Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Kannattaa ehkä tutustua vieläkin syvällisemmin FCEL yhtiönä …heidän tekniikkaan ja patentteihin. Minulla tälläkin hetkellä salkun suurin omistus tuossa. Esim Plugia en omista edelleenkään :slightly_smiling_face: ja se ei tarkoita sitten sitä että se olisi jotenkin huono kuponki. Teen listan nykyisistä energioista mitä minulta löytyy salkusta tällä hetkellä… heti kun aika siihen riittää. Jos joku niitä nyt kaipaa … niin kuin olen nyt ymmärtänyt :slightly_smiling_face:

31 tykkäystä

Minulla on siivut Fuell Cell enegyä ja Exxonia vähän kuin kombona :slight_smile: (ei mitään valtavia positioita ole, mutta jos jotain hyvää uutista tulee, niin ostonappula välittömästi pohjaan ?!

Ps. kiinnostuin loppu vuodesta näistä ja käytin joululomasta useita päiviä tutustumiseen. :stuck_out_tongue: kannattaa kyllä vähän penkoa jos aikoo sijoitaa ja mahdollisesti ei kannata myydä ihan heti jos vähän kurssit heittelee.

kokoajan kyllä tulee tietoa ja aina oppii uutta. ja yllä olevalla tarkoitin tätä Vety ja energia hommaa kokonaisuutena.

Koska on kuitenkin paljon firmoja joihin tutustua päätin vaan hajauttaa rajusti.

Uusille voisin suositella Hydrogen councilliin tutustumiseen ja esim. fuellcellworks sivustoon yms.

6 tykkäystä

@Meri n energiasalkku listattuna prosentiaalisine painoineen olisi ehkä iloisena yllätyksenä samaa luokkaa kun se, että lukisi aamun uutisista Koronarokotteen valmistuneen, öljyn hinnan nousseen päälle viidenkympin ja Suomen valtion poistaneen auto- ja ajoneuvoveron :smile:

Itselläni on Plugia, mutta tuo FCELlin jatkuva möyriminen alamäkeen ja ajoittain tapahtuva väljähtyminen ovat toistaiseksi hanganneet vastakarvaan, jotta olisin saanut pienellä voitolla kahden taalan pintaan myydyt laput ostettua takaisin…

Oikeasti syvälle pääseminen näissä vaatisi varmaan päivätyön lopettamisen :smiley: Mutta oikeassa olet, asioihin perehtyminen on ainoa tapa muuttaa pihalla olo näkemykseksi.

Toinen osake, mistä etsin illalla tietoa on Umicore. En löytänyt osakkeesta kummempia bull näkemyksiä, mutta tällaisen artikkelin, missä puhutaan akkukierrätyksestä ja sanotaan Umicoren prosessin olevan vanhanaikainen.

Ja Neometals -yrityksellä olisi tähän uudenaikainen prosessi, jolla saattaa olla iso kasvupotentiaali ( solution comes enormous growth potential ) … :smiley:

https://cruxinvestor.com/opinions/tag/cobalt-invest/

Dynacert on tähän mennessä ollut sellainen keissi, jonka olen ymmärtänyt aika laakista. Tuote ja tarve aika selkeitä. Nikolaa oppi jo vähän ymmärtämään kun omisti sitä kuukauden ajan ja lueskeli mutta se tuli myytyä. Dynalle ja Nikolalle myös täällä omat ketjut mistä on kyllä selkeä hyöty opiskelevalle.

2 tykkäystä

Itse olen ollut mukana FCEL kelkassa jo silloin kun kurssi pyöri jossain 0,60 korvilla ja vooin sanoa että tällä kupongilla on muuten sitten tehty rahaa :wink:. On vain semmoinen lappu että välillä pitää pitää piposta kiinni :grin: kun mennään ylös tai alas :grin:

3 tykkäystä

Mitä tulee tuohon umicoreen ja kierrätykseen… voin sanoa että on firma joka oikeasti hoitaa kierrätyksen ja toimivilla prosesseilla ottaa metallit talteen .

Jep näin varmasti… haaste on oikean tiedon suodattamisessa. Tuo lähinnä esimerkki että penkoessa kaikenlaista tulee vastaan.

1 tykkäys

itseä eniten tässä FCELissä häiritsee se, että alle kaksi vuotta sitten se oli konkurssivalmis yritys ja rahaa ei juuri ollut ja nyt robinhoodien aikaan se olisikin loistava sijoituskohde, joskin riskinen. Mun mielestä mikään ei ole muuttunut yrityksen toiminnassa tämän vuoden puolella (tulos toki hieman parempi, kuin ennustettu) ja yhtäkkiä tämä onkin kaikkien huulilla.

1 tykkäys

Heeetkinen! Pitääkö tämä ymmärtää niin, että olet joissain mutkissa raaskinut myydäkin noita? :stuck_out_tongue:

Olen minä muutaman veivin tehnyt matkan :grin:varrella… ja jokakerta lisännyt omistusta

1 tykkäys

Osaako @Meri muuten valaista mikä oli FCellin temppu tuossa viime vuonna, minkä ansiosta onnistui välttää Nassesta ulos lentämisen, kun möyri pitkään alle taalassa?

Umicore lla taitaa olla parikin tehdas/laitos investointia menossa, joten varmaan ihan hyvää kehitystä itse odottavat. EV akkujen laajamittainen kierrätys lienee edessä tulevaisuudessa.

Ps kierrätys taisi olla myös hyvin kannattava osa liiketoimintaa.

1 tykkäys

Umicore lla taitaa olla parikin tehdas/laitos investointia menossa, joten varmaan ihan hyvää kehitystä itse odottavat. EV akkujen laajamittainen kierrätys lienee edessä tulevaisuudessa.

@Meri Onkohan Umicoren osakkeen potentiaali hankalasti ymmärrettävä tässä energiamurroksessa, kun osake treidaa marketscreenessä yli konsensuksen? Luulisi, että tuo tulosvaikutus koboltin hinnan noustessa olisi helppo päivittää analyytikkojen exceieihin.

Luulisi noiden tehdasinvestointienkin olevan tavoitehinnoissa huomioituna. Toivottavasti en kysele liikaa, kun yritän päästä kärylle tästä…

Joo se vaara oli olemassa todellisena. Mutta ei siihen mitään temppua tarvittu kurssi lähti vain kipuamaan ennen päivämäärää ja meni reilusti yli taalan… ja oli siihen joku kikka takataskussa että olisi pysynyt kuitenkin nassessa… XL varmaan muistaa tilanteen ja sen systeemin miten tuosta olisi selvitty yli ilman taalan ylitystäkin.

1 tykkäys

Minä en paljon seuraile analyytikkojen exeleitä enkä tiedä mistä lukemansa niihin repivät :grin: saatikka sitten tavoitehintansa. Umicore on investoinut todella paljon… Maksoivat kokkolan tehtaasta 150 milliä ja puolaan pumppaavat koko ajan uutta pönttöä. Ja se on varma kun autojen myynti taas alkaa ja koboltti pula iskee silmille… hinta pomppaa taivaisiin. Silloin Umicorelle tulee rahaa ovista ja ikkunoista… Sitä odotellessa ja sitten sen hetkistä kupongin hintaa arvuutellessa :grin:

1 tykkäys

Umicore kiinnostaa lähtökohtaisesti siksi että se ei ole enää mikään “startup”. Tuo koboltin hintanousu -skenaario on kiinnostava optio.

Umicore on myös eettinen sijoitus, jolla voi tulevaisuudessa olla lisäarvoa:
“The growing scarcity of metals and increasing societal pressures to source raw materials in an ethical and environmentally sustainable manner has resulted in a growing need for increased traceability in supply chains. An increasing number of [car and part makers] are therefore looking for a closed loop approach as offered by Umicore,’ the company said in its latest annual report. Building on that, it has signed technology and research alliances with BMW and Audi.”

2 tykkäystä

Ei se uudistuminen osu lankulle aina Shellilläkään, lienee ollut osasyy päivän notkahdukseen…

1 tykkäys

Lisää siemenssin potkureita. Jossain vaihessa näiden tilausten on pakko alkaa näkyä myös kurssisssa :wink:
https://www.utilities-me.com/news/15655-siemens-gamesas-flagship-14mw-turbine-to-power-14gw-sofia-offshore-wind-power-project

5 tykkäystä

Tuossa pieni raapaisu aiheesta.
https://www.electrive.com/2019/12/17/audi-and-umicore-use-recycled-cobalt-and-nickel/

7 tykkäystä

Hyvää settiä NELiltä.

8 tykkäystä