Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

OP:

Tavoitehinta 3,50 € ennallaan, suositus Lisää → Osta.

Q1 tappiollinen, koska kausiluonteisuus, poliittiset laskot sekä haastavat talviolosuhteet. Kesäkauden kysyntä myönteistä. Osake on maltilliseti hinnoiteltu.

5 tykkäystä

Tämä SWOT-analyysi on hyvä osa Premium-raporttia. Näkee nopeasti Finnairin kokonaiskuvan sijoittajavinkkelistä.

10 tykkäystä

Kiitokset jälleen @Verneri_Pulkkinen vierailusta ja hyvästä haastattelusta! Arvostin myös suuresti vauhdikasta sisääntuloa, josta sain päivän LOL-annokseni. :smiley:

7 tykkäystä

We estimate Finnair’s FY ’24 revenue to grow 4% this year, a conservative estimate relative to the ca. 9% growth seen for the peer group, while we see adj. EBIT basically flat at EUR 187m.

We retain our EUR 3.5 TP and BUY rating.

Evlin ennusteissa meneillään oleva vuosi on lievän liikevaihdon kasvun vuosi, jolloin EBIT pysyy kuitenkin vakaana vuoden 2023 tasolla. Hieman parempaa kannattavuuskehitystä on puolestaan ennusteissa vuosille 2025 ja 2026.

Huomioiden jatkuvan kurssilaskun ja kolmen kotimaisen analyysitalon positiiviset näkemykset, hiipii epäilyksenä mieleen, että ulkkarit taitavat olla myyntilaidalla.

8 tykkäystä

Finnairin liikennetiedote huhtikuulta nyt julkaistu. Matkustajamäärä kasvoi vertailukaudesta, myös rahtiluvut paranivat.

Tiedote | Finnair | Finnair

5 tykkäystä

Tässä on Antin kommentit Finnairin huhtikuun liikennetietoraportista. :slight_smile:

Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa huhtikuulta. Raportti oli ennusteitamme heikompi, sillä matkustajamäärä, myyty volyymi ja matkustajakäyttöaste alittivat ennusteemme lievästi. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin Q2:n ennusteisiimme.

1 tykkäys

Finnairin osakkeessa tänään pitkästä aikaa hieman elämää ja kohtuu hyvällä volyymillä. Yhtiö tiedotti mahdollisesta jvk-lainan liikkeellelaskusta ja samalla yhtiö aikoo ostaa takaisin n. vuoden kuluttua erääntyvän lainan. Takaisinostosta indikoitu hinta (yli nimellisarvon) viiittaa minun mielestäni siihen, että järjestäjillä ja markkinoilla on hyvinkin positiivinen näkemys uuden lainan liikkeellelaskun suhteen.

7 tykkäystä

Analyytikon kommentit joukkovelkalainakirjan liikkeellelaskuun liittyen. :point_down:

4 tykkäystä

Jvk-lainan liikkeellelasku on Finnairin “stressitesti” tässä tilanteessa, jonka lopputulema kertoo mielestäni aika paljon markkinoiden yleisestä luottamuksesta yhtiötä kohtaan. Bondimarkkina on useimmiten paljon osakemarkkinaa fiksumpi, etenkin pienissä epälikvideissä yrityksissä. Lainan arvioitu kokokin on suuruudeltaan samaa luokkaa viimeisen annin kanssa ja tuplaten suurempi jos jättää valtion osuuden annista huomioimatta.

IAG:n 2029 erääntyvä laina hinnoitellaan tällä hetkellä n. 4,2% tasoon, joka antaa hieman osviittaa tasosta jota Finnairin tapauksessa voisi odottaa. Itse näkisin että nelosella alkava hintataso olisi tässä tilanteessa ihan ok, selvästi yli viiden taas selkeä pettymys ja liikkeellelaskun epäonnistuminen todella huono signaali. Tämä sillä odotuksella että lainan maturiteetti olisi noin 5 vuotta ja koko 500m€.

Toteutuessaan lainan liikkeellelasku täyttää käytännössä kaikki tiedossa olevat rahoitustarpeet Finnairin osalta vuosiksi eteenpäin. Loppuvuodesta toimitettavan uuden A350-koneen Finnair pystyy halutessaan rahoittamaa kassavirrallaan, mikäli siitä ei ole jo rahoitussopimusta tehty (saattaa olla jossain kerrottu, mutta ei ainakaan muistu mieleeni).

8 tykkäystä

Tässä on vielä Antin kommentit joukkovelkakirjalainasta. :slight_smile:

Finnair tiedotti lainasuunnitelmasta alkuviikosta. Mielestämme lainan korkotaso oli markkinaolosuhteisiin nähden kohtuullinen ja odotuksiamme hieman alempi, mikä peilaa velkamarkkinan hyvää luottamusta yhtiöön. Sisällytämme lainan Finnairin ennusteisiimme viimeistään Q2-raportin yhteydessä, mutta alustavan arviomme mukana korkotaso ei aiheuta ainakaan nousupaineita Finnairin rahoituskulujen ennusteisiimme. Laina myös turvaa Finnairin velkarahoitustarpeet lähivuosille.

1 tykkäys

Läpi meni. Itselleni nelosella alkava korko oli lievä positiivinen yllätys.

Nuo pari viimeistä A350-konetta voisi olla ihan fiksua ottaa omaan taseeseen jo joustavuuden nimissä, kun pandemia-aikana useampi oma kone piti kassan vahvistamiseksi myydä ja vuokrata takaisin. Omistamista puoltaisi myös olosuhteisiin nähden kohtuuhintaisen pitkäaikaisen velkarahoituksen saatavuus. Jäljellä olevien A350-koneiden rahoituksesta ei tosiaan ole sanottu mitään.

7 tykkäystä

Juu läpi meni ja rima ylitettiin varsin ilmavalla tyylillä. Kirjatkin saatiin nopeasti kiinni, joka kertoo osaltaan onnistuneesta liikkeellelaskusta ja hyvin tehdystä pohjatyöstä. Korkotaso oli varmaan ihan haarukan alalaidassa sen suhteen mitä oli realistista tässä tilanteessa odottaa. Vielä vuosi sitten finnairin olisi ollut aika toivotonta saada rahaa markkinoilta mihinkään järkevään hintaan, tai sitten ollenkaan.

Pitkäaikaista osakkeenomistajaa asia ei juuri nyt välttämättä paljonkaan lohduta, mutta mielestäni yhtiön johto on tehnyt hyvää työtä taseen tervehdyttämisen suhteen ja tämän lainan liikkeellelaskun ajoitus oli oikea. Ilman takaisinostoa ensi vuonna erääntyvä laina olisi pyörähtänyt Q2-tuloksessa lyhytaikaisiin velkoihin, mutta nyt sinne ei pitäisi jäädä kuin vuokrasopimusvelat Tyel-lainan hännän lisäksi. Tyel-lainan häntäkin katoaa taseesta viimeistään vuoden loppuun mennessä, jolloin yhtiön velkarakenne on sijoittajan helposti hahmotettavissa ilman epävarmuutta rahoituksen saatavuudesta lyhyellä tähtäimellä.

Samaa mieltä ja uskoakseni omaan taseeseen ottaminen liikauttaisikin konekannan omistu/vuokraus -jakaumaa lähemmäksi yhtiön pitkän ajan tavoitetasoa.

7 tykkäystä

”Hirveästi pettymyksiä kotitaloudet eivät enää kestä” – Tämän korttidata kertoo kuluttajista nyt ”Hirveästi pettymyksiä kotitaloudet eivät enää kestä” – Tämän korttidata kertoo kuluttajista nyt | Kauppalehti

Ihan hyvältä näyttää Finnairin kannalta korttidatan kehitys.

6 tykkäystä

Täytyypä korjata tämä, kun muistin väärin tuon Tyel-lainan lyhennyssuunnitelman. Lainaa on nyt jäljellä 280m€, josta 80m€ erääntyy maksettavaksi Q2/24 ja kaksi viimeistä 100m€ lyhennystä on sovittu maksettavaksi kokonaisuudessaan 15.5.2025.

Joukkovelkakirjalainan lopulliseksi merkintähinnaksi tuli 99,63% ja tuotoksi 4,835%:

Airfinance Journalin mukaan laina ylimerkittiin 3,49-kertaisesti ja korko asettui 40 pistettä alustavaa tasoa alhaisemmaksi:

https://www.airfinancejournal.com/MyIJ/PDFTransaction/20454&ved=2ahUKEwiClb3v4q2GAxWFExAIHVpVAuEQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw1eHyOKNdX3Vx8HVkHq8H1l)

4 tykkäystä

Jussi Halme kertoi ajatuksiaan Finnairista. :slight_smile:

Finnair on analyytikkojen mielestä ostopaperi.

Mutta Finnairilla ei ole mitään selkeää kilpailuetua, mutta lukujen valossa Finnairin osake on todella houkutteleva.

Tällä videolla mielipiteeni Finnairin osakkeesta.

6 tykkäystä

Finnairin toukokuun liikennetiedote julkaistu. Lisäkapasiteetin myötä matkustajamäärä kasvoi vertailukaudesta matkustajakäyttöasteen laskiessa, rahtiluvut jatkoivat kasvuaan. Finnair kuljetti toukokuussa 983 500 matkustajaa, mikä oli 2,4 % enemmän kuin toukokuussa 2023.

https://company.finnair.com/fi/medialle/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=4CFF3DC70370C539

8 tykkäystä

Tässä on Viljakaisen kommentit Finnairin toukokuun menosta ja meiningistä. :slight_smile:

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa toukokuulta. Raportti oli ennusteitamme heikompi kaikkien konsernitason matkustajaliikenneparametrien osalta. Finnairin Q2-ennusteisiimme liittyvät riskit ovat huhtikuun ja toukokuun arvioitamme vaisumpien liikenneraporttien jäljiltä jossain määrin negatiivisia. Päivitämme ennusteemme tarvittaessa ennen heinäkuussa julkistettavaa Finnairin Q2-raporttia.

4 tykkäystä

Alla oleva juttu sopinee tähänkin ketjuun, about samanlaisen viestin laitoin Pörssien suunta -ketjuun.

Lentoliikenne elpyy ja lähenee pandemiaa edeltävää tasoa ja ennätyssuuri matkustajamääriä odotetaan tänä vuonna. Matkustaminen erityisesti Aasiassa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ovat elpymässä, lisäksi lyhyet lennot ovat lisääntyneet merkittävästi.

Singaporen Changi-lentokenttä ja Dubain kansainvälinen lentokenttä ovat raportoineet ennätyksellisistä matkustajamääristä. Elpyminen piristää öljyteollisuutta ja lentopolttoaineen kysynnän odotetaan kasvavan 650 000 tynnyrillä päivässä.

https://www.bnnbloomberg.ca/the-world-s-flying-again-and-jets-are-burning-fuel-like-it-s-2019-1.2082952

Tässä tviitti kiinnostanee myös Finnairista kiinnostuneita sijoittajia. :slight_smile:

https://x.com/chigrl/status/1800111208617718113

3 tykkäystä

FInnairin arvostus on painunut huomaamamatta todella alas. Kolmen vuoden käyttökatteella on nettovelat huomioiva yritysarvo kuitattu. Laskua vuoden alusta 35 % ja vuodessa 72 %. Käsittämättömiä lukuja siihen verrattuna miten Finnair on onnistunut punnertamaan vaikeista korona-ajoista ulos hienosti selviytyen. Antin tavoitehintaankin on matkaa lähes 50 %. Jokohan tämäkin lähtisi pikku hiljaa ylöspäin. Ei kuitenkaan olla missään kriisissä vaikka toki toimiala syklinen onkin.

3 tykkäystä