Foorumin hyvinvointikysely

Perustetaan ketju Foorumin hyvinvointikyselyä varten!

Alamme teettämään puolivuosittain anonyymin kyselyn foorumilaisille mietteistä koskien foorumia. Kyselyn tarkoituksena on selvittää foorumin nykytila ja nostaa esille arjen haasteita. Tavoitteenamme on myös varmistaa, että foorumin laatu ja suunta ovat oikeilla raiteilla.

Tässä ketjussa siis julkaistaan itse kysely, puretaan vastaukset ja käydään keskustelua kyselystä ja tuloksista.

29 tykkäystä

Ensimmäinen kysely kysymykset olisivat seuraavanlaisia:

  • Mies, Nainen, joku muu
  • Liityin foorumille vuonna: 2018, 2019, 2020, 2021, 2022
  • Näkemykseni osakemarkkinoiden 12 kk kehityksestä on (karhu-härkä 1-10)
  • Viihdyn foorumilla hyvin? (1-10)
  • Foorumin laatu on hyvällä tasolla? (1-10)
  • Foorumi auttaa minua kehittymään sijoittajana. (1-10)
  • Foorumi auttaa minua löytämään hyviä sijoituskohteita? (1-10)
  • Foorumin säännöt ovat selkeät ja niitä noudatetaan? (1-10)
  • Foorumilla käyttäydytään keskimäärin hyvin? (1-10)
  • Moderointi on sopivalla tasolla? (1-10)
  • Mikä/Mitkä ketju(t) ovat minulle tärkeimmät/hyödyllisimmät? (avoin)
  • Kiitokset, risut ja ruusut! (avoin)

Julkaisemme itse kyselyn ensiviikolla mutta ennen sitä heitän pallon yhteisölle. Puuttuuko yllä olevasta listasta jokin tärkeä kysymys tai teema joka olisi hyvä olla mukana kyselyssä? Onko jokin kysymys turha, ja miksi? Mitä ajatuksia herää kyselystä?

23 tykkäystä

Minkä arvosanan antaisin tilanteessa, jossa säännöt ovat selkeät, mutta kukaan ei noudata niitä? 1? Entä jos säännöistä ei ota selvää edes lakimies, mutta yhteisö onnistuu niitä noudattamaan täydellisesti? Jos antaisin taas 1, ei vastauksia olisi mahdollista erottaa datasta. Yleensä kannattaa kysyä vain yhtä asiaa kysymyksessä, joten nuo voisi olla paikallaan erotella omiksi riveikseen.

Mitä tarkoittaa foorumin laatu vastaajille? Joku voi ymmärtää foorumin teknisen toteutuksena, toinen keskustelun laadun mittarina ja kolmas keskustelijoiden laadun mittarina.

Tässä saattaa hieman vääristyä tutkimustulokset kulloisenkin markkinatilanteen mukaan. Olisiko mielekkäämpää kysyä uusien/potentiaalisten/kiinnostavien sijoituskohteiden perään, jolloin kohteen pörssikurssin viimeaikainen kehitys ei vaikuttaisi vastauksiin?

23 tykkäystä

Lisäisin listaan ehkä jonkin foorumin viimeaikaista kehitystä tarkasteleva kysymys, kuten esim “Foorumin hyödyllisyys sijoitustoiminnassani on lisääntynyt / vähentynyt viimeisen 6kk aikana”.

Toki saatte tämän datan sitten myös pidemmän aikavälin tuloksista, mutta tämä mielestäni toimisi hyvänä “fiilismittarina” siitä, miten foorumin lyhyen aikavälin kehitys koetaan.

Kysymyksistä muuten puuttuu kokonaan se NPS klassikko, “Suosittelisin foorumia sijoittamisen apuvälineeksi tuttavilleni (1-10)”. Ehkä tarkoituksella?

10 tykkäystä

Noistakin tulee varmaan hyvin polarisoivia vastauksia, kun toiset tykkäävät vähän rennomasta “kahvikeskustelusta” myös kahvihuoneen ulkopuolella, kun taas toiset voisivat haluta tiukan asiapitoista sisältöä, jota vain ammattilaiset “saisivat” tuottaa :slight_smile:

Jos haluaa jotain tarkempaa jakaumaa (olettaen että vastauksia tulee riittävästi), niin voisi kai olla myös jokin ryhmittävä kysymys ensin, tyyliin “Haluaisin foorumin olevan: A) asiapitoinen, B) rento” tai jotain sellaista.

Sitten voisi päätellä, että “Asiapitoista sisältöä haluavat pitävät foorumin modernointia 7,2 arvoisena” ja “Rennompaa linjaa pitävien mielestä foorumi on 8,1 asiallinen”.

8 tykkäystä

Kaipaisin myös kysymys tyytyväisyydestä ketjuen aihepiirien laajuuteen ja niiden sopivuudesta sijoittajille. Liittyy foorumin laatuun. Itse olen kokenut foorumin laadun tältä osin heikenneen.

Toki jokainen voi itse päättää, mihin ketjuihin kirjoittaa ja mitä lukee. Mielestäni moni hyvä kirjoittaja on kuitenkin eksynyt kirjoittamaan ketjuihin, jotka eivät juurikaan käsittele sijoittamista. Näitä ovat mm. Venäjän agressiot -ketju ja polittiikkanurkkaus. Foorumin tasolle tämä ei tee hyvää, jos tämän halutaan olevan sijoitusaiheinen foorumi.

Myös kahvihuoneella on päivittäin turhaa kiistelyä ja huutelua, joka vie vain turhaan energiaa foorumisteilta ja ylläpidolta.

11 tykkäystä

@DarkRoast kiteyttää oleelliseen kyselyiden tekniikasta. Kysymysten on oltava riittävän yksiselitteisiä, jotta kysyjä ja vastaaja vastaavat samaan kysymykseen ja niissä tulee mahdollisimman vähän harhaa ja tulkinnanvaraisuutta.

Itse käytän avoimessa kysymyksessä klassisena nollainformaatiota tuottavana vastauksena. Mitkä ovat kolme tärkeintä valintakriteeriä? Vastaus 1. hinta 2. laatu 3. hinta-laatusuhde. Vastauksesta ei tiedä mikä hinta tai edes hintaluokka on hyvä, ei myöskään mistä elementeistä laatu koostuu, millaisilla painoarvoilla ja lopuksi suhteen muodostaa kaksi epämääräinen jaettava ja jakaja, niin miten ihmeessä voi tehdä vastauksen perusteella johtopäätöksiä mihinkään suuntaan.

6 tykkäystä

Kiitos @DarkRoast , @Musti , @Torniojaws , @MoneyWalker ja @jps kommenteista.

Hyvä että nostitte esille muutamat hieman tulkinnanvaraiset kysymykset ja muuttelemme kysymyksiä niiden mukaisesti. Tuo laatu kysymys oli tietoisesti jätetty tulkinnanvaraiseksi, sillä silloin itse vastaaja joutuu miettimään mikä on hänelle laatua. Toki viilauksen paikka tuossakin kysymyksessä ja pyrimme tekemään kysymistä entistä yksiselitteisemmät.

@Musti fiilismittari on varsin hyvä idea ja varmasti jollain tavalla laitetaan kysymyspatteriin mukaan. Tuo NPS kysymys pyöri meidänkin mielessä, eikä sitä tarkoituksella jätetty viellä pois potenttiaalisista kysymyksistä.

@MoneyWalker Yhtenä ajatuksena myös tälläkin kyselyllä olisi saada dataa ja mietteitä mainitsemastasi kysmyksestä, että haluaako foorumi olla vain tiukasti sijoitusfoorumi vai sijoitusforumi, jossa voidaan sivuta ja keskustella muistakin teemoista.

Ajattelimme myös hieman pienentää tuota kyselyasteikkoa 1-6…

10 tykkäystä

Nyt en oikein ymmärtänyt. Jos otan esimerkiksi treeni- tai moottoripyöräfoorumeja niin eniten ihmisiä kiinnostaa sota, korona ja muut ajankohtaiset aiheet. Mielestäni tämä on erittäin hyvä juttu ja nämä keskustelut ovat olleet laadukkaita. Itse asiassa en löydä parempaa foorumia mitä laatuun tulee. Ne jotka ovat samalla tasolla ovat yleensä käytännössä kuolleita. En tiedä muista mutta harrastan itse kuntosalilla käymistä ja 15 vuoden jälkeen ei oikein tule mitään uutta jos ei oteta huomioon näitä ajankohtaisia aiheita. Toki sijoitusmaailmassa sattuu ja tapahtuu jatkuvasti mutta uskon että täällä on paljon minunkaltaista porukka: sijoittaminen kiinnostaa mutta joka päivä ei jaksa lukea miten pörssillä menee.

Ehkä ymmärsin nyt väärin mitä hait.
Niin paljon olen viettänyt aikaa foorumeilla että voin sanoa että tällaista hyvin siivottua ei helpolla löydy

4 tykkäystä

Itse tarkastelen foorumin laadun kehittymistä niiden 981 päivän ajalta, joina olen foorumilla vieraillut. Tuona aikana olen lukenut tilastojen mukaan 279 000 viestiä. En tarkoittanut vertata tätä foorumia muihin foorumeihin. Kuvittelen tason kyllä paremmaksi ja moderaattorit tekevät erittäin hyvää työtä :+1: Kiitos :smiling_face_with_three_hearts:

Mutta pointtini on tämän foorumin tason laskeminen suhteessa tämän foorumin aiempaan tasoon. Hyvää kirjoittelua on edelleen, ehkä jopa enemmän, mutta kirjoittajien määrän kasvettua ketjuihiin tulee entistä enemmän itseäni vähemmän kiinnostavaa kirjoittelua. Tämä hidastaa hyvän tekstin löytämistä. Olen todella hidas lukija :face_with_head_bandage:

Monille varmaan sopii, että foorumilla voi keskustella laajasti myös sijoittamisen ulkopuolelta. Itse haen vain sijoittamiseen keskittyvää keskustelua. Harmikseni olen huomannut, että moni vanha hyvä kirjoittaja on kovin innostunut muista kuin sijoittamiseen liittyvistä ketjuista. Jos noita ketjuja ei olisi, heillä ehkä olisi enemmän aikaa kirjoittaa sijoittamisesta. Jokainen tietysti itse valitsee, mihin kirjoittaa, mutta ihminen on utelias eläin. Kaikki uusi vie helposti mukanaan.

Olemmeko sijoittajayhteisö vai, no, vain yhteisö?

6 tykkäystä

Ymmärrän pointin. Vaikea sanoa mitään vuoden kokemuksella. Niin kumpi on parempi, sijoitusfoorumi vai sijoitusfoorumi jossa käsitellään muita aiheita myös. Sanoisin että siihen löytyy yhtä paljon mielipiteitä kuin käyttäjiä. Vaihtoehto yksi pitää paikan siistinä mutta ei houkuttele käyttäjiä samalla tavalla. Toki löytyy muita paikkoja missä voi keskustella mistä vaan. Sanoisin että se on ylläpitäjistä kiinni. Ovatko valmiita siivoamaan ja tekemään enemmän töitä koska enemmän ketjuja/aiheita tuo enemmän roskaviestejä. Tähän asti toiminut hyvin vaikka jotkut täällä painavat ilmoitusnappia turhan usein.
Mielestäni tämä on väärä paikka keskustella paistinpannuista ja kissoista mutta esimerkiksi sijoittamiseen liittyy erittäin paljon aiheita, autoista kesämökkeihin. Nato esimerkiksi ajankohtainen aihe joka herättää mielenkiintoa mutta muualla ei voi aiheesta keskustella koska homma menee trollaamiseksi viiden viestin jälkeen. Täällä on pääsäntöisesti fiksumpaa porukkaa.
No enempää en nyt kirjoita koska ei ole oikeaa tai väärää tässä asiassa

2 tykkäystä

Foorumin ensimmäinen hyvinvointikysely on nyt julki. Annan kyselyn olla tovin auki, jotta kaikki halukkaat kerkeävät vastata tämän ja seuraavan viikon aikana kyselyyn.

Kysely on tosissaan anonyymi, ja kiitän jo etukäteen kaikkia vastanneita. Kyselyn täyttämiseen menee noin 2-4min. Puran kyselun tulokset tänne ketjuun muutaman viikon päästä, niin kaikki näemme mitä mieltä yhteisö on esitetyistä kysymyksistä.

17 tykkäystä

Hieman kyselyn käyttöliittymä tökki(ainakin kännykällä) siinä vaiheessa, kun korjailin ja muokkasin vastaukseni vapaata osuutta. Eli kun napautin jotakin kohtaa tekstissä, niin tekstinäkymä hyppäsi alkuun ja jouduin skrollaamaan takaisin asianomaiseen kohtaan. Asia ei ole suurin suuri ja tuskin vaikuttaa kenenkään vastaajan hyvinvointiin, saati aiheuttaa näppyjä🙂

Muistakaa nyt vastaajat kirjoitella siihen ruusut ja risut-kohtaan mahdollisimman kattavasti, koska kysely itsessään varsin suppea.

9 tykkäystä

Kiitos kaikille Inderesin Foorumin hyvinvointikyselyyn vastanneille! Kaiken kaikkiaan vastaukset ovat ilahduttavan yhdenmukaisia. Foorumi koetaan mainioksi apuvälineeksi sijoituspäätösten tueksi ja täällä viihdytään pääsääntöisesti hyvin. Siitäkin huolimatta, että yhteisön kollektiivinen näkemys (6/22) osakemarkkinoiden 12 kk kehityksestä kallistuu aavistuksen karhujen puolelle.

Haluan, että foorumi keskittyy jatkossa olemaan
Foorumin toivotaan pysyvän nykyiseen tapaan laadukkaana, asiallisena ja tasavertaisena. Sen toivotaan muovautuvan vahvemmaksi linkiksi yritysten edustajiin ja analyytikoihin sekä sparrauspaikaksi kanssasijoittajien kanssa. Suurimpana uhkakuvana nousi esille foorumin talenteimpien kirjoittajien hiljeneminen. Teknisen analyysin käsittelyyn toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota (kommentteja sekä puolesta & vastaan). Yhtä lailla moderoinnin tiukkuus jakoi mielipiteitä – osalle kelpaisi vapaampikin linja ja selvempi profiloituminen ”kaikkien keskustelupaikaksi”. Osan mielestä foorumin tulisi keskittyä yhtiökohtaisiin ketjuihin, mutta toiset kokivat nämä erittäin tärkeäksi osaksi foorumia. Mielipiteet jakautuivat täysin tasan, ja kumpaan suuntaan foorumin tulisi mennä tulee varmasti olemaan jatkossaki kuuma peruna. Niinpä yritämme vastata kumpaankin tarpeeseen moderoinnissa.

”Tällainen kuin nytkin on. Sopivasti moderoitu, yhtiöiden osalta analyytikotkin joskus vastamaassa, toisinaan yhtiön edustajatkin ja koen myös hienona, että on laajasti aihealueita, vaikka ne joskus ajelehtivatkin sijoittamiskytkystään avarammille lammille (en ole löytänyt mitään muuta foorumia, jossa olisi yhtä laaja, kiinnostunut kirjoittajakunta heittämässä korteaan kekoon ihan muistakin kuin sijoitusjutuista - esim. Wuhan- ja Venäjän aggressiot-ketjut tietenkin alkoivat sijoittamiskytkyllä, mutta niistä kasvoi vertaansa vailla olevat tilannehuoneet, joissa tiedonpalaset on kerätty näytille ja pureskeltaviksi heti ja kattavasti. Upeita vahinkolapsia!)”

Minulle hyödyllisimmät ketjut

  1. Omien portfolioyhtiöiden ketjut
  2. Pörssien suunta
  3. Muut yhtiöketjut / Kahvihuone

Kiitokset, ruusut ja risut!
Otamme kiitokset lämmöllä vastaan ja välitämme kaikille mainituille. Lähetämme myös ruusut kaikille, joille niitä osoitettiin. Ja risut pureskelemme moderaattoreiden kesken. Kiitos!

Miten tästä edetään?
Peruskelemme esille nousseet kehitysideat ja toiveet kesän aikana moderaattoreiden kesken. Kaikkiin ideoihin emme luonnollisesti pysty tai tule reagoimaan. Lupaamme kuitenkin käsitellä ne sopivalla vakavuudella Foorumin tulevaisuutta silmällä pitäen.Kyselyn tarkoituksena oli selvittää foorumin nykytila ja nostaa esille arjen haasteita. Varmistaaksemme foorumin laadun ja suunnan pysyvän toivotuilla raiteilla tulemme toteuttamaan vastaavan kyselyn jatkossakin puolivuosittain. Kannustamme kuitenkin laittamaan modeille palautetta matalalla kynnyksellä.

25 tykkäystä

Kiitos Inderes, että olette kiinnostuneita meidän käyttäjien mielipiteistä ja otatte vastaan kehitysideoita. Ja kiitos yhteenvedon koostamisesta @AaroV

Minua olisi kiinnostanut tietää, kuinka moni innostui vastaamaan kyselyyn ja antamaan kehittämisideoita. Tämä lienee mielenkiintoinen tieto myös kyselyn vastausten tulkinnassa ja johtopäätösten tekemisessä. Vastaajien määrää saattaisi myös olla kiinnostavaa seurata vuosittain. Saattaisiko se kertoa jotain foorumille kirjoittelevien sitoutuneisuudesta?

Sehän on selvä, että kaikkia ei voi miellyttää näin laajan ja monipuolisen keskustelufoorumin toimintakulttuuri moderointilinjoineen, mutta kyselyn yhteenvedon mukaan tämä foorumin monipuolisuus - laajoine aiheineen ja eritaustaisine kirjoittajineen juuri on tämän foorumin suola ja sitruuna. Sopivasti nautittuna varsin viihdyttävä, ajatuksia herättävä ja sijoittamista tukeva.

Kuka tahansa meistä voi kirjoittaa melkeinpä mitä tahansa, ainakin kahvihuoneessa, kunhan kirjoittaa toisia kunnioittavaan ja arvostavaan sävyyn.

Jatkon kannalta tärkeimpänä huomiona yhteenvedosta nostaisin jonkun foorumilaisen esiinnostaman huolen:

“Suurimpana uhkakuvana nousi esille foorumin talenteimpien kirjoittajien hiljeneminen.”

Näitä talentteja tällä foorumilla on paljon! Kantakaamme jokainen vastuuta siitä, että näin on jatkossakin :pray:

13 tykkäystä

Hyvinvointikyselyyn vastauksia kertyi hieman yli viikon ajalta 270. Kehitysideoita tuli 112 eli 41% vastanneista jätti kommentin kehitysideoihin tai foorumin suuntaa kysymyksiin. Se todettakoon avoimista vastauksista, että vastaukset olivat todella hyvä ja jokainen kommentti on luettu ja pureskeltu. Laitan seuraavaan yhteenvetoon vastaajien määrän niin pystymme kaikki nähdä hieman millaisesta otoksesta on kyse kun seuraava kysely ilmestyy.

8 tykkäystä

270 vastausta kuulostaa omaan korvaani aika vähältä määrältä :fearful:. Johtuuko se sitten kyselyn ajankohdasta (alkukesä?), jolloin sijoittaminen tuppaa olemaan vähemmän mielessä monilla. Voisiko seuraavaa kyselyä hieman ‘mainostaa’ esim. Aamukatsauksessa/Vernerin vartissa, twitterissä jne? Ajankohtakin voisi olla vaikka syksyä tai kevättä :blush:

4 tykkäystä

270 on ihan normaalin kokoinen otos.

2 tykkäystä

270 on ihan oiva otos mitattavasta populaatiosta. Eipä vastaajamäärän suurempi tarvitse olla, jotta vastaukset olisivat tilastollisesti päteviä. Toki varmasti ensi kerralla pyrimme rummuttamaan kyselyä viellä ahkerammin eri kanavissa. Kesällä yleisesti foorumi trafiikki hieman vähenee, kun yhteisö keskittyy lomailuun, mikä varmasti vaikuttanut vastauksien määrään.

7 tykkäystä