Fondia, se erilainen lakifirma

Olet aikalailla oikeassa. Asiakkaan näkökulmasta digitalisaatio ei näy ainakaan mitenkään. Omistajien kannalta se ei myöskään näy tehokkuutena/kannattavuutena.

Ymmärtäisin tämä “digihömpötyksen”, vaikka sitä ei näkyisi asiakkaalle, mutta se näkyisi yhtiön tuloksessa korkeampana tehokkuutena esim. sen johdosta, että sopimusten laatiminen olisi nopeampaa, mutta koska laskutus on osin kiinteää, näitä voitaisiin tehdä enemmän pienemmällä resurssilla. Mutta ei - perinteinen laki-/asianajotoimisto vuolee kultaa, Fondia ei.

5 tykkäystä

Siirtymä ei tapahdu salamannopeasti. Pitää ottaa huomioon, että uudelle asiakkaalle kyse on aika merkittävästä muutoksesta. Olemassa olevat sopimukset, käynnissä olevat lakiasiat, koronarajoitukset, yritysten omat päätösprosessit sekä monien potentiaalisten asiakkaiden toimintojen horrostila Q2:lla luovat oman hitausmomenttinsa. Vaikka koronan myötä insentiivi LDaaS:in käyttöönottoon olisi jo syntynyt niin varsinainen asiakkuus saattaa syntyä muiden tekijöiden vuoksi vasta huomattavasti myöhemmin. Itse kyllä näen koronan jonkinlaisena katalyyttinä, mutta en odota merkittävää muutosta vielä hetkeen.

1 tykkäys

Nyt täytyy muistaa että Fondian Ruotsin toiminnot ovat aina marssineet Via Dolorosalla eikä muutosta ole ollut näköpiirissä miesmuistiin. Voisin @Rauta ostaa tuon ajatuksen siirtymisen hitaudesta jos eläisimme Koronaa edeltävää aikaa, mutta olen omin silmin nähnyt tässä kuuden kuukauden aikana pienten sekä isojen, täysin takapajuisten digiosaamattomien yritysten, siirtyvän sofistikoituneisiin digitalisaatioratkaisuihin salamannopeudella. Tähän on yleensä liittynyt isoja strategisia muutoksia liiketoiminnan organisoinnissa, ulkoistuksia yms. Viimeiset kuusi kuukautta on ollut juuri oikea aika rummuttaa “siirrä lakimiespalvelusi verkkoon” -mainoskamppanjaa. Fondia lienee pohjoismaiden ainoa “as-a-Service” -firma jolla on ollut vaikeata Koronan aikana.

4 tykkäystä

Lakialaa tuntevana sanon sen verran että kun puhutaan kehityksestä esim. digitalisaation suhteen niin se on todella hidasta, ei taida olla konservatiivisempaa alaa olemassa. Näkyy joka suhteessa. Tämä kuriositeettina/anekdoottina, Fondiaa en tunne enkä omista.

9 tykkäystä

Jos pyydän kauniisti, avaisitko hieman näitä kehitystä hidastavia yksityiskohtia ja niiden syitä? :slight_smile:

1 tykkäys

Ohessa Fondian lupaus asiakkaille/sijoittajille.
Kyllä tässä mielestäni vahvasti luodaan mielikuvaa digitalisaation edelläkävijästä, joka yrittää modernisoida lakialaa.

1 tykkäys

Mitä tarkoitetaan edes digitalisaatiolla tässä yhteydessä? Se olisi hyvä ehkä selvittää ensin.

Jos sillä tarkoitetaan sitä, että tietokone tekee juristin työt, niin matkaa on vielä aika paljon enemmän. Ja tällöin “voittaja” tulee mahdollisesti olemaan jokin tekoälyyn keskittynyt yritys. Jos sillä taas tarkoitetaan, että juridiikkaa tehdään etänä, niin ala on jo digitalisoitunut, eikä Fondialla ole mielestäni tässä juurikaan kilpailuetua - tai ainakaan en ole sitä itse huomannut työssäni.

Yksinkertaistaen juristin työ on sitä, että lähetellään sitä word-tiedostoa muokkausmerkinnöillä edestakaisin sähköpostilla :smiley:

edit. Katsoin vielä tuon mainoksen, siitä ei ainakaan löytynyt vastausta kysymykseeni.

5 tykkäystä

Yleisellä tasolla; lakifirmojen päättäjiä ovat partnerit joiden keski-ikä on aika korkea, monessa firmassa toimari on yksi partnereista ja tullut firman sisältä (toki myös firmoja joissa ns. ammattitoimari) eli ollaan sisäsiittoisia eikä venettä paljoa keikutella uusilla jutuilla.

Digitaalisaatio on myrkkyä näille vanhoille veijareille jotka on tottuneet siihen että assarit tekevät kaiken paperityön. Esimerkkinä vaikkapa se että assari printtaa kaikki vanhan liiton partnerille saapuvat mailit paperille ja kiikuttaa työpöydälle, partner kertoo miten vastataan ja assari kirjoittaa vastaukset. Se että esim. kaikki mailit menisi automaattisesti DMS:ään/CRM:ään osaksi case dokumentointia, debbausta, työnohjausta yms. varten on täyttä hepreaa monelle ja monet suorastaan kieltäytyvät tällaisesta ja jatkavat vanhaan malliin eikä kukaan ole pakottamassa.

Digitalisaatio nähdään kuluna (vaatii investointeja) eikä hyötyjä nähdä, samalla muutos pelottaa kun jotkut näistä ovat tehneet vanhalla hyvällä tavalla duunia 70-luvulta lähtien.

Jenkeissä on jo paljon AI:ta/koneoppimista käytössä lakifirmoissa mutta suomen kieli on aika vaikea koodi murrettavaksi. Lisäksi monessa lakifirmassa ihan perusinfra on old-school legacyä joka hidastaa/estää uusien ratkaisujen käyttöönottoa esim. järjestelmien integrointien osalta.

edit: lisäsin @Helel vähän lisää tuohon työnkulun prosessiin

15 tykkäystä

Aika yllättävä tieto, jos vielä näin toimitaan. Sopimustenhallintaan on kuitenkin paljon sovelluksia, jotka tallettaa, suojaa ja arkistoi kaiken automaattisesti. Hyväksynnät/allekirjoitukset tehdään sähköisesti.
Oli vähän aikaa sitten tarvetta lakimiehen palveluille, jossa tämä word/pdf/sähköposti oli käytössä, mutta kuvittelin sen johtuvan siitä, että kyseessä oli parin hengen pikkutoimisto. Lähetykset tapahtui suojatusti kylläkin.

  • edit: em. pilven kautta tapahtuvaa sopimustenhallintaa en laske vielä varsinaisesti palvelujen digitalisoimiseksi
1 tykkäys

Aloin jo kirjottamaan tähän vastausta, että tuo kuulostaa jo aika vanhan liiton kaverilta ja kärjistetyltä esimerkiltä, mutta lisäyksesi muutti aika paljon viestiäni. Siitä olen samaa mieltä, että tuollaista uuden tyylistä dokumentointia moni varmasti vastustaa (ml. minä itse), koska se tuntuu vaivalloiselta. Mutta vaivalloistahan se on oikeasti ainoastaan aluksi, ennen kuin se juurtuu selkärankaan.

Tämä esimerkki koskee kuitenkin enemmän asianjotoimistoja, ja silti niiden kannattavuus ja tuottavuus on aivan eri luokkaa. Eli Fondia ei ole saanut tällaisesta digitalisaatiosta juuri hyötyä. Lisäksi tuosta dokumentoinnista saatavat hyödyt näkyvät eniten silloin, jos asiaa on hoitamassa iso joukko eri henkilöitä, mikä ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti mielestäni koskaan tehokasta. Toisaalta tämä tehottumuus näkyy monesti valitettavasti laskussa, koska kaikki tunnit pyritään laskuttamaan. Jos taas asiaa hoitaa ainoastaan muutama henkilö, voi tällainen digitalisaatio olla ainoastaan ylimääräinen aikaa vievä prosessi.

Itse koen ainakin, että word-sähköposti -menetelmä + neuvottelut (teams tai fyysinen) toimivat loistavasti, eikä siihen saa lisäarvoa juurikaan ylimääräisillä palveluilla. Allekirjoitukset hoituu toki myös sähköisesti ja se on mielestäni jo nykypäivää. Tämä menetelmä ei ole ainoastaan “nakkikiskojen” käyttämä, vaan kyllä sitä käytetään ihan isoissakin toimistoissa. Transaktioissa aitoa lisäarvoa saadaan toimivasta datahuonepalvelusta, jossa voidaan suorittaa due diligence -tarkastus.

Yhteenvetona, itse näe digitalisaatiota järkevänä ainoastaan, että voidaan puhua digitalisoiduista prosesseista. Kyllä sillä pitää olla joku aito lisäarvo.

4 tykkäystä

Olen sijoittanut roposiani tähän lafkaan sillä ajatuksella, että digitaalisesta näkökulmasta Fondia ei kyllä juurikaan poikkea muista, taikka esiinny edukseen, vaan hillotolppaa pääsee vuolemaan raa’alla myyntityöllä ja sillä, että useampi PK/mid cap- sektorin yritys ulkoistaa sisäiset legal counselit tiimeineen Fondialle hoidettavaksi.

Digi digi, höpö höpö. Yhtiö voi toki todistaa meille toisin :slight_smile:

4 tykkäystä

Kurssia kannattelevat nähdäkseni (laskussa oleva) nettokassa ja Inderesin (posketon) suositushinta. Kasvutarina on pirstaleina, kun Ruotsi sakkaa -20% ja liikevaihto siinä samalla -10% edellisneljänneksellä edellisvuoteen verrattuna.

Saa asettua melkoiseen mentaaliseen saunasolmuun, mikäli väittää ettei seuraavan 12kk aikana löydä tähän hintaan parempaa kohdetta rahoilleen.

9 tykkäystä

Fondia oli ennen ja heti listautumisen jälkeen yritys, joka oli tunnettu poikkeuksellisen mahtavasta yrityskulttuurista. Jo pelkästään Fondian Helsingin toimiston sisääntuloaula ja siinä toimiva kahvila-vastaanotto on asia, josta jokaisen yrityksen olisi hyvä ottaa mallia. Tämä kulttuuri ja mahtava brändi keräsi hienoja ihmisiä yhteen ja antoi Fondialle hyvän pohjan lähteä kasvamaan isommaksi toimijaksi alalla, jossa ei tosiaan vastaavaan kulttuuriin oltu totuttu aikaisemmin.

Digitaalinen puoli on ollut aina kiva lisä tähän tarinaan. Tottakai kaikki haluaa, että hyödynnetään digitaalisia palveluita, jotta saadaan tehokkuutta irti organisaatioista. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että listautumisen jälkeisten riitojen ja erimielisyyksien aikana Fondian kulttuuri otti osumaa todella pahasti. Tämän jälkeen kulttuuri on jäänyt taka-alalle ja yritys on yrittänyt paikata sitä digitaalisena edelläkävijänä. Valitettavasti tämän kilpailuedun näytöt ovat olemattomat tai ainakaan pitkään aikaan yritys ei ole pystynyt todistamaan digitaalisten palveluiden paremmuutta suhteessa kilpailijoihin.

Yrityksen nykyinen toimitusjohtaja on väärässä tehtävässä (tätä en ole jättänyt mainitsematta myös aikaisemmin, kts. kulttuuri, toimialatuntemus, aikaisempi työkokemus, viestintä, näytöt, lista on pitkä). Siinä vaiheessa, kun Fondian hallitus ilmoittaa uudesta toimitusjohtajasta kurssi ottaa uuden suunnan (varsinkin, jos uusi toimitusjohtaja ymmärtää Fondian alkuperäiset vahvuudet, eli kulttuurin).

Olen samaa mieltä myös siitä, että Inderesin “Fondia on kasvuyhtiö” -liirum laarum raportista toiseen ylläpitää kurssia epäterveelle tasolla. Yksi harvoista caseista, joissa epäilen että Fondia maksaa jotain taskurahaa Inderesin analyytikolle tästä palveluksesta. :grin: Toivottavasti Fondiaa ei yhdistetä sanaan “kasvuyhtiö” ennen kuin tästä on jotain orastavaa näyttöä…

Ps. Olin itse omistajana ennen, en ole enää.

13 tykkäystä

Pari viikkoa sitten katselin salkkuani. Fondia oli yksi lähtökynnksellä olevista, koska performanssi huono. Ajattelin että annetaan osariin asti aikaa ja katsomaan mitä TJ sanoo ja mitä osarissa lukee. Laput meni myyntiin nyt. Erittäin huono usko tähän lappuun seuraavan 12kk aikana, kun lukee tuota osaria. Osarissa selitellään liikevaihdon laskua koronalla, jonka piti oman näkemyksen osittain vauhdittaa plattulle siirtymistä. Usko on erittäin heikko myös TJ:hin ja hänen esiintymiseen, en usko hänen saavan tähän luotua mitään lisäarvoa.

PS. Osareiden esittäminen suoraan paperista lukemisella ei luo uskottavuutta, että TJ olisi täysin perillä yhtiöstään ( nämä paperiltalukemiset sitten yläasteella ).

12 tykkäystä

Itse omistan Fondiaa, koska olin vuosia heidän tyytyväinen asiakkaansa ja uskoin vahvasti LDaaS-konseptiin. Uskoakseni Fondian raportoimat korkeat asiakastyytyväisyysluvut pitävät paikkaansa.

Omasta mielestäni suurin kasvupotentiaali on pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, joilla ei ole tarvetta omalle lakimiehelle, tai joiden lakitarpeet osuvat useammalle erikoistumisalueelle eikä niitä voida tehokkaasti hoitaa yhdellä yleislakimiehellä. Kuitenkin ulkoisen juristin kanssa toimiminen aiheuttaa isoja kertakustannuksia joissa on paljon hajontaa. Fondian malli, jossa käytössä on jatkuvasti resurssivaraus juristitiimille, asiat hoidetaan mutkattomasti ja kustannukset ovat helposti ennakoitavissa, toimii hyvin. Ja näin osakkeenomistajan näkökulmasta hyvää on se, että asiakassuhteet ovat pitkäaikaisia ja tuloksen pitäisi olla hyvin ennakoitavissa.

Kuitenkin, kasvu on selkeä haaste. Lakipalveluiden myynti ja uusien asiakkaiden vakuuttaminen LDaaS konseptista ja Fondian juristien osaamisesta ei ole ihan helppoa (varsinkaan etänä). Palvelu on päästävä presentoimaan asiakkaan päättäjille, jotta he muuttaisivat lakitoimistoa ja kokeilisivat uutta konseptia. Ilmeisesti myös uuden markkinan avaaminen ja kriittisen asiakasmassan hankinta on osoittautunut erittäin vaikeaksi ainakin Ruotsissa.

Ennen viime vuotta Fondialla oli myös asiakkaille hyvä kasvutarina. Mutta viime vuonna fokus katosi myynnistä lähes kokonaan sisäisiin asioihin. Johdon vaihdokset, riitelyt vanhojen pääomistajien kanssa ja keskittyminen sisäisiin hankkeisiin näyttivät hyydyttävän kasvun. Samalla väkeä rekryttiin edelleen kasvavaan tahtiin, joka kasvun puuttuessa söi tuloksen. Ilmeisesti tämä vuosi lähti kohtuullisesti liikkeelle, mutta korona hyydytti kasvun uudelleen. Samalla tarina asiakkaille päin heikkenee, kun kyseessä ei enää olekaan uusi, innovatiivinen, raikas, vahvasti kasvava ja markkinaa voittava toimija, vaan paikallaan polkeva “entinen lupaus” jonka johto lähinnä selittelee miksei tavoitteisiin olla taaskaan päästy.

Itse olen ollut mukana annista asti, ja lisäillyt monta kertaa lisää. Vielä viime vuonna tuli tankkailtua laskeviin kursseihin, kun uskoin käänteen olevan nopeampi ja ymmärsin 2018 vertailulukujen olleen kovia GDPR-projektien takia. Tänä vuonna olen tyytynyt katsomaan onko käännettä nykyjohdon vetämänä tulossa. En ole vielä lapuista luopumassa, mutta ei näillä tiedoilla oikein kiinnosta lisäilläkään.

6 tykkäystä

Tämä viestinnän epäonnistuminen on kyllä jatkuva johdon uskottavuutta syövä haaste. Kuuntelin hieman ihmetyksellä vastauksia erityisesti noihin hyviin kysymyksiin mitä esimerkiksi @Juha_Kinnunen oli esittänyt. Ohessa muutama poimintoja.

"Miten kysyntä ja erityisesti uusmyynti on kehittynyt Q2 lopun jälkeen"

“…Näyttää siltä että elokuu on piristynyt kesän jälkeen. Harri lisää jos tulee lisättävää.”
Harri: “Ei lisättävää tähän”

Miks tää tyyppi on ylipäätään kutsuttu tähän osavuosikatsaukseen? Olisivat ottaneet vaikka tuon kehitysjohtajan. Hän sentään omistaa yhtiön osakkeita :relieved: Myös Ruotsin johtajan mietteitä olisi ollut hyvin mielenkiintoista kuulla.

“Voisitteko hieman avata liikevaihdon jakautumista eri osa-alueille…?”
Me ei olla tehty semmosta tarkempaa jakaumaa…

??? Eikö johto tiedä liikevaihdon jakaumaa vai miksi tätä tietoa pimitetään ???

“Onko johdolla aikomuksena hankkia yhtiön osakkeita”
“Kyllä.”
Harri: “Meillä on henkilöstölle osakesäästöohjelma…”

Toimitusjohtaja vuodesta 2019, osakkeita 0.
CFO vuodesta 2019, osakkeita 0.
Talent director vuodesta 2019, osakkeita 0.
Kehitysjohtaja vuodesta 2019, osakkeita 83698.
Ruotsin tytäryhtiön toimitusjohtaja vuodesta 2019, osakkeita 0

Johto (kehitysjohtajaa lukuunottamatta) ei ole valmis laittamaan omaa nahkaa peliin ellei yhtiö rahallisesti tue osakkeiden hankintaa. Farssien farssi.

42 tykkäystä

Kiitos referaatista… kuulostaa niin pahalta, että pakko on kuunnella tuosta tulosinfosta edes tuo Q&A-osio… yleensä olen vain tyytynyt katsomaan tuloshaastattelun, mutta nyt herätit mielenkiintoni

Edit: Katsoin… jäi päällimmäisenä fiilis, että ”tähän nykytilaan ollaan nyt tyytyväisiä” ja sen lisäksi vakuuttelut omista osakehankinnoista ei mennyt kyllä täällä läpi.

Toistaiseksi ei jatkoon.

kuva

9 tykkäystä

Yhtiössä ei ole myyntijohtajaa, joten ilmeisesti tämä on Suomen ja Ruotsin toimarin vastuulla. Ehkä pitäisi, jos myynti ei edisty? Tai jos on, niin ei ole päässyt johtoryhmään.

2 tykkäystä

Katsoppa huvikseen kuinka monessa lakifirmassa on myyntijohtaja. Tulet yllättymään.

Tai katsokaa tarkemmin että kuinka monessa firmassa on ylipäätänsä erillinen myyntiorganisaatio. Yllätytte vielä enemmän.

3 tykkäystä

Pitääpi mennä hallitukselle ilmoittamaan että olen käytettävissä myyntijohtajaksi ja yhtiön johtoryhmään. Samalla saisimme myös johtoryhmän osakeomistuksen keskiarvoa nostettua selvästi. :cowboy_hat_face:

Edit: @DayTraderXL Fondia palkkasi (vasta) toukokuussa Ruotsiin myyntijohtajan. Jos hän onnistuu nostamaan Ruotsin liiketoiminnan nykyisestä suosta niin minun puolestani hänet voisi ylentää johtoryhmään tai vaikka samantien uudeksi toimitusjohtajaksi.

Indeltä uusi video:

3 tykkäystä