Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Kyseisiä tukia on ollut iät ajat olemassa.

Rakkaalla lapsella monta nimeä, pääasiassa tulee varmaan menemään kaukolämmön sähköistymiseen. Ja siellä lämmön varastointiin joka kanssa auttaa sähköistymistä

1 tykkäys

Tuossa jutussa ennustetaan että :

Sitten taas tässä linkissä, josta kuva alla The price of green hydrogen: How and why we estimate future production costs - International Council on Clean Transportation

…saadaan EU aluella vuodelle 2030 keskiarvoiseksi tuottajahinnaksi vajaa 6 taalaa, eli ulosmyyntihinnaksi ehkä noin 10 taalaa helppona numerona.

Jos vuonna 2030 Puolan ja balttian tarve on näin ollen 3,446 MRD$
ja vuonna 2040 jo 11,115 MRD $ niin kyllähän tuossa kasvua on jo ihan mukavasti ja mittakaavaakin.

Monta muuttujaa tietysti mutta tämä oli vain Puola ja Balttia (43 miljoonaa asukasta) vs euroopan noin 700 miljoonaa asukasta.

Tietysti vain yksi arvaus, miten markkina tarpeen ja hinnan osalta kehittyy, mutta kovempi vauhti kuin itse olin ajatellut. Suomen hankkeita odotellessa… Itse kyllä uskon että lopputuotteen hinta on alempi kuin tuossa kuvaajassa, jos tälläisiin volyymeihin päästään. Mutta joka tapauksessa olisi merkittävää bisnestä jo vuonna 2030. Ja se taas vaatii investointeja jo nyt tai ihan pian.

4 tykkäystä

Onkos tämä ollut täällä? Cipher käsittelee monipuolisesti energiateknologian innovaatioita ja vihreää teknologiaa.

1 tykkäys