Sijoitusfoorumi

Fondia, se erilainen lakifirma

fondia
#1

Ostin Fondiaa viime kuussa. Mitä ajattelette yhtiöstä? Yhtiö on erilainen lakifirma kuin muut. Selvästi innovatiivisempi kuin muut ja pystyy murtamaan vanhat toimialan huonot prosessit ja tavat. Uskon myös heidän digitaaliseen panostukseen. Lakiala tuntuu siltä joka pitäisi hoitaa roboteilla eikä ihmisten käsityöllä kuten muissa asianajotoimistoissa. Oisko täällä lakialan ihmisiä? Ois kiva kuulla alan ihmisiltä ja muilta sijoittajilta ajatuksia.

Lisäys: onko näin että muut lakifirma pitävät Fondiaa vähän outona ja jopa “huonompana” alan toimijana sen erilaisuuden takia? Mitenkähän alan kovimmat lakimiehet ja naiset ajattelevat?

#2

Mitäs asioita ajattelit robottien hoitavan? Luottaisitko omalla kohdallasi tekoälyn tekemään analyysiin tilanteestasi vai haluaisitko, että sen hoitaa varmasti pätevä juristi, joka on perehtynyt asiaasi? Tekoälyä ja automatisaatiota voidaan käyttää vain tilanteen analysoimisen apuna ja helpottamaan prosessia, mutta kuitenkin edelleen tarvitaan sitä juristia. Jotkut pienet ja yksinkertaiset sopimusjuridiset asiat voidaan ehkä hoitaa atomatisoidusti, mutta en näkis niissä kovinkaan suurta potentiaalia, koska monet pystyy hoitamaan vastaavat asiat itse tai muuta kautta halvemmalla.

Fondian henkilöstökulut on melko minimaaliset henkilöä kohti, joten tarkoituksena on ollut selvästikkin tuottaa lakipalveluita mahdollisimman halvalla. Jos itse tarvisisit lainopillista konsultointia, yrittäisitkö päästä mahdollisimman halvalla? Kunnolisen ja osaavan asianajan hankkiminen on kuitenkin lopulta varmempi ja luotettavampi vaihtoehto ja siitä ollaan monesti valmiita maksamaan. Uskoisin tähän perustuvan Fondian maineen alalla.

#3

Nimenomaan prosessien automatisointi teknologialla on minusta hyvä lähtökohta. Muut lakifirmat ei mee siihen koska tarjoavat mukamas korkealuokkaista palvelua, mutta Fondia tekee asiat fiksusti hyödyntämällä digitalisaatiota. Ei sen tarvitse olla heti alkuun täysin tekoälypohjasta, mutta pikkuhiljaa ensin avustettuja prosesseja ja sitten lopulta täysin tekoälypohjaisia ratkaisuja.

Perinteiset lakipalvelut ovat myös erittäin epäskaalautuvia verrattuna Fondia tapaan. Ajatus että kaikilla olisi varaa lakipalveluihin, myös pienillä firmoilla kuulostaa hyvältä. Fondian kansainvälistyminen näyttää myös lupaavalta ja se yhdistettynä skaalautuvaan malliin vois minusta räjäyttää potin.

Jos täällä olisi joku joka on käyttänyt Fondia palveluja, niin ois kiva kuulla millainen laatu on?

2 Likes
#4

Hei, eilettäin löysin yhtiön ja katselin tilinpäätöstä ja Roastia ja tilinpäätöstiedotetta ja lupaavalta vaikutti. Näkisin, että konsensus on hieman ylisäikähtänyt H2 18, jonka heikkoudelle johto antoi omat ja ainakin minuun melkolailla uppoavat selityksensä. Lopputulemana ostin osaketta reiluhkosti. Huomasin nyt Fondian sivulla lukevan, että yhtiöllä on 264 ldaas asiakasta. Kysymykseni kuuluu:

a) Onko Jessellä tai kenelläkään muulla historiatietoja ldaas asiakkaiden lukumäärästä tai tietoa siitä missä ko. tiedot ovat?

b) Onko kukaan aktiivisesti seurannut sivuilta ldaas asiakkaiden lukumäärää?

c) Olisiko (minkä tahansa) yhtiön teoriassakaan luvallista kommentoida, mikäli sattuisin lähettämään asiakkaiden lukumäärää ja niiden historiatietoja koskevia kysymyksiä yhtiölle?

4 Likes
#5

Joo, kysy vaan. Asiaan henk.koht. kiinnostusta, kun tuli myös lähdettyä pikkusiivulla mukaan. Ja jos kysymyksesi on ollut röyhkeä ja firman kunniaa loukkaava, niin saat kyllä TÄLTÄ firmalta jo paluupostissa haasteen käräjille::slight_smile:

Laki-Masse, oma suu supussa

1 Like
#6

a) Edit: Fondian nettisivuilla on tosiaan maininta 264 LDaaS-asiakkaasta, mutta aikaisemmin tätä ei ole tilinpäätösmateriaaleissa kerrottu. Julkisesti on kerrottu, että vuoden 2016 lopussa oli 185 jatkuvan LDaaS-palvelun piirissä olevaa asiakasta ja vuonna 2017 oli Fondian mukaan “yli 200”. Lisäksi yhtiö kertoi että vuonna 2018 Ruotsista saatiin 21 LDaaS-asiakasta.

b) Seuraamme nettisivuilta päivittäin Fondian henkilöstömäärää, mutta nettisivujen teksteissä mainittua LDaaS-asiakkuuksien määrää emme ole systemaattisesti seuranneet. Yhtiö julkaisee puolivuosittain jatkuvan laskutuksen osuuden liikevaihdosta ja tämän perusteella on mahdollista laskea LDaaS-palvelun liikevaihto. Jos olettaa että vuonna 2017 oli keskimäärin 200 LDaaS-asiakasta niin keskilaskutus oli noin 39 TEUR/vuosi per asiakas. Jos olettaa saman keskilaskutuksen jatkuneen H2’18 aikana, niin H2’18 olisi ollut keskimäärin 241 LDaaS-asiakasta. LDaaS-liikevaihto kasvoi 23 % vuonna 2017 ja 21 % vuonna 2018 eli nopeammin kuin koko Fondian liikevaihto.

c) Ainahan voit kysyä. Voihan olla, että etsimäsi tieto on julkista ja yhtiö on julkaissut sen jossain materiaaleissaan (esim. CMD:llä tai listautumisesitteessä joskus aikaisemmin). Kuitenkin, yhtiöt eivät saa kertoa sisäpiiritietoa ulkopuolisille ja pörssiyhtiöiden pitää noudattaa jatkuvaa tiedonantopolitiikkaa, jonka mukaan riittävät tiedot pitää olla tasapuolisesti ja johdonmukaisesti saatavilla. Tämän takia pörssiyhtiöt eivät yleensä voi kommentoida tämänkaltaisia asioita. Jos kuitenkin saat sisäpiiritietoa käyttöösi niin muista että sen väärinkäyttö on rikos.

6 Likes