Ferrari on varmasti kaikille hyvin tuttu automerkki. Sillä on upea historia urheiluautoissa ja autourheilussa.
Ferrari on Ferrari. Se on kaukana tavallisen kansan ostoslistalta, toisin kuin monet premium-merkit, jopa Porschea voi etäisesti pitää jonkin sortin kansan urheiluautona, mutta Ferrari ei sitä ole. Autona se edustaa upeaa historiaansa sekä esteettisyyttä, innovaatioita ja voimaa.
Ferrari perustettiin vuonna 1939, kun Enzo Ferrari erosi Alfa Romeon kilpajaostosta ja perusti Auto Avio Costruzioni -nimisen yrityksen. Vuonna 1940 yhtiö rakensi ensimmäisen autonsa, ja vuonna 1947 esiteltiin ensimmäinen Ferrari-merkkinen auto.
Toistaiseksi Ferrari ei ole vielä lähtenyt kosiskelemaan suuria massoja ja jossain määrin yhtiö valitsee asiakkaansa. Ferrariin liittyy vahvasti huikea historia niin ihan autoissa kuin autourheiluissakin; onhan niitä paljon nopeampia autoja ja innovatiivisempia, mutta Ferrari on Ferrari. Yritys käytännössä tarkoituksella rajoittaa vuosituotantoaan ylläpitääkseen sen hohdokkuutta, että kysyntä ylittää jatkuvasti tarjonnan. Tämä strategia johtaa siihen, että Ferrareilla on aina jälleenmyyntiarvoa sekä varmistaa tietyn luxusuniikkiuden jatkuvuuden ja tämän lisäksi ylläpitää merkin mainetta.
Segmentit:
- Autot ja varaosat: 89.9%
- Sponsorointi, kaupallinen ja brändi: 10.1%
Maantieteellinen jakauma:
- Eurooppa: 47.7%
- Yhdysvallat: 26.0%
- Muut: 26.3%
Plussat
- Vahva brändi: Ferrari on Ferrari
- Ferrari on edelleen harvinainen ja harvojen saatavilla - tämä on ollut varmasti iso menestystekijä yhtiölle.
- Niin asiakkaat kuin tavalliset ihmiset ovat hyvin uskollisia tälle merkille.
- Historia autoissa ja autourheilussa: Tätä ei voi unohtaa
Miinukset
- Korkeat arvostuskertoimet, osin perusteltuja?
- Rajoitettu tuotanto on myös haaste. Innostuuko Ferrari joskus “tavallisemmasta luxuksesta”, uhka ja mahdollisuus sijoituskohteena…
- Jotkut kokevat tällaiset luxustuotemarkkinat turvallisina, mutta tästä voi olla montaa mieltä.
- Sähköautot ja muu sieluton teknologia, mahdollisuus ehkä enemmän muille kuin Ferrarille?
- Kilpailu lisääntyy
Yhtiön tavoitteena on pysyä edelleen uniikkia sekä menestyä kilpaurheilussa, erityisesti F1:ssä. Samalla yhtiön Lifestyle-toiminnan kautta pyrkivät saamaan lisäämään liikevaihtoa ja muutenkin pyrkivät aktiivisesti innovoimaan suuremmilla panostuksilla. Ferrari näkee kustannusinflaation jatkuvan, mutta vahva vapaan kassavirran tuotto kompensoi osittain lisääntyneitä pääomamenoja ja korkeampia muita kuluja.
19.7.2024:
P/E: 53
P/B: 21
Oma pääomatuotto 43,1%
