Fortum - Puhtaan energiasiirtymän vauhdittaja

Yritetääs pysyä aiheessa. Energiamarkkina tulee muuttumaan radikaalisti, kun maailmassa on käytännössä rajattomasti tuulta ja aurinkoa tarjolla ja niiden tuottaminen halventuu joka päivä niin lopputulos on selvä. Jo nyt on mahdollista Suomessakin hypätä täysin pois oravanpyörästä ja tehdä kaikki sähkönsä vuositasolla itse omilla paneeleilla niin suunta on selvä.

Auringon ja tuulen muuttuva kustannus on about 0, samaten kuin ydinvoiman ja vesivoiman. Kivihiili on jo lähdössä, seuraavaksi tulee maakaasu.

Siinä vaihessa kun energian varastointi ratkaistaan kannattavasti niin latu on täysin auki ja kaikki fossiiliset tulevat häviämään. Tämä ei tosin tapahtu tänä vuonna eikä viidessäkään vuodessa, ehkä 10v päästä aletaan näkemään jo tuloksia.

5 tykkäystä

Olen toki samaa mieltä. Tekniikka kehittyy paneelien hinta halpenee kWh/€.

Vielä se kuitenkin on kallista ja tuulivoima (tuurivoima) on melkoisesti tuettua.

1 tykkäys

Suomessakin kaikki uudet hankkeet on aika puhtaasti markkinavetoisia eli niitä rakennetaan ilman tukia.

3 tykkäystä

https://www.rechargenews.com/wind/dutch-zero-subsidy-offshore-wind-auction-to-open-on-time-despite-covid-19/2-1-786008

Hinnat ovat tulleet alas ja ainakin toi uusin Hollannin offshore-huutokauppa menee jo ilman yhteiskunnan tukia (kaikissa maissa ei ole yhtä hölmöjä päättäjiä kuin Suomessa). Shell on tuossa huutokaupassa mukana ja aikoo käyttää tuurisähköä vedyn tuottamiseen. Ei tuo isossa kuvassa tule vähään aikaan ratkaisemaan varastointiongelmaa, mutta on jokseenkin vähäpäästöisin tapa tuottaa polttoainetta ajoneuvoihin ja teollisuuden prosesseihin.

3 tykkäystä

Energiamarkkina tulee muuttumaan siitä olemme kyllä samaa mieltä. Kivihiilivoimaloita ajetaan alas, joskin Saksassa Fortumin “vähäpäästöinen” Datteln 4 pyörähtää käyntiin. Senkin aikajänne jää melko lyhyeksi, mutta tässä välivaiheessa parempi vaihtoehto vanhoille voimaloille.

Maakaasun uskon pysyvän vielä pitkään tärkeänä enegiamuotona ja Fortumillahan sitä riittää. Tottakai tuuli- ja aurinkovoimalat lisääntyvät ja niihinhän mm Fortumkin on panostanut. Toivottavasti myös Aasian puolella mm Kiina yhtyy näihin ympäristötalkoisiin. Trumpille asia on kuin härälle punainen viitta, mutta sitten trumpetistin jälkeen soisi Yhdysvaltain myös liittyvän Euroopan linjoille.

Fortum jos kuka, on puhunut puhtaan energian puolesta, joten sen suhteen asiat ovat hyvällä mallilla. Kannattaa katsoa Lundmarkin esityksiä mikäli asia kiinnostaa.

3 tykkäystä

Olen katsonut ja seuraan energiamarkkinoita tarkkaan.

Kyse ei ole lähitulevaisuuden skenaariosta vaan pidemmän aikavälin juttu.

Yhtälö jossa korot on nollissa, tuulivoimaloiden hinta per mw jatkuvasti laskussa ja olemattomat tuotantokukut EI voi olla näkymättä sähkön hinnassa.

2 tykkäystä

Sähkön hinta voi laskea, mutta kate on se mikä ratkaisee. Fortum saa siis myös nollakorolla ja edullisesti tuulipuistonsa. Varmasti jatkossakin on ihmiskunnan kannalta parempi tuottaa perushyödykkeitä, kuten sähköä, suurissa yksiköissä keskitetysti. Toki Fortum on ajan hermolla ja näkee tällaiset trendit ennalta ja investoi mihin tarvitsee jotta pystyy takomaan mulle hilloa vielä 20v päästäkin.

1 tykkäys

Offshore on ollut erittäin kannattavaa jo jonkin aikaa suotuisien tuuliolosuhteiden vuoksi. Puhuttaessa pölhölästä Anttonen on maininnut, että uusimmat tuulihankkeet ovat kannattavia ilman subsidointia, koska voimaloiden hyötysuhde on parantunut huomattavasti viime vuosina. Mutta ilmeisesti täällä mielellään maksellaan kylkeen vielä lisää tariffeja ellei asia ole vastikään muuttunut?

Fortum on ihan mielenkiintoinen ja ostin sitä pikkaisen salkkuun, mutta en millään uskaltaisi laittaa sektoria ylipainoon. Niin paljon tapahtuu tällä hetkellä suuntaan jos toiseen. Uusiutuvien hintojen romahtaminen rampauttaa osaltaan fossiilisien menekin energiantuotannossa, mutta potentiaalisesti romauttaa pysyvästi öljyn/kaasun hinnan ellei tuotantorajoituksista päästä sopuun. Paljon riippuu sitä miten akkkuteknologia ym. varastointi kehittyy, koska globaaleja siirtoverkkoja ei nyt olemassa

Tämänlaiset uutiset ovat melko käsittämättömiä, kun vielä vähän aikaa sitten vastaavanlaisia reilun sentin kilowattituntihintoja povailtiin vasta vuosikymmenen loppupuoliskolla. No kehitys kehittyy

5 tykkäystä

Voisihan tässä huumorin hurmiossa ajatella, että tekiväthän jotkut suuret tilit ostamalla öljyä kuukausi pari sitten. Taisivat saada parhaimmillaan about 37 dollaria jokaisesta ostamastaan tynnyristä. Eli mikäli osti miljoona tynnyriä, sai 37 miljoonaa dollaria. Ei huono bisnes…

Vakavasti ottaen, kyllä energiasektori pärjää tulevaisuudessa älkää olko huolissanne. Sähkön hinta voi tosiaan laskea, mutta puhtaasta energiasta maksetaan hiilipäästöjen mukaisesti ja oikein puhtaasta energiasta vasta maksetaankin. Huumorilla höystäen, epäilen ettei kukaan minulle maksa vaikka käyttäisin sähköä kuinka paljon, sinänsä harmi :sweat_smile:

Aika mielenkiintoista huomata, että pankit (Nordea, Danske, HB, OP) antavat tälle kaikki ns. TINA-hinnan eli targetit 20-25€ välillä.

Meanwhile independent Inderes ja Euroopan kiistaton Mestari, laadukkaan analyysin Guru-Kinnunen on arviossaan konservatiivisempi ja sallii ”vain” verrokkiryhmän kertoimet.

Miksi pankit katsovat suoraan TINAa ja itsenäinen toimija ei? Onko pankkimaailmassa elävillä ihmisille jotenkin automaationa nollakorkomaailmassa tämä? Eli kun kahvipöydissä siellä on jo vuositolkulla surkuteltu nollakorkoja niin onko tuo ajatusmalli muuttunut sisäänrakennetuksi biakseksi pankkien analyytikoilla?

Vai onko ihan kuraa tämä kysymys?

Pohtii ASTON(ishing) LIVINGSTONE :man_shrugging:

Edit: bonuskysymys: missä maailmassa btw se 12€ analyytikko elää? :sweat_smile:

19 tykkäystä

Valistunut arvaus: KO analyytikko odottelee 6€ pysäkillä kyytiin pääsyä peukalo pystyssä.

2 tykkäystä

12 €:n analyytikosta huolimatta tänään oli hyvä päivä Fortumin omistajille.

Nuku Aston rauhassa yösi yli. Hyvä tästä tulee, ei istuta raketin kyydissä, mutta pappa tunturin vauhdin hurmakin pistää takatukan liehuamaan.

Montakohan minuuttia taas menee, että fanini pistää lipun liehuamaan. Minusta tuntuu että fanini ei tykkää että minulla on tätä tuulipukuosaketta liki 10 000 kpl.

16 tykkäystä

Liian varovainen kaveri vaan, mutta onneksi on jättänyt itselleen porsaanreiän sentään.

"Positiivisessa skenaariossa Fortumin hinnoittelu palaa ”turvallinen osinkotuotto” -kategoriaan, jolloin osakekurssi voisi palata nopeastikin koronaa edeltäneelle 22 euron tasolle (ennustettu osinkotuotto olisi 5 %). Nopeimpana ajurina tähän tilanteeseen olisivat onnistuneet divestoinnit, jotka parantaisivat myös taloudellista tilannetta. "

1 tykkäys

Ainakin Danske ja Nordea ovat määrittäneet Fortumin arvon osien summa -menetelmällä. Ehkä myös Handelsbanken ja Osuuspankki ovat tehneet näin. Inderes eli @Juha_Kinnunen perusteli videolla, miksi osien summa ei hänen mielestään sovellu tähän tilanteeseen. Sen sijaan hän perusti arvonmäärityksensä kertoimiin ja verrokkeihin.

9 tykkäystä

Tuulivoima vaatii säätövoimaa joka tuotetaan vesivoimalla ja kaasuturbiinilaitoksilla tällä hetkellä ainakin Suomessa. Sähköverkon kannalta tuulivoima, aurinkoenergia ja sähköautojen lataus aiheuttaa yliaaltoja verkkoon. Yliaallot ikäviä sähköverkon omistajan kannalta. Tarvii lisätä keskijänniteverkkoon yliaalto suodattimia. Yliaaltojen haitat on lisää verkossa häviöitä, mitä ei voida laskuttaa asiakkaalta, aiheuttaa komponenttien hajoamisia verkossa ja loppu käyttäjällä mahdollisesti vaikka tietokoneen hajoamisen tai muun laitteen. Tämä aiheuttaa taas paineita siirtohintojen nostoon.

Lisäksi yliaallot aiheuttaa sähköverkossa KORONA ilmiötä johtimissa. Hyvin tähän aikaan sopiva ilmiö. :sunglasses:

Tahdoin vain sen tuoda esiin, että tuuli- ja aurinkoenergialla ei voi korvata kaikkea sähköä ja se sähkönlaadullisesti vähän hankalaa ja huonoa.

Tuulivoiman osuus joskus 20-vuotta sitten oli Suomessa jotain 1% luokkaa. Nyt se on jotain 6-7%. Itse uskon, että olen aika vanha ukko ennen, kuin kaikki energia tuotetaan jollain uusiutuvilla tai jollain uudella keksinöllä. Energiatekniikan kehitys on hidasta. Nyt se silti varmaan tulee kehittymään enemmän 20 vuodessa, kuin menneinä 40-vuotena. :thinking:

Pitää ne tuulivoimala ja muutkin investoinnit silti olla kannattavia. Tuulivoimalan käyttöikä on 20-25vuotta. Uskon muutenkin, että sähkön kulutus tulee räjähtämään ylös päin. Jos öljyä korvataan liikkumisessa sähköllä.

14 tykkäystä

Ei muuta kuin isoja akustoja “säätövoimaksi”. Ladataan heittelehtivää tuuli- ja aurinkoenergiaa akustoihin ja pistetään sieltä verkkoon kun on tarvetta. Samalla “suodattuu” jännitteet.

Tähän tapaan:

Tuotti rakennuskustannuksensa takaisin kahdessa vuodessa säätövoimalana.

2 tykkäystä

Vety hoitaa varastoinni ja tasauksen

3 tykkäystä
4 tykkäystä

Tervehdys @Aston_Livingstone ja kumppanit! Mukavaa kun Fortumista on paljon keskustelua.

Kun täällä pohditaan analyytikoiden eriäviä näkemyksiä, niin kannattaa tosiaan katsoa millä menetelmillä niitä on perusteltu. Tässä oli @Teisho:lta hyvä vastausta. Osien summa (SOTP) on yleensä korkeimpien näkemyksien taustalla, ja kuten itsekin raportissani kirjoitan (kannattaa katsoa koko raportti), se voi olla ihan validi menetelmä. Mielestäni se vaatii kuitenkin, että Fortum tekee onnistuneita divestointeja ja suuremmassa kuvassa pääsee vielä Uniperin kanssa rakentavaan yhteistyöhön. Voi kuitenkin hyvin olla, että tällä hetkellä strategisessa tarkastelussa olevat omaisuuserät saataisiin myyminen hyvään hintaan riittäisi hinnoittelumekanismin muuttumiseen. Mutta jos se arvo ei lähde purkautumaan ja muuta velkasuhdetta oleellisesti, ei tämä ole mikään automaatio.

Olen nähnyt myös EV/EBITDA 10x kertoimen käyttöä. Yksinkertainen on tietysti kaunista, mutta kun tuossa EBITDA:ssa on 100 % Uniperista eikä Fortum omista kuitenkin 73,4 %, tuo on pikkuisen harhaanjohtava. Noh, varmaan taustalla on monimutkaisemmat laskelmat - ainakin minulla taustalla on paljon erilaisia laskelmia, ja sitten kommunikointi voi tapahtua yksinkertaisemmilla tunnusluvuilla.

Asiaan liittyen: minun arvonmääritys ei muuten perustunut verrokkiryhmään, koska en tykkää ulkoistaa ajattelua markkinoille, mutta se oli yksi elementti kokonaisuudessaan. Minusta oli lähinnä mielenkiintoista, että Fortumia hinnoiteltiin jo alle tuon verrokkiryhmän (oletettavasti nyt ennusteet kuitenkin järkeviä). Eli ei kannata ajatella, että minun tavoitehinta liikkuisi epätäydellisen verrokkiryhmän mukana, mitä jotkut myös tekevät varsin orjallisesti.

Vaikka täällä mollataan sitä 12 euron tavoitehinnalla mukana olevaa analyytikkoa, minua kiinnostaisi eniten hänen argumentit. Siellä voi olla taustalla vaikka uskomattoman hieno malli, jossa sähkön hinta tulee pysymään nykytasoilla ja Fortumin tulostaso tulee laskemaan lähivuosina merkittävästi. Tai se voi tuntea Uniperin 10x suomalaisia paremmin :eyes: Se kaveri on muutenkin ollut todennäköisesti vähiten väärässä vähänkään pidemmällä aikavälillä, kun katsotte Fortumin osakekurssia vähän taaksepäin (olettaen että ollut negatiivinen myös alkuvuonna), joten ei sille minun mielestä kannata nauraa. Itsehän mokasin ja otin tuon hurjan dropin lisää-suosituksella ( :man_facepalming:), ja taisipa mennä niillä korkeamman tavoitehinnan kolleegoilla vielä huonommin :man_shrugging:

Minullekin helpoin tapa hyväksyä tuo virhe olisi vaan sanoa, että markkina on hölmö ja väärässä, mutta sehän olisi melkoista ylimielisyyttä. Sen takia minua kiinnostaisi miksi isot ja oletettavasti varsin fiksut sijoittajat myyvät Fortumia edelleen selvästi alle >20 euron hinnan tason, jos se nyt on absoluuttinen totuus yhtiön arvosta. Pointtina: eniten voi aina oppia niiltä, jotka ovat eri mieltä!

Raportissa ja videolla on tosiaan pohdittu, miksi Fortumia hinnoitellaan nykytasoilla ja miten se voisi muuttua nopeastikin. En itse luonnehtisi hinnoittelumekanismin muutoksia “takaporttina” kuten @Johnnyboy tuossa aiemmin, mutta voihan sen näinkin nähdä - yritin kuitenkin tarjota näkemystä eri kulmilta ja maalailla, mitä eri näkemykset vaatisivat mielestäni tuekseen. Joka tapauksessa on kuitenkin arvokasta pohtia, millaisia skenaarioita mikin hintataso pitää sisällään. Hinnoittelumekanismin lisäksi tuo sähkön hinta tulee tietenkin liikuttamaan Fortumia voimalla.

Ei siis sivuuteta kaikkia negatiivisia indikaatiota ja luoteta vain positiivisiin näkemyksiin - päinvastoin arvokasta olisi mielestäni miettiä, miten voisimme olla väärässä. Joka tapauksessa kaikki täällä varmasti toivoo Fortumille voimakasta nousua, minä ainakin osta-suosituksellani. Tai jos joku on shorttina, niin se ei ole varmaan tätä keskustelua lukenut :sweat_smile: Riskejä on kuitenkin kaikissa caseissa, minkä takia @Verneri_Pulkkinen halusi varmasti niihin keskittyä tuoreella videolla.

92 tykkäystä

“Tosin Fortumin osaketta ei ole tällä hetkellä myöskään FIM Passiivinen Eurooppa ESG -rahastossa, mutta syynä on niukasti liian pieni markkina-arvo.”

Minä kun luulin, että tämän “uuden” Fortumin markkina-arvo tytäryhtiöineen olisi Euroopan mittakaavassa iso… :wink:

1 tykkäys