Tässä nyt ei tänne taida aktiiveille uutta olla, mutta nähdäänköhän jossain vaiheessa Kirami kylmätynnyri
”Harvian missio on ’terveyttä lämmöllä’, meiltä on puuttunut vesielementti. Nyt saamme tuotua sen tyylikkäästi mukaan, sillä kylpytynnyreiden terveysvaikutukset ovat samantyyppisiä kuin saunassakin. Löysimme yhteisen sävelen Rantasen perheen kanssa”, Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju kertoi perjantaina.
Veljekset Mika ja Eero Rantanen jatkavat yrityskaupan jälkeenkin Kiramin johdossa, mutta Harvia tulee mukaan yhtiön hallitukseen.
”Harvia on kulissien takana mukana hankinnassa, logistiikassa ja tuotannossa”, Pajuharju sanoi.
Kylpytynnyrivalikoimaa halutaan laajentaa Harvian avustuksella sähkölämmitteisiin malleihin. Pajuharju väläyttää mahdollisuutta hybridimalleihin, jossa valittavana on sekä puu- että sähkölämmitys. Myös kaasulämmityksen mahdollisuutta aiotaan tutkia.
Uusien lämmitysmuotojen lisäksi huomiota halutaan kiinnittää ympäristöasioihin. Harvia on itse kehittänyt puhtaammin palavia tuotteita, joten se halutaan tuoda mukaan puulämmitteisten kylpytynnyreiden markkinoille.
Tällä hetkellä kylpytynnyreitä markkinoidaan lämminvesialtaina, mutta tarjoomaa halutaan laajentaa myös kylmävesialtaisiin. Harvian mukaan kylmävesihoidot ovat kasvattaneet suosiotaan.
”Tarkkaa aikataulua ei uusien innovaatioiden toteuttamiselle ole. Sähkölämmitteisyys saadaan kohtalaisen nopeasti markkinoille, mutta puhtaan palamisen kanssa on sama aikataulu kuin Harvialla itselläänkin. Kylmäaltailla on noin vuoden perspektiivi”, Paulaharju kertoo.*
Toki tämä myös, että miten korona vaikutti itse paljumarkkinaan:
Koronan vahvistama kasvuvauhti voi kuitenkin jäädä väliaikaiseksi. Koronaa edeltäneellä syyskuussa 2019 päätyneellä tilikaudella Kiramin käyttökate oli 0,4 miljoonaa euroa ja liikevaihto oli 8,6 miljoonaa euroa. Näillä luvuilla ev/ebitda-kerroin olisi jo 16.