Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Muutamia arvioita Japanin saunamarkkinasta.

2015 perustettu Japan Sauna & Hot and Cold Bathing Research Institute julkaisee tutkimusraportteja myös englanniksi. Tänä vuonna julkaistu uusin kyselytutkimus keräsi yli 10 000 vastaajaa. Linkki raporttiin (pdf): https://www.saunatimes.com/wp-content/uploads/Fact-Finding-Survey-about-Sauna-in-Japan-2021-.pdf

Raportin arvion mukaan Japanissa on vähintään kerran vuodessa saunovia 25 miljoonaa. Hevijuusereita eli vähintään neljä kertaa kuukaudessa saunovia raportti arvioi olevan yli 3,3 miljoonaa. Määrä on pienessä nousussa.

  • Light users, who use saunas at least once a year but less than once a month, accounted for 16.52 million/15.3%.
  • Medium users, who use between once and four times a month, accounted for 5.23 million/5.5%.
  • Heavy users who use saunas four or more times a month, was 3.39 million/3.1%, and only this group has increased slightly since 2019.

Japanissa on siis joukko kovia saunojia (saunnereita), mutta valtaosalle sauna ei ole tuttu asia, kuten YLEn juttu vuodelta 2018 kertoo.


Nikkei Asia 6.6.2021 nosti esille saunnerien löylybuumin ja pandemia-aikana kasvaneen kiinnostuksen saunomista kohtaan.

Saunominen ja kylmät kylvyt saunan tuovat autuaan ja kirkkaan olon (totonou).

“For sauna lovers in Japan, " totonou," or “sauna trance,” has emerged as a new buzzword, expressing a state of mind thought to be generated by alternating hot saunas and cold baths several times.”

Jutussa viitataan suuren japanilaisen kiinteistökehitysyhtiö Sumitomo Realtyn edustajan arvioon. Japanissa omaan kotiin asennettava sauna kiinnostaa aiempaa enemmän.

“We’ve seen more people installing home saunas and have received more inquiries than before the pandemic began,” said a representative of Sumitomo Realty and Development."

Kylpytynnyreiden suosion myötä Japanin markkinoilla on myös Kirami, jälleenmyyjänä on Mizu.

“Kun etsimme uusia tuotteita, lähestyimme Kiramia. Uskomme, että heidän kylpytynnyrimallinsa täyttää Japanin korkeat laatuvaatimukset ja sillä on myös kysyntää.”

42 tykkäystä

Kauppaoppilaitoksissa kyllä opetettiin ainakin jo 1960-luvulla käsite hintajoustosta tuotteen hinnoittelun yhteydessä. Hintajouston ymmärtäminen on myönteistä sekä yritykselle että yrityksen tuotteen ostajalle, siis vastakohtana esimerkiksi ajattelemattomalle ryöstö- ja saalistushinnoittelulle, jonka vaihtoehtoja valitettavasti moni yrittäjä ei tule edes ajatelleeksi.

Harvia on jo hyvin lähellä miljardin markina-arvoa. Saa nähdä lähteekö raketoimaan lähiaikoina vielä lisää kun ulkomaalaiset sijoittajat ja instikat alkaa kiinnostumaan. Salkkuni toinen kivijalka eQ ylitti hiljattain 1 mrd EUR ja viime päivinä on ollut näennäisen aiheetonta nousua, jonka veikkaisin johtuvan juuri tuosta miljardin haamurajan ylittymisestä.

26 tykkäystä

Tässä deep dive artikkeli saunan hyödyistä. Kannattaa jopa jokaisen suomalaisenkin lukaista. Itse huomannut erittäin hyvänä tuon mineraalien tankkauksen ja nesteytyksen tärkeyden saunan jälkeen. Välillä olutkin toimii :smiley: Hyvää matskua myös tukemaan Harvian healing with heat sanomaa:

Suomi mainittu ja Harviakin melkein :smiley:

What type of sauna is best?

Currently, most of the research that has been conducted on saunas involves four specific types:

  1. Traditional Finnish sauna : Uses gas/electric/wood and steam to heat the ambient air temperature (~160-200°F, relative humidity of ~20-40%)

This hot new sauna trend (pun intended) can be partially attributed to the creation of accessible novel technology like low-EMF infrared saunas , portable “tent” saunas, wickedly cool-looking barrel saunas, and even infrared sauna blankets, which means even the most frugal health connoisseurs can now find a way to get the benefits of sauna in their own home.

But some of the popularity is also due to a rapidly-growing body of research, confirming what the Finnish—who have a long-lasting tradition of sitting in steam saunas buck-naked, whipping themselves with leafy birch twigs to increase circulation, and then cooling off by jumping into freezing, icy water or snow—have always known

20 tykkäystä

Kiramin osalta näyttää myös sille, että mikään ei riitä. Mainio lisäys Harvialta portfolioon.

Netrautaan piti tulla lisää tynnyreitä myyntiin näinä päivinä, mutta muutamaan suosituimpaan malliin on toimituspäivää siirretty parilla viikolla eteenpäin.

Useassa mallissa on 10-12 viikon toimitusaika ja ehkä kuvaavinta on se, että yhtään kylpytynnyriä en löytänyt, joka olisi heti saatavissa varastosta. Kaikki on myyty loppuun.

https://www.netrauta.fi/catalogsearch/result/products/#query=kirami

Saunan terveysvaikutuksista tulee uutisia lisää ympäri maailmaa, sometähdet postaavat saunakuvia päivittäin ja tunnettavuus lisääntyy. Markkina-arvo hipoo legendaarista miljardia.

Tuntuu, että olemme jonkun suuren äärellä.

121 tykkäystä

En ole hinnoittelussakaan asiantuntija, mutta pohjana tuossa pohdiskelussani oli tosiaan InderesPodin jakson 106 vieraana olleen Mikael Orvomaan esittämä väite siitä, että Suomessa on aika tyypillistä lähestyä hinnoittelua siitä kulmasta, että laitetaan kustannusten päälle joku sopivan tuntuinen marginaali ja se siitä. Asiakaskunta saattaisi olla valmis maksamaan enemmänkin, mutta yritys ei sitä tiedä tai tiedosta, ja tämän takia potentiaalista jää käyttämättä osa.

Kuluttajana arvostan kyllä “reilua” hinnoittelua, enkä välttämättä sijoittajanakaan edes olisi kauhean innoissani omistamassa yritystä, jonka suurin tavoite on ottaa asiakkailta kaikki rahat mitä irti saa. Sehän tuli jo todettua, että Harvia tekee siinä määrin kovaa tulosta (myös kilpailijoihin verrattuna, käsittääkseni), että hinnoittelussa ei suurta virhettä ainakaan alaspäin voine olla. Se, että kilpailija myy teknisiltä ominaisuuksiltaan suunnilleen saman tasoista tuotetta lähes tuplahintaan (ks. edellä mainittu TM Rakennusmaailman kiuastesti) ja kaiketi vieläpä onnistuu saamaan siitä huolimatta tuotetta myös kaupaksi on miusta kuitenkin vähän omituista.

Tuo podcastin jakso oli ainakin näin ihan muun kuin kaupan alan ammattilaiselle hyvin kiinnostava ja valaiseva, suosittelen lämpimästi.

9 tykkäystä

Jotkut ihmiset yhdistävät hinnan laatuun. Tämän takia on tärkeää että valikoimassa on ns isomman katteen premium tuotteita jotta siellä hintahaitarin yläpäässäkin on oman merkkistä valikoimaa eikä vain kilpailijan.

15 tykkäystä

Hei haarumilaiset!

Onko vielä missään puheissa nostettu esille Harvian mahdollista splittiä?

1:2 splitillä kurssi laskisi hieman inhimillisemmäksi piensijoittajille. Henkilökohtaisesti ei väliä maksaako 50euroa vai 25 euroa mutta monelle sillä on. Siksi uskonkin että splitillä voisi saada yllättävää lisävirtaa osakkeeseen.

1 tykkäys

En ole nähnyt mutta yleensä näissä haetaan enemmän “pelivaraa” jos lähdetään splittaamaan, eli jotain 1:4 tai 1:5 ainakin kerralla ettei tarvitse koko ajan olla nypläämässä.

13 tykkäystä

Tämähän vain nostaisi kerroin komponenttia? Itse en näistä spliteistä niin pidä, mutta on tuossa pointtinsakkin piensijoittajan kannalta. Kyllä se tuloskasvu isoimpana “lisävirtana” osakkeeseen se isoin on ja kertoimia sitten sen mukaan perään ns. laatuleimana :pray:

4 tykkäystä

Niin. Kaikki ”ylimääräiset” lisävirrat ylös tulee kyllä yhtä kovaa alaskin tietyissä eventeissä. Meitä pitkäaikaisia omistajia kiinnostaa tietenkin, että bisneksellä menee hyvin. Kurssikin saisi vielä vaikka laahata, niin olisi kiva ostella halvalla lisää. Eri asia sitten jos treidaa.

En tiedä meneekö liputushommiksi, mutta kysyn nyt kuitenkin.

Jos tuo “maaginen” miljardin markkina-arvon raja ylittyy, niin onko sillä konkreettista aikarajaa, että kuinka kauan sen pitää pysyä sen yläpuolella, että esim rahastot aktivoituvat?

Laskukoneeni sanoo, että raja ylittyisi osakkeen arvon noustessa 53,5€ kappale, jos tuo Nordnetin ~18,5 miljoonaa osaketta pitää paikkansa.

Kurssinousu on kyllä aina mukava asia, mutta tiedä sitten tulisiko tätä kevennettyä vaikka matka jatkuisi yhtä suotuisissa tunnelmissa. Tällä hetkellä noin 25% salkusta Harviaa.

3 tykkäystä

Ei ole muistaakseni montaa päivää, kun tässä ketjussa käytiin tuota läpi. Vastaus taisi olla, että hetkellinen ylityskin riittänee. Varmaankin rahastoilla erilaisia sääntöjä ympäri palloa. eQ:n kurssikehitystä voi kurkata viimeiseltä kuukaudelta kahdelta.

Henk koht koen, että Q2 tulokset kun nähdään, niin sen jälkeen katsellaan mitä tehdään. Pajuharjun kommentit eritoten tulevaisuuden näkymistä.

Ps. Tuli Keski-Suomen lomareissulta palatessa ajettua Muuramen kautta ja Harvian pyhiinvaelluskohdetta käyty ihmettelemässä ohimennen.

30 tykkäystä

Jännä kyllä miettiä että vielä kolme vuotta sitten Harvia oli 100 miljoonan euron arvoinen yritys ja nyt kolkutellaan miljardin euron rajaa.

Luulisi että kilpailijat jo haistaisivat rahan ja lähiaikoina K-raudassa saisi huomata kiuas-osastolla jonkun megamakean kiukaan - joka ei olisikaan Harvian…

Tuosta on monesti puhuttu. Pääomasijoittajathan on alalla aktivoituneet ja tehneet diilejä. Toisaalta taas kiuas markkinoiden koko ei ole niin suuri, että isommat yhtiöt haluaisivat ensin investoida t&k ja tehtaisiin saadakseen vain osan pienestä kakusta.

Tästä Petrikin puhui kilpailuetu podissa

8 tykkäystä

Miljardin rajan ylitys on kova juttu ja jännä nähdä miten sen jälkeen käy osakkeen arvostuksen ja lisääntyneen kysynnän. Itse en oikein osaa yhdistää miljardin markkina-arvon ylitystä osakkeen käypään arvoon, loppupeleissä sillä ei ole mitään tekemistä tulevaisuuden kassavirtojen kanssa. Eikä niinikään mahdollisilla spliteillä. Jos isot rahastot kiinnostuu osakkeesta ylityksen jälkeen on sillä toki hetkellinen vaikutus arvostukseen, mutta siihen se jää. Toki osakkeen hinnan noustessa on osake entistä arvokkaampaa valuuttaa yhtiölle yritysjärjestelyissä että sikäli. Globaali saunamarkkina oli 2020 ~3mrd euroa. Kuinka isoksi Harvia voi kasvaa? Saunamarkkinan koko on tosin varmasti ottanut harppauksia ja ottaa edelleen. On se mahtavaa että pienestä pohjolan kiuasfirmasta on tullut globaalin saunamarkkinan johtava peluri (ja saanut pidettyä johtavan aseman…), ja varmasti edellytyksiä on tulla vieläkin isommaksi. Mielenkiintoista nähdä esim 5 vuoden päästä yhtiön ja markkinoiden koko.

34 tykkäystä

Kenelläkään ei ole varmaa vastausta siihen milloin kiuas/sauna markkina kasvaa niin isoksi että tulevat kilpailijat kiinnostuvat valtaamaan markkinaosuutta. Kukaan ei tiedä koska tämä raja-arvo ylittyy. Ehkä puolen vuoden päästä tai ehkä ei koskaan.

Noh, koitetaanpa eka holdata sinne 53,6 tasoon… Katotaan sitten mitä tapahtuu!

Ainakin edelleen odotan, että kaikki uusi kapasiteetti saadaan käyttöön ja tuotantona ulos ja se johtaisi uusiin ennätyksiin liikevaihdossa ja tuloksessa ja bonuksena on vielä ajureita olemassa, kuten aasia, lähi-itä, Kanada, höyryt, yrityskaupat jne.

Parasta on se että minusta näkyvyyttä on useiksi kvartaaleiksi ja yleisestikin hyvältä näyttää jos usa/pohjoisamerikka vaan vetää jatkossakin sitten.

Se on valtava markkina.

Perustan näkemykseni käsitykseen siihen, että paljuilla ja sanoilla jne on pitkät toimitusajat, vaikka uutta kapasiteettia onkin saatu /saadaan käyttöön.

14 tykkäystä

Toimitusajat on varmasti pitkät mutta vastapainoksi pörssikin hinnoittelee osakkeita noin 6kk etukenoon.

2 tykkäystä

Harvian Twitteristä bongattu WC-tilaan sijoitettava sauna, jollaisen itse ainakin missannut täysin. https://harvia.fi/en/product/smartfold/


Aika mielenkiintoinen esim kerrostaloon, johon ei tarvitsisi rakentaa erillistä saunahuonetta ja neliöitä säästyy muuhun…

52 tykkäystä