Nyt ehdin itsekin tuon viimeisimmän esityksen katsomaan. Katsoin olohuoneessamme suuresta telkkarista ja kovalla äänellä edes takaisin kelaillen. Muut perheenjäsenet vilkuilivat toimintaani ja käskivät minua hankkimaan jonkun harrastuksen 
Tässä muutama huomio.
Kokonaisuudessaan oli mielestäni erittäin hyvin vedetty. ”Ei sitä muuten toimitusjohtajaksi pääsisikään”, #reinikainen. Aikaisemmin viestittiin siihen suuntaan, että kannattaa odottaa faasi 2 loppuluentaan, koska silloin on parempaa dataa. Ja parempi data laukaisee paremman diilin. Tällöin ei vielä osattu ennakoida, että kuinka paljon esimerkiksi vasteet laskisivat edellisistä luennoista, kun näin se yleensä menee. Tämä on tietysti ollut myös mahdollisten partnereiden kiinnostuksen kohteena
.
No nyt tuli dataa ja ehkä vähän yllättäenkin vasteet pitivät. Täällä on jo laskettu, että vaikka uusien potilaiden kanssa ei toimisi enää mikään, niin silti mennään keskiarvollisesti heittämällä verrokeista yli. En osaa sanoa, että miten noita kaikkia kuuluu teknisesti yhteen laskea, mutta sen tiedän, että tämä näyttää nyt taas huomattavasti paremmalta kuin viikko sitten. Jäi vähän se vaikutelma, että Faronillakin arveltiin (toivottiin) datan olevan hyvää, mutta se yllättikin positiivisesti. Ja nyt ollaan taas jännässä, vähän uudessa tilanteessa.
Antti kommentoi, että parempaa dataa tulee sitten taas loppuluennassa verrattuna ASH:iin. Juho viekkaan kettuimaisen käytettyjen autojen kauppias -ilmeellä totesi vapaasti muotoillen, että kylläkyllä, mutta kun nythän kävikin niin että tämä itse asiassa näyttääkin tosi hyvältä jo nyt. Vaikutti, että haluaisi kertoa enemmän, mutta kun ei voi. Tämä toki varmaan aika yleinen tilanne. Tulkitsin tuon kuitenkin niin, että riski Juhon vatsahaavalle taas kasvoi. Eli diilineuvottelut ovat taas sähköistyneet ja sitä kahvia menee. Jäin jotenkin siihen käsitykseen, että saattaa sittenkin laueta partneridiili ennen kuin täällä ehkä uskalletaan ajatella.
Kommentit mahdollisista rahoitustarpeista olivat aika yleisellä tasolla. Edelleen todettiin, että voi olla, että ei tarvita mitään, voi olla et tarvitaan 10 milliä tai ehkä jottai sellaista. Hyvät ystävät…pieni on rahoitustarve, jos sellaista edes on. Joten tämän huolen alaskirjaan, jos se nyt itselläni huoleksi on edes ehtinyt muodostua.
Arvostukseen ja eye-to-eye kommenttiin. En itse nähnyt eye-to-eye kommentilla ja eri faasien kohdalla olevilla ostohinta -kalvolla yhtenäisyyttä. Lontoo ei kuitenkaan ole äidinkieleni. Minä ymmärsin kommentin jotenkin niin, että partneridiilin koko tulee olemaan suhteutettuna lääkkeen myyntiennusteeseen. Miten käytännössä on suhteutettuna, niin siihen en osaa sanoa. Tästä varmaan on julkista dataa olemassa, johon voi joku minua tietäväisempi verrata. Eli tehdyt diilit suhteutettuna mahdolliseen arvioituun myyntipotentiaaliin. Oleellista lienee kuitenkin myös se, että Faronilla ja BigPharmalla on samat speksit myyntipotentiaalista. Eli verisyöpien osalta esim. se 4,5 miljardia. Ja näin olen ymmärtänyt, että samalla kartalla ollaan partneriehdokkaiden kanssa tässä asiassa.
Oli hauskasti muotoiltu Juholta, että alkaa olemaan vähän hankalaa löytää jotain, joka tässä voisi enää mennä pieleen. Data on vaan niin hyvää. Hänhän kommentoikin, että tämä ei ole enää binäärinen, ”joko tai” -sijoituscase. Tämä ei myöskään yleisesti ottaen ole enää pharma case vaan se on muuttunut business caseksi, jossa fokuksena on vapaasti tulkiten tehdä nyt sellainen diili, jolla saadaan mahdollisimman paljon ulosmitattua arvoa osakkeenomistajille.
Muutenhan esitys oli perussettiä. Bex potentiaali on hoitaa jatkossa 40 % syövistä. Yritin vähän laskea, mutta on niin kamalasti nollia luvuissa, että antaa olla
.
Diilin hieromisesta vielä. Edelleen mietin, että mistä siinä vielä keskustellaan, jos data on hyvää. Prosenteista? Allekirjoitus tai ennakkomaksu ei liene nyt se suurin pihvi tässä. Suurimmat rahat tulevat rojalteista liittyen myyntiin. Ja tietysti milestoneista. Mutta kun ne on kaikki sidottu tuloksiin, niin eikö ole Big Pharmalle kohtalaisen pieniriskistä? Jos saadaan lääke, joka hoitaa 40 % syövistä, niin voidaan siitä maksaa se 15 % Faronille. Saadaan kuitenkin aika paljon enemmän itse. Ja jos joku ei onnistu, niin ei myöskään makseta.
Minä en ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa. Mutta ehkä juuri siksi en ole lääkekehitysyhtiön toimitusjohtaja vaan nenäkäs palkansaaja, joka runoilee keskustelupalstoilla
…
Tärkeä kysymys liittyen partneroitumiseen on tässä hetkessä nyt se, että kuinka paljon parempaa tietoa meillä on faasi 2:sesta maaliskuussa verrattuna ASH:iin. Jos ei ole mullistavaa eroa, niin partneroituminen voi tulla vielä joululahjana. Olisikin itselleni elämäni paras joululahja, heti vuonna 2022 saadun Makita porasetin jälkeen