Ferrari - Upea automerkki, mutta onko upea sijoituskohde?

Ferrari on varmasti kaikille hyvin tuttu automerkki. Sillä on upea historia urheiluautoissa ja autourheilussa.

Ferrari on Ferrari. Se on kaukana tavallisen kansan ostoslistalta, toisin kuin monet premium-merkit, jopa Porschea voi etäisesti pitää jonkin sortin kansan urheiluautona, mutta Ferrari ei sitä ole. Autona se edustaa upeaa historiaansa sekä esteettisyyttä, innovaatioita ja voimaa.

Ferrari perustettiin vuonna 1939, kun Enzo Ferrari erosi Alfa Romeon kilpajaostosta ja perusti Auto Avio Costruzioni -nimisen yrityksen. Vuonna 1940 yhtiö rakensi ensimmäisen autonsa, ja vuonna 1947 esiteltiin ensimmäinen Ferrari-merkkinen auto.

Toistaiseksi Ferrari ei ole vielä lähtenyt kosiskelemaan suuria massoja ja jossain määrin yhtiö valitsee asiakkaansa. Ferrariin liittyy vahvasti huikea historia niin ihan autoissa kuin autourheiluissakin; onhan niitä paljon nopeampia autoja ja innovatiivisempia, mutta Ferrari on Ferrari. Yritys käytännössä tarkoituksella rajoittaa vuosituotantoaan ylläpitääkseen sen hohdokkuutta, että kysyntä ylittää jatkuvasti tarjonnan. Tämä strategia johtaa siihen, että Ferrareilla on aina jälleenmyyntiarvoa sekä varmistaa tietyn luxusuniikkiuden jatkuvuuden ja tämän lisäksi ylläpitää merkin mainetta.

Segmentit:

  • Autot ja varaosat: 89.9%
  • Sponsorointi, kaupallinen ja brändi: 10.1%

Maantieteellinen jakauma:

  • Eurooppa: 47.7%
  • Yhdysvallat: 26.0%
  • Muut: 26.3%

Plussat

  • Vahva brändi: Ferrari on Ferrari
  • Ferrari on edelleen harvinainen ja harvojen saatavilla - tämä on ollut varmasti iso menestystekijä yhtiölle.
  • Niin asiakkaat kuin tavalliset ihmiset ovat hyvin uskollisia tälle merkille.
  • Historia autoissa ja autourheilussa: Tätä ei voi unohtaa

Miinukset

  • Korkeat arvostuskertoimet, osin perusteltuja?
  • Rajoitettu tuotanto on myös haaste. Innostuuko Ferrari joskus “tavallisemmasta luxuksesta”, uhka ja mahdollisuus sijoituskohteena…
  • Jotkut kokevat tällaiset luxustuotemarkkinat turvallisina, mutta tästä voi olla montaa mieltä.
  • Sähköautot ja muu sieluton teknologia, mahdollisuus ehkä enemmän muille kuin Ferrarille?
  • Kilpailu lisääntyy

Yhtiön tavoitteena on pysyä edelleen uniikkia sekä menestyä kilpaurheilussa, erityisesti F1:ssä. Samalla yhtiön Lifestyle-toiminnan kautta pyrkivät saamaan lisäämään liikevaihtoa ja muutenkin pyrkivät aktiivisesti innovoimaan suuremmilla panostuksilla. Ferrari näkee kustannusinflaation jatkuvan, mutta vahva vapaan kassavirran tuotto kompensoi osittain lisääntyneitä pääomamenoja ja korkeampia muita kuluja.

19.7.2024:

P/E: 53
P/B: 21
Oma pääomatuotto 43,1%

Ferrarin sivuilta:

image

image

26 tykkäystä

Hienoa että Fefellekin saatiin oma ketju, kiitoksia @Sijoittaja-alokas! :slight_smile: Mieleeni tulee että ehkä osakkeen sijasta saattaa olla parempi sijoittaa itse autoihin: suurimmat klassikot tekevät kauppansa kymmenien miljoonien hinnalla mutta vähemmän tunnettuja voi saada ihan inhimilliseen hintaan, esim https://www.nettiauto.com/ferrari/308/13959892

En kuitenkaan suosittele sijoituskohteeksi vaan harrastajalle joka osaa arvostaa. :racing_car:

5 tykkäystä

Tärkeä pointti kaikkien luksus- tai muuten vaan brändimerkkien kohdalla on se, löytävätkö ne uudet sukupolvet? Minulle 80-luvulla syntyneenä Testarossa, F355, F50, Maranello ja F360 olivat ihailun kohteita mutta missä määrin loistoautot kiinnostavat nykynuoria ja -lapsia?

1 tykkäys

Yhtiöllä on tosiaan pitkä ja kunniakas historia, mutta siihen nähden yhtiö on valmistanut aika pienen määrän autoja, mikä omalta osaltaan tekee siitä uniikin.

image


Pelkästään tämä tviitti taitaa päihittää koko aloitusviestini:

https://x.com/QCompounding/status/1815000930883911834

4 tykkäystä

Hieno avaus ikoniselle brändille!

Tarjonnan rajoittamisesta ja laadusta se mielikuva hyvin eksklusiivisesta autosta, millä erottua muista, syntyy ja kasvaa. Äärimmäisen kannattavaa liiketoimintaa, eikä rikkaisiin talouden suhdanteet samalla tavalla osu.

Itseänikin kirpistää hinnoittelu, eikä osake ole sijoittajille salaisuus. Se on itseasiassa Unicreditin ja Stellantiksen kanssa samassa 10 % painossa Italian indeksissä markkina-arvon heiluessa 70 miljardissa eurossa. :smiley:

8 tykkäystä