Tervehdys! Ensimmäinen postaus foorumille ketjuun, mikä minut alunperin Inderesiin johdatti parisen vuotta sitten. Ollut hienoa lukea porukan pohdintoja täällä ja vapaaherrat/-rouvat -ketjussa missä samankaltaista keskustelua. Omassa arkielämässä ei juuri samaa tavoittelevia ole, joten tämä ollut tärkeä vertaistuki itselle.
Lyhyt intro. Olen vähän päälle 30-vuotias. Sijoitusura alkanut 2010. Ensin pienillä summilla opiskelijan kesätöistä, summat kasvoivat merkittävästi 2018 jolloin siirryin pääsääntöisesti työelämään. Menot olen pitänyt kuitenkin verrattain kohtuullisina (<2000 e/kk sis laina). Luonteeltani olen aina ollut pihi ja säästäväinen. Olen hyvätuloinen asiantuntija/konsultti. Teen yleensä 50-60 tunnin työviikkoa, lomat lyhyinä ja ytimekkäinä.
Mikä on tavoitteesi ja sen aikataulu?
Tavoitteena taloudellinen vapaus. Konkreettisesti haluan siihen hetkeen, että voin itse valita lähdenkö aamulla töihin vai en, jotta raha ei enää näyttelisi motivaattoria. Tiukkaa aikataulua en ole laatinut, muuttuvia tekijöitä sen verran. FIREen arvioin pääseväni 2029-2030 paikkeilla.
Missä menet tällä hetkellä tavoitteen suhteen?
Sijoitusvarallisuus 400 ke Nordnetissä. Asunnon puolikkasta n. puolet maksettu omalta osalta (100 ke). Kryptoissa muutama kymppitonni. Tavoittelen noin 800ke-1me sijoitusvarallisuutta, mistä irrottamalla pitäisi kyetä nykyistä elämäntyyliä elämään huoletta. Taloudellisesti siis n. puolivälissä olen.
Oletko karsinut kuluja/mikä on säästöprosentti?
En varsinaisesti ole karsinut kuluja FIRE:n vuoksi enkä koe että olisin kituuttanut. Turhat (=lisäarvoa tuomattomat) hankinnat jäisivät tekemättä oli mielessä FIRE tai ei.
Joitain säästämistä edesauttavia tekijöitä kuitenkin olen tehnyt jo vuosien ajan. Syön pitkälti kasvisruokaa myös terveyssyistä, missä tulee jo iso siivu ruokakuluihin kun jättää lihan ostamatta. Kuljen pääasiassa sähköpyörällä, autoa (käytettynä ostettua) käytän vain talvikuukausina kun pyörällä meno hidastuu/muuttuu mahdottomaksi. Ulkomailla käydään 1-2 kertaa vuodessa, ei siinä kalleimmassa kohteessa eikä kuumimman sesongin aikaan. Alkoholin ja baareilun olen vähentänyt murto-osaan opiskeluvuosista.
Olen pitänyt 1money -sovelluksella kirjaa 5 vuoden ajan tuloista ja menoista. Silmämääräisesti arvioiden säästöprosentti viimeisen vuoden aikana 70-90%, noussut hiljakseen tulojen noustessa.
Minkälaista elämää eläköitymisen jälkeen?
Mahdollisesti lähden opiskelemaan (minulla on olemassa oleva opiskelupaikka yliopistolla) silkasta mielenkiinnosta, rahaa niillä papereilla ei tehtäisi. Harrastaisin aamuin illoin liikuntaa ja haluaisin opetella soittamaan kitaraa. Nautin lukemisesta, luonnossa olemisesta ja näille antaisin reilusti lisäaikaa. Myös perheenlisäystä on tulossa, mikä ottanee luonnollisen siivun ajasta. Antiaisn myös enemmän aikaa muille läheisille. Tylsää ei tulisi.