Ostin Fondiaa viime kuussa. Mitä ajattelette yhtiöstä? Yhtiö on erilainen lakifirma kuin muut. Selvästi innovatiivisempi kuin muut ja pystyy murtamaan vanhat toimialan huonot prosessit ja tavat. Uskon myös heidän digitaaliseen panostukseen. Lakiala tuntuu siltä joka pitäisi hoitaa roboteilla eikä ihmisten käsityöllä kuten muissa asianajotoimistoissa. Oisko täällä lakialan ihmisiä? Ois kiva kuulla alan ihmisiltä ja muilta sijoittajilta ajatuksia.
Lisäys: onko näin että muut lakifirma pitävät Fondiaa vähän outona ja jopa “huonompana” alan toimijana sen erilaisuuden takia? Mitenkähän alan kovimmat lakimiehet ja naiset ajattelevat?
Mitäs asioita ajattelit robottien hoitavan? Luottaisitko omalla kohdallasi tekoälyn tekemään analyysiin tilanteestasi vai haluaisitko, että sen hoitaa varmasti pätevä juristi, joka on perehtynyt asiaasi? Tekoälyä ja automatisaatiota voidaan käyttää vain tilanteen analysoimisen apuna ja helpottamaan prosessia, mutta kuitenkin edelleen tarvitaan sitä juristia. Jotkut pienet ja yksinkertaiset sopimusjuridiset asiat voidaan ehkä hoitaa atomatisoidusti, mutta en näkis niissä kovinkaan suurta potentiaalia, koska monet pystyy hoitamaan vastaavat asiat itse tai muuta kautta halvemmalla.
Fondian henkilöstökulut on melko minimaaliset henkilöä kohti, joten tarkoituksena on ollut selvästikkin tuottaa lakipalveluita mahdollisimman halvalla. Jos itse tarvisisit lainopillista konsultointia, yrittäisitkö päästä mahdollisimman halvalla? Kunnolisen ja osaavan asianajan hankkiminen on kuitenkin lopulta varmempi ja luotettavampi vaihtoehto ja siitä ollaan monesti valmiita maksamaan. Uskoisin tähän perustuvan Fondian maineen alalla.
Nimenomaan prosessien automatisointi teknologialla on minusta hyvä lähtökohta. Muut lakifirmat ei mee siihen koska tarjoavat mukamas korkealuokkaista palvelua, mutta Fondia tekee asiat fiksusti hyödyntämällä digitalisaatiota. Ei sen tarvitse olla heti alkuun täysin tekoälypohjasta, mutta pikkuhiljaa ensin avustettuja prosesseja ja sitten lopulta täysin tekoälypohjaisia ratkaisuja.
Perinteiset lakipalvelut ovat myös erittäin epäskaalautuvia verrattuna Fondia tapaan. Ajatus että kaikilla olisi varaa lakipalveluihin, myös pienillä firmoilla kuulostaa hyvältä. Fondian kansainvälistyminen näyttää myös lupaavalta ja se yhdistettynä skaalautuvaan malliin vois minusta räjäyttää potin.
Jos täällä olisi joku joka on käyttänyt Fondia palveluja, niin ois kiva kuulla millainen laatu on?
Hei, eilettäin löysin yhtiön ja katselin tilinpäätöstä ja Roastia ja tilinpäätöstiedotetta ja lupaavalta vaikutti. Näkisin, että konsensus on hieman ylisäikähtänyt H2 18, jonka heikkoudelle johto antoi omat ja ainakin minuun melkolailla uppoavat selityksensä. Lopputulemana ostin osaketta reiluhkosti. Huomasin nyt Fondian sivulla lukevan, että yhtiöllä on 264 ldaas asiakasta. Kysymykseni kuuluu:
a) Onko Jessellä tai kenelläkään muulla historiatietoja ldaas asiakkaiden lukumäärästä tai tietoa siitä missä ko. tiedot ovat?
b) Onko kukaan aktiivisesti seurannut sivuilta ldaas asiakkaiden lukumäärää?
c) Olisiko (minkä tahansa) yhtiön teoriassakaan luvallista kommentoida, mikäli sattuisin lähettämään asiakkaiden lukumäärää ja niiden historiatietoja koskevia kysymyksiä yhtiölle?
a) Edit: Fondian nettisivuilla on tosiaan maininta 264 LDaaS-asiakkaasta, mutta aikaisemmin tätä ei ole tilinpäätösmateriaaleissa kerrottu. Julkisesti on kerrottu, että vuoden 2016 lopussa oli 185 jatkuvan LDaaS-palvelun piirissä olevaa asiakasta ja vuonna 2017 oli Fondian mukaan “yli 200”. Lisäksi yhtiö kertoi että vuonna 2018 Ruotsista saatiin 21 LDaaS-asiakasta.
b) Seuraamme nettisivuilta päivittäin Fondian henkilöstömäärää, mutta nettisivujen teksteissä mainittua LDaaS-asiakkuuksien määrää emme ole systemaattisesti seuranneet. Yhtiö julkaisee puolivuosittain jatkuvan laskutuksen osuuden liikevaihdosta ja tämän perusteella on mahdollista laskea LDaaS-palvelun liikevaihto. Jos olettaa että vuonna 2017 oli keskimäärin 200 LDaaS-asiakasta niin keskilaskutus oli noin 39 TEUR/vuosi per asiakas. Jos olettaa saman keskilaskutuksen jatkuneen H2’18 aikana, niin H2’18 olisi ollut keskimäärin 241 LDaaS-asiakasta. LDaaS-liikevaihto kasvoi 23 % vuonna 2017 ja 21 % vuonna 2018 eli nopeammin kuin koko Fondian liikevaihto.
c) Ainahan voit kysyä. Voihan olla, että etsimäsi tieto on julkista ja yhtiö on julkaissut sen jossain materiaaleissaan (esim. CMD:llä tai listautumisesitteessä joskus aikaisemmin). Kuitenkin, yhtiöt eivät saa kertoa sisäpiiritietoa ulkopuolisille ja pörssiyhtiöiden pitää noudattaa jatkuvaa tiedonantopolitiikkaa, jonka mukaan riittävät tiedot pitää olla tasapuolisesti ja johdonmukaisesti saatavilla. Tämän takia pörssiyhtiöt eivät yleensä voi kommentoida tämänkaltaisia asioita. Jos kuitenkin saat sisäpiiritietoa käyttöösi niin muista että sen väärinkäyttö on rikos.
Vaikuttaa vähän amatöörimäiseltä. Luulisi lakifirman hallituksen tajuavan tehdä kunnon irtisanomissopimukset vaikenemispykälillä ja kilpailukielloilla kultaisine laskuvarjoineen avainhenkilöiden tapauksessa…
Pahimmillaan todella vakavat seuraukset kyllä, en koskisi vähään aikaan ennen kuin tilanne tasaantuu. Tuollainen palvelubisnes kiinni ihmisistä.
Painoin omat laput laitaan pari viikkoa sitten, kun luin Jessen tuoreimman raportin. Olin silloin jo pidemmän aikaa miettinyt, että tarina alkaa olla vähän löysä, kun johtoryhmä tappelee keskenään ja mitään positiivista tiedotettavaa ei ole.
Myyntiä seuranneena päivänä julkaistiin oikeustappelu ja sitten tuli vielä tuo LAAS-asiakkaiden katoaminen. On niin amatöörimäistä puuhastelua, että en aio koskea ainakaan lähitulevaisuudessa pitkällä tikullakaan. Aika paljon saa tapahtua, että luotto palaa, vaikka itelle ei tappioita tästä tullutkaan.
Liikevaihto kasvoi 10,8 miljoonaan euroon (10,7), kasvu +1,0%.
Jatkuvan kuukausilaskutuksen (LDaaS) osuus liikevaihdosta kasvoi
46 %:iin (42).
Liikevoitto (EBIT) oli 0,7 miljoonaa euroa (1,6),
Liikevoittomarginaali oli 6,1 % (15,1).
Kauden tulos oli 0,5 miljoonaa euroa (1,3).
Yhtiön kansainvälistyminen edistyi strategian mukaisesti. Ruotsin
liiketoiminnassa Jansson & Norin AB -yrityskaupan yhteydessä
aloitettu integraatio sujui suunnitelmien mukaisesti. Ruotsin
tytäryhtiön uusi toimitusjohtaja Monica Söderlund aloitti
tehtävässään 10. kesäkuuta 2019.
Baltian liiketoiminnoissa tilikauden alussa avatun Liettuan
tytäryhtiön toiminta käynnistyi strategian mukaisesti
Keskimääräinen henkilöstö (FTE)* kasvoi 14,8% mahdollistaen
konsernin kansainvälistymisen ja erityisesti LDaaS-asiakkuuksien
kasvun.
Kokonaisuutena meidän odotusten kaltainen ja vertailukauteen sekä yhtiön historialliseen tasoon nähden heikko raportti. Liikevaihdon kasvu hiipui ja kannattavuutta heikensivät viime vuonna toteutetut huomattavat rekrytoinnit. Huomioitavaa että henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 163 eli täsmälleen samalla tasolla, kun vuoden 2018 lopussa. Tämän myötä aikaisempiin ennusteisiimme saattaa kohdistua laskupaineita.
Eipä paljon kysymyksiä heitelty suoraan lähetykseen. Hätäinen katsaus ja merkityksettömiä fraaseja, jotka jättävät ison sumun koko yhtiön päälle. Firmassa uskoa riittää, mutta tulokset ovat säälittäviä kaikilla mittareilla. Johonkin (villi veikkaus: tehottomuuteen) rahat valuvat. Olen vahvasti eri mieltä toimitusjohtajan kommentista, että Fondia on omistajille hyvä sijoituskohde tällä hetkellä.
Toimarin horinoista tuli mieleen lähinnä Irakin tiedotusministeri. Omani möin 13,3 eurossa laitaan, varmaan sijoitusuran parhaita liikkuja. Ajatuksena oli hypätä mukaan kun kurssi korjaa, mutta eihän tällaiseen voi koskea.
Ei ziisös mikä tiedotustilaisuus…10 minuttia, töpseli irti ja karkuun. Ei Q&A sessiota (Eikö uskallettu jäädä vastaamaan??) Olisi kiva kuulla paikallaolleilta jatkuiko tilaisuus millaisissa merkeissä.
PALJON jäi epäselväksi ja yrityksen tilanne ei tällä hetkellä vakuuta.
Juuri ennen tiedotustilaisuuden alkua toimitusjohtaja ilmoitti, että tällä kertaa QA-osiota ei järjestetä ja että webcastin aikana netin kautta lähetettyihin kysymyksiin ei vastata webcastissa. Tämä tuli meille yllätyksenä, koska aikaisemmin näin on aina tehty ja olimme myös itse valmistautuneet tähän teknisesti. Tilaisuudessa oli paikalla paljon Fondian johtoa ja he kyllä avoimesti vastasivat kaikkiin kysymyksiin webcastin jälkeen. Paikalla tosin ei ollut ketään muita kuin allekirjoittanut kysymässä kysymyksiä. Harmi että näitä kysymyksiä ja vastauksia ei saatu nauhalle
No tämä on positiivista kuulle, linjoille tilanne vaikutti äkkinäisen lopun myötä lähes vastuunpakoilulta.
Onko Q&A sessiosta tulossa myöhemmin julkaistavaa materiaalia? Mielestäni yrityksellä olisi paljon petrattavaa yrityksen sisäisen tilanteen tiedottamisessa osakkeenomistajille.