Fiskars - Kannattavuusoptimointi ja transformaatiotarina?

Sisäpiiritieto: Fiskars-konserni suunnittelee eriyttävänsä kaksi liiketoiminta-aluettaan toiminnallisesti itsenäisiksi yhtiöiksi - saattaa loppuun ‘brändit ensin’ -lähestymistavan
Fiskars-konserni suunnittelee eriyttävänsä Fiskars- ja Vita-liiketoiminta-alueensa. Konsernin tarkoituksena on strategiansa mukaisesti vauhdittaa liiketoiminta-alueiden erilaisia strategisia kasvumahdollisuuksia ja investointitarpeita. Fiskarsista ja Vitasta tulee kaksi erillistä juridista rakennetta omaavaa yhtiötä.

Suunnitellun eriyttämisen jälkeen Fiskars-konserni tulee koostumaan kahdesta toiminnallisesti itsenäisestä yhtiöstä, Fiskarsista ja Vitasta, joita molempia johtaa omat toimitusjohtajansa ja joiden yhteenlaskettu osuus Fiskars-konsernin kokonaishenkilöluvusta on yli 95 %. Tehokas konsernihallinto keskittyy vastaamaan yhtiön liiketoimintoportfoliosta ja tuloskehityksestä sekä pörssiyhtiön velvollisuuksista.
Uuden organisaation odotetaan astuvan voimaan 1. huhtikuuta 2025 ja juridisen rakenteen valmistuvan vuoden 2026 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä.

Uuden organisaation ja muiden Fiskars-konsernin käynnistämien yksinkertaistamistoimien odotetaan valmistuttuaan tuottavan noin 12 miljoonan euron vuotuiset kustannussäästöt, joista suurin osa realisoituu vuonna 2025. Arvioidut transaktiokustannukset, jotka kirjataan vertailukelpoisuuteen vaikuttaviin eriin, ovat noin 8 miljoonaa euroa ja ne kirjataan asteittain toimenpiteiden valmistuttua.

“Aloitimme muutosmatkamme vuonna 2021. Olemme siitä lähtien keskittyneet vahvistamaan kasvun perustaa muutosajureidemme kautta sekä parantaneet kustannustehokkuuttamme merkittävästi. Olemme siirtyneet keskitetystä matriisiorganisaatiosta “brändit ensin” -lähestymistapaan, jossa liiketoiminta-alueet ovat vastuussa suorituksestaan. Liiketoiminta-alueiden eriyttäminen toiminnallisesti itsenäisiksi yhtiöiksi on tärkeä askel tässä muutoksessa”, sanoo Fiskars-konsernin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström.

“Liiketoiminta-alueillamme on erilaiset strategiset kasvumahdollisuudet ja investointitarpeet. Uusi hajautettu rakenne toisi joustavuutta ja nopeutta tuoden meidät selkeästi lähemmäs kuluttajaa. Tämä on kriittinen perusedellytys innovatiivisille, designvetoisille brändeillemme. Muutos antaa meille mahdollisuuden rakentaa avainkyvykkyyksiä, vahvistaa motivaatiota ja brändiemme henkilöstön sitoutumista.”

Suunniteltujen muutosten odotetaan johtavan muutoksiin työtehtävissä ja raportointisuhteissa maailmanlaajuisesti. Prosessit ja aikataulut vaihtelevat maittain. Fiskars-konserni tekee tiivistä yhteistyötä työntekijöidensä ja näiden edustajien kanssa varmistaakseen, että osapuolilla on saatavilla kaikki tarvittava tieto ja heidän kanssaan neuvotellaan esitetyistä ehdotuksista.

Liiketoiminta-alueet Fiskars ja Vita lyhyesti

Liiketoiminta-alue Fiskars koostuu puutarha- ja ulkoilukategorioista sekä askartelu- ja saksikategoriasta ja ruoanlaittokategoriasta. Brändeihin kuuluvat Fiskars ja Gerber.

Liiketoiminta-alue Vita tarjoaa premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi-, koru- ja sisustuskategorioissa. Sen tunnettuihin brändeihin lukeutuvat muun muassa Georg Jensen, Royal Copenhagen, Wedgwood, Moomin Arabia ja Iittala.

10 tykkäystä