Fortum - Puhtaan energiasiirtymän vauhdittaja

Itsekin olen kuumeisesti klikkaillut Nordnetin sivustolla saldon päivitystä :grinning:

1 tykkäys

Kyllähän nuo osinko € makaa jo Nordean tilillä :slight_smile:

Ei taida muutama vuosi riittää näyttämään todellista potenttiaalia. Menee nyt ensinnäkin 19kk ennenkun voidaan edes Uniper saada kokonaan 100% Fortumin omistukseen - ennen sitä nyt tuskin halutaan/voidaan liikoja tehdä. Itse pelaan pitkää peliä ja pidän Fortumit salkussa hautaan asti perikunnalle vaivaksi, jollei sitten tapahdu itse yhtiössä jotain mikä saa minut myymään.

Minusta vähän huvituttavaa, kun toisessa ketjussa mietit milloinkohan keventää positiota ja taas nyt parin vuoden tähtäimellä mukana :smiley: Milläs jalalla nouset huomenna?

Fortumin suurimmat omistajat lista on päivittynyt taas!

Omia mielenkiintoisia havaintoja listalta:




Ulkit vieläkin vähentänyt 27,48% → 25,72% ( Tammikuussa omistusosuus oli 30,27% )
Kotitaloudet ostaneet yhteensä n. 9Miljoonaa osaketta kuukaudessa :sunglasses:

11 tykkäystä

Osinko-kaffeelle nyt! Just sopivasti ennen pörssin aukeamista :slight_smile:

Masse-setä, FA, setä ja Fortum täynnä puhdasta energiaa :boom: :boom: :boom:

4 tykkäystä

Tunnustan itsessäni olevan samaa vikaa että välillä mielipiteet lapusta heittelee laidasta laitaan. Fortum on kuitenkin osake minkä kanssa en näe minkäänlaista häviön mahdollisuutta - mutta riittääkö se ? Minulle tämä ei riittänyt vuosia koska pidin tätä pelkästään korkosijoituksena ja osaan valikoida “parempia hypeosakkeita” muualta. Nyt Uniperin myötä tähän osakkeeseen on kuitenkin tullut paljon uutta tietynsortin seksikkyyttä mistä tykkään. Ehdottomasti tässä on nyt potentiaalia muuhunkin kun 7.5% osinkoon tulevat vuodet. Jos yksi Helsingistä pitäisi valita niin tämä.

Tämä sanottuna 2100kpl nyt salkussa ja nostan ainakin 3000 asti jos lasku jatkuu. Tiedän että olen oikeassa tämän kanssa. Ja olen näitä kotitalouksia jotka heränneet koronan myötä tähän. Tästä syystä olen jopa voitolla mukavasti ja osingot kilahtaa kohta. Harmillisesti oli vain 600 ennen irtoamista salkussa.

3 tykkäystä

Sulla onkin vähän isompi kahvikuppi tänään käytössä :slight_smile:

Masse-setä, FA, tykkää kun nuoriso rikastuu

5 tykkäystä

Yksi näkökulma, jota olen miettinyt syyksi siihen, että Fortumin kurssi laahaa ja ulkit myy (ja tämä koskee montaa muutakin energia-alan osaketta maailmalla) on se, että jenkeissä puhutaan koko ajan siitä, että “Energy” on toimialana todella syvässä kuopassa ja riskipitoinen ja yrityksiä menee konkurssiin. Siellä kun puhutaan “Energy”-toimialasta, puhutaan kuitenkin käytännössä öljystä, eli “Energy”=öljy.

Eli onko niin, että tällaiset energia/sähkö-firmat saa sivuosumaa vähän turhan paljon noiden energia/öljy-firmojen haasteellisesta tilanteesta? (totta kai halpa öljy ja energian hintojen laskeminen vaikuttaa näihinkin, mut ei nää nyt konkkaan ole menossa tms.)

14 tykkäystä

Sieltä ne osingot tupsahti Nordnetiin. Luulin että verot putsataan pois välittäjän toimesta?

1 tykkäys

Ne verot lähtee yleensä hetken päästä. Näkyy tapahtumat -laskemalla ennakonpidätyksenä.

2 tykkäystä

Paitsi OST:llä, kun kotimaisista osingoista ei makseta veroja osinkoa saadessa :slight_smile:

4 tykkäystä

Fortumia tullut salkkuun vuonna 2003 ja siitä asti holdattu, nyt myös lisäsin dipistä 13€ paikkeilla ja kalliimmallakin on ostettu. Osinkoja ropissut vuosien varrella melkoisen paljon.

12 tykkäystä

Sieltä kilahti OSINKO FORTUM 600 1,10 660,00EUR. Mutta tosiaan ostin jo eilen ennakkoon osingoilla ja muullakin Fortumia (267kpl lisäys). Nyt toistaiseksi kolkutellaan taas 15 euron rajaa. Kuten sanoin eilen niin tänään oletin olevan kalliimpaa ja olin oikeassa.

Fortumin kurssi on nyt 14.9 euroa osakkeelta. Koska olen kasvattanut Fortumin nyt pörssisalkun suurimmaksi 2100kpl määrällä niin pottini markkina-arvo 31290 euroa.

  • 1.1 euron osinkotuotto tälle nyt 7.38% x 2100 = 2310 euroa/v = 193e/kk.
  • 5% vuotuisella osingonkasvulla osinkovirtani on 10v päästä 3763e = 313e/kk
  • 5% vuotuisella osingonkasvulla 20v päästä 6129e = 511e/kk
  • 10% vuotuisella osingonkasvulla 10v = 5991e = 499e/kk.
  • 10% vuotuisella osingonkasvulla 20v = 15540e = 1295e/kk.
  • 10% vuotuisella osingonkasvulla 40v = 104548e = 8712e/kk.
8 tykkäystä

Hyvä laskelma ja kunnioitettava potti. :+1:

Mutta ihan uteliaisuudesta, mihin tarkemmin ottaen perustat tuon osingon kasvun? Fundamentteihin, laskelmiin vai tuntumaan? Historiallisesti Fortum ei nyt varsinainen osingon kasvattaja ole ollut eikä pelkkä Uniper sitä välttämättä käännä. Esim vuodesta 2006 osinko on itseasiassa laskenut.

Edit: @Nyyb.K postaukseen: Onkohan olemassa montakin firmaa, joiden tavoite ei olisi kasvattaa tulosta :smiley: Löysitkö jostain, kauanko tuo on ollut heidän tavoite, niin voisi peilata tuohon track recordiin?

edit2: Vuodelta 2013: Silloinkin tavoite oli osinko kasvattaa, mutta se ei ole siitä mihinkään kasvanut… Ihan näin esimerkkinä siitä, miten sanat ja teot korreloi.

" Vuosi 2013 oli tapahtumarikas ja haasteellinen. Tulos oli tyydyttävä. Osinkoehdotus heijastaa Fortumin osinkopolitiikkaa. Pyrimme vakaan, kestävän ja aikaa myöten kasvavan osingon maksamiseen, joka tukee myös omistaja-arvoa ja yhtiön strategiaa. "

15 tykkäystä

Toki en odota, että osinko nousisi esim seuraavan 3v. aikana.

5 tykkäystä

Hyvä kysymys. Tunnen kyllä osinkohistorian. Näen Uniperissa potentiaalia nyt semmottis että osinkoa aletaan viimein kasvattamaan. Aloitetaan ihmettely 15.5 kun saadaan lukuja. Fortumilla on myös Waste Solutions (Ekokem), joka saattaa olla kovakin kasvaja tulevaisuudessa.

Ilman suurempaa kasvuakin osingossa tästä saa jo nykytasolla riskiin suhteutettuna riittävän korvauksen joka on itse asiassa lähellä pörssi-indeksin pitkän aikavälin tuotto-odotusta.

Melko vaarallinen asenne osakemarkkinoilla. Ei muuta, jatkakaa. :+1:

23 tykkäystä

Meillä on Suomessa kotikenttäetu ja informaatiota enemmän kuin muilla - koska Fortum on suomalainen yhtiö. Ulkit nettomyy sokeana koska fortum == “Energy-sector” == öljy, kuten SijoitusSeppo tuossa yllä ansiokkaasti kirjoittikin.

Tiedän että markkina ei ole tehokas ja että sieltä voi tehdä yllättävän hyviä löytöjä, mutta koska aina voi vain käydä “huono tuuri” kaikesta taustatyöstä huolimatta niin ei voi panostaa vain yhteen osakkeeseen ja pitää hajauttaa. Eikös se näin mene? Jatketaan.

1 tykkäys

Ulkit nettomyy sokeana koska fortum == “Energy-sector” == öljy

Ei kai suursijoittajat ole noin tyhmiä… ehkä joku osa piensijoittajista. Sijoittaminen olisi ihan liian helppoa jos noin pienestä voi olettamuksia tehdä.

En tosin ihan ymmärrä itsekään toistaiseksi miksi Fortum arvostetaan osakkeelta noin kohtuulliseksi, mutta toki mrkkina pelkää tällä hetkellä, tai sitten rahat on kiinni jossakin josta odotetaan nopeampaa rahaa

2 tykkäystä

On siellä varmaan energiarahastoja tyhjennelty ja jenkit nyt muutenkin poistuu ekana ulkomarkkinoilta kun alkaa tuulemaan

Suomen markkinoiden “tehokkuutta” alentaa juurikin Suomen markkinoiden pieni koko. Oikeasti isoja suursijoittajia eivät suomalaiset yritykset kiinnosta, ovat heille ajan haaskuuta.
Tämä siis puolustukseksi siihen, että Suomen markkinoilla sijoittajalla voi olla kotikenttäetua, tosin sitten on kyllä ns riittävästi sitä maariskiäkin…

Juuri näin. Tuo fortum == energy sector == öljy kuvio voisi enemmänkin liittyä tiettyjen energia-rahastojen myymiseen joissa Fortum lienee olevan. Suursijottajien ei tarvitse olla tyhmiä jos ne myyvät rahastoja, joissa Fortum osana ja Fortum laskee sen myötä. Olettaisin siis, että ulkkarisijoittajat toimisivat enemmän rahastopohjalta kuin yhtiökohtaisesti.

Tosin mitään kättä pidempää ei tämän arvelun takana ole, täyttä mutua.

5 tykkäystä