivi on sarkasmia :wink:

7 tykkäystä

Tuo on hyvä viesti ja lopussa pieni kuitti Muskin kaltaisille, jokainen voi miettiä että jos vety on kaikkialla muualla niin miksi se ei olisi autoissa.

Btw, Musk ilmeisesti taas sekoillut kamapäissään twitterissä “fool celleistä” ja kaikesta muusta. Ei ihan tervettä touhua.

7 tykkäystä

Tosiaan tuohon piti vastata, vetyä kuljetetaan päivittäin miljoonia litroja ympäri ämpäri maailmaa, jos ne räjähtelisi kuin Hindenburg niin voisi kuvitella että asia olisi tapetilla aika laajalti.

Norjassa pamahti vetyasema väärin asennetun venttiilin takia mutta tämäkin oli yksittäistapaus, maailmalla on satoja vetyasemia ilman räjähdyksiä.

Enemmän minua pelottaisi istua Model SuXissa, niiden akkujen rähdyksissä/paloissa on kuollut useita.

6 tykkäystä

Saatoit ehkä ymmärtää ehdotukseni väärin, tai sitten luin itse rivien välistä vastauksen väärin :pray: Vetyyn ja uusiutuviin olen sijoittanut vajaan vuoden ajan, mutta viime aikoina tämä ketju on menettänyt merkitystään ja sen tuomaa informaatioetua itselleni näihin sijoittavana. Asiasisältö hukkuu kaiken maailman vänkäämiseen. Aikaisemmin tulin joka aamu tarkistamaan mitä uutta kehitystä tänne on jaettu. Iso kiitos kaikille, jotka ehditte enemmän seuraamaan ja tietoa jakamaan :heart:

Ajattelin asiaa siltä kantilta, että tästä hälinästä pääsisi eroon, jos suosituilla yhtiöillä olisi omat ketjut, ja jokainen asiasta kiinnostunut (tai mielensä pahoittanut) voisi suoraan lukea ketjun historian läpi ja sitä kautta perehtyä yhtiöön.

4 tykkäystä

minä voin tunnustaa, että polttokennot kuulostivat huipuilta joskus vuonna 2000 ja tarkemmin vuotta oikeasti tutkailematta, oli kai silloin aika kova hype.

Itse oletan, että nyt tämä homma vihdoin tapahtuisi= uusiutuvat / vety.

Sitten ajattelen, että erikoisosaajia on rajallisesti joten niillä tulee olemaan arvoa / ostetaan pois tai kasvavat. Useissa onkin osa omistajina merkittäviä isompia yrityksiä. Minä en ole tarkemmin tutkinut yhtiöiden lukuja edes, eli tavallaan peesaan ja olen päätynyt vaan rajusti hajauttamaan elektrolyysi / polttokenno, tankit, akkumateriaalit / kierrätys, aurinko ja tuuli + parit fossiiliset Exxon, Shell jne.

horisontti 5-10 vuotta.

Tuotto-odotus määrittelemättä. Toivottavasti ei jää paljon jälkeen Suomisalkusta :slight_smile:

Toisaalta jos vedyn tuotanto yms. kasvaa kuten on oennustettu on oletettavaa, että joku / jotkut tekevät sillä joskus ihan hyvää tulostakin.

Tuntemus on erittäin vajaavaista verrattuna Suomi osakkeisiin. Saattaisi olla paremmin sijoitettuna suomalaisiin firmoihin ja digitalisaatioon.

6 tykkäystä

Volkswagen ei usko vetyautoiluun. Ovat mm. lopettaneet t&k:n polttokennojen osalta. Pari poimintaa artikkelista:

-From every angle of the environmental balance sheet, everything speaks for the battery-powered e-car.
-The conclusion is clear: in the case of the passenger car, everything speaks in favor of the battery and practically nothing speaks in favor of hydrogen.

Rekat, laivat ym raskas liikenne järkevämpiä kohteita vedylle.

4 tykkäystä

Mitä ETF:iä on mitkä sisältää vetyfirmoja? Esim. Plugia?