Omat kokemukset Nordeasta. Aloitetaan sanomalla, että olen ollut Nordean asiakas koko ikäni, mutta Nordean lisäksi kokemusta on Aktiasta sekä S-Pankista.
Itselläni tuli asuntolainan hakeminen ajankohtaiseksi viime vuoden lopulla. Asuntolainaa haettiin uudiskohteeseen, eli se tarkoittaa että pankki vastaa lainan nostamisesta erissä sitä mukaa, kun saamme maksueriä rakennuttajalta. Pankki myös maksaa nuo maksuerät rakennuttajalle.
Itse Nordean lainaneuvottelut tapahtuivat nopeasti hakemuksen jättämisen jälkeen, meniköhän noin 15 minuuttia hakemuksen jättämisestä kun puhelin soi. Ajankin olisi saanut jo seuraavalle päivälle neuvotteluihin. Luonnollisesti hain lainatarjouksia myös muista pankeista, mutta halusin Nordean pankiksi toimivien mobiili- & websovellusten vuoksi. Aikaisemminkaan ei ole ollut ongelmia, joten miksi sitä vaihtamaan kunhan tarjous on kohtuullinen.
Noh, kolmannella yrityksellä se Nordea sitten antoi kilpailukykyisen tarjouksen, vaikka suoraan heille sanoin mitä marginaalia muut pankit tarjoavat ja heidän on tarjottava sama jos haluavat minut asiakkaaksi. Eivät siis todennäköisesti halunneet kovinkaan kovasti pitää asiakkuutta, kun eivät suoraan tarjonneet samaa?
Asuntolainan solmimisen yhteydessä olikin jo suurin piirtein ensimmäisen maksuerän maksamisen aika. No se sujui ihan hyvin, sillä se maksettiin meidän omarahoitusosuudesta joka oli valmiiksi tilillä. Seuraava maksuerä meni osittain omarahoitusosuudesta ja osittain lainasta. Siinä Nordea a) nosti lainaa eri summan kuin olimme sopineet, eli omarahoitusosuutemme oli suurempi kuin sovittu ja b) Nordea maksoi väärän summan rahaa rakennuttajalle. No tuon väärän summan he sentään korjasivat ja tarjosivat pientä rahallista hyvitystä vaivasta kun selvittelin asiaa ja soittelin perään.
Ensimmäisen lyhennyksen aika tuli vuodenvaihteessa ja summa oli muutamia kymppejä, johtuen vain osittain nostetusta lainasta. Kysyin asiakaspalvelusta miten voin tehdä lisälyhennyksiä ja se kuulemma hoidetaan viestin kautta asiakaspalvelusta. Lähetin tarvittavat tiedot asiakaspalveluun, mutta sieltä ei kuulunut mitään pariin viikkoon. No lopulta soitin asiakaspalveluun ja sain ongelman hoidettua.
Tammikuun alussa saimme seuraavan maksuerän laskun ja toimitimme sen Nordealle. Viime perjantaina oli sen eräpäivä, Nordea lupasi tammikuun alussa, että pyytämäni lainan nosto ja laskun maksu hoidetaan laskun eräpäivän aikana. Noh eipä siellä ollut mitään tapahtunut eilen, laitoin asiasta kysymyksen asiakaspalveluun viestillä.
Asuntolainaan liittyvien asioiden ohella laitoin myös noin kuukausi sitten luottohakemuksen luottokortin luottorajan nostosta, sitä ei ole vielä käsitelty.
Ei tässä kyllä tyytyväinen voi olla Nordean asiakaspalveluun näin pitkäaikaisena pankin asiakkaana ja osakkeenomistajana. Asiat on hoidettu hälyyttävän huonosti varsinkin minun asuntolainani osalta. Jos nyt saisin päättää, niin jättäisin Nordean valitsematta asuntolainan osalta ja lopettaisin asiakkuuteni.