Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot (Osa 1)

Minä näen selvät askelmerkit polulle puolustusliittoon, mahdollisilla hakuajan turvatakuilla.

Presidentti Niinistö pika-aikataululla kasvokkain Bidenin kanssa (audiessi ensimmäinen ulkomaanpäämies kriisin alettua!). Heti tämän jälkeen huomenna Niinistön palattua pidetään Suomessa kokous, johon osallistuvat Niinistö itse, pääministeri Sanna Marin, puolustusministeri Antti Kaikkonen, Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson ja puolustusministeri Peter Hultqvist.

Tuskin sopivat asettaa komitean valmistelemaan konferenssia Visbyseen heinäkuussa, aiheena pohjoinen ulottuvuus.

Lisäys: Nato tässä ainakin Suomen kohdalla voitolle jää; Baltian pienten palkka-armeijoiden pohjoispuolelle huomattavasti voimakkaampi, suuri reservi ja Euroopan motivoitunein puolustus.

25 tykkäystä

Eikös tuosta tule 15 vuotta kakkua Venäjällä??? Päättivät duumassa ettei Venäjän armeijan toimista saa kertoa väärää todistusta.

6 tykkäystä

Voi bensan hinta nousta vielä vähän

3 tykkäystä

Onkos kenties tuuli kääntymässä kun Duumassa jo kerrotaan “fake news” juttuja venäjän voittamattomasta armeijasta? Saako täti nyt 15v häkkiä?

25 tykkäystä

Juu, pitäis tulla villapaitoja sekä kamiinoita sissi- ja puolijoukkuetelttoihin.

6 tykkäystä

On kolmas vaihtoehto, ja se vaihtoehto on näistä paras: Putin saa äkillisen verenmyrkytyksen tai sairaskohtauksen ja kuolee. Valitettavasti hänen turvallisuuskoneistonsa taitaa olla liian tehokas. Tämä ei olisi ensimmäinen kerta, kun tsaaria Venäjällä tapetaan. Stalinin elämänkerturi Edvard Radzinski uskoo, että myös itse Stalin myrkytettiin.

4 tykkäystä

Sky Newssin jänskäpaikat (video)

7 tykkäystä

Kuvaa moraalia aika hyvin?

https://twitter.com/andersostlund/status/1499853198902845444

3 tykkäystä

Tulkitseeko joku muukin Niinistön puheesta, että oltaisiin mahdollisesti menossa NATOa kohti yhdessä Ruotsin kanssa?

28 tykkäystä

En itse ainakaan saanut sellaista vaikutelmaa. Oma fiilis on, että nyt keskustellaan Ruotsin kanssa pitkään ja hartaasti mennäänkö vai ei. Sen jälkeen alkaisi varsinainen hakuprosessi, mahdollisesti nopeutetulla aikataululla.

Tuossa taustalla voi olla nyt nähty Venäjän armeijan heikko performanssi ja moraali. Eli ei ehkä ole niin kiire liittyä, varsinkin kun Venäjällä ja Putinilla on edessä armoton tuomio kun Ukrainan tilanne päättyy.

9 tykkäystä

Itse tulkitsin täysin samoin. Korostan, ettei itsellä ole mitään ammattitaitoa analysointiin hänen puheistaan

2 tykkäystä

Tätä infoa kuunnellessa tuli mieleen, että nyt keskustellaan Ruotsin ja Suomen välillä siitä, että milloin molemmat maat järjestävät kansanäänestyksen.

3 tykkäystä

Ei tästä tullut kyllä sitä oloa että kansanäänestys tästä järjestettäisiin. Se on kuitenkin viimeinen asia jota tässä tilanteessa kannattaa tehdä. Ymmärsin että eduskunnan päätöksellä mennään jos mennään.

41 tykkäystä

Kyllä. :dart:

Salella on homma hanskassa.

39 tykkäystä

Oleellisin tieto minusta oli, että

  • käynnistetään prosessi johon kuuluu useita vaiheita/ kokonaisuuksia
  • prosessi voi sisältää myös Usan sotilaallista tukea
  • Suomessa Nato-käsittely on avoimesti käynnissä
  • Ruotsi kuuluu prosessiin (puhelinkeskustelu)
  • kansaäänestyksen osalta riittää, että voidaan todeta että kaikilla on ymmärrys ja konsensus, miksi haku on perusteltu ratkaisu, jos päädytään hakemaan

Jätettiin vielä auki, mihin prosessi johtaa, se tulee kehittymään tarpeiden mukaan.

Oma tulkinta on, että vielähän ei ollut Nato-mandaattia eikä myöskään ole Ruotsillakaan. Eli siksi prosessi voitiin vasta käynnistää ja tarvitaan jatkostepit askel kerrallaan. Ja jos Natoon ei haluttaisikaan jostain ihmeen syystä (kansa kääntyy tms), niin Suomi haluaa ne turvatakuut usalta tiivistämällä yhteistyön maksimitasolle

24 tykkäystä

Tästä ei nyt ottanut mitään selvää, ymmärrän että sanat pitää valita tarkasti mutta yleensä päättäväisesti esiintyvä Niinistö oli kyllä tällä kertaa joko hyvin väsynyt tai muuten vain vähän hukassa, ei vakuuttanut millään tavalla.Vaikutti pelkäävältä ja hädässä olevalta…valitettavasti.

7 tykkäystä

Mulle jäi mieleen lähinnä se kohta, jossa Sauli sanoi että pitää olla laaja yhteisymmärrys ja puhui “legitiimistä” tuloksesta ja “häviäjä osapuolesta”, joka viittasi omasta mielestäni kansanäänestykseen.

Sauli sanoi, että Nato on oma juttunsa ja yhteistyö USA:n kanssa on oma juttunsa.

Ei minua haittaisi lainkaan, vaikka suomi, ruotsi ja usa tekisi diilin, missä puolustetaan kolmistaan pohjolaa. Ruotsilla jotain sopimuksen tynkää jo on.

Poliittisesti tämä olisi mun mielestä myös järkevää. Lukittaisiin käytännössä suomen itäraja ilman suomen ja ruotsin nato jäsenyyttä ja provosoitaisiin naapuria mahdollisimman vähän tässä tulenarassa maailmantilanteessa. Ei välttämättä herättäisi edes niin paljon närää muissa nato maissa tässä tilanteessa.

16 tykkäystä

Puheessa sanottiin paljon sanomatta suoraan yhtään mitään.
-yhteistyötä syvennetään
-mitään päätöksiä ei kahden kesken tehdä, vahvistettiin vain sitä että molemmilla samanlaisia ajatuksia
-tärkeimpänä että NATOn ovet yhä auki, tosin lisäsi perään että hyväksyntä pitää tulla kaikilta jäsenmailta, jos tällainen tilanne joskus eteen tulee

Minä näin tuon niin, että viesti oli naapuriin ettei tässä voi laskea sen varaan että Suomi olisi täysin yksin, jos tänne päin päätetään idästä tulla.

13 tykkäystä

Tässä hyvä analyysi aiheesta google-kääntäjän läpi käännettynä (saksa-englanti):

2 tykkäystä