Firetys - eläkkeelle omin varoin ja -aikatauluin

Firetystä (Financial Independence, Retire Early) on sivuutettu useammassakin ketjussa, mutta löytyisiköhän innokkaita keskustelijoita ihan nimettyynkin ryhmään? Vapaaherra/rouva-ketju on ymmärtääkseni tarkoitettu lähinnä tavoitteen saavuttaneille, joten en ole oikein kehdannut sinne vielä kirjoitella. Ja kenties firen ja vapaahenkilön määritelmäkin on vähän erilainen? Ehkä firetykseen liittyy enemmän sitä omien menojen hallintaa, ja vapaaherrailun/rouvailun näkökulmasta vapauteen kenties kuuluu se, että elintasosta ei tarvitse juurikaan tinkiä matkalla tavoitteeseen tai sen jälkeen?

Tämän ketjun sisällä voitaisiin keskustella ihan yleisesti firettämisestä, juhlistaa toistemme välitavoitteiden ylittämisiä, jakaa fire-numeroitamme ja tavoitteitamme, ja neuvoa jos joku neuvoja kaipaa. Itse olen vähän kaivannut sellaista samanhenkistä keskusteluryhmää, kun vastaavaa tavoitetta ei löydy lähipiiristä. Kirjaan nyt tähän muutaman apukysymyksen keskustelun käynnistämiseksi, ja vastaan niihin itsekin. Mutta sana on vapaa muutenkin. :blush:

Mikä on tavoitteesi ja sen aikataulu?

Meillä on puolisoni kanssa tavoitteena taloudellisesti riippumattomana eläköityminen 4v päästä. Tulemme olemaan noin 40-vuotiaita, alle 10v lasten vanhempia. Molemmilla tulee olemaan noin 400-500K sijoitussalkut, plus yhteinen lainaton koti.
Ollaan laskettu, että meille riittää perheenä 40K vuosittaiset bruttopääomatulot, kun asumisen on lainatonta. Eli saataisiin nettona käteen yhteensä noin 2300e/kk. Olemme tottuneet elämään sitä pienemmälläkin summalla, joten uskon kyseisen summan riittävän hyvin meidän perheelle. Tämän summan saisi 800K sijoitussalkulla 5% tuotolla, tai 1milj sijoitussalkulla 4% tuotolla.

Missä menet tällä hetkellä tavoitteen suhteen?

Tämän hetkinen tilanne on se, että meillä on noin 550K sijoitussalkku. Pidän realistisena tuota 250-450K nousua jo nopeammankin kuin muutaman vuoden päästä, mutta minulla on määräaikainen työsopimus, jonka aion vetää kunnialla loppuun.

Oletko karsinut kuluja/mikä on säästöprosentti?

Me ei lasketa tarkkoja säästöprosentteja, tehdään ainoastaan varallisuusseurantaa. Meidän perhe elää semmoista normaalia keskituloisten arkea. Reissaillaan, mutta budjettimatkoja. Syödään terveellisesti, satunnaisesti ravintolassa. Ei osteta juurikaan uutena asioita, mutta harrastuksista ei tingitä. Ollaan aika tietoisia omista kuluistamme, ja ollaan pyritty olemaan nostamatta elintasoa nousseen tulotason mukana. Myös ekologiset seikat painaa siinä, etten osta uutena tavaroita, mitkä saa hyvässä kunnossa käytettynä.

Minkälaista elämää eläköitymisen jälkeen?

Ylimääräinen 40h/vko tulisi käytettyä omiin ja lasten harrastuksiin, parisuhdeaikaan, perheaikaan, ulkoiluun, matkusteluun, uuden oppimiseen. Toiveena olisi hoitaa sitten joskus myös omat ikääntyvät vanhemmat itse siinä määrin kuin kaikki osapuolet kokee mukavaksi. Loppujen lopuksi 40h tuntuu aika vähäiseltä, kun sitä lähtee jakamaan kaikelle kiinnostavalle. :sweat_smile: Kaikkea kyllä löytyy arjesta nytkin, halutaan vaan lisätä määrää. Mahdollista on myös lasten kotikoulu ja pidemmät vanlife-pätkät eri puolilla maailmaa. Tällä hetkellä asutaan Keski-Euroopassa, ja saadaan aika kivasti kierrettyä Eurooppa läpi tässä muutaman vuoden aikana.

Tässä aloitus, katsotaan löytyykö muita firettäjiä! Kyselkää/vastatkaa myös kysymyksiin, mitä en tässä tajunnut kysyä.

92 tykkäystä

Minulla on n. 5v päähän tähyävä spurgu-fire -tavoite, jossa selviäisin kituuttamalla pelkällä salkun tuotolla (4% nettotuotto oletuksena). En aio lähtökohtaisesti jäädä tuolloin vielä töistä pois, mutta rajaisin paljon töitä joita suostun tekemään. Ehkä 10-15v jaksolla tämä voisi muuttua classic fireksi, jossa eläisin mukavasti pelkän vuosituoton turvin. Tavoitteet olisi tulleet vastaan jo, mutta ikävä kyllä puolet salkusta on hesulissa ja Ruotsissa. Classic fireen tarvitaan vielä salkun n. tuplaus.

36 tykkäystä

Sama aikaväli kuin kapteenilla, eli 5v päästä olisi näillä näkymin mahdollisuus aloittaa köyhän miehen fire, tosin itselläni nämä aikavälit ovat muuttuneet jatkuvasti, koska olen tähän mennessä onnistunut ylittämään jokaisen asettamani tavoitteen ja näin ollen aikajänteeni on ollut koko matkan ajan laskusuunnassa.
Meillä tähän vaikuttaa vielä myös mahdolliset lapset, seuraavan 5v aikana niitä joko tulee (mikä luonnollisesti muuttaa tilannetta rahantarpeen lisääntyessä) tai sitten ei ja pääsen eläkkeelle tavoiteajassa.
Aion siis ehdottomasti jäädä pois työelämästä heti kun se on mahdollista, olen jo vähentänytkin töitä niin paljon, että olen jo käytännössä minimitunneilla kuitenkaan kokonaan lopettamatta.
Kulujen karsimisesta ei ehkä voi omalla kohdallani puhua, kun sitä kulujen kasvamista ei ole missään vaiheessa oikein ollutkaan. Todennäköisesti valtaosa ihmisistä pitää elintasoamme surkeana: emme käy ravintoloissa tai muualla missä nyt ihmiset keksivät käydä, talo on halpa, auto maksoi kymppitonnin, ei ole niitä lapsia eikä eläimiä, eikä kalliita harrastuksia. Ehkä ainoa konkreettinen muutos minkä firen eteen olen tehnyt, niin matkailu jäi kokonaan pois noin 5 vuoden ajaksi. Tätä olisi pikkuhiljaa tarkoitus lisätä, nyt kun aletaan olemaan kuitenkin jo kohtalaisen lähellä tavoitetta.
Säästöprosenttini työelämässä täysipäiväisesti ollessani on tainnut liikkua 75-80% välillä, tähän aikaväliin sisältyi myös talon suurimmat remontit. Jotka tottakai jokainen firettäjä tekee itse.
Eläkkeellä haluaisin taas päästä liikkumaan tavoitteellisemmin, oletan että minulla olisi kuitenkin vielä muutama “ihan hyvä” vuosi käytettävissäni liikunnan saralla ja odotan pääseväni kuntouttamaan itseni näistä istumatyön rasitevuosista.
Enemmän matkustelua, sukuloimista ja aikaa saada uusia ideoita. Voisin vaikka opetella valmistamaan huonekaluja, puusepäksi firen saavuttamisen jälkeen ei kuulosta yhtään hassummalta ajatukselta.

23 tykkäystä

Välitavoitteena on sellaiset osinkotulot, minimissään 12 eri osakkeesta hajautetuilta sektoreilta, että työpaikka on lähinnä “kunhan on mielenkiintoista hommaa”, sen sijaan että on kova vääntö ja uraputki pinna kireällä :smiley: Toki samalla alalla kuin nykyisin, mutta nykyisin palkkatason kehittyminen on jo selvästi vaikeampaa, jos ei halua manageeraushommia varsinaisen työn kylkeen. Nopeammin saa kasvua osakemarkkinoilta.

Ei mitään varsinaista aikataulua, mutta sanoisin, että se tavoite täyttyy seuraavan 5 vuoden aikana, jolloin saan netto-osinkoja jotakuinkin kolmasosan nettopalkan määrästä. Se myös kattaisi koko vuoden kiinteät kulut (asuntolainan oma osuus, vastike, sähkö siirtoineen, netti ja puhelin)

Lopullinen tavoite on toki riippumaton (kanssa) elämä. Nykykehityksellä voi jäädä nykyisen nettopalkan tasolla olevalle “eläkkeelle” siinä 55-vuotiaana, joka on ainakin omasta mielestä ihan kohtuullinen ikä - siis siinä mielessä, ettei ole jo viittä vaille rollaattorissa tai kuopassa :smiley: Ehtii myös jatkaa elämää. En tosin tee tällä hetkellä niin, että kituutan kaikki säästöt osakemarkkinnaan, vaan toki nykyisinkin käytän rahaa elämyksiin, kun vielä riittää virtaa :slight_smile:

Oletko karsinut kuluja/mikä on säästöprosentti?

En oikeastaan. Sijoitukset varmaan lasketaan säästöprosenttiin, niin silloin se on jotakuinkin 20 - 25 % nettopalkasta. Sitä auttaa se, ettei oikein ole paheita :smiley: Jos nyt kerran parissa vuodessa uusi kitara tai vastaava ei siihen kastiin mene :guitar: Harrastukset on itsellä “passiivista menoa”, kun se on hyvin laitekeskeistä (soittimet, tietokoneet, puutyöt), jolloin on oikeastaan vain kertamaksuja silloin kun tuntuu.

Matkustetaan suht aktiivisesti, mutta siihen taas auttaa laaja verkosto ympäri maailman :smiley: Ja lennot saadaan ihan mukavalla alennuksella, sattuneesta syystä. Viimeisimmät 3 viikon Filippiinien reissu ja 2,5 viikon Japanin reissu itse asiassa säästivät rahaa, kun siellä ruuat on huomattavasti halvempia - ja asuminen oli ilmaista :wink: Mutta tää on jo vähän äärikeissi.

Minkälaista elämää eläköitymisen jälkeen?

Varmaan harrastukset potenssiin kaksi. On niin paljon mielessä, mutta aikaa ei ole sinne päinkään. Ja sattumalta osa harrastuksista olisi myös samankaltaista kuin varsinainen työ :smiley: Mutta toki kivempaa kun voi tehdä omia projekteja itselle.

Matkustustakin tulisi varmaan lisättyä jonkin verran, kun Aasian maista on vielä muutama näkemättä, Kanadan syksyinen road trip tekemättä ja Euroopan pikkukaupungit kokematta kun matkat luonnollisesti keskittyy lentokenttäkaupunkeihin.

31 tykkäystä

Mikä on tavoitteesi ja sen aikataulu?

Tavoite on epämääräinen minimalistin FIRE-optio ilman tiukkaa aikataulua. Periaatteessa ensimmäinen tarkastelupiste on lokakuussa, jolloin työsuhteessa tulee täyteen 20 vuotta. Asetin sen jossain kohtaa periaatteelliseksi takarajaksi jonkunlaiselle muutokselle. Siinä kohtaa tulee päätettäväksi jonkunlainen FIRE-kokeilu, joka voi olla mitä tahansa irtisanoutumisen, sapattivapaan, lyhennetyn työajan tai vaikka opintovapaan väliltä.

Missä menet tällä hetkellä tavoitteen suhteen?

Periaatteessa passiivinen tulo kattaa jo omalta osaltani kaikki kiinteät menot, mutta turvamarginaalia ei ole mahdottoman paljoa. Yksittäisiä passiiviseen tuloon vaikuttavia suhdannekuoppia (tyyliin korona) tasaamassa on toki myös käteispuskuria (käteiseen rinnastettavaa) ja velaton talo helpottaa hommaa vaikka toisaalta on tietyllä tapaa myös riskikin.

Oletko karsinut kuluja/mikä on säästöprosentti?

En ole varsinaisesti karsimalla karsinut, mutta elänyt vuosikausia ihan luontevasti jonkunlaisen minimalistin elämää suhteellisen hyvällä kulukontrollilla. Säästöaste vuositasolla pyörinyt noin 70% tuntumassa.

Minkälaista elämää eläköitymisen jälkeen?

Itse voisin hyvin elää samaan tapaan kuin nytkin, mutta painottaa systemaattista liikuntaa. Päivään kaksi treeniä, ruokailua ja näiden ympärille itsensä sivistämistä. Mitäpä sitä muuta ihminen oikeastaan kaipaakaan. Onneksi koko perhe on tällä tapaa introverttia väkeä. Miksei myös matkailua ja siinäkin voisi ajalla ja hiellä korvata rahan käyttöä.

21 tykkäystä

Täällähän oli monilla aika samanlaisia tilanteita, ja aikajänteetkin menee suht yksiin. :smile: Tartun tuohon “firen kokeilemiseen” sen verran, että mekin ollaan päätetty hypätä eläkkeelle ns tiettynä päivämääränä tietyn summan sijaan. Eli numerollinen tavoite on vähän häilyvä tuon 800-1000K välillä, toki mielummin enemmän kuin vähemmän. Mutta jotenkin päälle helpompi käsitellä asioita, kun tietää että sinä sovittuna ajankohta kokeillaan, miten salkku kantaa. Itse en pidä erityisen huolestuttavana, jos joskus joutuu paikkaamaan sijoitussalkun tuottovajetta jollain pienellä duuniprojektilla, eli mielummin hyppään työmaailmasta aikaisemmin pois ilman isompia turvamarginaaleja, kuin odottaisin x vuotta lisää ja jäisin sitten turvallisemmasta tilanteesta eläkkeelle. Tähän vaikuttaa se, että lapset on pieniä just nyt, joten jokainen vuosi on yhteisestä ajasta pois. Ja ehkä myös se, että löytyy ihan mielekkäitä työprojekteja/keikkatyömahdollisuuksia helpohkosti, jos tarve vaatii.

Jos olette parisuhteessa, tavoitteletteko fireä yhdessä? Vai jatkaisiko toinen töissä reilusti itseä pidempään? Tai jos ette ole parisuhteessa, pidättekö haastavana pariutumisen kannalta tilannetta, jossa itse on työelämän ulkopuolla sijoitusvarallisuuden turvin, ja oletettavasti ikätoverit eivät ole lähelläkään? :blush:

12 tykkäystä

Paljon ajatuksia ja suunnitelmia täällä jo näkyykin jotka myös itselle tuttuja. Oma tavoitteeni on jäädä kokonaan tai osittain sijoitustulojen varaan viiskymppisenä. Siihen aikaa vielä viitisen vuotta. Nettovarallisuuden suuruus on tietenkin siihen tärkeä mahdollistaja. Tällä hetkellä se on noin 500keur ja tavoitteena olisi tuplata tämä seuraavan viiden vuoden aikana. Sen pitäisi riittää. Mutten ole varma haluaisinko jäädä kokonaan pois töistä. Ajatus on toki hyvin houkutteleva, mutta ehkä jonkinlaisia projekteja haluaisin kuitenkin silti tehdä ja olla töissä 3-6kk vuodesta. Onneksi tässä on vielä ainakin se viitisen vuotta aikaa miettiä mitä sitä haluaa

10 tykkäystä

Puoliso ei halua jäädä pois työelämästä, mutta säästää ja sijoittaa silti lähes samallaisella antaumuksella. Mielestäni tämä ei vaadi samaa tavoitetta, kunhan ollaan kuitenkin samalla sivulla. Jos toisen rahankäyttö esimeriksi olisi aivan erilainen, niin hankaluuksia tulisi kummankin kannalta (minä en pääsisi tavoitteisiini, eikä toinen pääsisi tekemään niin paljon asioita kuin haluaisi).

9 tykkäystä

Paljon on pohdintoja, koska hyppää pois työelämästä. Haastaa lähinnä tuottovaade ja turvamarginaali.
Ensi vuonna voisi jo siirtyä salkun varaan, jos turvallisuuden tunne antaa myöden. Olisihan se kivaa jo 53 panostaa enemmän perheeseen ja vapaa-aikaan

5 tykkäystä

Jos neuvoja kaipaat, niin pienennä ainakin riskiä merkittävästi siinä vaiheessa kun meinaat jäädä sijoitusvarallisuuden varaan. Jos muutamassa vuodessa meinaa liki tuplata salkun, niin siinä täytyy olla joko merkittävästi riskiä tai merkittävästi vipua.

40v on aika nuori ikä ja onnittelut siitä, hyvin hoidettu! Itsellä menee huomattavasti tästä yli, mutta minulla on hahmotelmissa ikä kun alan tekemään töitä freelancerina. En siis ajatellut jäädä kokonaan pois, vaan nostaa merkittävästi tuntipalkkaani ja laskea merkittävästi työtunteja. Työni on mielenkiintoista, joten minulla ei ole tarvetta “päästä eroon” työstäni, mutta kyllä, saan aikani kulumaan ilman työtäkin. Joka tapauksessa minun tavoite on tuollainen hybridimalli. Ja sen olen oppinut, että ei kannata liian tiukkarajaisia tavoitteita luoda, elämässä kuitenkin tilanteet muuttuu.

13 tykkäystä

Itse en firetä sanan perinteisessä merkityksessä. Eli säästä jokaista mahdollista senttiä ja pyri 10-15 vuodessa vapautumaan pakosta tehdä töitä.

Sen sijaan firetän rennommin. En laske säästöprosentteja tai pyri elämään viimeisen päälle nuukaa elämää. Tarkoituksena on elää itselle mieluisaa elämää samalla säästäen ja sijoittaen huomattava osa tuloista. Inhimillisyys ja armollisuus itseä kohtaan mukana pitäen.

En jotenkin kokenut itselleni mieluisaksi sitä, että ikävuodet 20-30 olisin vain ollut kotona tekemättä mitään ja kerännyt rahaa samaan aikaan, kun ikätoverit reissaavat ympäri maailmaa, bailaavat, käyvät festareilla ja kokevat elämyksiä.

Missä mennään nyt? Sijoitusvarallisuutta on noin 100 000 euroa, joka on kerätty 10 vuodessa. Ei mikään hirmutahti todellakaan. Samaan aikaan olen tehnyt kaikkea edellä mainittua: matkustellut ympäri maailmaa, bilettänyt enemmän kuin laki sallii ja käynyt 300-400 keikalla. ”Elänyt”. Kaikki tämä alle suomalaisen keskiarvon olevalla kuukausipalkalla.

Leikin ajatuksella, että voisin muuttaa sijoitusvarallisuuden kämpiksi sopivalla velkavivulla ja elää vapaaherrana jo nyt. Pakko tehdä töitä on jo poistunut.

Kirjoitin aiemmin aiheesta blogiin.

23 tykkäystä

Mulla ei ole itseasiassa kovin korkeariskinen salkku, eikä kovin iso vipukaan, palkka vaan nelinkertaistui ulkomaille töihin lähtiessä, ja nyt rahaa virtaa sen takia kymmeniä tuhansia euroja vuodessa enemmän sijoituksiin. Tuo 250K tullee siis jo sijoitettua mun palkkatuloista, ja sitten pääomatulot ja sijoitusten nousut/laskut päälle.
Ennen tätä työkomennusta tähtäin oli 10v myöhempänä. Ja toisaalta ennen tätä työkomennusta en ajatellut haluavani työelämästä pois, mutta nyt kun on saanut vähän irtiottoa Suomen työstä ja myös siitä elämäntyylistä (oravanpyörästä), tuntuisi kyllä haastavalta palata takaisin…
Mutta lähtökohtaisesti noi hybridimallit kuulostaa kyllä tosi järkeviltä. Niihin pääsee aikaisemmin käsiksi, ja ne mahdollistaa jo tosi vapaan tuntuisen elämäntilanteen.

14 tykkäystä

Tuli mieleen, että toivottavasti menot eivät ole juuri kasvaneet tulojen mukana, muuten pudotus siihen ajateltuun 2300€/kk voi olla aika karua (jos nyt siis jää luokkaa 50 000€ vuodessa lisättäväksi sijoituksiin, elämiseen käytetyn kulutuksen päälle).

Omalla kohdalla tyydyin siihen, että pidän kuukausibudjettina viimeisimmän työpaikan nettopalkkaa, jonka ainakin toistaiseksi sijoitukset ovat kattaneet kohtalaisella turvamarginaalilla (2-3x). Jos siihen en olisi katsonut olevan varaa koskematta pääomaan, olisin jatkanut töissä pidempään, koska en halunnut alkaa kituuttaakaan. Toki kalliit hankinnat (asunnot, mökit, autot,…), jatkuva reissaus tms. ovat ainakin toistaiseksi pois laskuista, aika perusarjella mennään, joskin lisääntyneellä vapaa-ajalla.

1 tykkäys

Ei ole kyllä oikeastaan tehnyt edes tiukkaa olla nostamatta elintasoa, mikä tuo aika paljon varmuutta meidän ratkaisuun. :smile: Tietysti suora vertaaminen on haastavaa, kun elämisen ja asumisen kustannukset on erilaiset eri maissa. Mutta oltiin tyytyväisiä meidän elintasoon ennen palkankorotusta, niin kaipa se sen takia oli helpohko jatkaa samaa rataa. Meidän firetystaso on linjassa tuon hyväksikoetun elintason kanssa. Alkuperäinen tavoite oli kyllä nykyistä korkeampi, mutta lopulta proprisoitiin aikaisempi tavoitteen saavuttaminen nousevan elintason edelle, kun ollaan nykyisessä tilanteessa kuitenkin tyytyväisiä ja onnellisia.

Mites muilla, onko tavoite elänyt vuosien varrella ylös- tai alaspäin?

4 tykkäystä

Leikin ajatuksella, että voisin muuttaa sijoitusvarallisuuden (100 000 euroa) kämpiksi sopivalla velkavivulla ja elää vapaaherrana jo nyt. Pakko tehdä töitä on jo poistunut.

Mielenkiintoista olisi jos voisit hieman avata tuota, että miten on mahdollista? Millaiseen tuottoon noin pienellä pääomalla olisi mahdollisuus sijoitusasuntoihin sijoittamalla ottamalla velkavipua?

1 tykkäys

Sama täällä. En ole koskaan yrittänyt säästää maksimaalisesti,vaan matkustellut yksin ja perheen kanssa ja harrastanut+muuten juhlinut. Oikeastaan ajatus siitä, että voisin joskus oikeasti elää pääomatuloilla tuli mieleeni vasta muutama vuosi sitten. Tämäkin voi oikeasti toteutua vasta noin 10-15 vuoden päästä. Ehkä en edes halua kokonaan pois palkkatöistä, mutta rennompaan hommaan.

Olen laskeskellut, että noin 1M salkku mahdollistaisi tämän, josta saisi tuottoa 4% per vuosi. Tämä mahdollistaisi säällisen elämän, kun asuntolainat on maksettu ja jälkikasvukin olisi täysi-ikäinen. Tähän on vielä matkaa paljon. Tällä hetkellä kuukausittain palaa rahaa keskimäärin vuositasolla noin +4000 E, joten 1M salkku ei millään rittäisi.

Joitakin jokerikortteja on aikaistaa mahdollista fireä.

  • Vireillä on tuulivoimahankkeita, joista saadut vuokratulot nostaisivat pääomatulojani merkittävästi. Nämä uudelleen sijoittamalla osakesalkku kasvaisi vauhdikkaammin. Toivon, että hankkeet toteutuvat.
  • Perintöjen kautta on tullut osa-omistuksia erilaisiin kiintöistöihin. En laske näitä sijoitussalkkuuni, koska ne eivät ole 100% määräysvallassani ja toisaalta myyntikin voi olla hankalaa ( osuuksieni arvo 50-150 kE, vaikea sanoa). Jos onnistuisin realisoimaan näitä sukuriitoja aiheuttamatta ja uudelleen sijoittamaan saadut rahat, niin osakesalkku taas ottaisi lisävauhtia
6 tykkäystä

Olen noin nelikymppinen sinkkumies, joka tekee kahta työtä ja jonka kuukausikulut ovat todella pienet, mutta toisaalta en tee muutenkaan mitään hankintoja ellei ole pakko. Suuremmat ei-pakolliset menoerät ovat lahjat läheisille sekä ystäville että hyväntekeväisyys, tosin hyväntekeväisyyteen menee alle 1000 euroa vuodessa, eli ei paljoa.

Velaton varallisuuteni liikkuu siinä jossain 400 000 euron paikkeilla ja asuntolainakin on aika pian maksettu. Joten sijoittamaan pystyn pian entistä enemmän samalla, kun kulut laskevat, tosin asuntolaina on osin itselleen maksamista.

Alla on ulkomuistista vähän tajunnanvirtaani. :slight_smile:

1. Mikä on tavoitteesi ja sen aikataulu?

Mulla ei ole selkeitä tavoitteita; voi olla, että teen koko elämäni todella paljon, jos se tuntuu hyvältä. Huomaan entistä enemmän alan jäämään jälkeen työelämässä; olen vielä mielestäni päätyössäni todella tehokas ja tuottava työnantajalleni, mutta en ole kovin fiksu, mulla on adhd sekä hahmotushäiriö ja vaikeuksia oppia uutta jne. (en jaksa avata kaikkea :slight_smile: ), niin työelämässä mun osaamisalueeni on helpompi automatisoida ja robotisoida, kuten jo on käynyt. Älykkäämmät ovat ottaneet roolia entistä enemmän ja mitä enemmän tarvitaan nopeita aivoja työelämässä, niin sen vähemmän pärjään - toki olen todella sitkeä ja ns. “väsymätön”, mutta en aina sillä ole pärjännyt kaikessa.

Jos en pärjää työelämässä tulevaisuudessa; työpaikat lähtee alta tai koen, että alan olemaan huono ja vien työpaikan toiselta, niin voin suhteellisen lyhyen ajan päästä jäädä pois työelämästä. Luulen, että kehitys ei ole niin nopeaa ettenkö pystyisi olemaan about liki viiskymppiseksi työelämässä.

Tykkään tehdä asiat täysillä esim. saliharrastuksen myötä elin kuin urheilija (olen edelleen tarkka, mitä syön ja treenaan kovaa, mut en nyt vietä urheilijan elämää). Nyt sijoittamisharrastuksessa annan mielelläni kaikkeni; paljon töitä, korkea säästöaste ja paljon opiskelua. Jos jään pois työelämästä, niin luulen etten samalla niin intohimoisesti suhtaudu sijoittamiseen.

2. Missä menet tällä hetkellä tavoitteen suhteen?

Selvästi suurin osa varallisuudestani on asunnossa ja sijoitusvarallisuuteni on vain 130 000 euroa. Tosin aloitin sijoittamisen vasta 2018. Salkkuun olen panostanut tuosta lähtien todella kovalla painolla ja kasvaa tuosta suhteellisen kovaa tahtia.

3. Oletko karsinut kuluja/mikä on säästöprosentti?

Olen aina elänyt lapsesta asti säästeliäästi enkä ole tehnyt juurikaan isompia hankintoja. Asuntoon liittyvät rempat toki ovat olleet isoja, mutta ovat osin maksaneet itseään takaisin, ei toki täysin.

Harrastan paljon sijoittamista ja salia, jotka eivät juuri kuluja tuo, lisäksi näen ihmisiä eikä siihen usein sisälly mitään rahamenoa… no kahvit voidaan keittää ja harvemmin ravintoloissa nähdään jne.

Tämä tyyli sopii itselleni enkä suosittele muille, koska jokaisella on oma tyylinsä elää. Olen onnellinen näin, mutta moni ei olisi. :slight_smile:

Pahoittelen etten kaikkea kerro ja ole kaikesta avoin, mikä olisi toki reilua. Olisi hyvä esitellä kaikki menonsa ja tulonsa laajudessaan, mutta harvempi niin tekee.

4. Minkälaista elämää eläköitymisen jälkeen?

Jos joudun jäämään “eläkkeelle” 45-vuotiaana, niin voin jatkaa kevyesti tätä tapaa elää. No töistä vapautuu ihan valtavasti tunteja, toisaalta ehkä Inderes näkee mussa jotain arvoa vielä silloinkin, joten saan tehdä ehkä osa-aikaisesti töitä.

Voi olla, että päälle viiskymppisenä missään ei ehkä tarvita mua, niin siinä vaiheessa on varallisuutta enemmän. Samaa mitä tekisin jo aiemmin eläkkeellä jäädessä olisi se, että panostaisin nukkumiseen sekä yleisesti sellaiseen rentoon olemiseen aikaa enemmän; ihan vain sohvalla oloa esim. telkkaria katsoen sekä rauhallisiin kävelylenkkeihin. Mä voisin ehkä hommata kivan mukavuusmerenrantamökin, jossa vietän aikaa tulevien koirieni kanssa. Sitten kävisin välillä kaupungissa ja kävisin syömässä ulkona jne.

Ei kauhean erikoisia asioita, mutta yleisesti vaan panostaisin enemmän aikaa uneen ja lepoon sekä ihmisiin että ruoanlaittoon. Ehkä sellaista pientä luxusta olisi enemmän, kuten oma auto, enemmän ravintoloita ja muuta. Laadukkaan hyvää stressiöntä elämää siis, kuitenkaan ilman mitään erikoisuuksia. :slight_smile:


Näin itse ajattelen ja koen. Olen ehkä vähän hassu ja tosiaan haluan nyt elää näin, mikä tuntuu ehkä hassulta toisista ja se on täysin ymmärrettävää. Omaa ajatusmaailmaa on joskus hankala avata. :slight_smile:

Pidän option, että voi elää toisinkin, kuten miten voisin eläkkeellä elää.

Mulla on ollut elämässä paljon hyvää tuuria sekä tukijoukot, joten en ole oman onneni seppä. Toki varallisuuteni olen itse kerännyt, sitä ei voi kiistää, mutta toisaalta ympäristö ja kaikki muutkin asiat ovat tehneet sen, miksi musta on tullut yritteliäs esim. tukiverkosto ja “porkkanat”.

Toivon, että keskustelu pysyy avausviestin aiheessa eikä ainakaan mun viestini takia keskustelu lähde “eksyy aiheesta” -linjalle. :slight_smile:

68 tykkäystä

Tää on kyl niin vieras maailma mulle, että pakko ”likettää” ja seurata teidän juttuja :sunglasses::popcorn:

Mä en ymmärrä miksi kukaan haluaisi jäädä nuorena eläkkeelle / pois työelämästä. Varmaan teette jotain ikävää hommaa. Mä en kestä kovinkaan montaa päivää etteikö tekisi mieli kehitellä jotain duuniin liittyvää.

17 tykkäystä

Itselleni ajatus mahdollisuudesta siirtyä vapaaherraksi ja keskittyä siihen mistä pitää on se tärkein kun tähtään taloudelliseen riippumattomuuteen. Jos hommat maistuvat puulta, on siten mahdollisuus talouden puolesta vaihtaa johonkin muuhun tai vaikka vähäksi aikaa kokonaan pois työelämästä.

Sinänsä olen samaa mieltä että moni tähtää eläkkeelle aivan liian ruusuiset ajatukset mielessään. Mielekäs tekeminen - on se sitten työ, harrastukset tai jokin muu - sopivalla yhdistelmällä on tärkeä osa onnellisuutta.

Firetyksen ehkä suurin heikkous on siinä, ettei se huomioi kulujen helposti nousevan kun vapaa-aika lisääntyy radikaalisti. Jos siis haluaa nauttia elämästä, eikä kärvistellä.

15 tykkäystä

Oman kokemukseni mukaan kyllä se “työ on niin mukavaa ettei edes haluaisi jäädä pois” on aikamoista luksusta. Kyllä tuolla valtaosa duunareista taitaa herätä aamulla vaan sen palkan takia ja jos tämä tarve poistettaisiin, niin aika moni jäisi kotiin ainakin huomattavasti vuosilomaa pidemmiksi ajoiksi. Toki jotain puuhastelua on elämässä hyvä olla, sohvalle television ääreen jämähtiminen ei ole hyväksi kenellekään.
Elämässä kuitenkin on aika paljon näitä mukavia ajanvietteitä, työ ei omalla kohdallani ole koskaan näihin kuulunut.

Mitä taas tulee kulujen kasvamiseen firen myötä, niin perustuuko tämä ajatus matkailun lisääntymiseen? Itsellä ainakin kulut laskevat aina kun työ poistetaan kuviosta.

  • Bensaa kuluu vähemmän
  • Yleisestikin auton huoltokulut/kuluma vähenee
  • Asiallisten vaatteiden tarve vähenee, eikä muutenkaan töihin tarvittavaa rekvisiittaa tarvitse päivitellä.
  • On aikaa tehdä ruokaa, ei tule osteltua valmisruokia.
  • Turha v*tutus ostelu jää pois.
  • On aikaa. Ehdit juosta tarjousten perässä, tehdä esim. remontit itse, mihin monella työssäkäyvällä ei varsinkaan lapsiperheissä jää aikaa.
39 tykkäystä