Osakesijoittaminen

Flowscape Technology - Toimistotrendin hyötyjä

Avaan ketjun ruotsalaiselle “Proptech” yhtiölle nimeltä Flowscape Technology.

Flowscape Technology lyhyesti:

  • Perustettu vuonna 2011, listattu yritysoston kautta vuonna 2018
  • Hyötyy globaalista trendistä jossa yritykset siirtyvät avokonttoreihin sekä pienempiin tiloihin etätyön lisääntyessä.
  • 150 asiakasta 30 maassa, toimistot Tukholmassa, Sofiassa, Lontoossa ja San Fransiscossa
  • Markkina-arvo n.200m SEK
  • Toimitusjohtaja omistaa 24% osakkeista
  • Korona lyhyellä ja pitkällä aikavälillä positiivinen asia
  • Osakekurssi n. 0,11SEK, yksi target price joka on 0,17-0,2 SEK

Tuotteet:

Flowscape:in perustuote on monelle tuttu huonevarausjärjestelmä jossa esim. Outlookin kalenterin kautta pääset varaamaan palaverin yhteydessä neuvotteluhuoneen ja huoneen ulkopuolella on kosketusnäyttö. Flowscape:in tuotevalikoimassa on kuitenkin paljon muutakin kuten kuvasta alla selviää. Flowscape:in vahvuudet tulevat esille toimistoissa joissa työntekijöillä ei ole omaa työpistettä vaan valitsee työpisteen tullessaan toimistolle. Flowscapin puhelinapin kautta pystyt varaamaan pöydän valmiiksi vaikka edellisenä iltana ja varmistat näin että varmasti saat työpisteen mutta myös että pääset istumaan vaikka tiimikaverin viereen. Kannattaa katsoa koko tuotevalikoima läpi vaikka kotisivuilta.

Flowscape reagoi nopeasti koronaan kevällä ja lisäsivät asiakkaille mahdollisuuden blokata työpisteitä.
Eli työnantajat pystyvät valmiiksi valitsemaan mitkä paikat ovat käytettävissä ja pystyvät sensoreiden kautta seuraamaan kuinka monta ihmistä on käynyt toimistolla ja missä on ollut liikehdintää.

Flowscapella on ollut iso kysyntä juuri tälle korona tuotetteelle viime aikoina joka näkyy uusissa diileissä. Nämä eivät kuitenkaan ole juuri heijastuneett osakekurssiin.

Yhtiön odotettu liikevaihto vuonna 2020 on noin SEK 44m ja sen odotetaan nousevan SEK 80 miljoonaan vuonna 2022 (Analysguide analyysi). Yhtiö on raportoinut positiivisen EBITDA:n viime kvartaaleilta ja alin rivi on negatiivinen Crowdsoft yritysostosta tehtyjen alaskirjausten johdosta. Yhtiö myy tuotteita lisenssimuodossa eli laskuttavat per käyttäjä/kk.

Muutama oma ajatus osakkeesta:

Linkki yhtiön sivuille:


Linkki voitettuihin diileihin:

Disclaimer: Ei sijoitusuositus, omistan itse osakkeita. Mutta kannattaa katsoa case läpi.

10 tykkäystä

Oletko tsekannut miten tämä pärjää vertailussa esim. AskCodyn kanssa? Siinä ainakin on suora integraatio O365 ympäristöön, mites tässä?

Nopella vilkaisulla näyttäisi tarjoavan “vain” neukkarivaraus mahdollisuuden eikä esim. työpisteiden varaamiseen. Kilpailijoita on, eikä Flowscape:n tuote ole “one of a kind” mutta menestyksen perusteella tuote on hyvä ja toimii.

But how? Minä ja puolisoni olemme olleet 100% etänä maaliskuusta asti ja neukkaria/työpistettä ei ole ollut tarpeen varata kertaakaan. Mitä käy, jos yritykset vähentävät toimitilojaan ja siirtyvät suurimmilta osin etämoodiin?

4 tykkäystä

Tämä on sinänsä hyvin validi kommentti mutta kokonaan ei etäilyyn siirrytä, tulee entistä pienemmät “täsmätilat” jotka vaatii hyvin hallinnoinnin eli Korona saattaa jopa kasvattaa näiden tarvetta.

Sama juttu mutta haluan varmasti mennä toimistolle taas kun on mahdollista. En joka päivä mutta muutaman päivän viikossa. Varmasti on sellaisia jotka ovat nyt tottuneet etätyöhön eikä enää halua mennä toimistolle, uskon kuitenkin että suurin osa meistä kaipaa myös sitä sosiaalista puolta ja menevät siksi myös jatkossa toimistolle, ei vain joka päivä. Lisäksi asiakaspalvereita tullaan varmasti pitämään jatkossa fyysisesti, varmasti Teams palavereita pidetään enemmän myös jatkossa mutta myynti ja asiakasuhteen ylläpito on vain helpompaa livenä ja silloin toimisto on se kohtaamispaikka, ellei asiakkaita kutsuta kotiin. Ja jos kerran menee toimistolle asiakaspalaveriin on hyvin mahdollista että myös istuu loppupäivän toimistolla.

1 tykkäys

Alla muutamia hyviä tekstejä siitä miten toimistoja käytetään koronan jälkeen.

McKinsey https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/reimagining-the-office-and-work-life-after-covid-19#

NewSec: https://www.newsec.fi/ajankohtaista/Blogi-We-Talk-Newsec/toimisto-koronan-jalkeen/

Cushman&Wakefield:https://www.cushmanwakefield.com/en/insights/covid-19/global-office-impact-study-and-recovery-timing-report

Uusi diili taas julkaistu tänään aamulla, tällä kertaa Kanadasta. Kyseisellä asiakkaalla on Flowscape:in ratkaisu jo 14 toimistolla ja tästä tulee siis jo 15. Tästä huomaa että tuote toimii kun globaalit asiakkaat palaavat ja haluavat saman ratkaisun myös eri maihin.

Alla pari kaaviota jotka kuvastaa ansaintamallia.


Eli vuonna 0 Flowscape saa tuottoja hardwaresta ja mahdollisesta neuvonannosta tuotteen käyttöönottoon liittyen. Vuodesta 1-> Flowscape saa lisenssituottoja käyttäjämäärän mukaan. Sopimukset ovat yleensä n.3 pitkiä mutta en usko että asiakkaat kovin helposti lähtee 3 vuoden päästä hankkimaan uuden järjestelmän osittain siihen liittyvän työmäärän takia mutta varsinkin kustannusten takia.

Alla oleva kuva näyttää miten tuotot sitten kumuloituu, arviot Flowscape:in omia laskelmia.

Sininen pylväs näyttää kokonaistuotot vuodelta kun taas punainen näyttää toistuvat tuotot eli juuri lisenssituotot.

1 tykkäys

Myös Google miettii ns. hybridimallia koronan jälkeen. https://www.nytimes.com/2020/12/14/technology/google-delays-return-to-office-and-eyes-flexible-work-week.html

Seuraava diili ja osake vähän alas ¯_(ツ)_/¯

One of Sweden’s larger municipalities ordered Flowscape’s solution for their new town hall. The transaction is carried out together with ATEA with a contract over five years. The total order value is 2,4 MSEK, of which 1,5 MSEK is for software and 0,9 MSEK for hardware & installation.