Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

Ainakin useat ihmiset tykkää sipseissä ja että täällä on savolaisia.
Mitä jos se olikin minä joka juuri koitti etsiä niitä sipsejä (en tosin ollut, kun olin Lidlissä ja siellä niitä ei ollut).

1 tykkäys

Millä sivulla tuo “osakekannan arvo ennen listautumisantia” oikein mainitaan?

Nimenomaan toi “Osakkeen merkintähinnalla 4,30 euroa: 25,8 MEUR.”

En kyllä nyt kertakaikkiaan löydä mistään tuota kohtaa. En vain löydä.

Ei mainita missään esillä olevassa rapsassa. Löytyy analyytikko Kajaanin esityksestä silloin yhtiöillassa… eli kuvakaappaus streamista.

Kiitos!!

1 tykkäys

Tuo Kangasala case on jo 2 vuotta vanha juttu. Jos eivät muut kunnat ole ehtineet kahteen vuoteen tulla mukaan niin tuleeko niitä enää nytkään.

5 tykkäystä

Olen kovasti seilannut merkintämäärien kanssa, kun se tuolla Nordnetissa on mahdollista. Ensin jätin merkintäpyynnön 5000 osakkeelle, sen jälkeen alkoi rakettikasvua koskevat epäilykset herätä ja vähensin 2000 osakkeeseen. Nyt pohdin pitäisikö leikata vielä enemmän.

Se, että tuo Kangasala on ollut 2 vuotta, eikä muita kuntia ole sittemmin ilmeisesti saatu liekaan, on kyllä melkoinen showstopperi. Jos asia on näin. Sitähän minä en varmuudella tiedä.

4 tykkäystä

Kuinka nopeasti joku kunta voi vaihtaa ruokajutut toisenlaiseksi? Kai se on vähintään joku vuosi? Itse vielä pohdin lähdenkö merkkailemaan.

Mistä käy ilmi kuinka paljon vanhat omistajat myyvät omistuksiaan ja kuinka paljon annissa tulee uusia osakkeita?

En ihan äkkiseltään näe autoklaavatuissa valmisruuissa “maata mullistavaa” eroa jo markkinoilla olevin tuotteisiin ainakaan ammattikeittiöissä. Sousvideen verrattuna autoklaavaus mahdollistaa tuotteiden säilyvyyden myös huoneenlämmössä/ pidemmän säilyvyyden kuin ilman klaavausta. Harvemmin julkkarikeittiöissä on kuitenkaan vajausta kylmäkapasiteetista käsittääkseni. Toiseksi, onko julkkaripuolella pidempiä varastointitarpeita, jotka perustelisivat tarpeen pidemmille päiväyksille? Kuluttajapuolella valmisruokasegmentti on hurjan kilpailtua ja vaikea nähdä kuinka autoklaavauksen hyödyt voitaisiin markkinoida kuluttajille; halutaanko ns tuoretta valmisruokaa pitää “jemmassa”, vaikka päiväykset sallisivatkin? Taitaa myös keskusliikkeiden tahtotila olla mahdollisimman ripeässä varastonkierrossa.

Kuluttajapuolella myös esim. Jalostajalla on markkinoilla huoneenlämmössä säilyviä valmiskeittoja, osaako joku sanoa miten Fodelian patentti suhteutuu näihin tuotteisiin? Onko patenttisuoja siis oikeasti ihan niin vahva mitä voisi luulla tämän osalta?

Kovasti osakeantiin osallistuminen kiinnosteli, mutta mm. em. seikat taustalla johti päätökseen että katsellaan vielä…

1 tykkäys

Mitä enemmän tämän kaltaisia kommentteja lukee, niin innostus alkaa muuttua epäluuloksi, kun ei itse alaa lainkaan tunne. IPO-markkinointitilaisuudesta jäi ilmeisesti liian positiivinen kuva koko asiasta.

1 tykkäys

Katoin kanssa videon ja aika positiiviselta vaikutti, mutta ei ehkä ole mitää skaalautuvia ohjelmointi bisnestä. Mutta jos hinta on sopiva ja kasvua näköpiirissä niin…

Tässä vaiheessa tämä on aika paljon ns. luottamuscase.

Yhtiön johto on maalannut varsin vakuuttavin sanoin ensi vuoden kasvusta (> 35% liikevaihdon kasvu 10% EBIT). Analyytikko ja myös itse olen pähkäillyt, että nimet täytyy olla jo papereissa.

Näen tämän tärkeämpänä, koska ns. Kangasalan case on vain pisara meressä koko hommassa. Kokemuksen kautta tiedän, kuinka huutava tarve tällä on esim. Esperillä ym. Kuntapuolesta huolimatta, eli saako Kangasala jatkoa, Ruotsi ja hoivatoimijat saattavat tarjoita hyvinkin kultaisia mahdollisuuksia Feelialle. Ilman muuta haluan tämän kortin katsoa vähintään 12kk eteenpäin.

Edit: Niin ja lisäksi tämä annin koko. Onhan tämä nyt päivän selvästi 10x ylimerkintä.

6 tykkäystä

https://www.kespro.com/tuotteet?kategoria=130

Katsokaa nyt vaikka tuolta mitä kaikkea on tarjolla niin ei tarvitse arvuutella

On siellä Feeliaa, mutta vähän kaikkea muutakin tarjolla

Kauppalehden juttu Kangasala casesta on joulukuulta 2017.

Myös Enersenese oli ns. luottamuscase Inderesin mukaan. Ere
hdyin silloin uskomaan siihen.

Osakeannin infossa mainittu, että Kangasala teki sopimuksen Feelian kanssa 2017 vuoden lopulla. Sopimus on viisivuotinen. Arviolta 2 miljoonaa ruoka-annosta per vuosi. Ruoka-annoksen hinta mainittiin esityksessä - oliko 70-80 centin välissä. Feelian liikevaihto oli 2017 5,9M€ ja 2018 9,5M€. Kangasalaa on ajettu nyt kaksi vuotta, joten siitä on kokemusta tilaajalla ja tuottajalla. Sopimusta jäljellä 3 vuotta. Monta vastaavaa sopimusta ei tarvitse 35% liikevaihdon kasvuun.

6 tykkäystä

Anti on sen verran pieni, että uskon itse edelleen merkittävään ylimerkintään. Sen jälkeen on varmasti mahdollisten pikavoittojen kotiuttajia, mutta yhtä varmasti sijoittajia jotka haluavat ostaa lisää jos lappujen hinta ei nouse liikaa. Itse merkkasin suht reilusti juurikin annin pienuuden takia. Oletus on, että kurssi nousee kohtuudella jonnekin 10-20% antihinnan yläpuolelle. Jos sijoittajat ovat valmiit maksamaan selvästi tätä enemmän, harkitsen pikavoittojen kotiutusta ja kyttään mahdollista uutta ostopaikkaa myöhemmin.

2 tykkäystä

Mihin olette nuoriso menossa? Kunta ei tee enää itse mitään: hoivatilat rakentaa päiväkodin (jonka kunta vuokraa 20v. ajaksi), päikkyfirma alkaa operoida (kunta ostaa palvelun) ja valmisruokafirma tuo joka aamu 1kk huoneenlämmössä säilyneen valmisannoksen päikkyläisten nautittavaksi. Huh, huh!

Masse-setä, FA, nyt äkkiä viimeisetkin perunat, porkkanat ja talviomenat sedän maakellariin :apple::potato::carrot:

3 tykkäystä

Onko tätä kysytty jossain tilaisuudessa / vastattu aiheeseen muuten? Itseltä on ainakin mennyt mahdollinen vastaus ohi, joten pieni apu olisi paikallaan jos jollain tietoa on.

Tämä nosti myös itselleni ensin punaista lippua. Toisaalta Kangasala on solmittu 2017 vuoden lopussa, ajettu ylös 2018 alussa ja kokemuksia alettu myymään referenssicasena 2018 loppupuolella, niin uusia sopimuksia on teoriassa kirjoiteltu 2018 H2 alkaen? Tässä vedetty aikataulullisesti mutkia hieman suoraksi, mutta pointtina se että referenssicasen solmimisesta siihen kun sen pohjalta tehdään onnistunutta myyntiä kestää alasta riippumatta jonkin aikaa.

Jos ja kun sopimukset ovat salaisia eikä niitä kommentoida, niin se että aiheeseen liittyen ei ole tiedotettu uusista soppareista ei välttämättä meinaa mitään.

Tulkitsen samoin kuin Kajaani ja @Aston_Livingstone. Lukuja on luvattu siinä määrin, että joitakin sopimuksia on varmasti jo paperilla ja lisää keskusteluissa. Muuten tässä vedetään (jälleen kerran) viatonta piensijoittajaa höhlästä, jolloin pörssitaipaleen alusta tulee hyvin ruma.

Jos tuohon ensimmäiseen kysymykseen löytyy vastaus eikä uusia sopimuksia yksinkertaisesti ole, niin tämän viestin voinee unohtaa.

4 tykkäystä

Tulihan myös toimitusjohtajan suustakin että eivät tule julkisesti esiin kaikista sopimuksista.

2 tykkäystä