FuelCell Energy

Mulle tuli positiivisena yllätyksenä ettei droppi ollut tuota isompi🤩.
Tiedossa nyt oli että mitään ylitsevuotavaa posaria tulisi ja että jonkun tason kyykky luvassa.
Tästä on nyt hyvä ponnistaa taas ylöspäin.
Sitä @Meri n useasti viljelemää “oikeeta uutista” odotellessa.Kahvia ja pullaa.

Ennustamista kahviporoista ja perstuntumasta vuodesta 1979.

2 tykkäystä

Se on just noin… Tämä päivä ei vaikuttanut minun mopon ohjaukseen mitenkään… noo vähän innostuin ja ostin lisää :grin: . Edelleenkään sitä oikeaa uutista ei tullut eikä oikeastaan pitänytkään tulla tänään. Joten odotellaan ja antaa pullan paisua :wink:

2 tykkäystä

Olihan tuossa intraday pudotusta -38% (kaikki pre-marketin sisällä). Eilisestä huipusta tämänhetkiseen arvoon -27%. Onhan tuossa jo yhdelle päivälle :face_with_monocle:
Tyypillisesti instikoilta menee päivä pari pureskellessa tulosta, joten kannattaa vielä ainakin huominen katsella rauhassa, jos lisäyksiä on suunnitellut.

5 tykkäystä

Muistutas nyt @Meri että mikäs se oikea uutinen olikaan?

Projektitoiminnassa veloitukset sovitaan asiakkaan kanssa. Yleensä pyritään siihen, että ennen projektin alkua asiakas maksaa osan kokonaishinnasta, esimerkiksi 20 %, voi olla myös enemmän. Tällä saadaan hieman rahoitettua projektia ja sitoutettua asiakasta projektiin. Projektin edetessä voi olla myös muita kohtia, joissa asiakkaan kanssa sovittu uusi osuus maksusta ja lopputarkastuksen ja testien jälkeen maksetaan loppusumma.

On toki tilanteita, että asiakkaan kanssa sovittu 100 % maksu vasta loppuhyväksynnän jälkeen. Eli nämä vaihtelevat laidasta laitaan projektikohtaisesti, mutta tietenkin toimittavalle yritykselle parempi, mitä enemmän rahaa saa projektin edetessä.

1 tykkäys

Juu, kyllä minä projektitoimitukset tunnen, kun niiden parissa olen läpi työelämän puuhastellut.
Mutta FCEL:in toimintamalli on muuttunut täysin uudenlaiseksi, oletko perehtynyt?
Minä en sieltä itse löytänyt, että maksaako asiakas itse toimituksesta.

En niin hirveän syvällisesti ole valitettavasti perehtynyt. Jotenkin olettaisin, että nämäkin on erikseen sovittu asiakkaan kanssa, riippuen kummalla paremmat ehdot.

Oliko tämä toimituskulu nyt jotenkin oleellinen asia kannattavuuden kannalta?

Jos olen oikein asian tulkannut, niin asiakas maksaa vain sähköstä. FCEL toimittaa laitoksen ja asiakas sitten tyyliin kuukausimaksuina maksaa seuraavat 30 vuotta. Tämä periaatteena.
Tiedän, että Suomessa on toimitettu kerrostaloyhtiöihin maalämpöpumppulaitoksia tällä periaatteella.
Sähkönhinta on vakioitu joillain parametreillä kiinteiksi jaksoiksi.

3 tykkäystä

Toki toimituksilla oma hintansa ja niitä varmasti kilpailuttavat. Olettaisin kuitenkin valmistuskustannusten olevan merkittävämpää? Maalämpö taitaa olla hieman yksinkertaisempaa? Onko FCELin laitokset kuinka moduloitu eri teholuokille?

Ovatko asiakkaat todella sitoutuneet noin pitkiin sopimuksiin?

Voin olla lukenut väärin, vähän kiireellä tuota tulkkasin yksi ilta. Tutki sinäkin, voit sitten korjata minun näkemystä. Täältä ketjusta löytyy kaikki tarvittavat linkit kyllä.

Katsoin hieman tuota viimeisintä postattua pdf:ää. Teknologia on mielenkiintoista, mutta en ymmärrä, mikä tässä yrityksessä kiinnostaa vai onko kelkka vihdoinkin kääntynyt. Jos hinnoittelu pelkällä sähkönmyynnillä, niin varmaan aika kauan saa tahkota sähköä, ennenkä alkaa kassaan ropisemaan. Toimitusten volyymitkin pitäisi kasvaa merkittävästi. Lainat mahdollisesti hyvin pitkään rasitteena.

Exxonilla varmaan mielessä vähä jotain muuta kuin FCEL laitos? Sieltä, jos pystyvät kehittämään ja myymään jotain uutta, niin se voi olla mielenkiintoisempaa, jos siitä saadaan kannattavampaa. Tällaisia yhteistöitä tosin on ennenkin eri yritysten kanssa ollut, eivätkä ne aina johda juuri mihinkään merkittävään. Pitäisin kuitenkin silmällä. Gämbläämiseen toki sopii tällä hetkellä.

Yllätyn jos tämä ei laske alle kahden tänään.

Monta hyvää pointtia tässä artikkelissa, mm. ongelmat Etelä-Koreassa tuntuvat huolestuttavilta.

Katseet siirtyvätkin Blummaan… :slight_smile:

“At a ratio of 10x enterprise value / revenue, the common stock appears grossly overvalued, particularly when compared to its sole US-exchange-listed peer, Bloom Energy. A short position could yield decent results.”

3 tykkäystä

Craig Hallum downgraded FuelCell Energy (FCEL) to Sell with target $1.5
Cowen maintained FuelCell Energy (FCEL) coverage with Market Perform and target $2

edit: tätä tarkoitin eilen, että analyytikoille kannattaa antaa vähän aikaa

13 tykkäystä

Kysyy kyllä nyt hermoja pysyä kyydissä. Holdaako muut vai onko mennyt paniikkimyynnin puolelle? :smiley:

1 tykkäys

Mietin itse että ottaisko pienen siivun vai vieläkö tää tulee alemmas🤔

1 tykkäys

Vielä syödään voittoja keskihinnan ollessa 1,21. Antaa siis vaan lasketella :smile:

1 tykkäys

Huhh tuli myytyä kaikki 2,30 hintaan. Kohta nappaan takas!

1 tykkäys


Jos FCEL TA kiinnostaa tässä ketjussa niin voin jatkossakin laittaa tänne ketjuun, muuten laitan TA-ketjuun nämä huomiot jos niin haluatte. Tässä kuitenkin mielenkiintoinen trend line jonka sain piirrettyä FuelCellille, ehkä vähän vaikea nähdä kun lähtee tuolta 0,23 tasoilta, mutta koskettaa siinä nätisti matkalla noiden 0,48 snt kohdalla olevien kynttilöiden lisäksi muutamaa todella pientä kynttilää tuossa matkalla, ts. näin:

12 tykkäystä

Kun on ostettu, niin holdataan. Pienen possan riski on pieni.
On paljon jännittävämpää seurata kyydissä kuin ulkopuolella. Skin in the game :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Minä suoraan sanoen möin useistsäa puolet paniikissa.

1 tykkäys