Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

-9,3% tänään. Eiköhän Saksan valtion budjetoimat vety-miljardit valu myös SFC:n suuntaan.

Mitäs muita mielenkiintoisia kohteita Saksassa on kuin SFC?

Eilen tuli nää uutiset sieltä suunnalta:

Edit 10.6.: Nyt se Saksankin strategia julkaistiin Germany's National Hydrogen Strategy | Clean Energy Wire

2 tykkäystä

Oisko Elringklinger yksi mahdollinen hyötyjä, ZIL2. Kurssi ollut tasaisessa laskussa jo 6 vuotta ja mahdollinen käänne vedyn myötä?

1 tykkäys

Moikka, itse olen samaa miettinyt! Nikolasta myöhästyin odottamalla liian kauan hyvää paikkaa. Nyt harkinnassa NEL ja Plug Power. Mutta jos tulisi jotain muita vaihtoehtoja/lisäyksiä?

1 tykkäys

Eipä mitään etulyöntiasemaa ja ovat kovin riippuvaisia henkilöautoteollisuuden kyvystä/kiinnostuksesta hyödyntää H2-tekniikkaa. Kulkee virran mukana suuntaa ja toiseen muttei ole mikään suunnannäyttäjä tai FOMO-kohde kuten esim. Nikola.

1 tykkäys

https://energia.fi/julkaisut/materiaalipankki/energia-alan_vahahiilisyystiekartta_2020.html#material-view

Poimintoja:

Kaasun puhdistuminen etenee Euroopassa vahvasti 2030-luvulla. Kaasuverkkoja kehitetään ja niissä siirrytään vähitellen käyttämään biokaasua ja vetyä. Kaasulla on suuri merkitys koko energiajärjestelmän vähähiilisyyden mahdollistamisessa osana sektori-integraatiota.

Energiaturve poistuu hallitusti päästökaupan myötä 2030-luvulla. Ylimenokauden aikana turvetta tarvitaan lämmön toimitusvarmuuden takeena ja puupolttoaineiden kysyntäpaineen hillitsemisessä.

2 tykkäystä

Plugista kiinnostuneiden kannattaa kuunnella.

7 tykkäystä

Olen koittanut netistä opiskella energia-alan tulevaisuutta ja itseäni kiinnostaa kovasti vety firmat. Mikä suurin ero on NEL ja Pulg Power yrityksillä ja liiketoimintamalleissa? Onko jommalla kummalla yrityksellä kilpailuetua?

1 tykkäys

Laaja kysymys johon kuuluisi laaja vastaus. Lyhyesti; NEL valmistaa elektrolyysilaitteistoja ja vetytankkausasemia, PLUG taas palvelee logistiikkapuolta valmistaen vetykäyttöisiä trukkeja ja niiden tankkauslaitteistoja yms.

Plugilla taitaa olla tavoitteena päästä koko vertikaaliin?

1 tykkäys

Kyllä, nyt kun ostavat United Hydrogenin ja sen toisen jonka nimeä en just nyt muista. Eli tavoitteena valmistaa vety, trukit, tankkauslaitteet itse.

2 tykkäystä

Ilmeisesti ei vielä varmistettuja kauppoja, mutta olisihan se kätevää tarjota koko paketti. Jotain kevyempiä jakeluautoja oli ainakin tulossa? Vai joko myynnissä. Trukithan taitaa olla se jo hyvin toimiva homma. Siihen valmis voittava konsepti.

Tuossa Annual meeting-esityksessä on aika kattavasti kerrottu heidän Road Map vuoteen 2024. Näkyy myös hyvin eri toimialojen kasvupotentiaali, logistiikka vs. autoteollisuus vs. vetyasemaverkosto.

Kannattaa katsoa läpi tuo esitys, sen vuoksi Plug kisaa ykköspaikasta omassa salkussani Sammon kanssa. Kasvupotentiaalia vaan hitusen verran enemmän…

3 tykkäystä

Tuon toisen nimeä ei kaiket ole missään virallisesti vielä ilmoitettu. Esityksessä tosin sanottiin että kaupat tehdään Q2 aikana jos oikein ymmärsin.

2 tykkäystä

Voisikohan olla Nel ASA? Sen osake on yhtäkkiä ampaissut +8,5 % ainakin itsellä, vaikka muu pörssi suht neutraali. Ei ainakaan ole ollut mitään erityisiä uutisia.

Itse liitin NEL sekä SFC nousun tähän Saksan uuteen vetystrategiaan. SFC:n uudelleen ostoa katsellut jonkin aikaa kun myin pois romahduksen nurkilla.
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-national-hydrogen-strategy

Ei varmasti ole NEL, se voidaan jo tässä kohtaa sanoa. Mun mielestä se on jo mainittu jossain mutta ei löydy nyt tällä hetkellä.

3 tykkäystä

Melkoisen iso projekti on tämäkin,

1 tykkäys

Tässä etsinyt salkkuun pidempään holdiin Yhdysvaltalaista osaketta, jossa potentiaalia ja jo jonkinverran näyttöä kyvykkyydestä. Käytyäni läpi muutamat vetyfirmat, ostin sitten jonkin verran Plugin lappuja. Mielenkiinnolla odotan, mihin suuntaan tämä lähtee kehittymään.

5 tykkäystä
1 tykkäys