Vähän kriittisempi näkemys, ettei Ukraina osaa oikein vieläkään isossa mittakaavassa yhdistää eri aselajien operaatioita dynaamisesti ja Venäjä puolustaa valitettavan hyvin, joskin joukkoja kuluu toki prosessissa.
Franz-Stefan Gady oli käynyt itse eturintamalla tutkimassa. Ei ihan turha äijä ilmeisesti antamaan kommentteja, vaikka mtv + “sota-asiantuntija” ei yhdistelmänä luottamusta herätäkkään.
Dronet / Panssarivaunut / Tykistö / Miehistö ja niiden toiminnan yhteensovittaminen, luonnollisesti. Tottakai ilmavoimien puutos sattuu ikävästi, mutta ei nyt laiteta lappuja silmille kuitenkaan etteikö oppimisen varaa ole aina. Kannattaa lukea vaan artikkeli ilman isompia ennakkoajatuksia.
Suomalaistaistelijan ruumis on jäänyt rintamalinjan toiselle puolelle
Toisaalla: Budanovin mukaan Krimin ammusvarasto-iskussa käytettiin Storm Shadow ohjusta, tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta kun ohjusta käytetään Krimillä. Alueella olisi sinänsä paljonkin kohteita, eli syyt käyttämättömyyteen ovat joko teknisiä tai poliittisia.
Double Olympic champion Yelena Isinbayeva is set to resume her “activities” in the International Olympic Committee (IOC) Athletes’ Commission in September. She retired from athletics seven years ago after being elected to serve an eight-year term on the IOC’s Athletes’ Commission.
“Today I am happy to announce that already in September 2023 I will resume my international activities in the IOC, since the IOC has no doubts about me and I do not fall under any articles and sanctions.”
Spanish media organisation El Digital Sur has also claimed that she is a part of the Russian Ministry of Defence.
Venäjän rintamalle tuoma kalusto ei ole viimeisintä huutoa. Laatu on ainakin taattua ja tuttua “Made in Russia”.
Onneksi logistiikka toimii.
Onkin selvää, että tällä kalustolla tarvitaan korkeamman johdatusta. Mitähän pappi mahtaa ajatella sanovansa esimiehelleen, kun joku päivä tapaa hänet?
Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. Viholliset ovat oman talon väkeä. Matteus 10:34-36
Koska Ukrainan ortodoksinen kirkko on päättänyt itsenäistyä Moskovan alaisuudesta, niin venäläisen uskovaisen näkökulmasta tuolla taistellaan pyhää sotaa kerettiläisyyttä vastaan ja rukoillaan voittoa sodassa, jotta ukrainalaisten sielut voidaan palauttaa taas jälleen kerran Patriarkka Kirillin alaisuuteen.
Ortodoksikirkkohan on aina saanut välitettyä vahvaa viestiä venäläisten erityisyydestä siksi, että heidän kirkkonsa on ns. viimeinen aito iso kirkko muslimien vallattua Konstantinopolin ja me muut olemme tämmöisiä paaviuskovaisia tai emokirkosta eronneita protestantteja. Kristinusko on aina idässä ollut hallitsijan käsikassara ja monet meidänkin harjoittamista kristinuskon kummallisuuksista (mm. Kolminaisuus ja Pyhä henki), johtuvat siitä, että Itä-Rooman keisari kavereineen on vaan sattunut päättämään siitä, että miten kristinuskoa pitää harjoittaa. Venäläisten mielestä on hieman noloa että Lutterilaiset alkavat kertomaan heille, että miten kristinusko toimii
Minusta tuo Danonen ja Carlsbergin omaisuuden sosialisointi Putinille on täysin oikein. Ei siis ehkä kansainvälisen oikeuden näkökulmasta, mutta moraalisesta näkökulmasta. Firmoilla oli täysi mahdollisuus vetäytyä Venäjältä viimeisen 17kk aikana, mutteivät sitä tehneet. Jopa Fortum onnistui, vaikka liiketoiminta oli sellaista että sitä ei voi vain siirtää pois ja ostajakunta rajoittunut. Venäläinen raha kelpasi Danonelle ja Carlsbergille, erityisesti kun monet muut länsimaiset firmat lähtivät pois, kilpailu väheni. Rahanahneudessaan tukivat Venäjän tuhoamissotaa Ukrainassa.
Minua harmittaa vain se, että Venäjä ei ole kansallistanut loppuja siellä toimivia kansainvälisiä firmoja. Olisi jo korkea aika. Siellä ei pidä olla yhtään länsimaista yritystä. Ei ennen kuin sotaoikeudenkäynnit on pidetty, sotakorvaukset maksettu ja Ukrainan rajat palautettu 1994 rajoihin. Vaikka se kestäisi vuoteen 2123.
“Täysi mahdollisuus” on ehkä vähän liioiteltua ottaen huomioon Venäjän asettamat ehdot poistumiselle (kuten esim. erinäiset luvat ja exit-verot). Ja toisaalta taas sitten sen toisen puolen, että kenelle omaisuutta sai länsimaiden mielestä myydä. Pois olisi siis kyllä päässyt, jos ei olisi välittänyt tappioista tai antanut omaisuuden käytännössä ilmaiseksi. Ja Fortum ei onnistunut poistumaan Venäjältä - tai siis onnistui, kun omaisuus kansallistettiin.
E:
Huhujen mukaan Venäjän tuhoamat viljat olivat menossa Kiinaan. Pari viestiä sanoo, että tuo olisi Zelenskyn sanoma, mutta mitään virallista ei äkkiseltään löytynyt.