Ferrari - Upea automerkki, mutta onko upea sijoituskohde?

Ferrari on varmasti kaikille hyvin tuttu automerkki. Sillä on upea historia urheiluautoissa ja autourheilussa.

Ferrari on Ferrari. Se on kaukana tavallisen kansan ostoslistalta, toisin kuin monet premium-merkit, jopa Porschea voi etäisesti pitää jonkin sortin kansan urheiluautona, mutta Ferrari ei sitä ole. Autona se edustaa upeaa historiaansa sekä esteettisyyttä, innovaatioita ja voimaa.

Ferrari perustettiin vuonna 1939, kun Enzo Ferrari erosi Alfa Romeon kilpajaostosta ja perusti Auto Avio Costruzioni -nimisen yrityksen. Vuonna 1940 yhtiö rakensi ensimmäisen autonsa, ja vuonna 1947 esiteltiin ensimmäinen Ferrari-merkkinen auto.

Toistaiseksi Ferrari ei ole vielä lähtenyt kosiskelemaan suuria massoja ja jossain määrin yhtiö valitsee asiakkaansa. Ferrariin liittyy vahvasti huikea historia niin ihan autoissa kuin autourheiluissakin; onhan niitä paljon nopeampia autoja ja innovatiivisempia, mutta Ferrari on Ferrari. Yritys käytännössä tarkoituksella rajoittaa vuosituotantoaan ylläpitääkseen sen hohdokkuutta, että kysyntä ylittää jatkuvasti tarjonnan. Tämä strategia johtaa siihen, että Ferrareilla on aina jälleenmyyntiarvoa sekä varmistaa tietyn luxusuniikkiuden jatkuvuuden ja tämän lisäksi ylläpitää merkin mainetta.

Segmentit:

  • Autot ja varaosat: 89.9%
  • Sponsorointi, kaupallinen ja brändi: 10.1%

Maantieteellinen jakauma:

  • Eurooppa: 47.7%
  • Yhdysvallat: 26.0%
  • Muut: 26.3%

Plussat

  • Vahva brändi: Ferrari on Ferrari
  • Ferrari on edelleen harvinainen ja harvojen saatavilla - tämä on ollut varmasti iso menestystekijä yhtiölle.
  • Niin asiakkaat kuin tavalliset ihmiset ovat hyvin uskollisia tälle merkille.
  • Historia autoissa ja autourheilussa: Tätä ei voi unohtaa

Miinukset

  • Korkeat arvostuskertoimet, osin perusteltuja?
  • Rajoitettu tuotanto on myös haaste. Innostuuko Ferrari joskus “tavallisemmasta luxuksesta”, uhka ja mahdollisuus sijoituskohteena…
  • Jotkut kokevat tällaiset luxustuotemarkkinat turvallisina, mutta tästä voi olla montaa mieltä.
  • Sähköautot ja muu sieluton teknologia, mahdollisuus ehkä enemmän muille kuin Ferrarille?
  • Kilpailu lisääntyy

Yhtiön tavoitteena on pysyä edelleen uniikkia sekä menestyä kilpaurheilussa, erityisesti F1:ssä. Samalla yhtiön Lifestyle-toiminnan kautta pyrkivät saamaan lisäämään liikevaihtoa ja muutenkin pyrkivät aktiivisesti innovoimaan suuremmilla panostuksilla. Ferrari näkee kustannusinflaation jatkuvan, mutta vahva vapaan kassavirran tuotto kompensoi osittain lisääntyneitä pääomamenoja ja korkeampia muita kuluja.

19.7.2024:

P/E: 53
P/B: 21
Oma pääomatuotto 43,1%

Ferrarin sivuilta:

image

image

30 tykkäystä

Hienoa että Fefellekin saatiin oma ketju, kiitoksia @Sijoittaja-alokas! :slight_smile: Mieleeni tulee että ehkä osakkeen sijasta saattaa olla parempi sijoittaa itse autoihin: suurimmat klassikot tekevät kauppansa kymmenien miljoonien hinnalla mutta vähemmän tunnettuja voi saada ihan inhimilliseen hintaan, esim https://www.nettiauto.com/ferrari/308/13959892

En kuitenkaan suosittele sijoituskohteeksi vaan harrastajalle joka osaa arvostaa. :racing_car:

6 tykkäystä

Tärkeä pointti kaikkien luksus- tai muuten vaan brändimerkkien kohdalla on se, löytävätkö ne uudet sukupolvet? Minulle 80-luvulla syntyneenä Testarossa, F355, F50, Maranello ja F360 olivat ihailun kohteita mutta missä määrin loistoautot kiinnostavat nykynuoria ja -lapsia?

2 tykkäystä

Yhtiöllä on tosiaan pitkä ja kunniakas historia, mutta siihen nähden yhtiö on valmistanut aika pienen määrän autoja, mikä omalta osaltaan tekee siitä uniikin.

image


Pelkästään tämä tviitti taitaa päihittää koko aloitusviestini:

https://x.com/QCompounding/status/1815000930883911834

7 tykkäystä

Hieno avaus ikoniselle brändille!

Tarjonnan rajoittamisesta ja laadusta se mielikuva hyvin eksklusiivisesta autosta, millä erottua muista, syntyy ja kasvaa. Äärimmäisen kannattavaa liiketoimintaa, eikä rikkaisiin talouden suhdanteet samalla tavalla osu.

Itseänikin kirpistää hinnoittelu, eikä osake ole sijoittajille salaisuus. Se on itseasiassa Unicreditin ja Stellantiksen kanssa samassa 10 % painossa Italian indeksissä markkina-arvon heiluessa 70 miljardissa eurossa. :smiley:

13 tykkäystä

Ketjuun lisäyksenä, että Ferrarin suurin osakkeenomistaja on Agnellin (mm. Fiatin perustaja) perhe Exor N.V sijoitusyhtiön kautta. Exor omistaa noin 23% Ferrarista ja 36.5% äänistä. Kyseistä yhtiöitä voi ostaa Saksan pörssistä. Tämän päivän NAV alennus n. -40%.

Tämä ei ole sijoitussuositus, ainoastaan huomio tavoista omistaa Ferraria välillisesti.

12 tykkäystä

Ferrari taisi yllättää suorituksellaan ainakin sijoittajat. Osake on kyllä monien mielestä kallis, ja niin sitä kai pidempään on taidettu sellaisena pitää. :saluting_face:

https://x.com/Quartr_App/status/1818970002600432116

5 tykkäystä

HCP:n Havian kirjoituksessa on pitkä pätkä Ferraristakin, eli varmasti kiinnostaa Ferrarin osakkeenomistajia tai muuten yhtiöstä kiinnostuneita.

Tällä hetkellä Ferrari myy vuoden 2026 tilauskirjaa. Pitkien tilauskirjojen ansiosta yhtiön liiketoiminta on hyvin ennustettavaa. Jokaisella tuotantolinjalla olevalla autolla on jo omistaja. Tämä eroaa valtavasti massatuotetuista autoista, joita vain pusketaan linjastolta ulos ja toivotaan, että niille löytyy ostaja. Jollei, niin ollaan lirissä ja joudutaan piristämään kysyntää vaikkapa hintoja laskemalla, kuten teki Tesla.

5 tykkäystä

Ferrarilla on kohtalaisen hyvä sijoitetun pääoman tuotto, nuo isoimmat pylväät koskevat sitten liikevaihtoa. :slight_smile:

https://x.com/KoyfinCharts/status/1843238822051828171

2 tykkäystä

Tässä on tällainen pikananalyysi Ferrarista. :slight_smile:

https://x.com/Quality_stocksA/status/1845021828206456845


EDIT:

JPMorgan:

Tavoitehinta 385 dollarista —> 525 dollariin

“We are upgrading shares of Ferrari (RACE) to Overweight from Neutral after investor meetings we hosted recently with CEO Benedetto Vigna and Manager of Investor Relations Aldo Benetti over the course of two weeks…”

2 tykkäystä

Ferrarilta eka superhyperauto 11 vuoteen, jolla on ihan kohtalaisesti hintaa.

Ferrari said it will only make 799 examples of the F80, and the cars will start at an eye-watering 3.6 million euros, or $3.9 million.

Ferrari shares pulled higher today following news of the F80. Back-of-the-envelope math shows that overall sales of the car could add $3.2 billion to Ferrari’s top line over the F80’s production run.

2 tykkäystä

Ferrarin kolmannen vuosineljänneksen toimitukset laskivat 2 prosenttia ja laskun syynä oli 29 prosentin pudotus toimituksissa Kiinaan, jossa Ferrarilla on pienempi markkinaosuus kuin kilpailijoillaan.

Huolimatta hidastuvasta kasvusta, niin yhtiön liikevaihto kasvoi 7 prosenttia räätälöintipalvelujen (?) vetämänä, ja sen näkymät ovat edelleen vakaat luksusautojen markkinoilla.

image



EDIT:

Tärkeä kuvaaja

https://x.com/finchat_io/status/1853817304422940958
image

2 tykkäystä

La Ferrari ei ole kuin muut :oncoming_automobile:

https://x.com/finchat_io/status/1869759690512703923

image


EDIT:

Laitan tämän vielä tähän. :slight_smile:

https://x.com/mvcinvesting/status/1869745010788208719
image

4 tykkäystä

Tässä on lyhyt ja ajankohtainen “katsaus” Ferrarista. :slight_smile:

https://x.com/TheRayMyers/status/1882148901542650015


3 tykkäystä

Ferrari julkaisee tiistaina tuloksensa ja tässä on vähän materiaali siihen liittyen.

Ymmärrettävästi ja usein on mainittu Ferrarin kalleus, mutta osakkeen kulku on ollut kyllä varsin hyvää. :slight_smile:

https://x.com/fintegrate/status/1882209409776193731


Ferrari rapsas merkittävän voiton kasvun, joka johtui vahvasta ilmeisesti mallistosta ja kasvavasta räätälöityjen autojen kysynnästä.

Yhtiö odottaa liikevaihdon jatkavan nousuaan myös tulevana vuonna. Analyytikot uskovat Ferrarin pysyvän vahvana Euroopan autoteollisuuden paineista huolimatta, erityisesti mahdollisten Yhdysvaltain tullien edessä.

Toisaalta muistutettiin, että yhtiön arvostus on korkea esim. P/E on lähellä viittäkymppiä. Lisäksi on todettu myös, että yhtiö rajoittaa myyntiään säilyttääkseen ainutlaatuisuutensa, joten se hidastaa väkisinkin liikevaihdon kasvua. Toki ainutlaatuisuus on olennainen osa Ferraria. :slight_smile:

https://x.com/TheTranscript_/status/1886748459589382627

image

Ferari GIFs - Find & Share on GIPHY

4 tykkäystä

Alla olevassa tviitissä on tuttua teesiä Ferrarista, mutta siinä todetaan jälleen, miten sijoittajat eivät maksa korkeaa hintaa osakkeesta pelkästään lyhyen aikavälin kasvun vuoksi, vaan koska he uskovat Ferrarin brändin, hinnoitteluvoiman ja ainutlaatuisuuden takaavan sille pitkäkestoisen taloudellisen menestyksen.

Varmaan sijoittajat näkevät Ferrarissa sen niin, että hetkittäin voi tulla syystä taikka toisesta erilaisia “yskähdyksiä”, mutta Ferrarin pitkän aikavälin suunta on heille kuitenkin selvä. :slight_smile:

https://x.com/TheRayMyers/status/1888301954289307805

image

F40 :slight_smile:

1 tykkäys

WSJ:ssä hyvä juttu Ferrarista. Yhtiötä enemmän seuranneille peruskamaa. Lyhyesti. Ferrarilta uusi supermalli, jota tietysti saa ostaa vain harvat Ferrari-fanit joilla on jo useiden, jopa kymmenien, Ferrarien tunteella ja taidolla että rahalla kultivoitu kokoelma.

Tiesin ennestään Ferrarin legendaarisen periaatteen myydä markkinoille aina yksi auto vähemmän, mitä kysyntä on mutta että vielä erityisesti ruokitaan himoa tekemällä alan harrastajien makupaloja vain omistautuneille keräilijöille. Hyvä myyntikikka. :smiley:

" With a list price of $3.7 million, Ferrari’s new “hypercar” was revealed to the public in October with a twist: It wasn’t available for sale.

All 799 units of the low-slung, high-haunched F80 model—the most expensive production vehicle in Ferrari’s history—had been promised to top customers like Luc Poirier.

The Montreal real estate entrepreneur already owns 42 Ferraris. He said he felt “lucky” to be allowed to buy yet another.

“To be chosen by Ferrari for one of their hypercars is a true milestone for any collector,” he said.

Money isn’t enough to buy a top-of-the-range Ferrari. You need to be in a long-term relationship with the company.

By leveraging the rabid fandom of its customers through a business model based on uber-scarcity, the storied Italian company is enjoying a new golden age. Following an almost tenfold increase in the stock since its initial public offering almost a decade ago, Ferrari is now worth $90 billion, making it the most valuable car company in Europe—despite delivering just 13,752 vehicles last year.

Volkswagen, which sold more than 9 million cars last year, has a market capitalization that is roughly $40 billion lower. Most of Europe’s auto industry is plagued by a weak domestic market, a costly transition to electric vehicles and new competition from China."

https://www.wsj.com/health/bird-flu-cows-cats-human-transmission-7adf14ec?mod=wsjhp_columnists_pos_2&mod=WSJ_home_columnists_pos_2

13 tykkäystä

Ferrarilla on eksklusiivisyytensä ansiosta varaa hinnoitella tuotteitaan kivasti :slight_smile: Tämä tviitti osin osoittaa sen:
https://x.com/finchat_io/status/1895508020064550994


3 tykkäystä

Ferrari on erilainen, sitä ei voi verrata perinteisiin valmistajiin eikä edes Teslaankaan, joka on myös vähän erilainen toimija. :slight_smile: (tai aina voi toki verrata periaatteessa, vaikka Piippoon)

https://x.com/everydaystocksx/status/1894704558527369435
image

2 tykkäystä