Fodelia - Elintarvikealan tiennäyttäjä

Valikoiden mielenkiintoisimmat pointit artikkelista:

Kustannusten hintapaine
Tahkola kertoo, että hintapaineet on tuonut koko alalle hyvin poikkeukselliset ajat, ja tulevaisuudessa hintojen nousu tulisi ketterämmin koko elintarvikeketjun läpi. Perinteisesti elintarvikekauppojen kanssa hinnat on sovittu kuukausia etukäteen, mutta nyt Tahkola uskoo että tähän on tulossa muutos. Esimerkkinä hän sanoi, että tänään tehdyillä päätöksillä pystytään vaikuttamaan kesän hintoihin, mikä on ennennäkemätöntä.

Korona
Koronarajoitukset ja etätyöt leikkasi 2/3 Feelian liikevaihdosta. Vaikka rajoitukset ovat nyt poistuneet, Foodservice-markkina on edelleen vuoden 2019 alapuolella. Tahkola luonnehtii tilannetta lausahduksella: ”Tulppa on aukeamassa”, mutta nostaa esille mahdollisuuden etätyön yleistymisestä johtuvaan markkinan pysyvään muutokseen.

Sote-uudistus ja hoivasektori
Sote-uudistuksen jälkeen hoivasektorin ruokahuollosta vastaa hyvinvointialueet. Ennen Feelian hoivasopimukset ovat olleet yksittäisten kuntien tai kuntayhtymien kanssa. Kokonaiseen hyvinvointialueeseen verrattuna nämä ovat melko pieniä sopimuksia ja tänävuonna alkavat kilpailutukset ovat Feelialle iso fokus. Tahkola kertoo Feelian olevan keskusteluissa mukana jokaisen hyvinvointialueen kanssa: ”Käymme keskusteluja kaikkien hyvinvointialueiden kanssa, ja meidän pitää pystyä tarjoamaan toimivat konseptit 20 hengen vanhainkotiin ja toisessa ääripäässä tuhansien ihmisten sairaaloihin”

Hinnan joustavuudesta Tahkola myös kommentoi, että isompien asiakkaiden kanssa ensimmäinen vuosi mennään kiinteillä hinnoilla ja sen jälkeen niitä voidaan tarkistaa. Pienemmät asiakkaat taas ostavat päivän hintaan.

Kouluruokailu
Kouluruokailuhan ei muutu sote-uudistuksen myötä, vaan tästä vastuu pysyy kunnilla. Tahkola tuo kuitenkin esiin sen, että jos hoivasektorin ruokahuolto ulkoistetaan se pienentää kuntien keskuskeittiöitä, ja tekee tästä systeemistä epätehokkaamman. Tämän myötä myös kouluruokailujen tulevia järjestelyitä saatetaan tarkastella.

Kouluruokailuun Feelian isona kilpailuetuna Tahkola pitää yhtiön kasvisruokavaihtoehtoja: ”Uudet kouluruokasuositukset edellyttävät kasvisruokavaihtoehtoa joka päivälle. Meillä on jo ­tarjota kuuden viikon kiertävä kasvisruokalista. Markkinoilla tätä ei ole yhdelläkään kilpailijalla. Nykyiseen markkinatilanteeseen tämä on jäätävä setti”

Artikkeli nostaa Feelian ja FodBarin suurimmiksi kilpailijoiksi ISS, Amica (Compass Group) ja Palmia.

Mielestäni artikkelin tärkein pointti on se, että Feelia tuntuu olevan hyvin hoivasektorin kilpailutuksien keskusteluissa mukana. Tahkolasta tietysti paistaa tuttu yltiöoptimistisuus ja ainakin sieltä suunnalta tulevien vuosien kasvuun on iso luotto.

25 tykkäystä

Yhtiökokouksen päätöksissä on seuraava kohta:

“Hallituksen jäseniksi valittiin Helene Auramo, Markku Lampela, Marc Moberg, Mikko Paso ja Eero Raappana sekä uutena jäsenenä Emma Tahkola.”

Voisiko esimerkiksi toimitusjohtaja avata täällä mikä on viimeksi mainitun henkilön funktio ja kompetenssi hallituksessa, nopeasti katsottuna tähänastinen työkokemus koostuu harjoittelijan ja palkanlaskijan tehtävistä. Toivon mukaan kyseessä on muutakin kuin vain sukulaisuussuhde näin osakkeenomistajia ajatellen.

13 tykkäystä

Kiitos kysymyksestä. Hallituksen diversiteettiin liittyy ainakin seuraavanlaiset tarkastelut; ikäjakauma, sukupuolijakauma sekä mahdollisimman laaja osaaminen. Osaamisen eri osa-alueet liittyvät joko liiketoiminnan ymmärtämiseen tai vaikkapa vastuullisuuden ja muiden trendien tuntemiseen. Yksi äärettömän tärkeä tulevaisuuden menestystekijä liittyy siihenkin, millaisiin työpaikkoihin tulevaisuuden parhaat osaajat haluavat töihin. Fodelian pääomistajina olemme pyrkineet hallituksen jäseniä valittaessa huomioimaan em. vaatimukset.

Kysyttäessä uuden hallituksen jäsenen roolia todettakoon, että 26-vuotias nainen, KTM, ekonomisti, 20 vuotta Fodelian yritysten tarinaa seurannut (ja mm. tuotannossa kesätöissä ollut) henkilö on tärkeä lisä hallituksen kokoonpanoon. Fodelian merkittävänä omistajana (edustaen yli 30% omistusta) koen äärettömän vastuullisena myös sen, että seuraavan sukupolven edustaja on perehtymässä vallankäyttöön hallituksesta käsin. Liian monta hienoa yritystarinaa kärsii omistajuuden puutteesta.

45 tykkäystä

Satakunnan hyvinvointialueen alueella tuotetaan nykyisin aterioita kuntien kuntayhtymien sekä Sairaanhoitopiirin toimesta 21:ssä eri tuotantokeittiössä. Keittiöiden tuotanto- ja toimintamalleissa on alueellisia ja tuottajakohtaisia eroja. Hyvinvointialueen ateriatuotannon häiriöttömän toiminnan varmistaminen 1.1.2023 edellyttää tuotantomallien uudelleen arviointeja sekä toiminnallisia ja tuotantokeittiöverkostoon kohdistuvia muutoksia.

Tilannekatsauksen mukaisesti ateriapalveluiden tehokas tuotanto hyvinvointialueella vaatii muun muassa tuotannonohjausjärjestelmien ja nykyisten yhteiskäytössä olevien tuotantokeittiöiden käytön ratkaisuja.

- Ateriapalvelut-työryhmä jatkaa kokonaisuuden valmistelua ja siihen liittyvät asiakokonaisuudet tuodaan päätöksentekoon myöhemmin. Asian valmistelussa haluamme käydä tiivistä keskustelua eri toimijoiden kanssa, jotta lopputulos on kaikkien näkökulmasta paras mahdollinen, toteaa aluehallituksen puheenjohtaja Harri Lehtonen.

Vaikka kyseessä on ainoastaan yhden tulevan hyvinvointialueen valmistelua koskevaa tietoa, olisi @Mikko_Tahkola kiva kuulla, miten aktiivisesti olette mukana noiden tekstissä lihavoidussa osassa mainittujen toimijoiden joukossa, ja toisaalta, millaisia keskusteluja noiden ateriapalveluiden osalta käydään tällä hetkellä?

8 tykkäystä

Ateriapalveluyhtiömme Fodbar Oy seuraa aktiivisesti kaikkien hyvinvointialueiden keskusteluja ja tulossa olevia kilpailutuksia. Tilanteet ja tarpeet eri alueilla vaihtelevat, mutta markkina on selvästi avautumisvaiheessa ja suurten volyymien kilpailutuksia aukeaa.

Näkymämme mukaan yhtiö pystyy ketteränä toimijana tuomaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja kaikkiin hyvinvointialueiden ruokapalvelu- ja tilaus-toimitusketjun ratkaisuihin. Yhtiö voi myös vastaanottaa ulkoistuksia sekä asakkaan niin halutessa hyödyntämään olemassa olevaa tuotantoinfraa.

Näemme Fodbarin kilpailukykytekijänä hyvän asiakasympäristön ymmärryksen. Fodbar Oy on pieni ketterä yhtiö suurten pelureiden markkinassa, mutta voi hyödyntää omistajiensa kapasiteettia, osaamista ja skaalautuvia palveluja.

11 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Keskustelua välittäjistä

Henkilövaihdoksia tulossa

https://otp.tools.investis.com/clients/fi/fodelia/Cision/cision-story.aspx?cid=2524&culture=fi-FI&newsid=40299

4 tykkäystä

Henki-Fennia ottia näköjään koppia Ojalan myynnistä.

8 tykkäystä

Hyviä uutisia Feelialle, vihdoin kunnon tukea markkinakasvusta.

Foodservice-tukkukaupan liikevaihto kasvoi maaliskuussa 45,8 prosenttia edellisvuodesta

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* foodservice-tukkukaupan liikevaihdon arvoksi kirjattiin vuoden 2022 maaliskuussa 194,8 miljoonaa euroa, mikä oli 45,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Vuoden 2022 maaliskuussa oli 23 toimituspäivää**. Vuoden 2021 maaliskuussa toimituspäiviä oli saman verran.

– Maaliskuun foodservice-tukkukauppojen kova myynnin kasvu osoittaa selvästi, että alan toipuminen koronapandemiasta on käynnistynyt. Ravintolat ovat ennustaneet vilkasta kesämyyntiä, joten on mielenkiintoista seurata tukkukauppojen myynnin kehitystä tulevina kuukausina, toteaa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto .

Liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 21,7 prosenttia vuodentakaisesta

Foodservice-tukkukaupan kumulatiivinen liikevaihto tammi-maaliskuussa 2022 oli 481,7 miljoonaa euroa, jolloin nousua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli 21,7 prosenttia. Tammi-maaliskuussa 2022 oli 63 toimituspäivää**, vastaavana ajanjaksona vuonna 2021 oli 62 toimituspäivää.

Foodservice-tukkukaupan liikevaihdon vuosimuutos ja arvo

17 tykkäystä

Hyvin näyttää Paulin ennusteet osuneen. Liikevaihto vähän ylitti ja liikevoitto alitti.

12 tykkäystä

Nopealla vilkasulla jäi taas miettimään, että kuinka suuret synergiaedut yhtiö lopulta Perniön Lihasta ja Real snacksista? Niiden luvut ei juurikaan näytä kasvavan. Feelian luvut näyttää kyllä hyvältä ja siihen toivoisin yhtiön satsaavan.

6 tykkäystä

Toisaalta jos Feelia kasvaa voimakkaasti ja nämä muut pysyvät vähintään voitolla niin sama kait näille on, siinähän ne lisänä tuottaa hiluja.

3 tykkäystä

Konsernina ohjaamme resursseja (erityisesti investointieuroja) siten, että Feelian kasvu ja kehittyminen on maksimaalista. Näin ollaan tehty aiemmin ja näin tehdään jatkossakin.

Konserniin kuuluu eri markkinassa ja eri kehitysvaiheessa olevia yhtiöitä - näin sen pitääkin olla.

15 tykkäystä

Olen täällä jo useampaan otteeseen karhuillut ja jatkan samalla linjalla.

Fodelian omistajalla on ainakin muutama kivi kengässä.

  1. Pahimmat kustannus paineet näkyvät vasta tulevina kvartaaleina.

  2. Käsittääksi alalla investoidaan valmisruoka ratkaisuihin kiihtyvällä tahdilla. Lisääntyvä kapasiteetti kiristää jo ennestään kovaa kilpailua. Samaan aikaan pitäisi viedä kasvavat tuotantokustannukset hintoihin.

  3. Osakkeen arvostus odottaa, että Fodelia taklaa sekä kustannuspaineet että kiristyvän kilpailun.

Edelleen Yksi huonoimmista RISK/REWARD -asetelmista.

Inde päivittää huomenna näkymeksensä. Arvaan että ROI ja ROE jatkaa sulamista, mutta tavoitehinta pitää arvostuksen edelleen tapissa.

7 tykkäystä

Eilen tullut uusi analyysiraportti ulos. Vähän jäi kyllä hämmentävä maku 2026 näkemyksistä liikevaihdon osalta.

Alla ote analyysistä

Fodelia

@Pauli_Lohi , osaatko hieman avata tätä näkemyseroa. Miksi ei jopa @Mikko_Tahkola Fodelian puolesta.

Pauli pitää yhtiön omaa ennustetta liian positiivisena, eli vielä ei näytöt analysoijan mielestä riitä että tähän päästäisiin, ei siinä sen kummempaa. Tilanne voi muuttua nopeasti jos Feelia ja kumppanit voittavat isoja kilpailutuksia ja sopimuksia.

7 tykkäystä

Nämähän on herkullisia spekuloinnin aiheita…=) Spelukoinnin tueksi voi katsoa vaikka seuraavia asioita:

  1. yhtiön kasvu on ollut voimakasta; Q1 +23% (täysin orgaanista ja kaikkien aikojen kovin kvartaali) huolimatta yhtiön suurimman markkinan eli foodserviceen vaikuttaneesta koronapandemiasta. 1-3/22 PTY:n FS myynti oli n. 4,7% alle vuoden 2019 eli edelleen iso markkina laahaa. Ravintolarajoitukset poistuivat Suomesta 1.3.2022.
  2. koko ravintola-alaa / ruokasektoria vaivaava työvoimapula on akuutti → kaikissa keittiöissä on pakko siirtyä entistä valmiimpiin komponentteihin - jos ei ole kokkia keittiössä niin jää moni ruoka laittamatta - jos on edes ruokapalvelutyöntekijä - Feelian konseptilla ButterChicken onnistuu 100% varmuudella
  3. kuntien ja kaupunkien ruokahuolto menee täysin uusiin puihin 1.1.2023 alkaen → vuosikymmenten suurin murros ruokahuollossa
  4. kasvisruokavaatimus haastaa perinteiset keittiöt - Feelialla on täysi 5-6 viikon kiertävä kasvisruokalista
  5. Feelian tehtaaseen on investoitu n. 10 meur viime vuosien aikana - yhtiön kyky hoitaa kasvavia annosmääriä on hyvä
  6. Feelian hoivapuolen konsepti ns. ateriapäiväpalvelun osalta on omaa luokkaansa (mm. hoivakodin ruokahuollon ERP eli Feelian tilausjärjestelmä)
  7. ruokahävikin hallinta ja vastuullisuus tulee olemaan osa julkisten hankintojen kriteeristöä - siihen ei oikein istu vanha ajatus keskuskeittiöstä ja ruoan kuljettamisesta päivittäin kohteeseen - lisäksi se on älyttömän kallista
  8. Fodelian PT yhtiöt (Perniö, Pita, Real Snacks) ovat omalla alallaan kohtuullisen hyvissä asemissa - ei pelkkää bulkkia vaan premium tuotteita - eivät vielä ole siinä iskussa missä voisivat olla mutta kaikissa kasvupotentiaalia sekä volyymin että kannattavuuden osalta
  9. Fodelian kannattavuus alkuvuonnakin oli kohtuullisella tasolla verrattuna vaikka Atrian, Apetitin tai Raision lukuihin - pieni ketterä toimija on monesti pieni ja ketterä toimija myös haastavissa markkinatilanteissa.

Jälleen kerran - viime kädessähän nämä ovat luottamuskysymyksiä yhtiön kykyyn vastata markkinoiden kysyntään, markkinatilanteen muutoksiin sekä yleisiin toimintaympäristön haasteisiin. Jos katsotaan viimeisen 26 kuukauden aikana ruokamarkkinassa ja erityisesti foodservicessä tapahtuneita muutoksia Fodelia on selvinnyt myllerryksistä hyvin. Meinaamme muuten pärjätä jatkossakin ja tavoitella 100 meurin liikevaihtoa vuonna 2026.

55 tykkäystä

Päivittäistavarakauppa ry kertoo, että ruoan hinnan noustessa kuluttajat karsivat valmistusta vaativista raaka-aineista ja siirtyvät valmisruokiin. Päällä olevassa ruokakriisissä ja inflaatiossa on siis pieni hopeareunus Feelialle. Mitenköhän ns. resepti-ruokaboksit pärjäävät tässä kilpailussa enää? Voisi kuvitella, että ne ovat verkkokaupan suhteellisia häviäjiä Feelian ruokakaupalle.

“Kiireinen arki näyttää ohjaavan kuluttajien ostopäätöksiä. Valmistusta vaativat raaka-aineet menettävät suosiotaan valmiille ruoka-annoksille. Valmisruokien myynti kasvoi viime vuodesta lähes 12 prosenttia.”

8 tykkäystä

Hyvä huomio.

Yksi syy mielestäni valmisruokien nousevassa trendissä on se että niiden laatu ja maku on viime vuosina parantunut yleisellä tasolla.

8 tykkäystä

Vaikea tietää kilpailijoiden hinnoittelu/katerakennetta mutta ateriahinnat ovat 6-8 euron luokkaa. Minusta se on pelkästä reseptistä ja aineksista aika paljon. Yleinen hintatason nousu koskee varmasti myös mealkit- toimijoita. Vertailun vuoksi alla Feeliaruokakaupan klassikkoboksin sisältö:

Klassikkoboksin ruokalista

  • Lohikeitto (G, M)
  • Jauhelihalasagnette (L)
  • Tonnikala-pastavuoka (L)
  • Nakkikeitto (G, M)
  • Kinkkukiusaus (L, G)
  • Juuressosekeitto (G, M, VG)
  • Lihapullakastike (L, G), perunamuusi (L, G) ja kasvikset (G, M, VG)

4 hengen 7 aterian keskihinta on 2.48€ annos. Aikaa ja rahaa kyllä säästyy sekä ennenkaikkea joustavuus arjessa. Jos tietää että fetapyöryköiden jauheliha vanhenee jääkaapissa niin vähän se vastuullista kuluttajaa kaihertaa mennä kiireessä Kotipitsan kautta kotiin. Feelian lihapullakastike ja muusi odottavat huomiseenkin (jos ei sitten vedä jo iltapalaksi😄).

18 tykkäystä