Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

Osuuspankin sivuilla oli tämmönen tiedote. Tästä oli näköjään parit postaukset, mutta laitan vielä tämän. Jos joku haluaa ja/tai osaa, niin tässä on vissiin pieni kikkailun mahdollisuus, mutta kiirus tulloo. Ymmärtääkseni tänään on viimeinen hetki ja kioskihan menee kiinni reilun tunnin päästä.

2 tykkäystä

Ja sitten odotellaan markkinasekoilua kun jotkut pilipalitarjoajat seuraavaksi kertovat kuinka Finnarin kurssi on +10000% koska käänteiset splitit ovat niin vaikeita :smiley:

(Todellisuudessahan mitään ei käytännössä tapahdu omistuksen arvolle. Osakkeiden määrästä leikataan pari nollaa, joten osakekohtainen arvo myös satakertaistuu, eli lienee kolmen euron nurkilla tämän jälkeen kolmen sentin sjaan, mutta koko läjän arvo pysyy samana)

4 tykkäystä

Ehkäpä potentiaalinen skenaario on nyt että tänään jatketaan ostoja, kun kohta osakkeen arvo on sen 3 €. Tai ehkäpä nämä ostajat ymmärtävät tarinan juonen, mutta tulisikohan tällaisia 1 kpl ostoja, sillä saako silloinkin yhden uuden osakkeen - eli osta 1 osake, saat “ilmaiseksi” 99 osaketta? Hyötähän tässä valuu ennen kaikkea kaupankäyntikustannuksiin.

Mutta sitten kun osakkeen hinta on sen noin 3 €, voisi kuvitella että alkuun tulee reiluhkoski nukkujien myyntejä sillä “yhdessä yössä osakkeideni arvo on noin 100 -kertaistunut”… “Aah eikö siitä tullutkaan voittoa”.

Sikäli jos peilaa Inderesin tavoitehintaa ja suositusta, niin osakehan on ihan kiinnostavan oloinen.

3 tykkäystä

Ja tuon markkinasekoilun vuoksi voi lapuistaan päästä eroon hyvään hintaan. Itse ole vielä omin silmin nähnyt, mutta sijoituskirjallisuudessa on tällaisista hyviä tarinoita :smile:

Poika näitä osti joskus noin sadalla eurolla ja on 95% tappiolla :sob: Ei olisi ihan heti uskonut, että valtion firmalle voi näin käydä, mutta näköjään mahdollista.

2 tykkäystä

Valtion tehtävä Finnairissa ei ole muiden sijoittajien rahojen suojeleminen. Tehtävä on huoltovarmuuden turvaaminen ym. Lentoyhtiyöliiketoiminta ei ylipäätäänkään ole ihan tavallista bisnestä.

Ei kannata ajatella että “sijoitan yhdessä valtion kanssa”.

4 tykkäystä

Konkurssiriski on lähes nolla, mutta omistus voi liudeta raskaasti kun korona- ja venäjäriskitappioita (Aasian lentojen syömähammas otti pahasti osumaa) katetaan pääomittamalla… ehkä se jonain päivänä siitä vielä toipuu, mutta aika selvää on että omia tuskin saa takaisin vain odottamalla jos on -95%… Eli jos on luottoa, vaatii että osallistuu talkoisiin lisäsijoituksella. Ei voi tietää onko järkevää ja millä aikavälillä mahdollista rahaa alkaa takomaan taas. :man_shrugging:

2 tykkäystä

Väliaikaisen toimitusjohtajan Jaakko Schildtin katsaus tämän päivän yhtiökokouksesta 18.3.2024. :blush:

6 tykkäystä

Ainakin oma kokemus reverse-spliteistä on ollut aika huono aina reverse-splitin jälkeen osakkeen kokonaisarvo on vain laskenut. Luultavasti 3€:sta tulee laskemaan alaspäin. Noh ainakaan tämä lappu luultavasti ei muutu koskaan kokonaan arvottomaksi vaikka lähellä kävisikin.

1 tykkäys

“18.3.2024 … viimeinen päivä ostaa Finnairin osakkeita ennen osakkeiden yhdistämistä.”

Mutta ei kai tämä kohta OP:n tiedotteessa voi pitää paikkaansa? Tänäänkin (19.3.) on Finnairin osakkeella käyty kauppaa noin 3 sentin hintaan. Samoin varmaan huomennakin. Mitä niille tapahtuu, jolleivat ole enää yhdistämisessä mukana?

1 tykkäys

Liittynee T+2-käytäntöön eli osakkeiden selvityspäivä on vasta kaksi pankkipäivää kaupantekopäivää myöhemmin: Mitä T+2 tarkoittaa? | Nordnet

Eli jos ostat tänään osakkeita, niin todellisuudessa arvo-osuustilillesi kirjautuu osakkeita vasta 21.3. ja ne ovat silloin sitten jo uusia osakkeita - et siis missään vaiheessa ole todellisuudessa omistanut vanhoja osakkeita vaikka ne salkussa näkyykin jo heti kaupantekohetkestä eteenpäin.

Tavan tallaajan kannalta tuolla ei ole merkitystä. Huominen vielä käydään kauppaa vanhalla hinnalla ja torstaista eteenpäin uudella.

3 tykkäystä

Osakkeiden yhdistäminen on 20.3 päätteeksi tehtävä toimenpide, jossa sadalla jaottomiin salkkuihin on lisätty eli yhdistetty tarvittava määrä osakkeita, siis salkusta riippuen 1 - 99 osaketta.

21.3 ei sitten enää yhdistellä, vaan otetaan väkipakolla pois, halusi tai ei ja kaupankäynti avataan potilaalta raskaasti amputoidulla osakemäärällä.

Jussi Halme on tehnyt videon Finnairista. :slight_smile:

Finnair on tehnyt viime vuosina mittavia rahoitusjärjestelyjä ja aikoo nyt vihdoin yhdistää osakkeitaan toteuttamalla käänteisen splitin keskiviikkona 20. maaliskuuta, kun pörssi sulkeutuu.

Finnairin maanantainen yhtiökokous päätti odotetusti vähentää osakkeiden lukumäärää ja sen seurauksena jokaisesta sadasta Finnairin osakkeesta saa yhden uuden osakkeen käänteisen splitin jälkeen.

Mitä käänteisestä splitistä pitää tietää ja mihin Finnair on menossa?

6 tykkäystä

Finnair on palannut Kauppalehden Top 25 mallisalkkuun! :raised_hands:

“Finnair ja Viking Line palasivat Top 25 -mallisalkkuun”

Finnair ja Viking Line nousivat Top 25 -salkkuun ensimmäistä kertaa koronan jälkeen. Finnair ollut viimeksi salkussa vuonna 2020 ja Viking Line vuonna 2016”

1 tykkäys

Siihen nähden miten merkityksellisiä ylilento-oikeudet olivat Finnairin strategialle, voisi edelleen ihmetellä, miten vähän niitä käsiteltiin koronaa edeltävässä laajentumisvaiheessa.

Tällä hetkellä yksi mittari, joka näyttäisi jäävän vähemmälle huomiolle on matkustajakäyttöaste.

Helmikuussa 2024 matkustajakäyttöaste oli 72,1 %. Laskua 3,1 %-yksikköä vertailukaudesta. Vuoden 2024 alusta lukema 70,6 %. Vuoden 2023 joulukuussa 70,9 %.

Käyttöaste ei näytä erityisen korkealta, kun se helmikuussa 2019 oli 79,7 %. Sitä aiemmista liikennetiedotteista löytää yksittäisiä kuukausia ja alkuvuotta koskevia yli 80 prosentin lukuja.

Onko kyseessä tilapäinen notkahdus vai pysyvämmin heikosta matkustajakäyttöasteesta kertova lukema? Laskentatavassa tuskin on tapahtunut muutosta?

1 tykkäys
3 tykkäystä

Esimerkki Finnairiin liittyvästä poliittisesta riskistä. Jopa Kokoomuksen piiristä tulee tälläisiä sammakoita.

Sähköpostiin näytti tulleen tällainen mainos.

1 tykkäys

Miten vaikuttaa Finnairiin tai muihin lentoyhtiöihin, jos sattuisi että lentoyhtiöt varoisivat Israel-Iran akselia mahdollisten iskujen takia? Nythän paljon lentoja menee Qatarin kautta. Muutenkaan ei voi lentää Venäjän tai Ukrainan yli. Kukaan tuskin haluaa uutta MH17 tapausta, vaikka nuo lentäisivät eri korkeudella.

Aasian lennot menevät joko Pohjoisnavan kautta tai sitten Turkki - Georgia - Turkmenistan - Intia reittiä. Karkealla tasolla tälleen, jotakuinkin 600 km Iranista pohjoiseen pääosin:

4 tykkäystä

Antin ennakkokommentit, kun Finnair julkistaa Q1-raporttinsa ensi viikon tiistaina. :slight_smile:

1 tykkäys