Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot (Osa 2)

Tässä on Ylen juttu Putinin eristyneisyydestä ja miten hän tavallaan haluaakin olla eristynyt. Putinin ja eliitinkin välit rakoilevat entistä pahemmin.

"Arkady Moshesin mukaan näyttää siltä, että myös Putin itse haluaa saada muunneltua totuutta ja uskoa siihen.

– Tätä voisi kutsua itse-manipulaatioksi, kiteyttää Moshes."

The Washington Post(siirryt toiseen palveluun) kertoo, että osa eliitistä on turhautunut presidentin toimintaan, ja Putin kokee olevansa yksin. Putin perui joulukuussa uudenvuoden tapaamisensa Venäjän rikkaimpien bisnesmiesten kanssa. Sen katsotaan syventävän kuilua hänen ja eliitin välillä entisestään.”

3 tykkäystä

Kukaan ei varmasti yllättynyt tästä. Ei maksumuuria.

33 tykkäystä

Ostin omat terveiseni 155 murkulan kylkeen julkisen pahennuken innoittamana (IL, Oskari Onninen pari päivää sitten…). Hauska nähdä että moni muu toimii samoin ja Oskarinkin teksti kääntyy näin lopulta Putina vastaan.

Ja ainakaan minua ei haittaa jos sitä kuvaa joutuu odottamaan pari kk (jos se edes tulee). Kuva on kuitenkin sivuseikka, lahjoitus on se pääasia.
”From Helsinki with love” – Suomalaiset ovat lähettäneet tappavia terveisiä Venäjälle jo 140 000 euron edestä - Kotimaa | HS.fi

50 tykkäystä

Toisten mielestä ongelmana ovat sanavalinnat minun mielestä Putin. Mutta vapaassa maassa saa olla mun kanssa eri mieltä, jos haluaa.

8 tykkäystä

Kyllä se kuva sieltä tulee.
Itse ostin syksyllä itselleni synttärilahjan.

107 tykkäystä

Venäläinen joulurauha ja tulitauko.

16 tykkäystä

Mardereita tulee alkuun n. 40 kpl - varastosta ja myös suoraan tehtaalta. Koulutus kestää 8 viikkoa.

Iranille lisää sanktioita Venäjän tukemisesta

25 tykkäystä

Tässä hyvä ketju liittyen uusimpiin rynnäkköpanssarivaunuihin liittyen. En koko ketjua linkitä, kun on 18-osainen.

41 tykkäystä

Toivottavasti tämä on vasta “aloituspakkaus” ja määrä saadaan nostettua. Ehkä todellista määrää ei edes kerrota? 90 vaunua ei ole paljon noin pitkällä rintamalla.

4 tykkäystä

HIMARSejakin tuli alkuun muutama kpl, mutta nyt niitä on jo 20 kpl ja lisää tulossa pian.

15 tykkäystä
19 tykkäystä

Hyviä vaihtoehtoja naapurilla. Palellutaan juoksuhautaan huonoin varustein tai kuljetetaan samaan läjään ammusvaraston yhteyteen ja posautetaan taivaan tuuliin

Juuri sellaista toimintaa mitä vähän odottanutkin

13 tykkäystä
28 tykkäystä

Josta Venäjä on tuhonnut 27

16 tykkäystä

Todella iso paketti taas. 18 155mm self-propelled Howitzers tarkoittaa varmaan lisää M109:sejä. Lähettääköhän jenkit jo Paladineja vai edelleen vanhempia varientteja. Mukana kanssa RIM-7 AA-ohjukset jotta Ukrainan ingenjöörit saaneet toimimaan BUK:n kanssa.

10 tykkäystä

Tässä on juttua lyhyesti Yhdysvaltojen sotatukipaketista, ei maksumuuria.

Yhdysvallat vahvisti perjantaina tukevansa Ukrainaa ja muita maita uudella yli kolmen miljardin dollarin sotatukipaketilla, kertovat uutistoimistot AFP ja Reuters.

Ukraina ja Viro uskovat Venäjän valmistautuvan uuteen liikekannallepanoon. Ei maksumuuria. Venäjän ratkaisuissa ja teoissa puhuu pääosin tietynlainen epätoivo jatkuvasti.

9 tykkäystä

Youtube videoiden luotettavuus on yleensä vähän niin ja näin, mutta jos tämä totta, niin melko nerokas vetäytyminen, kun palattiin tunneliverkostoa pitkin yllättäen suoraan vastustajan selkään.

7 tykkäystä

Video on jo julkaisuhetkellä vanhentunut. Soledar ja suolakaivokset on menetetty, mikä mahdollistaa myöhemmin Venäjältä uuden hyökkäysvektorin avaamisen Bah’mutia kohti.

Ukraina tulee näillä näkymin häviämään enemmänkin maata tuolla suunnalla seuraavien viikkojen aikana. Sodan kokonaiskuvaa tämä ei kuitenkaan muuta sillä valloituksilla ei ole sen suurempaa strategista arvoa ja Venäjällä ei varsinaisesti ole varaa käyttää hyökkäyskykyisiä joukkoja tämänkaltaisiin seikkailunhaluisiin puskuihin Ukrainan hyvin puolustettuja asemia kohti. Sotaa ei voiteta käyttämällä rajallisia sotilasvoimia vain jotta pystyttäisiin saamaan poliittinen voitto kotijoukoille valloittamalla Bah’mut. :man_facepalming:

16 tykkäystä

Tätä suositeltiin mulle Twitterissä. Ukrainan tukemisesta ja panssarivaunuista ovat kirjoittaneet Emil Kastehelmi, Martti J. Kari ja Pekka Toveri.

Länsimaat ovat sijoittaneet Ukrainan tukemiseen yhteensä kymmeniä miljardeja euroja. Tuen avulla Ukraina on kyennyt jatkamaan taisteluaan ja saavuttamaan merkittäviä voittoja. Ukrainan oma, julkilausuttu tavoite on kaikkien alueiden vapauttaminen vihollisen miehitysvallasta. Alueet eivät kuitenkaan vapaudu ilman asianmukaista kalustoa.

21 tykkäystä

Ukrainan mukaan saadaan lisää jauhelihaa kentälle.

“Ukrainan sotilastiedustelu väittää, että Venäjä aikoo määrätä 500 000 varusmiehen mobilisaatiosta tammikuun aikana. Nämä joukot täydentäisivät 300 000 mobilisoitua henkilöä lokakuussa. Asiasta kirjoittaa muun muassa brittilehti Guardian.”

3 tykkäystä