Menestyksen vuosi 2021 on pian takana, joten on hiljalleen aika kääntää katse ensi vuoteen. Tässä koottuna eri kotoilualojen toimijoiden kommentteja tulevan vuoden näkymistä. Ruotsin käännökset omiani.
Pool Corporation, 11/2021: “Work-from-home trends continue in 2021 and beyond even as COVID effects diminish”, “Pool builders/remodelers reporting strong backlogs”
Gullberg & Jansson, 11/2021: “We believe that the trend of investing in home improvements shall continue.”
Thule, 11/2021: “We’re seeing clear signals that the trend for leisure and vacation activities closer to home will remain strong.”
Nobia, 10/2021: Kommentoi vahvasta kysynnästä kotiremonteille, mutta ei selkeästi viitaten vuoteen 2022 tai muuten pidemmälle ajalle.
Dometic, 11/2021: “The Company is optimistic about the long-term Outdoor trends, the favourable consumer demand and the low retail inventory levels.”
Electrolux, 10/2021: “We expect that limited availability of certain product categories will continue throughout the year, with regional variances, as underlying consumer demand normalizes above pre-pandemic levels.”
Nimbus, 11/2021: “Our orderbook is at all time high… we work tirelessly to further increase our capacity for FY2022-23.”
OneWater Marine, 11/2021: “In fact, customer demand has continued at historic levels with no signs of slowing, which we expect will support further growth well into the coming year.”
(veneistä lisää kiinnostuneille: https://www.cnbc.com/2021/08/06/why-the-boating-industrys-boom-could-carry-on-for-a-long-time.html )
Byggmax, 10/2021: “Reiterate our market view: DIY market larger post vs. pre covid-19 pandemic, although not as large as during the pandemic.”
Kesko, 10/2021: Positiivinen tulosvaroitus rakentamisen ja talotekniikan vetämänä, mutta ei suoraa viittausta trendin jatkuvuuteen.
Tuo ryhmärämä käyköön nyt verrokkiryhmästä, koska suoria verrokkeja ei taida pörssistä löytyä ensimmäistäkään (tuolta listalta Gullberg & Janssonilla on jotain pientä infrapunasaunabisnestä, mutta se on täydessä sivuosassa uima-altaisiin verrattuna). Mutta on tuossa nyt aika monelta kuluttajatoimialalta kommentteja siitä, että kotoilulle, rakentamiselle ja vapaa-ajan aktiviteeteille on vielä tulevaisuudessakin huutoa.