En ole hinnoittelussakaan asiantuntija, mutta pohjana tuossa pohdiskelussani oli tosiaan InderesPodin jakson 106 vieraana olleen Mikael Orvomaan esittämä väite siitä, että Suomessa on aika tyypillistä lähestyä hinnoittelua siitä kulmasta, että laitetaan kustannusten päälle joku sopivan tuntuinen marginaali ja se siitä. Asiakaskunta saattaisi olla valmis maksamaan enemmänkin, mutta yritys ei sitä tiedä tai tiedosta, ja tämän takia potentiaalista jää käyttämättä osa.
Kuluttajana arvostan kyllä “reilua” hinnoittelua, enkä välttämättä sijoittajanakaan edes olisi kauhean innoissani omistamassa yritystä, jonka suurin tavoite on ottaa asiakkailta kaikki rahat mitä irti saa. Sehän tuli jo todettua, että Harvia tekee siinä määrin kovaa tulosta (myös kilpailijoihin verrattuna, käsittääkseni), että hinnoittelussa ei suurta virhettä ainakaan alaspäin voine olla. Se, että kilpailija myy teknisiltä ominaisuuksiltaan suunnilleen saman tasoista tuotetta lähes tuplahintaan (ks. edellä mainittu TM Rakennusmaailman kiuastesti) ja kaiketi vieläpä onnistuu saamaan siitä huolimatta tuotetta myös kaupaksi on miusta kuitenkin vähän omituista.
Tuo podcastin jakso oli ainakin näin ihan muun kuin kaupan alan ammattilaiselle hyvin kiinnostava ja valaiseva, suosittelen lämpimästi.