Samalla tavalla näitä katsotaan kun muissakin firmoissa, tietysti jos on Suomi-vetoinen firma niin tilanne on helpompi hahmottaa. Tässä tapauksessa katsottiin alan isompia toimijoita, johon H&M kuuluu, ja pyrittiin sieltä valitsemaan jollain lailla relevantit H&M:n suhteen eli hintatasoltaan/valikoimaltaan samantyyppisiä ettei esim. verrata H&M:ää luksus- tai urheilumerkkeihin. Koska H&M on globaali niin tässä tapauksessa ei valittu tai rajattu pois markkina-alueen perusteella ketään, vaan pyrittiin valitsemaan verrokkeja kilpailjoita joiden painopisteet on vähän eri alueilla (Zara on globaali, Uniqlo Aasia, Old Navy P-Amerikka ja Berhska, Next ja Primark Eurooppaa). Toki myös firmalta aina kysytään ketkä he näkevät kilpailijoina/benchmarkkeina, mutta harvoinpa sieltä mitään valmista listaa saa.
Niinpä, nähtäväksi tosiaan jää, mutta kyllä mä uskon että jos koko ala muuttuu/joutuu muuttumaan niin yksi vahvimmista globaaleista brändeistä on edelleen ihan vahvoilla kilpailutilanteessa. Toki jos vaatekaupan volyymi lähtisi selvään laskutrendiin niin tuskinpa se olisi kellekään alan toimijoista kovin hyvä tilanne.
Ei ole maksava asiakas, tämän näkee raportin etusivulta, joissa maksavilla asiakkailla on ao. teksti. Eli tämä liittyy Ruotsin kasvun tukemiseen, josta ollaan muistaakseni julkisestikin mainittu että muutama (tjsp, en muista sanamuotoa) isompi firma on tulossa seurantaan pro bono. Nibe ja Nordeahan on H&M:n ohella niitä jotka on nyt julkaistu.