Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

Mielestäni hyvä päätös. Fokus sinne mikä toimii eli foodserviceen eri toten Feeliaan. Toisaalta fokus taisi olla aikaisemmin kadoksissa kun nämä mentiin ostamaan… Toivottavasti tänä vuonna saadaan lukea isoista kaupoista myös julkari puolella ja saataisiin se lumipallo kunnolla pyörimään.

12 tykkäystä

MInä kun luulin, että kurssinousu johtui siitä, että porukat odottavat 24.4 aamun tulosjulkistusta. Toki voi silläkin olla osansa. Vaihto oli huomattavasti normaalia suurempi, vaikka pientä se on silti.

Olen myös samalla linjalla, että hyvä että näistä pikkukioskesta luovuttiin. Kyllä kai ne olisivat siinä mukana voineet roikkua, mutta tuskin niillä isoa bisnestä tehtäisiin. Ja bisnesmaailma on raakaa peliä.

Mielenkiinnolla odottelen aamun lukuja. Komiaa käydä yövuoron päälle pötkölleen ja toivon mukaan saada mukavasti unen päästä kiinni jonkun kympin tai satasen rikkaampana :smiley:

4 tykkäystä

Tammi-maaliskuun 2024 yhteenveto

  • Katsauskauden liikevaihto kasvoi 16,6 % ja oli 13 674 tuhatta euroa (11 732)
  • Katsauskauden käyttökate oli 1 358 tuhatta euroa (922) ja 9,9 % liikevaihdosta (7,9)
  • Katsauskauden tulos ennen liikearvopoistoja oli 918 tuhatta euroa (573) ja 6,7 % liikevaihdosta (4,9)
  • Katsauskauden liikevoitto oli 807 tuhatta euroa (463) ja 5,9 % liikevaihdosta (3,9)

Ohjeistus vuodelle 2024 (julkaistu 7.2.2024)

Yhtiön johto arvioi konsernin vuoden 2024 liikevaihdon olevan noin 54-58 miljoonaa euroa. Liikevoittomarginaalin arvioidaan kasvavan edellisvuoteen verrattuna.

Yhtiön johto kuitenkin toteaa, että 23.4.2024 tiedotettu Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehtaan liiketoimintojen myynti voi toteutuessaan aiheuttaa tarpeen vuoden 2024 ohjeistuksen päivittämiselle.


Heittämällä yli Paulin odotuksista.

image

Useita uusia asiakkaita

Ensimmäisellä kvartaalilla yhteistyö käynnistyi muun muassa Norlandia Caren, A-klinikan, Hoivatien, Aspa kotien ja Autismisäätiön kanssa. Jo 1,5 miljoonaa ateriaa on tilattu Feelian oman tilausjärjestelmän kautta ja käyttäjien määrä kasvaa tasaisesti.

Retail odotetusti vielä heikompaa. Kokemuspohjaisesti aiempi jatkuva alennuspohjainen mainonta Feelian verkkokaupassa on lopetettu ja markkinointi keskittynyt tuotevalikoimaan, tuunaukseen ja teemoihin. Kannattavuutta lisää, mutta pienentää toki myyntiä.

Fodelia Retailiin sisältyvät liiketoiminnot ovat eri kehitysvaiheissa. Snacks-liiketoiminta jatkoi tammi-maaliskuussa positiivista kehitystään. Tuotteille on selkeä kysyntä ja toiminta on saatu kustannustehokkaaksi. Sitä vastoin verkkokauppa on vielä murrosvaiheessa. Verkkokaupan liikevaihto on laskenut selkeästi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, ja tämän laskun myötä koko Fodelia Retailin liikevaihto laski tammi-maaliskuussa 12 prosenttia.

22 tykkäystä

Tiedän, että joidenkin mielestä on sangen omahyväistä vastata omaan viestiin. Mutta itse 2,5 vuotta sitten olin kovin huolissani Fodelian omistaja-arvon luonnista perustuen mm. kotimaiseen sijoituskirjallisuuteen. Tälloin hahmottelin yritykselle strategiaa, josta nyt ollaan ottamassa koppia. Vaikka Fodelian tuoreimpien liikkeiden yhteydessä ei ole Putin-korttia heiluteltu, niin 2,5 vuotta sitten ei ainakaan tavallisella tallaajalla ollut Putinin aikeista tietoa.

1 tykkäys

Tässä linkki meidän ensikommenttiin.

Vahva Q1-raportti. Myös tämä rakennemuutos näyttäytyy omiin silmiini positiivisena ja arvoa vapauttavana. Toki divestointi voi vaikuttaa alentavasti liikevaihto-ohjeistukseen ja jopa taloudellisiin tavoitteisiin, mutta nettovaikutukset ovat silti mielestäni positiiviset.

16 tykkäystä

Hyvä kvartaali, etenee siihen suuntaan mihin pitääkin. Parit nostot mitkä osui omaan silmään.

-Feelian liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 33 prosenttia ja liikevoitto oli erittäin hyvällä tasolla.

Fodelian syömähammas nakertaa hienosti lisää markkinaa.

  • Ensimmäisellä kvartaalilla yhteistyö käynnistyi muun muassa Norlandia Caren, A-klinikan, Hoivatien, Aspa kotien ja Autismisäätiön kanssa.

TJ sanoi että pötkössä on paljon asiakkaita, niinhän niitä olikin.

-Fodelia Retailin liikevaihto laski tammi-maaliskuussa 12,4 % ja oli 4 525 tuhatta euroa (5 168). Liikevaihdon lasku aiheutui verkkokaupan myynnin laskusta.

Retail puoli saatiin kannattavaksi, mutta ei takaisin kasvu-uralle. “Onneksi” tuo on vaan suhteellisen pieni osa Fodeliaa.

Itse toivon että kulukuuri pysyy yllä vielä tämän vuoden ainakin ja samalla toki annetaan Feelialle se kaikki mitä tarvitsee kasvun kannalta.

14 tykkäystä

Terve

Klo 11.00 webcast oheisen linkin takana. Tulkaahan kuulolla. Mielelläni vastaan myös palstalaisten kysymyksiin joko siellä tai täällä.

26 tykkäystä

@Mikko_Tahkola ja @Pauli_Lohi keskustelivat Fodelian vahvasta meiningistä. :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:15 Vahva aloitus vuodelle
00:56 Oma tilausjärjestelmä välitystuotteille
03:37 Verkkokaupan liikevaihto laskussa
05:53 Fodbarissa kannattavuuskäänne
06:44 Fodbarin kasvuajurit
07:24 Perniön Lihan divestointi

11 tykkäystä

@Pauli_Lohi on tehnyt yhtiöraportin Fodeliasta. :gem:

Q1 oli selvästi odotuksiamme parempi sekä kasvun että kannattavuuden osalta – erityisesti Feeliassa. Vahvan kehityksen ansiosta tulosennusteemme nousivat hieman, vaikka liikevaihtoennusteet laskivat Perniön Lihan suunnitellun divestoinnin seurauksena. Konsernia selkeyttävä divestointi yhdessä vahvan operatiivisen suorittamisen kanssa tukevat arvostusta.

image

10 tykkäystä

Hyvä on meininki ja komiat on numerot ja luvut!

Joitain ajatuksiani. Kaiken kaikkiaan hienoa tekemisen meininkiä. Katselin juuri tuon tunnin webcastin ja vaikea kyllä löytää mitään negatiivista tai pahaa sanottavaa. Yksittäisenä nostona tuo uusi slogan: “Oikiaa ruokaa pienellä vaivalla” on kyllä hauska, osuva ja nerokas. Oikeaa kunnon kotiruokaa ja Oikia-brändin esiin tuomista.

Kurssireaktio oli mielestäni maltillinen, enemmänkin olisi voinut pompsahtaa, niin hyvä meininki ja tulevaisuuden näkymät ja etenkin markkinoiden potentiaali. Kyllä tässä maassa nälkäisiä suita löytyy, raha se vaan on tiukassa. Vaihto edelleen mielestäni hyvinkin maltillista. Tämä oudoksuttaa.

Mielenkiinnolla odottelen mitä kaikkea tulevaisuus tuo tullessaan. Sellainen kutina, ettei tämä firma jää makoilemaan, vaan keksii, kehittää ja innovoi jatkuvasti. Toimitusjohtaja vinkkasikin pari viikkoa sitten tässä ketjussa, että uutta juttua saattaisi olla tulossa.

Mukava olla mukana piensijoittajana :slightly_smiling_face:

15 tykkäystä

Pieni tunnelmapala julkisen ruokahuollon kilpailutuskentältä. Hämeenlinna kilpailutti Itä-Hämeenlinnan ruokapalvelut, arviolta 4-5M€/vuosi. Vain yksi hyväksyttävä tarjous tuli, tarjoajana Fodbar. Alueella nykyisin markkinajohtajana toimiva Palmia (jolle Hämeenlinna myi oman vastaavan yhtiönsä 2018) jätti vajavaisen tarjouksen ja nyt Palmian sopimusta jatketaan puolella vuodella kilpailutuksen uusimiseksi.

Joten reiluus näistä kisoista tuntuu puuttuvan täysin, kun kämmäät, saatkin puoli vuotta lisää sopimusaikaa.

Taustana vielä sen verran, että vuonna 2022 Feelian ja Fodbarin tarjous hylättiin vastaavanlaisen virheen vuoksi ja Palmia sai kokonaisarvoltaan 40M€ sopimuksen Länsi-Hämeenlinnan alueelle. Tästä valitettiin ja ohessa linkki päätökseen, tappio Fodbarille.

https://markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/hankinta-asiat/maoh3972022.html

Palmia on tehnyt tasaisesti lisääntyvää tappiota viime vuodet, mikäköhän tällaisen liiketoiminnan ajatus ja pitkän ajan tavoite on? Omistushan siirtyi vuoden 2022 lopulla saksalaisen pääomasijoittaja Mataresin omistukseen.

37 tykkäystä

Tässä on Paulin kommenttit, kun Fodelia järjestää pääomamarkkinapäivät torstaina. :slight_smile:

Pidämme mahdollisena, että yhtiö päivittää taloudellisia tavoitteitaan pääomamarkkinapäivän yhteydessä. Myös Feelian kasvunäkymät ja seuraavat strategiset askeleet voisivat olla päivän agendalla. Fodelia Retail on muuttumassa vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla mm. Perniön Lihan divestoinnin ja verkkokaupan uudistumisen myötä, joten odotamme yhtiön käsittelevän myös näitä aiheita. Pääomamarkkinapäivää voi seurata webcast-lähetyksenä tästä linkistä 16.5. noin klo 9.25 alkaen.

11 tykkäystä

Hei, Torstaina on Fodelian historian ensimmäinen pääomamarkkinapäivä - ohessa vielä linkki kutsuun.

Jos jollakin teistä on mahdollisuus tulla paikanpäälle Arabianrantaan niin muutamia nopeimpia mahtuu vielä mukaan. Ilmoittautuminen sijoittajaviestinta@fodelia.fi

Etänä tilaisuutta voi seurata linkistä:

28 tykkäystä

Lisää tulossa CMD:n kautta myöhemmin, mutta alkuun päivitetyt tavoitteet

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b141c8352bfd3bd30e38f023df39f3282&lang=fi&src=listed

Keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet 2024-2028

  • Vuotuinen liikevaihdon kasvu noin 20 %. Liikevaihtotavoite strategiakauden lopulle eli vuodelle 2028 on vähintään 100 miljoonaa euroa.
  • Liikevoittomarginaali strategiakauden lopussa vuonna 2028 ylittää 10 %:n. Kannattavuuden asteittainen parantuminen nykytasosta kohti tavoitetta.

Ohjeistus vuodelle 2024

Yhtiö päivittää ohjeistuksen vuodelle 2024 23.4.2024 tiedotettujen liiketoimintakauppojen toteuduttua, kunhan yhtiö on analysoinut kauppojen vaikutuksia vuoden 2024 tulokseen tarkemmalla tasolla.

18 tykkäystä

Oli mielenkiintoinen pläjäys, pääsi paremmin syventymään teidän eri aihioihin. Kiitos.

Nostoina itselle jäi erityisesti mieleen

-Brändiuudistus retail puolella

-Fodbar mukana isoissa kilpaituluksissa 2024-2025 ja haastaa isompia tekijöitä, Fodbarista myös jäi mieleen että kasvu ei vaadi lisäinvestointeja ja kannattavuus skaalautuu ylöspäin, kun ja jos sitä on tullakseen.

-Touhulan yksiköitä lisää ensi vuonna 25kpl ja “kysymysmerkki” asiakas mikä odottaa paperien allekirjoittamista sairaalapuolelta

-Sotekilpailutuksia tulossa runsaasti auki

-Marjavasu tähtää 40 uuden asiakkaan avaamiseen per vuosi ja koko paletti pyörii 8 henkilöllä

32 tykkäystä

En aivan ehtinyt eilen katsomaan CMD:n tallennetta loppuun asti, mutta Ojalan esityksestä jäi erityisesti mietityttämään tuo Ferp-järjestelmä. Osaatko @Pauli_Lohi yhtään avata tai arvioida sitä, miten merkittävä tuo järjestelmä on asiakaspidon suhteen, ja löytyykö alan toimijoilta vastaavaa järjestelmää? Itse ainakin yritän hahmottaa erityisesti sitä, onko Feelialle muodostumassa tästä kilpailuetua suhteessa muihin suurempiin toimijoihin, mitä kautta asiakkuuksien voittaminen olisi entistä todennäköisempää ja ennen kaikkea kiihtyvää? :thinking:

2 tykkäystä

Uskon, että tilausjärjestelmä on osaltaan merkittävä kilpailukykyä tukeva ratkaisu. Monet Feelian asiakasyksiköt ovat kooltaan pieniä ja henkilökuntaa on vähän, jolloin helppokäyttöisestä tilausjärjestelmästä on paljon apua. Tilausjärjestelmän avulla myös logistiikan määrä vähenee, kun muiden tukusta tilattavien tuotteiden kuljetukset voidaan yhdistää Feelian valmistamien tuotteiden kuljetuksiin. Jukka Ojalan esityksestä kävi ilmi, että toistaiseksi noin viidennes Feelian asiakkaista on Ferpissä, mutta loput pyritään lisäämään sinne vuoden 2024 aikana. Todennäköisesti tilausvolyymistä jo selvästi suurempi osuus tulee Ferpistä kuin vain tuo viidennes. Jukka myös esitti laskelman, että jos 30 % yhtiön asiakkaista ostaisi Ferpin kautta välitystuotteita (leivät, salaatit, juomat) 1000 euron keskiostohinnalla per kk, Feelia voisi saada tästä 300 tuhannen euron kuukausittaisen liikevaihdon (vuositasolla olisi 3-4 MEUR).

Vaikea sanoa, että kiihtyykö uusien asiakkuuksien voittaminen, mutta uskon että Feelia jatkaa osuuksien voittamista laitosruokailujen markkinasta. Toistaiseksi yksityinen sektori (yksityinen hoiva, päiväkodit jne) on ollut selvästi merkittävin segmentti, mutta julkisen sektorin aukeaminen mahdollistaisi vielä suuremman kasvupotentiaalin.

19 tykkäystä

@Karo_Hamalainen ja @Mikko_Tahkola keskustelivat mistä muustakaan kuin Fodeliasta. :slight_smile:

Valmisruokia suurtalousasiakkaille valmistavan Feelian edessä aukeaa Suomessa teoriassa miljardien eurojen potentiaalinen markkina. Viime vuonna 26,5 miljoonan liikevaihtoon yltäneelle yhtiölle riittää otettavaa.

Feelian valmisruokien lämmittäminen jakelukeittiössä säästää rahaa ja työvoimatarvetta verrattuna malliin, jossa ruoka valmistetaan keskuskeittiössä ja jaellaan sieltä yksiköihin, jotka tarjoilevat sapuskan ruokailijoille.

”Silloin kun pääsemme keskustelemaan kaupungin talousjohdon tai kaupunginjohtajan kanssa, olemme vahvoilla”, Fodelian toimitusjohtaja Mikko Tahkola sanoo.

Feelia on toinen Fodelian kahdesta liiketoimintayksiköstä. Toinen on kuluttajatuotteisiin keskittynyt Fodelia Retail. Suurimman osan Fodelia Retailista muodostaa naksuvalmistaja Real Snacks, joka valmistaa muun muassa perunalastuja. Suurin osa Real Snacksin tuotannosta menee kauppaketjujen omien merkkien pakkauksiin.

Fodelia pyrkii seuraavina vuosina vuotuiseen noin 20 prosentin liikevaihdon kasvuun, jolloin vuoden 2028 liikevaihdon tulisi olla yli sata miljoonaa euroa. Liikevoittotasoaan yhtiö pyrkii nostaman asteittain niin, että se vuonna 2028 ylittäisi kymmenen prosenttia.

21 tykkäystä

Tilinpäätöstiedote 2023:

image

Hmmm :thinking:

Edit: Mietin siis vain sitä kun noin iso aikataulutusmuutos tapahtuu parissa kuukaudessa …(tilinpäätös helmikuun alussa)

Vai onko tuossa kyse siitä makkaratehtaan divestoinnin aiheuttamasta LV-erosta

1 tykkäys

Kyllä, osittain tästä ja myös strategian muutoksesta holding -yhtiöstä “aktiiviseksi elintarviketeolliseksi toimijaksi”. Tästä mainittu CMD:n materiaaleissa n. viikko sitten.

Eli yritysostot eivät ole enää olennaisessa roolissa kasvattamassa konsernia, vaan fokus on orgaanisessa kasvussa.

18 tykkäystä