Joo, luin tuon tiedotteen. Mutta jos halutaan järjestää live eventtinä tulosjulkistus, niin miksei sitä tehdä saman tien tulosjulkistuksen päivänä? Ihan kuin se tulosjulkistus ketään kiinnostais. Tulosjulkistuksen purkutilaisuus? Kuulostaa aika tyhmältä, kun 27.8. voidaan myös järjestää Q&A julkistuksen loppuun. Siksi näkisin, että tuo webcast on jotain muuta tiedottamista varten. Noh, heitin että väliluenta, mutta sen ne olis varmaankin kertonut. Täytyy olla jollain muulla tapaa yhtiön tulevaisuuden suuntaa käsittelevä webcast.
Eipä noista “väliluentojen” julkistusten/tulosten ajankohdista ole viime kevään poikkeusta lukuunottamatta etukäteen tiedoteltu. Itse jännitän kyllä sen puolesta, että saamme Bexmab välituloksia ensi viikon keskiviikkoaamuna. Samaa mieltä siinä, että puolivuotiskatsaus ei suurempia webinaareja tarvitse. Osakeannin yhteydessä kuitenkin linjattiin jo rahankäytön suuntaviivat.
Siis 27.8. tulee ainoastaan tulosjulkistustiedote ja 28.8. on tulosta koskeva tilaisuus, jossa tulos esitellään ja vastataan kysymyksiin. Mielestäni tämä ei eroa mitenkään normaalikäytännöstä, jota pörssiyhtiöt noudattavat. Harvoin (jos koskaan) tulos julkistetaan livenä siten, että tiedotteen kanssa samanaikaisesti alkaisi livetilaisuus. Yleensä on vähintään muutama tunti tiedotteen ja tilaisuuden välissä.
Eli en vetäisi tästä mitään sen kummallisempia johtopäätöksiä.
Hyvin yleistähän on se, että kun tulos julkistetaan aamulla, niin iltapäivällä on sitten jokin tilaisuus. Nyt tuo on kuitenkin seuraavana päivänä. Se kuitenkin on harvinaisempaa, eikö niin? En ainakaan itse tuollaista nyt ihan heti muista, mutta enpä näistä yhtiöistäkään seuraile kuin murto-osaa. Joten voi olla yleisempää kuin mitä itse tiedän. Mitään täysin odottamatonta sieltä ei ole joka tapauksessa tulossa, mihin tuossa vähän välillisesti viittasitkin…
Tuloksessa ei ole mitään mielenkiintoista. Kaikkia kiinnostavat vain kaksi asiaa eli väliluenta ja partneri. Jos kummastakaan ei kuulu mitään uutta valaisevaa, niin se on sijoittajaviestinnän kannalta selkeä moka. Kai ne välitulokset sieltä olisi Faronille saatavilla, vaikka tutkimuksen toteutus ei omissa käsissä olekaan. Pitäisin erikoisena, että keväällä niitä tulee parin kuukauden välein ja nyt pidettäisi muuten vaan tosi pitkä tauko välissä. En keksi sille lääketutkimuksenkaan näkökulmasta mitään syytä, mutta en siitä toisaalta mitään ymmärräkään…
Partneria ei tietysti voida julkistaa ennen kuin sellainen on olemassa, mutta prosessia voitaisi kyllä tässä avata tarkemmin. Kertoa siis suoraan, että neuvottelut (sikälimikäli) ovat käynnissä ja usean kanssa neuvotellaan (mahdollisesti). Ja jonkinlaisten steppien pohjalta tulee lopullinen valinta/päätös.
Kaipaisin myös selkeää suunnitelmaa Jalkasten tavoitteesta firman suhteen…erityisesti siitä osiosta, mihin liittyy myös minun vaurastumiseni. On sanottu, että Big Pharma haluaa usein ostaa koko firman (jos siis kaikki menee hyvin). On sanottu, että renkaan potkijoita on käynyt, mutta ei olla tarjottu tarpeeksi rahaa. Toisaalta Juho sanoi haastattelussa, että tehdään hyvä diili ja pidetään mahdollisimman paljon vaurautta ja omistusta Suomessa. Toisaalta paukkuja laitetaan nyt kiinteisiin kasvaimiin. Tässä on olemassa useita keskenään ristiriitaisia skenaarioita. Enkä ainakaan minä tiedä, että mitä tässä haetaan, heidän puolelta…noin niin kuin lopullisena tavoitteena…
Jos olettaa että väliluennasta tulisi jotain dataa, todennäköisesti pettyy. Parhaassa tapauksessa käydään tarkemmin läpi mitä ja millä panoksella tuotekehitystä jatkossa tehdään ja täsmennetään aikatauluja. Ehkä kommenttia traumakineen myös.
No tällasieen mä kans oon yleensä tottunut. Esimerkkinä nyt vaikkapa UPM
" UPM julkaisee vuoden 2023 kolmannen vuosineljänneksen tuloksen tiistaina 24.10.2023 klo 9.30–10.00. Julkaisun jälkeen tulostiedotteet ovat saatavilla yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.upm.fi.
Analyytikoille ja sijoittajille tarkoitettu englanninkielinen webcast-lähetys ja puhelinkonferenssi alkaa klo 13.15. UPM:n osavuosikatsauksen esittelevät toimitusjohtaja Jussi Pesonen sekä talous- ja rahoitusjohtaja Tapio Korpeinen. Lähetystä voi seurata UPM:n verkkosivuilla, mutta kysymysten esittäminen edellyttää puhelinkonferenssiin rekisteröitymistä.
*Rekisteröityminen tapahtuu tästä linkistä. Rekisteröitynyt saa puhelinnumeron, henkilökohtaisen tunnuksen ja konferenssitunnuksen, joilla hän pääsee osallistumaan konferenssiin. Kysymysten esittäminen tapahtuu näppäilemällä puhelimeen 5, jolloin kysyjä liittyy operaattorin jonoon.
Webcastin tallenne on katsottavissa 12 kuukauden ajan UPM:n verkkosivuilla.
Heti sijoittajapuhelun jälkeen klo 14.45 toimitusjohtaja Pesonen esittelee osavuosikatsausta medialle suomenkielisessä mediatilaisuudessa ja verkkolähetyksessä. Ilmoittautuminen yhtiön pääkonttorissa, Alvar Aallon katu 1, Helsinki, pidettävään tilaisuuteen sekä verkkolähetykseen tapahtuu tästä linkistä. Linkki itse verkkotilaisuuteen lähetetään vain ilmoittautuneille."
Hyvällä mielikuvituksella varustettuna kuvittelen partnerikeskusteluja käydyn sen verran, että käsitys ennakkomaksun suuruusluokasta hahmottunut, jonka takia Bono uskallettu palkata “vuosiksi” samoin talouspäällikkö. Nyt sitten esitellään tarkemmin miten kiinteitä syöpiä Bonon johdolla aletaan tutkimaan ja Traumakineä siinä sivussa. Ohimennen mainitaan luentojen vahvistaneen aikaisempia tuloksia ja rekrytointien edenneen ja laajemman joukon tuloksia saatavan 2 kk päästä.
Esim. Citycon taas julkistaa tuloksen tiedotteella illalla ja tilaisuus seuraavana aamuna.
Itse en edes löytänyt tietoa siitä, mihin aikaa tiedotteen olisi tarkoitus tulla, mutta jos tulee iltapäivällä niin seuraava aamu on luontevampi. Sijoittajat ja analyytikot ehtivät perehtyä tulokseen tällä välin ja esittää järkevämpiä kysymyksiä perehtymisen perusteella.
Eli edelleen, en pysty itse näkemään tässä mitään piilotettua agendaa. Toki mielelläni otan sellaisen vastaan, jos on tullakseen .
Kolme pointtia. Ensinnäkin löpinöihin ei olisi enää varaa. Ammattilaisten ja sidosryhmien ajankäyttöä olisi syytä kunnioittaa. Toiseksi näiden tulevien kustannusten katteeksi olisi hyvä hiljalleen näyttää myös konkreettista tulopuolta. Kolmanneksi, jos Faron kutsuu sivuillaan yleisöä (rajattu määrä) paikanpäälle Webinaariin kuulemaan eilisen kulurapotttia, kaikki ei ole kunnossa. Saataisiin vaan kahtena päivänä kulukuraa niskaan.
Oletan siis, että jotain konkreetista ja oikeasti uutta on luvassa. Webinaarin sisältöä/agendaa ei voi vain vielä julkistaa. Toivottavasti olen oikeassa…
Tulopuolella tarkoitat varmaan tutkimustuloksia. Lääkekehitysyhtiön tavoitteena on saada ulos lääke. Rahaa tulee seuraavaksi partneroinnista… joten faasi tuloksia odotellessa.
Janasille mm. Itse olen seurannut Faronia annista alkaen ja yritän opiskella alaa eläkepäivinäni. Kirjoitan blogia: faronmave.blogspot.com -osoitteessa. Blogin käyttö on joustavaa ja kuvia on helppo liittää mukaan. Yleiskuvauksissa löytyi lukijoita, mutta peruskäsitteiden avaus karsi lukijoita ja nanopartikkeleita avasi vain 3. Omistan 31’000 kpl ja pelkällä tuurilla alhaisella keskihinnalla.
Niin tulo- tai tulosjulkistus olisi toiveissa. Kesän webinaari rysäytti kurssia rajusti, vaikka aihe oli sinänsä hyvin positiivinen. Nyt tarvitaan aitoa uutisarvoa & ammattimaista tiedottamista & luottamusta herättävää viestintää & nousevaa kurssia. Muussa tapauksessa partnerineuvottelut eivät nähdäkseni etene suotuisassa valossa.
Mun mielestä noilla neljällä mainitulla asialla ei ole juurikaan tekemistä partner-neuvotteluiden osalta. Yrityksen osakkeen kaupankäynti ja yrityksen muu pyörittäminen on käytännössä täysin erillään toisistaan. Partnerointisopimuksen “hyvyys” riippuu lähinnä tuloksista ja siitä kuinka moni haluaa partneriksi.
Viesteistä hieman huokuu käsitys, että Faronille (ja omistajilleen) ihan just kohta olisi tulossa miljardeja euroja. Ei ole. Tulevan syksyn aikana on (realistisesti) odotettavissa tuloksia toisen vaiheen testeistä. Eikä firman sisältä mitään muuta varmaa ole sanottukaan.
Itse odottelen juurikin seuraavia välituloksia faasi 2:sta. Laitan tähän vielä Faronin roadmapin maaliskuulta, mikä käsittääkseni vieläkin pitää paikkansa suurimmalta osalta aikataulujen ja tavoitteiden kanssa. FDA:n kanssa keskusteltu jatkosta se on tullut aikaisemmin.
Jos Full Phase 2 data read outataan Q4, niin miksi global partnership deal on merkattu H2? Onko siis miten todennäköistä, että partnerointi tapahtuu ennen kuin faasi 2 data on valmis? Siis Q3:sella, joka on tuon H2:sen sisällä
Miksi partnerointia ei siis ole merkattu suoraan Q4:selle, joka olisi loogisempaa? Riittääkö partneroitumiseen väliluenta? Kuitenkin lopulliset tulokset ovat nurkan takana. Joka tapauksessa elämme aikaa, jossa Faronilla on tällä hetkellä bidding process käynnissä. Mahtavaa olisi saada seurata tätä huutokauppaa, “hulluhan se on jos ei puolta tarjoa” Juhohan kommentoi jo toukokuussa, että " Partneridiili roikkuu vähän ilmassa koko ajan, mutta haluammeko hyväksyä ensimmäisen tarjouksen?".
Minullakin on tullut sellainen käsitys, että osalla Faron-sijoittajista alkaa sipuli pettämään ihan viime metreillä Osahan täällä porukasta on ollut mukana jo vuosia. Faronin suurimmat osakkeenomistajat ovat kärsivällisyyttään koetelleen pari kymmentä vuotta. Itse tulin osakkeenomistajaksi vasta kesäkuussa, joten odottavan aika ei vielä ole ollut pitkä.
Juho kommentoi Kauppalehdessä myös seuraavaa: ”Suomesta tulee lääke syöpään, johon ei ole tähän mennessä ollut hoitoa. Suurella suomalaisella omistuspohjalla tämä on valtava juttu koko maalle, maan taloudelle ja kansalle. Raha ei ole sinänsä ollut minulle mikään veturi, mutta olisi hienoa, jos voisimme tehdä samalla mahdollisimman monesta suomalaisesta äveriään tai rikkaan. Ei tällaista tilaisuutta tule toista meidän elinaikanamme, jolloin sijoitus menee lyhentämättömänä suoraan faasi 2 -tutkimuksen tuottamaan arvonnousuun.”
Uskallan väittää, että hyvät faasi 2 tulokset ratkaisevat tässä käytännössä koko sijoituscasen. Uuden lääkkeen soveltaminen uusiin indikaatioihin on sitten normaali ja luonteva laajennusprosessi, josta vastaa sitten jollain aikavälillä jo joku muu. Kunhan saadaan kiinteistä kasvaimista vielä järkevä arvonmääritys Faronin yritysarvoon, niin tämä oli tässä. Jalkasten suvun elämäntyö saa ansaitsemansa arvostuksen block busterin muodossa. Ja minä talooni uuden ulkoverhouksen
Olen odottanut jo 20 vuotta, joten ratkaisut kelpaisivat jo.
@Antti_Siltanen on antanut ennakkokommenttinsa, kun Faron julkistaa H1-raporttinsa tiistaina 27.8.
Seuraavana päivänä klo 15 alkava webcast on katsottavissa täällä. Faron järjesti jakson lopulla yli 30 MEUR:n osakeannin, jonka turvin kassan pitäisi riittää Q1’25 lopulle ja mahdollistaa meneillään olevan BEXMAB-tutkimuksen tulosten loppuluenta. Jakson aikana BEXMAB tuotti myönteisiä tuloksia ja loppuvuoden keskeisiä teemoja ovatkin tulosten jatkoluennat ja mahdollinen partneroitumissopimus. Onnistunut sopimus voisi taata Faronille taloudelliset resurssit tutkimusten edistämiseen sekä verisyövissä että kiinteissä kasvaimissa. Lisäämme ennakkokommentin yhteydessä ennusteisiimme antiin liittyvät rahoituskulut 4,0 MEUR.
Taas kerran on havaittavissa, että “parviäly” lataa enemmän odotuksia ensi viikon infoon, kuin mistä on ilmoitettu tiedotettavan.
Itsekin teen niin joka kerta. Hienoa odotuksen jännitystä.
Ounastelen hienoista kurssinousua ennen keskiviikon webinaaria. Jos käsittelyssä on vain edellisen puolivuotiskauden tulosinfo ilman lisämausteita, niin kurssi tulee painumaan taas alle kahden euron selvästi. Siispä jännityksellä odotan, että mitä herkkua sieltä on tulossa.
Faronillakin varmasti seuraavat palstaa ja hiovat hiuksen hienoja sanamuotoja, siitä mitä voi sanoa rikkomatta sääntöjä, mutta pitäen yllä lupausta tulevasta jos mitään uutta tiedotettava tulos tai partnerointirintamalla ei ole vielä kertoa.
Koska partnerisopimukseen on roadmapin mukaan matkaa webinaarista max noin 100 päivää ja faasi 2 tuloksiin max n 30 päivää, jonka lisäksi FDA on jo specannut faasi 3 kulun lähes 2 kk sitten ei liene syytä epäillä parviälyn odotuksia ja oikeutusta johonkin herkkuun liittyen. Toki Faron ansaitsee työrauhan, sillä kaikilla meillä on lopulta sama yhteinen tavoite. Luotan siihen, että se meille kerrotaan ensi keskiviikkona se mitä kerrottavissa on. Onhan pörssiyrityksillä tiedonantovelvollisuus.
Vähintään LOI (aiesopimus) / välitulokset ovat joka tapauksessa nurkan takana.