Keskustelua välittäjistä

Miksihän tuota Enersizeä ei saa ostaa Nordnetin kautta? Niin allaalla on että voisi vähä sipaista.

Mitenhän tän euroissa näkymisen saisi itsellekin. Mulla tili euroissa myös ja raportissa on sekä euroa että dollaria. Jos oikein katsoin, niin dollareissa on summa, jossa ei ole mukana välityskuluja, mutta eurosummassapa taitaa olla.

Jos näin on niin pitäisi kyllä löytää se nappi millä raportin saa kokonaan euroihin. Kukahan osaisi auttaa?

Kiitos muuten tähänastisesta avusta!

Ihan sama ongelma täällä. Jos löydät ratkaisun niin olisin kiitollinen jeesistä. Itsekin pistän tänne kun selviää

Itse valitsin tiliä perustaessa I base currency… Euro. Tuon pystyy muistaakseni vaihtamaan Configuration kohdasta… En ole ihan varma. En ole nyt IBn äärellä. Valuuttavalinta on tärkeä, koska minulla on IB salkussa muutakin kuin USD ja aika hankalaksi menisi isoilla kauppa äärillä, jos ei olisi EUR-perustana

Joo ei ole tarvetta vaihtaa itselläkään pois euroista. Sitä siis mietin että mistä löytyy se asetus että raportit näkyy euroissa, koska mulla on kyllä suurin osa dollareissa vaikka base on euroissa.

Onko teillä muilla tullut Fodelian osingot tilille? Itselleni ei ole vaikka maksupäivä 25.4. Arvo-osuustili nordnetissä.

2 tykkäystä

Ei ole, mutta miten olen ollut siinä käsityksessä että maksupäivä olisi Toukokuun puolella? 17.5 näyttäisi olevan, jos paikkaansa pitää.

1 tykkäys

Joo niin näyttäisi olevan. Nordnet näyttää maksupäivän jostain syystä väärin. Kiitokset!

2 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemuksia eTorosta tavallisten osakkeiden ostoon? Ennenhän palvelussa taisi olla pelkästään CFD:eitä, mutta nyt tosiaan tavallisiakin osakkeita taitaa löytyä ainakin jenkkimarkkinoilta.

Löysin tällaisen eToro-oppaan, jossa näkyi, mistä aina tietää, onko ostamassa osakkeita vai cfd:eitä. Mielestäni vähän tarpeettoman vaikeaksi tehty, mutta noi nollakulut kyllä houkuttelisi…

Eli onko jotain erityistä syytä, miksi eToro ei sopisi normiosakkeiden ostoon?

Ei se kulu oikeasti ole nolla. Nuo ottavat tuottonsa osto- ja myyntihinnan erotuksesta eli et saa parhaita osto- ja myyntitasoja.

4 tykkäystä

Okei, eli lisäävät siihen jonkun oman lisänsä? eToron omilla sivuilla luki tälleen, ja itse tulkitsisin niin, etteivät veloita erikseen erotuksena mitään lisää:

“The market spread arises from the difference for which a product can be bought and sold (bid and ask). This difference does not arise from eToro and is not incurred as a cost when you buy or sell a real stock on eToro.” (https://www.etoro.com/trading/fees/)

Mutta täytyypä selvittää tuo tarkemmin. Vaikea kyllä löytää ylipäätänsä hinnastosta ihan tarkkaa tietoa.

Payment for Order Flow lienee täälläkin se taikasana. Eli vaikka eToro ei lisää hintoihin mitään, kaupat eivät toteudu ns. sen hetken parhaalla hinnalla, vaan välissä on välikäsiä. Ei ole ilmaisia lounaita. Hyvä tietenkin etsiä edullinen välittäjä, mutta toisaalta jos et ole maksava asiakas, firma ottaa voittonsa muulla tavalla.

1 tykkäys

Okei, niin just. No täytyypä koittaa selvittää, paljonko sitä lopulta jää noista kuluja. Olin toivonut, että rahaa nyhdettäisiin enemmän CFD-hommista ja sillä perusteella voitaisiin tarjota itse osakkeita edullisemmin.

Kuinka kauan kestää että Nordnetin OST:ilta nostettu raha näkyy vastatilillä?

SEPA-maksussa periaatteessa pitäisi mennä korkeintaan vuorokausi. Usein nopeampi.

OST ei kuitenkaan ole normaali pankkitili, vaan siinä on ties mitä velvollisuuksia varmistaa että ei pelata luotolla tai talleteta liikaa rahaa, jne. OST:lla näkyvä saldo ei ole välttämättä tilillä olevaa rahaa, jota voi siirtää SEPA-maksuna.

Miten helppoa yksityisen henkilön on aloittaa USA osakkeiden shorttaaminen IB:llä? Vaatiiko erillisen sopimuksen vai onko heti mahdollista kun tili on auki?

En ole vielä avannut tiliä mutta shorttimahdollisuus päiväkaupassa voisi olla houkutin tässä markkinatilanteessa. Päiväkauppaan tulisi enemmän mahdollisuuksia.

Tulen pitäisi olla vapaa kun tili on auki ja pätäkkää on riittävästi sisällä.

Tiliä avatessa haetaan kaikki halutut oikeudet rasti ruutuun menetelmällä. Itseltäni jäi jotain OTC/penny oikeuksia hakematta, ja kun myöhemmin tein anomuksen niiden vapauttamiseksi kaupankäyntini kohteiksi, oli lupa myönnetty vajaassa tunnissa.

IBKR:sta pitää todeta, etten ole koskaan missään tavannut ASPAa, joka olisi lähelläkään IBKR:n tasoa. Olen kysellyt heiltä Message Centerin välityksellä vaikka mitä, välillä monimutkaista ja välillä tyhmää, ja vastaus tulee poikkeuksetta aivan jäätävän nopeasti. Usein tunnissa tai parissa ja joka ainoa kerta vuorokauden sisällä. Eikä siinä vie kaikki, vaan vastaus on lisäksi aina ystävällinen, asiantunteva, tyhjentävä ja usein esimerkein höystetty. Tulee ihan sellainen olo, että jää palveluksen velkaa asiakaspalvelijalle, kun ei ole tottunut moiseen tasoon. Uh ja huh.

How do I sell a stock short?

Procedurally, to sell short, all you need to do is specify your order Action as ‘Sell’ at the point you create your order. Note that we do not allow you to be both long and short the same security, so if you maintain a long position and enter a sell order, you will close out any long positions to the extent of your sell order and open a short position to the extent, if any, your sell order exceeds a long position. Please note that you must maintain a “Margin” type account with net liquidating equity of at least USD 2,000 for a short sale order to be accepted. Short sales are not allowed in “Cash” type accounts.

Tuolla vielä tarkemmin:

https://ibkr.info/node/232

4 tykkäystä

Mitä vaatimuksia IB:llä on margin accounttiin?
Tiliä avatessa valitsin cash account ja nyt kun sen haluaisin muuttaa marginiksi, saan ilmoituksen etten täytä margin accountin kriteerejä?

Yritätkö saada auki Reg T vai Portfolio Margin accounttia?

Tai itseasiassa… todetaan heti kärkeen, että tämä lienee niitä asioita joita kannattaa kysyä asiakaspalvelusta. Ellet sitten halua pasteta tänne kaikkia henkilö- ja taloustietojasi, jotta ratkaisua voisi haarukoida…

2 tykkäystä