Markkina odotti, että Pajuharju julkaisee uutisen laajentumisesta saturnuksen kiuasmarkkinalle.
Pitkäjänteiselle sijoittajalle hyvä tankkauspaikka. Vielä kun saadaan pressissä muikeita hymyjä lukujen kylkeen, niin eiköhän jenkkimarkkina ole jälleen ostolaidalla alkuillasta.
Itse pidin positiivisena kommentteja siitä, että investointeja tehdään ja materiaalien saatavuuteen on panostettu.
Eli… posarin jälkeen markkina arvosti firman posarin mukaan. Sen perään lähti kuumatka kohti varsinaista osaripäivää perustuen ei-oikeastaan-mihinkään. Sitten kun rapsa ei kertonut kolmesta uudesta yritysostosta sekä antanut yhtäkkiä super-härkämäisiä ennusteita loppuvuodelle (harvia kun ei säännönmukaisesti anna lyhyttä ohjeistusta) niin kuumatkan polttoaine loppui kesken. Eli markkina kai sitten korjasi räikeän yliarvostuksen ja kuuden kympin nurkat ovat lähempänä “oikeaa”.
Sitten kun pohja on löytynyt, alkaa spekulointi seuraavan posarin päivämäärästä ja seuraavan yritysoston ilmoitushetkestä ja lähdetään kapuamaan taas
Jälkiviisaana tämä olisi ehkä ollut odotettavissa, mutta itse en edes harkinnut tämän osarin treidaamista mihinkään suuntaan koska oletin sen olevan “non-event” koska posari spoilasi kaiken ja reaktio tuli ja meni jo. Olisi pitänyt epäillä olisiko kapuaminen posarin jälkeen lyönyt yli… No, oppii kaikenlaista ja tämä oppitunti maksoi vain teoreettisia veivaustuottoja, koska ei tässä ole mitään aineksia mikä pistäisi dumppaamaan enää tässä vaiheessa lappuja yli laidan. Korkeintaan voisi lapioida lisää, mutta Harvia-paino salkussa jo mallia paksu.
Se on myös jännä, että markkinat odottaa johdon olevan niin helvetin hyvin aikaorientoituneita, että onnistuisivat tekemään kaikki yrityskaupat päivälleen niin, että ne voisi julkaista osarien yhteydessä Satunnaisia medioita myöten ollaan pettyneitä, kun osarissa ei ollutkaan mainintaa uusista kaupoista
Ennakkoon odotettujen yltiöpositiivisten uutisten puutos voi joskus myös laskea karannutta kurssia. Toisaalta poislukien aktiiviset treidaajat, näiden ei pitäisi juuri aiheuttaa toimenpiteitä pitkäjänteisemmälle sijoittajalle.
Aivan, mutta kurssireaktio väittää että markkinalta löytyi odotuksia vielä lisäherkkuun osarissa (en tajua kyllä miksi) ja kun mitään uusia superhärkä-ohjeistuksia ei ilmestynyt… Toistaa itseasiassa jokusen jenkkiosarin kaavaa tältä vuodelta - hyvä osari, mutta kurssi dippaa koska odotukset olivat kuun kiertoradalla (ja nimenomaan markkinan odotukset, ei analyytikkojen ennusteet jotka eivät läheskään aina ole sama asia)
just kerrottiin, että joissain kategorioissa on 5 kk ylitetty toimitusajoissa!!! Eli menee juuri kuten ajateltu, että saadaan hyvin jatkoa 2022 vuodellekin, oletan.
näinhän se pitääkin tietysti olla että case on hyvä, kuulemma tietyt komponentit huolettaa enemmän kuin kysyntä.
Ensimmäiseen kysymykseeni en saanut vastausta. Eli on selvää, että keskiostoksen määrä on kasvanut vuosien saatossa, mutta kuinka paljon. Lukuja Tapsa ei halunnut avata, mutta kasvua on tullut.
Tämä yhdessä yli 10% vuosittaisen kasvun (2-3 aikajakso) ja markkinaosuuksien voittamisen kanssa luo aika hyvät odotukset myös tulevaisuuteen.
“'Growth on all markets”, eli tasaisesti kasvetaan ja etenkin Aasiassa paljon potentiaalia vielä.
Vähän naurahdin Instagram-maininnalle, mutta kertoo ainakin siitä, että johto seuraa vähintään sivusilmällä sekä tätä ketjua että mediaa
Mennyt aiemmin hieman ohi, mutta aika vakuuttavaa tuo Pajuharjun lontoo. Kehonkieli-indeksin perusteella ei huolta huomisesta, vaikka kurssi hakee vähän vauhtia alempaa.
@Saapasjalkakissa , kuinka paljon Harvialla on kasvumarkkinaa nähtävissä nykytilanteessa? Ollaanko vasta raapaistu pintaa jos sauna-kysyntä ulkomailla lähtee pysyvästi vetämään?
Lisäksi, onko edelleen uutta tuotantokapasiteettia tekeillä merkittävästi jolloin tulos voi edelleen kasvaa vai onko investoinnit kapasiteettiin jo pitkälti käytössä?
Muutenhan tämän päivänkin dippi on varmasti ostopaikka, mutta itseäni edelleen epäilyttää paljonko kysynnässä on korona-hyvää. Kun pohjalla on hurja orgaaninen kasvu, saa myynti dipata paljonkin esim 2022/2023 ja silti oltaisiin heittämällä tuon (tuplakasvun) +10% rangen yläpuolella, ja johto voisi sanoa että “mentiin reilusti yli tavoitteiden”.
Riittääkö esim. Saksassa ja jenkeissä saunomisesta kiinnostuneita ihmisiä ylläpitämään kysyntää keskipitkällä aikavälillä: suomessa jokainen omakotitalo/mökki remppa tai uus rakennus on potentiaalinen kohde harvian saunalle/kiukaalle. Noissa maissa kohteena on ennemminkin tietty ihmisryhmä ja jokainen myyty sauna laskee samalla tätä potentiaalisten asiakkaiden poolia. Kasvaako tämä pooli yhtä nopeasti tai nopeammin kuin harvian myynti, kun mikään +10% (poolin)kasvu ei taida oikein riittää?
Eli indeksoituna, jos 10% poolista ostaa joka vuosi kiukaan ja samalla kokonaispooli on kasvanut 10% p.a., ennen vanhaa myyntiin ensin 10, sitten 11, sitten 12.1 kiuasta.
Nyt kysyntä nousikin heti 100% ja jos poolin kasvu on noussut vain 15% p.a., syödään koko tuo pooli nopeasti, kun ensimmäisenä vuotena myydään 20 kiuasta mutta pooli nousee vain 15.
Aiheellista pohdintaa. Harvian P/E tämän vuoden todennäköisellä tuloksella on hitusen päälle 30. Ei puhuta oikeesti mistään Qt/Revenio lukemista. Miknun mielestä ensi vuonka 20-30% kasvu näillä arvostustasoilla on ihan riittävä. Jos kasvaisi taas tasoa 30-50%, niin nykyhinta olisi jo naurettavan halpa.
Myyntikategoreja kun katsoo, niin lämmittää mieltä erityisesti uusien saunojen määrä. Petrihän ennusti Q2 tuloksesta selvästi suuremman osan olevan kotimaan myyntiä vs. toteunut. Myynti on kovaa etenkin uusilla alueilla ja sehän on todella lupaavaa nimenomaan ensi vuosia silmällä pitäen.
On nämä Harvian webcastit kyllä hyviä. Rauhallista ja informatiivista kertomista. Peukut taas “Tikulle ja Takulle”! Tosia hyviä kysymyksiä myös Q&A -sessiossa.
Meinaan kuunnella tuon vielä toistamiseen, joten nyt jäi sivukorvalla kuunnellen muistiinpanot tekemättä, mutta sieltä tuli aika paljon tiedonmurusia.
Esim:
Olikos niin, että EOS-luvat jenkkeihin odotettavissa jossain joulukuun kantturoilla?
Kapasiteettiin edelleen tulossa panostuksia siellä täällä
Kiramista sanottiin, että myyntiä voidaan kasvattaa pohjoismaissa, Keski-Eurooppakin mainittiin ja jopa varpaita kasteltu Jenkeihin. Tästä ei vielä selkeitä suunnitelmia, mutta markkinaa tutkittu ja Kiramin tuotteelle saattaisi löytyä hyvä rako laatunsa/materiaaliensa puolesta (olen henk.koht. todella bullish tämän Kiramin kasvupotentiaalin suhteen…)
Muuramessa vielä meneillään olevien kapasitetti-investointien jälkeenkin tilaa lisäinvestoinneille jos niikseen tulee, tila ei ole vielä loppumassa kesken.
Joo, aiheellista pohdintaa. Jotenkin silti itse koen (ehkä sinisilmäisesti, sanokaa te), että saunominen on niin lapsenkengissä maailmalla, että kaikki myynti nyt nostaa sen tunnettuutta huomattavasti. Oli se sitten naapuri, työkaveri tai näyttelijä Instagramissa, niin kun saunomisen tunnettuus kasvaa, kasvaa potentiaalisten asiakkaiden pooli hurjasti koko ajan näillä neitseellisimmillä markkinoilla
Muoti-ilmiöitä nyt tulee ja menee, mutta sauna on kohtuu pitkäaikainen investointi. Katsotaan miten tarina etenee.