Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

IAG osti Air Europan miljardilla. :moneybag::moneybag:

Norwegian näyttää lopettavan Ruotsista pitkän matkan lennot, en tiedä näkyykö Finnairille hintojen paineen helpotuksena kun halpalentoyhtiö ei saanut hommaa kannattavaksi.

Muutenkin osakkeen hinta laskenut jo alle tavoitehinnan. Olisiko oston paikka?

Norwegianin pitkän matkan lennot Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Pohjois-Amerikkaan ja Thaimaaseen tosiaan loppuvat. Etenkin hinnoittelua Finnairille talvikaudella tärkeällä Bangkokin reittillä Norwegianin päätös voi hieman tukea, mutta kyseessä on toki vain yksi kohde Aasian portfoliossa. Sen sijaan Pohjois-Amerikka on Finnairille pieni markkina ja lisäksi asiakaskunta sekä kohdekaupungit ovat todennäköisesti menneet jonkun verran ristiin Norwegianin kanssa (suurin hyötyjä Pohjois-Amerikan Norwegianin leikkauksista lienee SAS). Siten tarjonnan vähentyminen koskettaa melko rajallista osaa Finnairin portfoliosta eikä kilpailutilanne todennäköisesti muutu koko yhtiön ison kuvan kannalta merkittävästi, mutta haittaa tarjonnan vähentymisestä ei Finnairille tietenkään ole.

1 tykkäys

Pitkään työn alla ollut laaja raportti on nyt ulkona ja johtopäätös oli, että ostoja voi pikkuhiljaa alkaa kärkkyä. Strategian onnistumiselle jää jo liian pieni odotusarvo

Tiivistettynä: Finnairin vuosien 2020-2025 hidastuvaa kasvua ja kannattavuutta painottava strategia on mielestämme tasapainoinen ja yhtiö esitti CMD:llä uskottavan keinovalikoiman, jolla yksikkötuotot pyritään stabiloimaan ja yksikkökustannuksia laskemaan. Osake on hinnoiteltu mielestämme jo melko pessimistisesti vaisujen lyhyen ajan näkymien mukaan eikä strategian onnistumiselle anneta markkinoilla juurikaan odotusarvoa. Toisaalta Finnairin tasearvostus rajaa jo jossain määrin laskuvaraa, joten odotusarvo lähivuosille alkaa mielestämme olla kohtuullinen, vaikka lyhyellä tähtäimellä riskejä riittääkin.

3 tykkäystä

Ryanair antoi positiivisen tulosvaroituksen tänään tilikaudelle 2020 (7/2019-6/2020). Ryanair odottaa nyt 950-1050 MEUR:n nettotulosta tilikaudelta (aik. 800-900 MEUR), joten haarukan keskikohta nousi 17 %. Vuoden vaihteen matkustussesonki yllätti yhtiön, kun vahvat viime hetken varaukset nostivat volyymejä ja keskihintoja. Myös alkuvuoden ennakkovaraukset ovat prosentin edellä vertailukautta, minkä yhtiö arvioi vaikuttavan positiivisesti keskituottoihin alkuvuodesta. Negatiivisella puolella Laudan tappiosta on tulossa odotuksia syvempi, kun etenkin Lufthansa kanssa Keski-Euroopassa käynnissä oleva hintasota riehuu kiivaana.

Varoitus veti lähes koko lentosektorin (ml. Finnair) nousuun Euroopassa tänään. Finnairin suhteen varoituksesta ei kuitenkaan ole vedettävissä juurikaan johtopäätöksiä, sillä yhtiöt eivät juurikaan kilpaile keskenään ja operoivat muutenkin eri markkinoilla. Myöskään Keski-Euroopan äärikireällä kilpailulla ei ole selkeitä ja suoria heijasteita Finnariin. Sektorin lievästi piristymään päin ollut uutisvirta (ml. SAS:n positiivinen tulosvaroitus, Norwegianin kapasiteetin supistuminen) on toki positiivista Finnairin kannalta.

3 tykkäystä

Aprillipäivänä 2003 Kauppalehti kirjoitti, ­ettei sarsilla ollut mitään vaikutusta Finnairin Aasian-liikenteeseen. Matkoja oli peruttu muutamia kymmeniä. Juhannukseen mennessä sars oli romahduttanut Finnairin Aasian-liikenteen kolmannekseen normaalista.

Finnairin Kaukoidän käyttöaste laski 28,9 prosenttiyksikköä 56 prosenttiin. Aasian bisnesluokan matkustajien määrä putosi alle puoleen (KL 7.5.2003).

Nykyään Finnair on riippuvaisempi Aasian-lennoista kuin 17 vuotta sitten. En uskalla edes arvailla, miten se vaikuttaisi yhtiön liikenteeseen, jos Kiina joutuisi eristämään muitakin suuria kaupunkeja kuin Wuhanin. Finnair lentää Manner-Kiinassa kuuteen suurkaupunkiin ja lisäksi Hongkongiin.

Täytynee ottaa tarkkailulistalle tämä lappu…

Riskit on muutenkin tapissaan ja Aasia keskeisessä osassa Finnairin liiketoimintaa… joten tätä pitää saada “hinta nuijittuna maanrakoon” jahka tuo virusepidemia etenee.

4 tykkäystä

Kannattaa kuunnella Viljakaisen tarinat kohdasta 7.45 eteenpäin: Historiaa peilaten tämä dyykkaisi kenties P/B 0,4 - 0,6 tasoille… ei kiirettä ostoille ennen sitä

Edit: Osakkeen herkkyys tuntien tällaisten otsikoiden leviäminenkin voi jo riittää dippiin

edit:

edit2:

2 tykkäystä

Finnair on tosiaan herkkä tämäntyyppisille uutisille ja sinänsä tiedostetun shokkiriskin ainakin osittainen realisoituminen on myös kiistatta varjo yhtiön positiivisen suosituksemme ylle. Vertailukohtaa voi varmaan hakea SARS:sta eli vuoden 2002 lopulta ja vuodesta 2003. Se voi Finnairin kurssia alaspäin karkeasti 20 %, mutta toipuminenkin oli nopeaa, kun WHO ja muut tahot saivat epidemian suhteellisen hyvin hallintaan.

Historialliseen P/B-vertailuun liittyen on pakko korostaa, että 0,4x-0,6x hintatasojen vallitessa Finnair oli kroonisesti tappiollinen yhtiö ja markkinoiden mielestä ns. “toivoton tapaus” sijoituskohteena. Yhtiössä on kuitenkin 2010-luvulla tehty paljon hyvää työtä (säästöt 2010-luvun alussa, kasvu 2010-luvun jälkipuoliskolla), toimiala on parantanut (konsolidaatio, tehokkuusparannukset) ja öljymarkkinan dynamiikka on muuttunut öljyn käyttäjien kannalta ystävällisempään suuntaan (USA:n tuotannon kasvu ja OPEC:n kartellin painoarvon pienentyminen). Tätä taustaa vasten uskon, että Finnairin hybridistä oikaistun P/B:n painuminen aina 2010-luvun alun historiallisille tasoille vaatisi varsin pahan makrotalouden sakkauksen. Selvästi alle 1x tasolle painumiseen riittänee kuitenkin pienempikin risaus yleistaloudessa ja/tai osakemarkkinoilla.

10 tykkäystä

Tästä se pulkkamäki alkaa. Ens viikolla sitten lentojen peruutuksia aasiaan päin…?

1 tykkäys

Viruksen vaarallisuuteen peilaten (41 kuollut ja 1300 saanut tartunnan. Lähde: THL) en odottanut näin kovaa laskua kurssin osalta, jonka uskon vielä laskevan nykyisestä. Jos seteleitä ei jäänyt taskuun, niin oppia ainakin.

Positiivista on se, että Kiina reagoi nopeasti taudin leviämisen ehkäisyyn. Finnairit laitaan ja alemmalta tasolta ostan itselleni uuden lipun kyytiin. :slight_smile:

2 tykkäystä

Laitetaan Massen totuudet tähän ketjuun:

MasseFoorumin aatelinen

26 min

OldFeki:

Tilanne on toistaiseksi kontrollissa Kiinan ulkopuolella, mutta ei Kiinassa.

Tämä selvä! Laitetaan Kiina kiinni, kuten setä tuossa yllä jo aiemmin ehdotti ja taudit pysyvät Kiinassa. Piste. Samalla saataisiin se halpiskrääsän työntö maailmalle loppumaan, hiilipäästöt alemmas ja ties vaikka Kiinan väestönkasvukin kuriin. Kiinan väestö puolittuu ja sitä kautta heidän hiilipannujen porina vaimenee samassa suhteessa ja maailma pelastuu!!!

Masse-setä, FA, ratkaisut ovat usein varsin yksinkertaisia, mutta kaikki ei niitä aina hoksaa (onneksi on vanhoja setiä vielä olemassa, toim.huom) :kissing_cat:

2 tykkäystä

Juu Finnair voi tehdä mahalaskun ilman laskutelineitä…

1 tykkäys

Tärkeä kysymys kuitenkin: Aiotteko laittaa salkun täyteen Suomi-kerosiinia, kunhan tästä koronasta selvitään?

1 tykkäys

Olen miettinyt tätä. Voin helposti kuvitella tilanteen, jossa tulos kyllä sakkaa pelkoa levittävien paniikkiuutisten myötä, mutta jossa kurssireaktio lyö täysin yli. Ei ole erityisen suurta kiinnostusta omistaa Finskiä, mutta jos riittävän hyvä paikka tulee, niin vähintään epätoivoinen pikavoittojen kalasteluyritys kiinnostaa.

6 tykkäystä

Aika rauhallistahan tuo uutisointi on ollut. Voisihan tuosta revitellä paljon isompiakin otsikoita. Ilta-Sanomien sivuilta piti eilen oikein etsiä mainintaa viruksesta ja eipä se tänäänkään ole paljoa lööppitilaa saanut.

Finnairin perjantain kurssireaktio oli vielä varsin maltillinen. Jos päädytään tilanteeseen, missä Finnair joutuu perumaan Kiinan lentojaan tullaan varmasti näkemään kunnon laskettelu. Finnair ei sovi strategiaani ja pelilappuja on jo vähän liikaakin, joten lähinnä mielenkiinnosta seuraan.

2 tykkäystä

Omasta twitterkuplasta poimittuna menossa oleva äänestys:

image

aamupäivän lukemat:
image

4 tykkäystä

Guangzhou:ssa tartuntojen määrä on yksi nopeiten kasvavista. Nyt 39 kpl. Päivässä tuli 25 lisää.

Ottaen huomioon Aasian reittien tärkeyden Finnairille… Heitän röyhkeän arvion ja väitän, että kurssi tulee seuraavan kahden viikon aikana alas 25%. Lasketaan sentään tämä päivä siihen mukaan.

Ei varmasti tunkua ole Kiinan lennoille, vaikka niitä saisi puoli-ilmaiseksi - siis ilman kieltojakin.

8 tykkäystä

Onko kukaan kaivanut tai muistaako, että miten pitkään vaikkapa Sars heitti soraa lentoyhtiöiden rattaisiin? Jotenkin veikkaisin, että ei tästä montaa kuukautta jaksa ihmiset klikkiotsikoita kuolata ja viimeistään syksyllä homma on ns. ennallaan. Toki 1-2 huonoa kvartaalia rasittaa paljon, mutta että 25 %?

2 tykkäystä

Tarkistin piruuttani oliko röyhkeä heittoni historian valossa täysin järjetön ja kyllähän se aika lähellä järjetöntä oli. :smiley: Mutta, ainoastaan alkuperäisen aikajanansa takia.

Viruksia ei voi vertailla keskenään, suhdanne vaikutti taustalla ja Finnairin Aasian businestä ei samalla tavalla ollut vuonna 2003 jne. jne. jne.

Virus havaittiin 2002 marraskuun puolivälissä. Kurssilaskua tuli puolessa vuodessa yli 25%, mutta kurssi oli jo 2003 syksyllä toipunut laskusta. Finnairin kurssi lähti nousemaan, kun SARS saatiin hallintaan kesä-heinäkuussa 2003. Siitä virus sitten vähitellen hiipui.

5 tykkäystä

Finnairista vaikuttaa tulleen mainio pelilappu - isoja liikkeitä molempiin suuntiin (tosin toistaiseksi on nähty enimmäkseen vain laskua) on luvassa koronan edistymisen vanavedessä. Itselläni on hälyttymet asetettu 4,5-4,6 euron tasoille. Pitkän ajan nousutrendin mahdollista lattiaa olen kaavaillut tuolle linjaviivalle. Sitä ennen ei sormet vaikuttaisi syyhyävän mitenkään erityisen paljoa.

4 tykkäystä