Firetys - eläkkeelle omin varoin ja -aikatauluin

Näissä asenteellisissa jutuissa ihmetyttää aina se paradoksi, miten elämisellä ja kokemisella perustellaan lisätuloista kieltäytymistä? Aivan varmasti lisää rahaa mahtuu sijoitusvastaisenkin lompakkoon eikä se ole elämisen esteenä, kunhan lisätulo ei vain ole pääomatuloa. Ei tässä ole järjen häivää eikä mitään logiikkaa. Arvosanoiksi tulee uskonto 10 ja laskento 4.

Jos haluaa elämänsä aikana kokea paljon, silloin kannattaa hankkia rahaa sen mahdollistamiseen ja pitää itsestään huolta parantaakseen mahdollisuuksiaan pysyä terveenä pitkään.

22 tykkäystä

Mutta kannattaako tosiaan opiskelijana vaikka 100€ säästö että jättää menemättä jonnekin opiskelijabileisiin ja sijoittaa, jotta se olisi reaalisesti 300 20v päästä ?

3 tykkäystä

Kyllä. Niitä opiskelijabileitä on parhaimmillaan useampi viikossa. Ei kaikissa tarvitse käydä. Ei niitä merkkejä ihastele valmistumisen jälkeen kukaan, eikä kyllä opiskellessakaan ihan oikeasti. Kun menee vain pääpippaloihin, niin jää kyllä rahaa muuhunkin.

18 tykkäystä

Ei säästäminen ja täysillä eläminen ole mitenkään toisensa poissulkevia asioita. Me ollaan matkusteltu paljon silloinkin kun lapset olivat ihan pieniä, asuttu ulkomailla, juhlittu, liikuttu luonnossa jne jne. Tärkeää lienee olla läsnä elämässä eikä tuhlata tuntikaupalla päivässä aikaa turhuuteen (esim ruudun tölläämiseen)

15 tykkäystä

Ruudun tölläämistähän se reissaaminenkin usein on. Välillä on naaman edessä auton ikkunaruutu, välillä junan ikkunan ruutu, lentokoneen, hotellin… yms. ja kännykän ruudut on kaikilla naaman edessä esim. hotelliaamiasella. Enemmän sieltä “ruudusta” tunnissa maailmaa näkee kuin lentokoneen ikkunasta vaikka toista pidetään elämyksenä ja toista turhuutena.

2 tykkäystä

Voihan tässä tehdä vaikka 50/50% jakoa. Varsinkin jos tuon aloittaa kesätöistä kotona asuessa, on säästäminen naurettavan helppoa. Toki varjopuolena on se, että koskaan et tiedä kuinka tuo säästäminen tulee jatkossa vaikuttamaan opintotukiin yms.

Näkisin silti tärkeämpänä tuon tavan oppimisen, kuin edes mahdolliset summat tuossa iässä.

7 tykkäystä

Joo samaa mieltä että hyvä oppia säästämään ja ainakin ymmärtää olla ottamatta (kallista) velkaa.

En ole lukenut tuota juttua mutta veikkaan että taloustieteilijän pointti tuossa ”opiskelijan ei kannata sijoittaa” saattaa olla että koska tulot on opiskelijana pienet, kulutuksesta saatava lisähyöty on suuri. Jos opiskelijan on vaikka varaa käydä ravintolassa kerran kuussa, on siitä saatava hyöty tai ”kokemus” suurempi kuin jollain jolla olisi varaa käydä neljä kertaa. Niin tavallaan opiskelijana, jos jättää haluamiaan kokemuksia toteuttamatta, esim. tämän yhden ravintolaillallisen, ”häviää” ehkä enemmän.

Mutta näitäkään ei oikein voi yleistää koska säästämisen vs. kulutuksen hyöty on jokaiselle hyvin yksilöllinen. Ei oikein sinänsä ole oikeaa tai väärää vastausta. Mutta hyvä aina miettiä kulutus tai säästämispäätöksiään. Ei se rahan käyttäminenkään aina ole huono asia. Itse olen suht pihinä ihmisenä jopa vähän joutunut opettelemaan nimenomaan sitä rahan käyttöä. Toki jos kulutuksen vetää överiksi niin sitten mennään alamäkeä ja lujaa.

4 tykkäystä

Tuo yksilöllisyys on hyvä poiminta.
Jos vaikka miettiii urheilupuolen henkilöitä, niin fyysiset huippuvuodet osuvat juurikin tuonne opiskeluaikaan ja hintalappuhan sillä toiminnalla on, ellei nyt satu olemaan sitä marginaalia joka on tuettu urheilija tai saa jotain korvaustakin.
Valtaosa joutuu kuitenkin rahoittamaan toimintansa itse.

Minä en vaihtaisi noista vuosista saatuja kokemuksia siihen pieneen rahalliseen hyötyyn minkä silloin olisi voinut laittaa sivuun.
Minulle ne ovat rahallisesti korvaamattomia.

Sen sijaan jos tätä ajatusta olisi joku saanut myytyä valmistumisen jälkeen, kun sitä rahaa alkoi tulemaan erilailla verrattuna opiskeluaikoihin, niin tämän hetken potti olisi ihan eri luvuissa. Ja olisi myöskin ohjannut elämänvalintoja hieman erilailla.

8 tykkäystä

Joo. Ajattelisin et näppärin paikka kerryttää varallisuutta on varmaan ku on ekassa kunnon duunissa kiinni mutta ei ehkä vielä perhettä, isompaa asuntoa ym. Siinä vetää vielä pari vuotta pienellä budjetilla niin saa kerrytetty pesämunan.

Perheellisenä homma muuttuu sitten hieman hankalaksi kun tuntuu tuota rahan menoa olevan eri lailla :grin:

11 tykkäystä

Ihan hyvää ajattelua. Näissä (oletettavasti buumereiden) ajatuksissa on fundamentti ero omaan ajatteluun. Itse en odota että taloudellinen hyvinvointi olennaisesti parantuu tulevaisuudessa. Tämä perustuu sille oletukselle, että suomen talouden suorituskyky on matala ja rahat palaa eläkeporukan kustannuksiin.

Nykyisillä ja tulevilla sukupolvilla ei siten ole mahdollisuutta luksusajatteluun, eli että huomenna asiat on paremmin, vaan jokaisen tulee varautua (=sijoittaa), jotta huominen olisi parempi.

7 tykkäystä

Ei välttämättä hankalaksi, vaan kompromissiksi siitä mistä halutaan tinkiä mukavuutta kohtuuttomasti vaarantamatta.

Kahden numeroammattilaisen (ei kumpikaan talousalalta) perheessä käytiin koronapaniikin alkaessa juuri tämä keskustelu. Heti rommauksen aluksi aloitettiin “carpet bombing” taktiikka joka osuu varmasti ennen pohjaa, pohjille ja sen jälkeiseen nousuun. Indeksirahastojen kk-eriin kummallekin puolet lisää “ainakin vuodeksi”.

Laskun jatkuessa moduli kerrallaan kaikki tilit tyhjäksi osakkeisiin. Rahojen loputtua kysyin Rouvalta, voisiko hänelle jo luvattu Mersu odottaa vielä hetken jos hän suostuisi ajamaan (hänelle uutena ostettua) Volvoaan vielä 18. vuodenkin. Rva mietti asiaa 3 sekuntia ja suostui → vielä Mersunkin hinta pörssiin.

Vuoden kuluttua seuraavana äitienpäivänä korurasiaan oli pakattuna edellisenä yönä kotipihaan ajetun hyasintinpunaisen Mersun avaimet. Komein ikinä ostamani äitienpäivälahja.

34 tykkäystä

Uutena täällä, terve vaan! Mielenkiintoisia ajatuksia täällä ja ilo huomata, että tavoitteita on niin monia erilaisia :slight_smile:

Tässä pari sanaa itsestäni. Olen muutaman vuoden alle 40-vuotias mies, joka on sijoittanut 13 vuoden ajan eli aloitin vuosi sen jälkeen kun siirryin vakituisesti työelämään. Kipinä sijoittamiseen lähti oikeastaan juuri ajatuksesta, että haluan saavuttaa talousellisen riippumattomuuden selvästi ennen eläkeikää. Vuosien varrella ajatus on vain selkiytynyt ja tunne siitä, että työelämä ei ole minua varten, on vahvistunut. Laiska en ole eikä sellaiseksi ole koskaan töissä haukuttu, vaan pikemminkin aikaansaava ja tehokas jolloin pystyn hoitamaan työni nopeasti ja riittävän hyvällä laadulla → kaikkea työaikaa ei tarvitse käyttää työntekoon mutta toisaalta se saa myös ajoittain pitkästymään töissä. Työpaikkoja olen vaihtanut suht tiuhaan, pisin työsuhde on kestänyt 5,5 vuotta ja lyhin vähän yli vuoden ja aina olen lähtenyt omasta aloitteestani. Tämä taustoista, nyt vastauksia aloituksen kysymyksiin.

Mikä on tavoitteesi ja sen aikataulu?
Tiukkaa euromääräistä tavoitetta en ole asettanut mutta ajankohta “eläköitymiselle” voisi olla 5…7 vuoden kuluttua. Lopputulema pitäisi kuitenkin olla sellainen, että turvamarginaalia on riittävästi myös huonoina aikoina.

Missä menet tällä hetkellä tavoitteen suhteen?
Tällä hetkellä salkku on noin 380k€ ja lisäksi lähes velaton asunto + pieni siivu perintömetsää, eli kokonaisuudessaan noin 500k€ nettovarallisuus jos ei huomioida salkussa piilevää verovelkaa. Uskoisin olevani jo yli puolessa välissä.

Oletko karsinut kuluja/mikä on säästöprosentti?
Tarkkaa säästöprosenttia en ole laskenut, mutta näin lonkalta heittäen se lienee tällä hetkellä noin 65-75%. Laskentaa vaikeuttaa se, että palkan lisäksi saan kuukaudessa tonnin-pari päivärahoja ja kilometrikorvauksia joilla on kustannettava myös auton kulut. Viimeisimmän työpaikan vaihdon jälkeen myös palkka nousi joten aikaisemmin en ole näin hyvään prosenttiin pystynyt. Nyt siis yritän saada rahaa mahdollisimman paljon säästöön, koska todennäköisesti olen urani huipulla.

Minkälaista elämää eläköitymisen jälkeen?
Olisin valmis suht vaatimattomaan elämään ja koska jälkikasvua ei ole eikä tule, niin silloin myöskään digi- ja väestöviraston merkintä VVA ei olisi ongelma.

Olisin siis valmis myymään asuntoni ja hankkimaan tilalle pienen ja vaatimattoman mökin vesistön rannalta. Mieluummin ilman sähköliittymää, koska kesäaikaan sitä tuottaisi paneeleilla riittävästi ja tarvittaessa aggrikaatilla lisää joten turha maksaa perusmaksua ympäri vuoden. Oleskelisin siis Suomessa noin 5kk ja loput ulkomailla, joko reppureissaten tai vaihtoehtoisesti pyörien päällä, joka toki vaatisi investoinnin matkailuautoon.

54 tykkäystä

Yksi haaste näissä on:

Jotta pystyy firettämään, rahan merkityksen täytyy olla verraten pieni. Jos se on suuri, niin silloin “tarpeeksi” tarkoittaa aina “vähän enemmän”. Vähän enemmän tarkoittaa vielä yhtä vuotta, vähän upgreidausta taloon, vähän lisää turvamarginaalia, seuraavaa diiliä, bonusta, ylennystä… kunnes on eläkeiässä ja näytetään ovea.

Eli samaan aikaan täytyisi kerätä aktiivisesti pääomaa, ja pystyä pitämään sen merkitys pienenä. Minusta se onnistuu nuorena aika hyvin, mutta sitten kun on työn imussa tarpeeksi kauan, voi olla vaikea repäistä itsensä siitä pois. Tämä liittyy myös siihen että elintason (tai siis kulutuksen) lasku voi olla perheelle ja itsellekin siinä tilanteessa ikävän tuntuinen ajatus, vaikka nuorena ei olisi ongelmaa. Samoin vallasta ja asemasta oma-alotteisesti luopuminen saattaa ottaa koville. Myös seura tekee kaltaisekseen ja siellä työelämän tikkailla vähemmän tulee vastaan firetys-henkisiä.

Ehkä näihin lääkkeeksi?:

• Älä nosta omia tai perheen kiinteitä kuluja liikaa “firetason” yläpuolelle.
  • Määritä mikä on tarpeeksi
  • Huolehdi että työn ulkopuolella on sisältöä.
  • Tiedosta vallan havittelun koukuttavuus (voi nopeuttaa budjetin kasaamista, mutta montako firettänyttä tj:tä, kaupunkinjohtajaa, ylilääkäriä tms. tiedät?).
  • Tarkkaile ajan kulumista. Yksi vuosi lisää ei sinänsä tunnu miltään, mutta entä jos sen suhteuttaa aikaan, joka on käytettävissä lasten tai omien vanhempien kanssa, tai omiin fysiologisiin nuoruus- tai “huippuvuosiin”?
  • Pidä lähellä ihmisiä joilla on samanlaiset arvot, jotta voitte tukea toisianne. Työelämässä nämä tyypit helposti katoavat (ehkä ne firettää ja huomaat olevasi yksin näiden ajatusten kanssa).

Summattuna, ehkä pyrkisin firettämään mahdollisimman aikaisin, vaikka pienemmällä budjetilla ja sen tietäen että myöhemmin mahd. palattava työn syrjään. Alle 50 vuotiaana ehkä hommaisin jonkun peiteroolin ikään kuin vakuutukseksi kysyjille, siltä varalta että palattava työelämään. Tämä kompensoisi pienemmän budjetin tuomaa riskiä, eikä välttämättä olisi pahaksi muutenkaan pysyä yhteiskunnan syrjässä kiinni.

Ikinä ei tiedä mitä elämä tuo, mitä menettää tai saa jos tekee yhden valinnan. Onneksi valintoja voi tehdä aina uusia sitä mukaa kun polku avautuu. Ei se olisi maailman loppu jos menisi yhden firetyshommat pieleen.

28 tykkäystä

Tervehdys! Ensimmäinen postaus foorumille ketjuun, mikä minut alunperin Inderesiin johdatti parisen vuotta sitten. Ollut hienoa lukea porukan pohdintoja täällä ja vapaaherrat/-rouvat -ketjussa missä samankaltaista keskustelua. Omassa arkielämässä ei juuri samaa tavoittelevia ole, joten tämä ollut tärkeä vertaistuki itselle.

Lyhyt intro. Olen vähän päälle 30-vuotias. Sijoitusura alkanut 2010. Ensin pienillä summilla opiskelijan kesätöistä, summat kasvoivat merkittävästi 2018 jolloin siirryin pääsääntöisesti työelämään. Menot olen pitänyt kuitenkin verrattain kohtuullisina (<2000 e/kk sis laina). Luonteeltani olen aina ollut pihi ja säästäväinen. Olen hyvätuloinen asiantuntija/konsultti. Teen yleensä 50-60 tunnin työviikkoa, lomat lyhyinä ja ytimekkäinä.

Mikä on tavoitteesi ja sen aikataulu?

Tavoitteena taloudellinen vapaus. Konkreettisesti haluan siihen hetkeen, että voin itse valita lähdenkö aamulla töihin vai en, jotta raha ei enää näyttelisi motivaattoria. Tiukkaa aikataulua en ole laatinut, muuttuvia tekijöitä sen verran. FIREen arvioin pääseväni 2029-2030 paikkeilla.

Missä menet tällä hetkellä tavoitteen suhteen?

Sijoitusvarallisuus 400 ke Nordnetissä. Asunnon puolikkasta n. puolet maksettu omalta osalta (100 ke). Kryptoissa muutama kymppitonni. Tavoittelen noin 800ke-1me sijoitusvarallisuutta, mistä irrottamalla pitäisi kyetä nykyistä elämäntyyliä elämään huoletta. Taloudellisesti siis n. puolivälissä olen.

Oletko karsinut kuluja/mikä on säästöprosentti?

En varsinaisesti ole karsinut kuluja FIRE:n vuoksi enkä koe että olisin kituuttanut. Turhat (=lisäarvoa tuomattomat) hankinnat jäisivät tekemättä oli mielessä FIRE tai ei.

Joitain säästämistä edesauttavia tekijöitä kuitenkin olen tehnyt jo vuosien ajan. Syön pitkälti kasvisruokaa myös terveyssyistä, missä tulee jo iso siivu ruokakuluihin kun jättää lihan ostamatta. Kuljen pääasiassa sähköpyörällä, autoa (käytettynä ostettua) käytän vain talvikuukausina kun pyörällä meno hidastuu/muuttuu mahdottomaksi. Ulkomailla käydään 1-2 kertaa vuodessa, ei siinä kalleimmassa kohteessa eikä kuumimman sesongin aikaan. Alkoholin ja baareilun olen vähentänyt murto-osaan opiskeluvuosista.

Olen pitänyt 1money -sovelluksella kirjaa 5 vuoden ajan tuloista ja menoista. Silmämääräisesti arvioiden säästöprosentti viimeisen vuoden aikana 70-90%, noussut hiljakseen tulojen noustessa.

Minkälaista elämää eläköitymisen jälkeen?

Mahdollisesti lähden opiskelemaan (minulla on olemassa oleva opiskelupaikka yliopistolla) silkasta mielenkiinnosta, rahaa niillä papereilla ei tehtäisi. Harrastaisin aamuin illoin liikuntaa ja haluaisin opetella soittamaan kitaraa. Nautin lukemisesta, luonnossa olemisesta ja näille antaisin reilusti lisäaikaa. Myös perheenlisäystä on tulossa, mikä ottanee luonnollisen siivun ajasta. Antiaisn myös enemmän aikaa muille läheisille. Tylsää ei tulisi.

38 tykkäystä

Mulla alkaa hahmottua oma reitti vapauteen monenlaisen pohdinnan jälkeen. Satun omistamaan pätkän rantaviivaa suositun mökkijärven rannalla, niin taidan teettää siihen itselleni pienen (kesäasuttavan) uuden mökin. Eli aika edullinen varmasti, kun tontti valmiina eikä tie/maatöitä juuri tarvita. Eli Huhti-Marras asustelua mökissä ilmalämpöpumpun voimin ja loput airbnb ulkomailla. Mökki ei kuluta talvella mitään ja airbnb ja matkustelu isoimmat kulut. Jäisi tuo n.350k siinä tapauksessa sijoitettavaa. Ja tuo mökki olisi pomminvarma sijoitus, sillä täällä ei ole tontteja vapaana ja urheiluopisto vieressä sekä kaikki omat harrastukset. Siihen lisänä on sijoitettuna 800k perintö sijoitus siskon kanssa joskus menossa sitten puoliksi. Mikä voisi mennä vikaan? :smiley:

16 tykkäystä

Kuulostaa varsin hyvältä suunnitelmalta :slight_smile: Mitä arvelet paljonko sinulla pitäisi olla käyttörahaa per kuukausi, että tuo elämäntyyli olisi mahdollista?

1 tykkäys

Tonnilla kuussa varmasti pärjäilisin keskimäärin. Kesä mökillä on kyllä varmasti todella halpa aika ja menee varmasti tuon alle, mutta reissussa sitten saattaa haukata enemmän. Ainahan jotai hajoaa yms. mutta kun pitää homman simppelinä ja autoksi joku halpa kesäauto, niin täyskatastrofin saa varmaan minimoitua aika hyvin, kun kaikki on simppeliä.
Verrattuna jos ajelee uudella mersulla ja omistaa mönkijöitä ja kelkkoja ja siihen vaikkapa putkiremppa niin siinä sitä sitte ollaan :sweat_smile: Ja kun yksin elelen niin rahat saa toki loppuakin, kun en lapsia ajatellut hankkia. Ikää 34v.

9 tykkäystä

Aika samoilla linjoilla kuin mitä olen itsekin laskeskellut. Kesäaikaan velattomalla mökillä asuen, satunnaisesti Suomessa reissaten tonni kuussa riittäisi helposti. Ulkomailla rahaa todennäköisesti kuluisi enemmän majoituksen ja lentolippujen takia, mutta vastaavasti ruoka ja paikallinen liikkuminen (esim. Aasiassa) olisi halvempaa kuin Suomessa.

7 tykkäystä

Kyllä ja mielestäni tämä olisi erinomaista elämää pienestä pakollisesta pihistelystä huolimatta. Ainakin nyt tuntuu että olen lähinnä zombi kun vahtaan näyttöpäätettä 8h päivässä kun mun pitäis olla kuubassa kalastamassa!! :grin::grin:

20 tykkäystä

Itsellä nyt ensimmäinen kesä vapaana, sitä ennen ei ole ollutkaan varmaan kymmeneen vuoteen lomaa kesällä, joten tästä on ottanut kaiken irti.
Jos töistä pois jäädessä aluksi jännittikin, kun tiedossa on etteivät säästöt tule riittämään loppuun asti, niin kyllä tämä päätös on ollut oikea. Otan ne vapaat mieluummin nyt kuin sitten vanhana ja sairaana, eikä kenellekään ole edes luvattu onko sitä ensi kesää enää tulossakaan.
Mietitään niitä lisätienestejä sitten joskus.

31 tykkäystä