Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

Tässä Topin haastattelu.

00:00 Q4
01:00 Yksikkötuotot
02:10 Kannattavuus
03:00 Kuluttajat
04:06 Ohjeistus
04:52 Lähi-Itä
05:25 Kiina
06:44 Korot

8 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n analyysi Finnairista.

Finnair arvioi lentävänsä vuoden 2023 aikana 80-85 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Matkustuksen vahvan kysynnän uskotaan jatkuvan lyhyellä aikavälillä tukien yhtiön yksikkötuottoja vuoden 2022 toisen puoliskon tapaan, mutta yleisen taloudellisen epävarmuuden jatkuminen heikentää näkyvyyttä matkustuskysynnän kehittymiseen koko vuoden 2023 osalta. Finnair ohjaa koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan vuodesta 2022 huomattavasti. Yhtiö arvioi, että liikevaihto ei kuitenkaan vielä yllä vuoden 2019 tasolle.

6 tykkäystä

Kiitokset @Verneri_Pulkkinen visiitistä ja hyvästä haastattelusta!

7 tykkäystä

Antti on tehnyt uuden yhtiörapsan odotukset ylittäneestä Finnairista. :slight_smile:

Finnairin Q4-raportti oli selvästi odotuksiamme parempi, kun lentolippujen väkevästi onnistunut hinnoittelu siivitti yhtiön selvään ennusteylitykseen Q4:lla ja tuki lyhyen ajan näkymiä.

https://www.inderes.fi/fi/hintaruuvin-kiristaminen-vauhdittaa-toipumista

4 tykkäystä

Tuore IR-blogipäivitys löytyy täältä: Finnair Q4 2022 -tulos sekä kysymyksiä ja vastauksia | Finnair Suomi Kirjoituksesta löytyy myös linkki tuoreeseen vuosikertomukseemme.

8 tykkäystä

Helmikuun uunituoreet liikennetiedot löytyvät täältä: Tiedote | Finnair | Finnair

Kysyntä matkustajaliikenteessä oli hyvällä tasolla, ja hiihtoloma näkyi erityisesti kotimaan ja Euroopan luvuissa. Matkustajamäärä oli jo 83 prosenttia vuoden 2019 vastaavasta ajankohdasta.

Rahtitonnit nousivat hieman tammikuusta, vaikka helmikuu oli kolme päivää lyhyempi. Toisaalta vertailukauden varsin vahvoista luvuista jäätiin ennen kaikkea Venäjän suljetun ilmatilan mutta myös tasaisesti kasvaneen rahdin markkinakapasiteetin myötä (rahtia kuljetetaan paljon myös matkustajaliikenteessä ns. belly cargona).

8 tykkäystä

Antit keskustelivat mm. lentoliikenteestä, joka oli vilkasta heikkenevästä taloussuhdanteesta huolimatta :slight_smile:

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:15 Lentoliikenteen paluu
03:34 Korot iskevät Finnairin asiakkaisiin
04:50 Kannattavuuden palauttaminen
07:52 Tarvitaanko uutta pääomaa?
11:29 Finnairin laivaston uusiminen
12:29 Päästöjen alentaminen kriittistä

6 tykkäystä

Finnair lisää uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä osana tavoitettaan vähentää lentämisen hiilidioksidipäästöjä. Finnair on ostanut 750 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta kumppaniltaan Nesteeltä käytettäväksi Helsinki-Vantaalta lähtevillä lennoilla.

5 tykkäystä

”Mainosten mukaan uusiutuvalla lentopolttoaineella on ”todellinen vaikutus” ja yhtiön hankkima lentopolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia. ”

”Finnairista kerrotaan, että uusiutuvan polttoaineen osuus sen lentokoneiden kaikista tankkauksista oli viime vuonna kuitenkin vain noin 0,2 prosenttia.”

Mikä merkitys asialla on:
”Lentoliikenteen osuus maailman kaikista hiilidioksidipäästöistä on 2–4 prosenttia”

3 tykkäystä

Maaliskuun liikennetiedot on julkaistu: Tiedote | Finnair | Finnair

Vahva kysyntä jatkui, ja matkustajakäyttöaste oli jo pandemiaa edeltävällä tasolla. Erityisesti Euroopan-liikenteen käyttöaste oli vahva ja myös Aasiassa sekä kotimaassa päästiin hyviin lukemiin. Monet muutkin matkustajaliikenneluvut kasvoivat selvästi vertailukaudesta. Vaikka kasvu helmikuuhun verrattuna selittyy enimmäkseen pidemmällä kuukaudella, pientä orgaanista kasvuakin oli nähtävissä.

Rahti jatkoi suunnilleen samassa tahdissa kuin helmikuussa, sillä kasvu selittyy pitkälti pidemmällä kuukaudella.

4 tykkäystä

Kommentit liikenneraportista ovat täällä. Etenkin lyhyillä reiteillä kehitys oli vahvaa ja ennusteitamme parempaa.

Aamulla SAS antoi lisätietoja pääomitussuunnitelmaansa liittyen. Yhtiö nosti arvioitaan liikevaihdon kehityksestä tälle vuodelle sekä vuoden 2026 ennusteitaan. Vuonna 2026 SAS tähtää nyt 9-10 %:n marginaalin ennen veroja (PTP-%), kun edellinen tavoite oli 6-8 %. Tavoite nousi siis varsin reippaasti etenkin liikevaihtopuolen tekijöiden ajamana, joten luottoa sektorin suotuisan liiketoimintadynamiikan kestävyyteen vaikuttaa riittävän. Kannattaa kuitenkin ottaa ennusteet vahvan suolan kanssa, sillä näin dynaamisen sektorin yhtiön ennustaminen vuoteen 2026 on kenelle tahansa leveän virhemarginaalin hommaa.

Pääomitussuunnitelma ja käynnissä oleva amerikkalainen yrityssaneerausohjelma (chapter 11) on iso ja osana sitä SAS toisti myös arvionsa, että nykyiset osakkeenomistajat (ja osa velkojista) tullaan käytännössä pyyhkimään pois. SAS:n tiedote on luettavissa täältä.

8 tykkäystä

Analyytikon ennakkokommentit Finnairin Q1-tuloksesta. :point_down:

3 tykkäystä

Saattaa hieman kiinnostaa Finnairin omistajia tai muuten Finnarista kiinnostuneita, niin laitoin tänne tämän Taloussanomien uutisen Boeingin tuloksest.

Boeingin liikevaihto oli alkuvuonna 17,9 miljardia dollaria, 28 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, mutta vähemmän kuin vuonna 2019 ennen koronapandemiaa. Yhtiö piti ennallaan näkymänsä tälle vuodelle kassavirran osalta.

Tammi–maaliskuu 2023

  • Osakekohtainen tulos oli -0,01 euroa (-0,15)*.
  • Liikevaihto kasvoi 73,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 694,7 miljoonaa euroa (399,8).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 0,9 miljoonaa euroa (-132,9). Liiketulos oli 8,3 miljoonaa euroa (-164,9).
  • Korkean polttoaineen hinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 40 miljoonaa euroa** vertailukauteen verrattuna.
  • Kassavarat olivat 1 567,8 miljoonaa euroa (31.12.2022: 1 524,4) ja omavaraisuusaste oli 9,6 prosenttia (31.12.2022: 9,9).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 206,8 miljoonaa euroa (35,4) ja investointien nettorahavirta -143,7 miljoonaa euroa (-23,7).***
  • Matkustajamäärä kasvoi 71,8 prosenttia 2,6 miljoonaan (1,5).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 23,6 prosenttia 8 550,2 miljoonaan kilometriin (6 915,2).
  • Matkustajakäyttöaste oli 75,1 prosenttia (47,3).

*Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

**Polttoaineen hinnan vaikutus valuutan ja suojausten vaikutukset mukaan lukien.

***Investointien nettorahavirta sisälsi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 63,8 miljoonaa euroa sijoituksia (7,7) rahamarkkinarahastoihin tai muihin lyhytaikaisiin rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta). Ne muodostavat osan konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

7 tykkäystä

Tulos on ulkona, ja päivitän IR-blogia huomenna. Jos mieltä askarruttaa joku kysymys, otan niitä mieluusti mukaan Q&A-osioon myös tätä kautta.

t. Erkka

3 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan ajatuksia Finnairista ja sen tuloksesta, jutussa on lainattu toimaria.

Yhtiö arvioi koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan huomattavasti sekä vertailukelpoisen liiketuloksen paranevan huomattavasti vuodesta 2022 erityisesti siksi, että vuoden 2022 ensimmäinen puolisko oli sekä pandemian että suljetun Venäjän ilmatilan vahvasti rasittama.

EDIT:

Tässä on vielä Sijoittaja.fi:n analyysi Finnarista. :slight_smile:

Finnairin tavoitteena on pandemiaa edeltävän ajan 5 %:n vertailukelpoinen liikevoittotaso vuoden 2024 puolivälistä lähtien. Vuonna 2022 Finnairin liikevaihto oli 2,36 miljardia euroa, kun taas vuonna 2019 se oli 3,1 miljardia euroa. Jos oletetaan, että Finnair pääsisi vuonna 2025 kolmen miljardin euron liikevaihtoon ja 5 prosentin vertailukelpoiseen liikevoittoon, tarkoittaisi se 150 miljoonan euron liikevoittoa. Tällä saadaan EV/EBIT -luvuksi 15,1. Se on sykliselle lentoyhtiölle melko korkea luku.

3 tykkäystä

@Kaisa_Vanha-Perttula kävi tänään jututtamassa Topia tuoreesta tuloksesta. Video löytyy täältä: Finnair Q1’23: Voitollinen alkuvuosi | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Kiitokset hyvästä haastattelusta, Kaisa!

7 tykkäystä

Analyytikon kommentit Finnairin Q1-tuloksen jäljiltä. :point_down:

5 tykkäystä

@KuHa valppaana heti aamusta. Kiitokset!

6 tykkäystä

Kuten eilen lupailin, uunituore IR-blogi löytyy täältä: https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/sijoittajasuhdeblogi/finnair-q1-2023--tulos-sekä-kysymyksiä-ja-vastauksia-2957350

Suositellen nauttimaan simalasillisen kera.

7 tykkäystä