Kyllähän tämä kokonaisuus on ollut hieman erilainen kuin mitä 2 vuotta sitten suunniteltiin. Koronalla paljon selitellään asioita mutta sitten on meitä muutamia listayhtiöitä, joihin se on vaikuttanut oleellisesti (vaikkapa Fodelia ja Noho). Viime syksynä näytti, että päästään jo ns, normaaliaikaan (Q3) mutta sitten iski variantti joka laittoi pelikentän taas sekaisin.
Tulee se aika, jolloin tämäkin on historiaa - silloin kysytään kenellä on perusteet kunnossa kannattavaa kasvua ajatellen.
Sijoittajaviestinnässä olemme halunneet kertoa kohtuullisen tarkasti lyhyen ja pitemmän aikavälin näkymät ja tavoitteet. 2021 vuoden ohjeistus olisi voinut olla myös niin väljä, että siihen olisi mahtunut omicronit ja deltat sekaan.
Mutta selittelyt sikseen ja eteenpäin. Liikevaihdon 50%:n kasvu koronavuonna, pitkän aikavälin tavoitteiden tarkentaminen merkittävästi ylöspäin sekä päälistalle siirron selvittäminen olkoon päällimmäisenä mielessä kun Fodelian tarinaa sijoittajana katsotte.
Kyllä yhtiön selitykset omaan korvaan ovat olleet järkeviä ja kiitos edelleen Mikolle kun tänne kirjoittelet.
Pidän vuotta -22 välivuotena isomman kasvun osalta. Uskon että tänä vuonna kuullaan useasta uudesta sopimuksesta mutta ne alkavat näkyä vasta ensi vuonna tuloksessa.
Onko muilla eriäviä näkemyksiä? Onkos verkkokaupan kannattavuudesta ollut koskaan lukuja saatavilla?
Alkaa jo Feelian toimituksissa kärsivällistä harmittamaan ettei noita styroxeja ole saatu korvattua toisiin lupauksista huolimatta. Asun ilmeisesti jollakin katvealueella jolla ympäristöystävällisyys ei ole tavoiteltavaa.
Sulla pitää keksiä niille uusiokäyttöä itse olen tehnyt sousvidelaatikoita useamman (pitkin sukua) ja veneelle meni pari kylmäboksiksi jääkaapin kylykeen.
Siinä ekolaatikossa oli muistaakseni probleema sen eristävyyden kans tai kestävyyden tai jotakin semmosta. Tais olla niin että tutkimus jatkuu vaikka sen yhden mallin jouduttiinkin kuoppaamaan.
Tässä varmaan vaikuttaa se kuinka kauan paketti on pois kylmästä ja sen mukaan laskettu minne menee styroxi ja minne pahvi tai muu.
Vaikka Storan pojat kehuivat aikanaan, että pahvin eristävyys on mittauksissa sama kuin styroxissa, niin ei se vastaa todellisuutta.
Yrityksen pitää pelata näissä varman päälle.
Asteen muutos tuotteen lämpötilassa ylöspäin vaikuttaa tuotteen loppupään säilyvyyteen monta päivää. Kun kyse tällaisesta pitkää säilyvästä tuotteesta, niin riskejä pakko välttää.
Tuoteturvallisuus on varmasti ykkös prioriteetti.
Julkaisimme myös videon tuoreimman analyysin kylkiäisiksi, missä käydään läpi yhtiön viimeaikaisia haasteita ja toisaalta kuinka niistä päästään yli. Mukavia katseluhetkiä!
Siitäpä analyytikkon kommenttia keskiviikkona 9.2 tapahtuvaan Q4 tulosjulkistukseen. Suurin jännityshän tästä tosiaan karisi jo negatiivisen tulosvaroituksen myötä. Nyt katseet johdon kommentteihin ja toivotaan että tilanne tästä alkaa normalisoitumaan. Itsellä ei ole vielä mitään kummoisia odotuksia myöskään Q1-jaksolta, kun ensimmäinen kuukausi on menty tiukilla rajoituksilla. Mutta kyllä Q2 tuloksessa pitäisi alkaa jo tapahtumaan nousua. Olettaen tietenkin että markkinaympäristö ei saa mitään kovaa kolausta enään
Voisitteko edelleen näyttää verkkokaupan liikevaihdon kehityksen pylväinä. Kasvun kulmakerroin kiinnostaa kovasti. Jäikö 4 miljoonan toimituksen rajapyykki juhlistamatta vai onko myynti hidastunut?
Olisi hyvä kuulla päivitystä suunnitelmista laajentaa Feelia ruokakauppaa muihin maihin. Alkaako konsepti olla valmis agressiiviseen laajentamiseen, vai vieläkö ollaan kehitysvaiheessa?
Sote uudistus avaa mahtavat kasvumahdollisuudet. Missä ovat Feelian/Fodelian/Fodbarin pullonkaulat maksimaalisen hyödyn saamiselle? Myynti, markkinointi, tuotanto vai organisaatio? Olisi hyvä kuulla pohdintaa siitä, miten pienehkö yritys pääsee kattavasti mukaan lukuisiin avautuviin mahdollisuuksiin ja millaisena näette kilpailukentän.
Mainitsit joskun aikoja sitten, että olette kehittelemässä kaikki ravintosuositukset täyttävää terveellistä naksua, jota voisi hyvällä omalla tunnolla rouskutella. Voiko tällaisesta vielä haaveilla, vai oliko mahdoton tehtävä?
Positiivista tiedotustilaisuudessa oli ehdottomasti Feelia tuotteiden tulo vähittäiskauppaan. Tuote on erillainen, joka vähentää keskusliikkeiden hinnanpolkemisen.
Lisäksi entisenä kauppiaana olisin erittäin tyytyväinen jos eineshyllylläni olisi noin pitkällä päiväyksellä olevia tuotteita.
Nyt vaan kaikki keinot käyttöön että asiakkaat löytää pitkäpäiväiset arjen helpottajat hyllyiltä.
Edit. Ja mikä tietenkin helpottaa ja tuo synergiaa on, että myyntiorganisaatio ja kanavat vähittäiskauppaan on jo ennestään kunnossa.
Kuuntelin sivukorvalla tuota tulosinfoa ja otan siitä pari poimintaa. Ensinnäkin kuten tuossa on nostettu esiin, Feelian tuotteet tulevat myös vähittäiskauppoihin, koska kysyntää on ollut ilmeisesti sekä asiakkaiden että kauppiaiden puolelta. Kilpailuetuna noihin muihin valmistajiin tietysti pitkä säilyvyys.
Toiseksi nyt ei investoida enää seiniin, vaan muun muassa uusiin kasvis- ja kalaruokiin. Kouluihin on kuulemma suunniteltu tulevaisuudessa kahta kalapäivää viikossa, eikä Feelia ole jäämässä tämän uudistuksen jalkoihin. Lisäksi hoivakotien tilausjärjestelmää työstää edelleen palkattu koodari.
Kolmanneksi hoiva-asiakkaiden osuus liikevaihdosta on noussut noin 1/3 ja potentiaalia ottaa tätä markkinaa haltuun on edelleen. Laadunhallintajärjestelmän avulla valvottu valmistusprosessi ja siitä syntynyt lopputuote pystyy vastaavaan ravintosisältö- ynnä muihin vaatimuksiin, joita asetetaan muun muassa koulu- ja hoivakotiruoalle. Neljäntenä nostona tuo “ESG”-näkökulma. Eli “veen” (viitataan veteen, ei siihen toiseen v-sanaan; toim.huom.) kulutusta prosessissa on saatu vähennettyä merkittävästi. Myös yhteistyö Biocoden kanssa tähtää vastuullisuus- ja hiilineutraaliustavoitteiden toteutumiseen.
Lopuksi voidaan todeta, että tavoitteet ovat kunnianhimoiset, eivätkä täysin ilman riskiä. Jos ravintolat saadaan auki, koulut taas lähiopetukseen ja kesän tapahtumat käyntiin, on toimitusjohtajan mukaan täysin mahdollista päästä ohjeistukseen. Eikä Pyhännältä ole loppunut vielä tämänkään laajennuksen jälkeen tila kesken, vaan tilaa laajentua riittää kyllä. Valitettavasti Ruotsiin laajentumisen osalta suunta ei ole ollut toivotunlainen, mutta kuten Mikko totesi, harjoitellaan ensin täällä Suomessa.
Lisäys: lisään vielä tuon tallenteen, niin jokainen saa itse harjoittaa vertaisarviointia ja faktantarkastusta
Kyllä veden kulutuksen vähentämisellä on Feelialle merkitystä ESG-näkökulmasta ja taloudellisestikin, sillä autoklaavimenetelmässä tuotteen loppujäähdytys on kuluttanut paljon vettä ja sitä on mennyt ns. hukkaan. Nyt tähän on tulossa/tullut merkittävä muutos. Lähteenä esimerkiksi tämä Kuulutus ympäristölupahakemuksesta 9.2.2021:
"Feelia Oy:n toiminnassa käyttövesi otetaan Pyhännän Vesi Oy:n vesijohtoverkostosta. Käyttöveden kulutus on vuonna 2019 ollut 7 900 m3 ja lisäksi tuotteiden jäähdytykseen käytetyn verkostoveden määrä on ollut noin 70 000 m3. Vuoden 2022 käyttöveden kulutus on arvioitu 10 500 m3:ksi ja jäähdytysveden määräksi noin 17 000
m3. Hakemuksen mukaan autoklaavien jäähdytysvedelle on suunniteltu uutta talteenotto- ja kierrätysjärjestelmää, jossa noin 80 % jäähdytysvedestä voitaisiin kierrättää uudelleen. "
Vaikka yritysten ESG -jutut ovat ehkä kärsineet jo inflaatiota liian puhumisen vuoksi, niin mielestäni Fodelia ainakin tekee asioitten eteen oman osuutensa kiitettävästi.