Kuten nykyisistä omistajista näkee ajatuksemme on ollut koko historian ajan sitouttaa avainhenkilöitä yritykseen osakkuuden kautta (9 eri osakasta). Yhtiöiden kasvaessa tämä on ollut vähän haastavaa toteuttaa nykypäivänä. Listautumisella tarjotaan kaikille muille työntekijöille mahdollisuutta päästä mukaan yhtiön omistajaksi. Terveisin Mikko Tahkola, toimitusjohtaja Fodelia Oyj
Haasteenahan ruoanvalmistuksessa on, että jos käytetään vaikkapa kotimaista kinkkusuikaletta siitä löytyy lukuisa määrä e-koodeja jotka on tarpeen kertoa tuoteselosteessa. Tai vaikkapa sulatejuustoa osana lopputuotetta. Siitä johtuu että osassa tuoteselostuksia löytyy lukuisa määrä e-koodeja. Syy miksi näitä vaikkapa sulatejuustossa käytetään johtuu siitä, että juusto pitää saada pysymään juoksevana jne.
Kiitos vastauksista! Käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn näistä pitkistä sopimuksista (esim. Kangasala), että millä tavoin niissä on huomioitu raaka-ainehintariskit? Joustaako hinta mahdollisissa kustannuspaineissa, esimerkiksi kehno perunavuosi tms, vai kantaako Feelia riskin?
Elintarvikkeiden tukkuhinnat kehittyvät pääsääntöisesti erittäin maltillisesti ja satovaihtelut näkyvät yleensä pitkällä viiveellä tukkuhinnoissa. Siten yleinen hintojen heilahtelu ei ole tässä busineksessa kovin suurta. Se miten esim. Kangasalan kaupungin ja Feelian välisessä sopimuksessa on nämä seikat otettu huomioon, kuuluu valitettavasti liikesalaisuuden piiriin. Meidän kannalta pitkät sopimukset ovat tietenkin toivottavia ja niihin pyritään silloin kun se on suinkin mahdollista ja em. hintojen muutokset voidaan ottaa huomioon.
Kommentoin tuonne alas liittyen tähän problematiikkaan - eli ilman E-koodeja ei voi juuri muuta valmistaa kuin lohikeittoa veteen keitettynä…=) E-koodeissahan ei ole sinänsä mitään pahaa - nehän ovat monet ainesosia joita löytyy luonnontuotteista sellaisenaankin.
Tämä sinänsä äärimmäisen harmillinen case liittyy muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen jossa tuotannon työntekijälle sattui työtapaturma. Ja yleensä näissä tilanteissa jos ambulanssia kutsutaan paikalle myös työsuojelutarkastajat käyvät paikalla. Tälläisen tapahtuman seurauksena yhtiö sai yhteisösakon ja tuotantopäällikkö joutui henkilökohtaiseen vastuuseen saamalla sakkorangaistuksen.
Tällä tapahtumalla ei ole ollut vaikutusta yhtiön osallistumisiin tarjouskilpailuissa.
Kyllä me aktiivisesti kierretään asiakkaita ja juuri uutisessa kerrottuja tilanteita on päällä useassa kunnassa. Koko ruokapalvelun ulkoistamisessa on yleensä aika iso poliittinen paine joten meidän mallissa tältä vältytään isolta osin.
Kiitos myös tervetulotoivotuksista…=) Avoimuus on yksi tärkeä arvo jolla mielestäni on arvaamattomat seuraukset…=)
Kiitos kommenteista brändeihin liittyen! Kuten presiksessäkin mainittiin Real Snacks (minun henk. koht. keksimä nimi…=)) jää jatkossa pelkästään valmistajan nimeksi. Kotimaan sipsihyllystä löytyy jatkossa Oikia-brändätyt tuotteet sekä Oatis-brändillä kaurasnacksit. Näiden tuotteiden tarinan keskiössä on suomalaisuus, vastuullisuus, puhtaus, jäljitettävyys ja erinomainen maku.
Kiitoksia Juupelille kommenteista Fodeliaan liittyen. Mielipiteen vapaushan kuuluu suomalaiseen yhteiskuntaan.
“Lestakorttiin” on tottunut jo pienestä pojasta lähtien joten sen verran vain otan siihen aiheeseen kantaa, että itse olen pyrkinyt suhtautumaan ihmisiin tasavertaisina sukupuoleen, ihonväriin, kansalaisuuteen, poliittiseen mielipiteeseen tai vakaumukseen katsomatta. Jos on tarvinnut jotakuta arvioida ihmisenä olen tehnyt sen em. seikoista riippumatta saavutusten kautta. Fodelian tytäryhtiöt on perustettu vuosina 2001 ja 2007 joten senverran historiadata osoittaa, että ei ihan lähipiirikaupalla noin pitkälle päästä.
Henkilökohtaisesti olen aina rekrytoinut parhaat osaajat riippumatta heidän taustoistaan. Pahoittelen jos esiintymisestä on jäänyt ylimielinen kuva; joku ylhäällä kommentoi että ettei vain olisi “pyhäntäläistä kuivaa huumoria”. Sitä sillä ehkä on pyritty hakemaan mutta se se vasta taitolaji onkin…=)
Kiitos Mikko vastauksestasi, vaikka eihän se juuri mitenkään liittynyt siihen, mitä minä kommentoin.
En kommentoinut mitään ihmisiin suhtautumisesta tai rekrytoinneista, vaan myynnistä ja sen skaalaamisen haasteista. En myöskään ottanut kantaa erityisesti toimitusjohtajan lestadiolaiseen taustaan, vaan yleiselllä tasolla toin esille, että on tapauksia, joissa myynti onkin lähtenyt tökkimään, kun sitä uskonnollista verkostoa ei voi skaalata kuin rajallisesti.
Hei Mikko, hyvä kun olet täällä. Tämä on ehkä jo kysytty mutta miten teidän toiminta skaalautuu? Eli paljonko voitte nykyisillä kiinteillä kuluilla kasvattaa tuotantoa/myyntiä ja paljonko tämän lisämyynnin myyntikate on?
Ihan täysin vakuuttunut en ole tästä touhusta, mutta viikon eläen pelkkiä sipsejä syömällä, ajattelin tuplata pikku position, jonka päivällä merkkasin, kun tuli sen verran paljon noita legendaarisia hymiöitä Mikon viesteissä.
Ei tämä nyt mikään erityisen halpakaan anti ole vs. muutamat muut First North listautumiset.
Onko jossain käynyt ilmi, että miksi tuo tehdas Pyhännälle väsättiin, kun Suomessa on muistaakseni jokunen paikka, jossa olisi vähän enemmänkin työvoimaa tarjolla? Onko tämä joku kepulainen juttu?
PS. Oatis Sea Salt on tähän asti vastaan tulleista suosikki ja mielestäni tähän Oatikseen kannattaa panostaa vähän enemmän, kun noita perunalastuja löytyy jo sen verran paljon, eikä niiden maku empiiristen tutkimusten perusteella juurikaan eronnut noiden isompien kavereiden sipseistä.
…ja tiedän, että Feelia on tällä hetkellä se juttu tässä, mutta tykkään sipseistä enemmän kuin lohikeitosta.
Tällä hetkellä molempien tehtaiden käyttöaste on noin 60%. Kiinteät kulut eivät skaalaudu samassa suhteessa mutta toki kasvussa tulee rajoja jolloin myös kiinteitä kuluja on kasvatettava. Teollisen tekemisen mielekkyyshän on juuri tässä eli näiden kahden optimointia. Myyntikatteen osalta ei isoa vaikutusta mitä osuutta kapasiteetista käytetään. Investoimme ensi vuonna kapasiteetin kasvattamiseen joten siitä ei saa kasvu jäädä kiinni.
Vielä kun useampi suomalainen sipsifirma alkaisi valmistamaan makua honey butter! Maailmalla tämä maailman koukuttavin sipsimaku viedään käsistä mutta meillä sitä tekee vain yksi brändi, ja harvasta kaupasta saa. Aina kun käyn pitää ostaa 10 pussia varastoon…
Honey butter Real Snacksin uudeksi mauksi? Allekirjoittanut aikaansaisi posarin pelkillä omilla sipsiostoksillaan