Fortumin “Muut toiminnot” alla toimii Circular solutions, eli jätehuollon/kierrätyksen toimintoja. Ymmärtääkseni ainakin osa näistä toimii Fortum Waste Solutionsin nimellä. Näissä toiminnoissa mielestäni yksi mielenkiintoinen osuus on akkujen kierrätyksen prosessit, joihin he ovat investoineetkin viime vuosina(?)
Fortumin sivuilta löytyy tarinaa Battery recyclingista, ja tämän mukaan Fortumilla on jo hanskassa koko ‘tuotantoketju’ end-of-life akkujen esikäsittelystä aina mustaan massaan ja kallisarvoisten raaka-aineiden erotteluun ja takaisin käyttöön saattamiseen:
“Fortum Battery Recycling’s operations cover all the necessary treatment and production steps to achieve the highest recycling rates and provide a closed loop for battery recycling along the entire value chain in Europe: pre-treatment services in Kirchardt, Germany and mechanical process in Ikaalinen, and hydrometallurgical metal recovery in Harjavalta. By combining Fortum’s mechanical and hydrometallurgical processes, 80% of a battery can be recycled.”
On ollut kovasti pöhinää siitä, että Kiinalla on karhun osa koko maailman akkumateriaalien jalostuksesta. Voisiko tämä olla osa ratkaisua, miten Eurooppa ja muu maailma voisi kehittyä akkuja kierrättämällä omavaraisemmaksi akkumateriaaleissa? Ja vielä tärkeämpää, voisiko Fortumin osakkeenomistaja hyötyä tästä mahdollisuudesta? 
Olen ymmärtänyt, että Waste solutions on “tarkastelussa” ja liiketoiminta ei ole Fortumin strategian keskiössä. Ymmärrän, että nykyisellään puhutaan varmasti Fortumin kokoisessa yrityksessä tasolla ‘lillukan varret’, mutta tulevaisuudessa, vaikka 10v kuluttua volyymit voisivat olla jo merkittävämmässä kokoluokassa esimerkiksi EV-akkujen tullessa tiensä päähän ja ottaen huomioon muukin yhteiskunnan sähköistyminen.
Mikäli Fortum on tässä ns. ensimmäisten joukossa, voisiko tässä olla tulevaisuudessa strategisesti tärkeä aihio, ja jos voisi, niin mielenkiinnolla odotan mihin tulokseen päätyvät liiketoimintojen arvioinnissa.
Onko foorumilla tietoa, onko Euroopassa kuinka paljon tekijöitä, joilla on jo koko kierrätysketju hallussa? Onko Fortumilla minkäänlaista first mover etua, vai onko näitä tekijöitä jo kasapäin olemassa?
Mitä itse olen tutkinut, niin ainakin on artikkeleita, joissa sanotaan, että kierrätys on keskittynyt sekin Aasiaan. Eli kun ollaan saatu akkumateriaalit kerran Kiinasta pihalle, niin lopuksi lähetämme ne takaisin sinne. Voisiko olla fiksumpaa kierrättää ne itse, kun kerran olemme ne sieltä Euroopan kamaralle saaneet naarattua? De-globalisaatio ja kaikki…