Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Kiinnostavaa pohdintaa @Saapasjalkakissa, kiitos siitä. :+1:
Jäin tässä pohtimaan etenkin tuota tuotantomäärien putoamista. Muuramen tehtaan tuotantomääriä on aiemminkin pohdittu ketjussa, mutta tein tässä karkeaa haarukointia tuotantomäärästä, jota lukijoiden on syytä opponoida karkeasti.

Kesäkuussa 2022 Konekuriiri-lehdessä haastatteltiin Harvian tuotanto- ja hankintajohtajaa sekä Muuramen tehtaan tuotantopäällikköä. Jutun pääviestinä on se, että laajennusosaan on sijoitettu uusi Prima Powerin toimittama ohutlevyn käsittelyn tuotantolinja. Pari nostoa jutusta.

  • Tehtaan tuotantopäällikön arvion mukaan investoinnit lisäävät alkupään kapasiteettia jopa 25 %. Tiedotteessa 3.3.2021 arvioitiin investoinnin lisäävän alkupään kapasiteettia noin 20 %.

  • Tilajärjestelyjen Muuramen tehtaalla jatkuvat ja valmista pitäisi tulla syksyyn mennessä.

  • Mika Suoja kertoo Muuramen tehtaan tuotannon olevan pitkälti yli 100 000 kiuasta vuosittain.

Harvia valmisti jo vuonna 2017 pitkälti yli 100 tuhatta kiuasta. Listalleottoesitteen s. 81 mukaan Muuramen tuotantolaitoksessa on valmistettu vuonna 2017 “yli 70 tuhatta sähkökiuasta ja yli 35 tuhatta puukiuasta”.

Jos verrataan työntekijöiden määrän kehitykseen. Tuotantohenkilöstön määrä on lähteiden perusteella noussut 130 työntekijästä 200 työntekijään.

Muuramen tehdas työllisti keskimäärin 236 työntekijää. Jos heistä 85 prosenttia olisi tuotannossa, olisi tuotannon työntekijämäärä juuri tuo edellä mainittu 200 työntekijää.

Jos 130 tuotannon työntekijää valmisti noin 110 000 kiuasta vuonna 2017.

Näin 200 tuotannon työntekijää voisi valmistaa ehkä noin 150 000 kiuasta?

Tämä karkeana arviona, johon vaikuttaa paljon Muuramen kokoonpanosolujen miehitys.
Aiemmin ketjussa on ollut aiemmin hyvää tietoa syksyllä 2021. Muuramessa on 30 kokoonpanosolua.

Muuramen tehtaan layoutista on tietoa tässä opinnäytteessä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/338267/Opinnäytetyö_Theseus_viimeinen.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Eli Muuramen kokoonpanotilassa valmistetaan kuutta eri kiuasmallia, joten kokoonpanot ovat jaoteltuna kuuteen eri kokoonpanosoluun: Modulo, Hidden Heater, Kivi, Cilindro Pro, Globe ja Höyrynkehitin.

Eli normaaliaikana 18-21 solua, jotka valmistavat 6 eri kiuasmallia. Jos yksi solu valmistaisi parikymmentä kiuasta päivästä, jolloin 21 solua valmistaisi 21x20= 420 kiuasta päivässä normaaliaikoina.
Jos työpäiviä olisi vuodessa 225, valmistaisi 21 solua (420x225)= 94 500 kiuasta vuodessa normaaliteholla. Täysteholla 30 solua tekisi 600 kiuasta päivässä ja 135 000 kiuasta vuodessa.
Jolloin Muuramen tuotantohaarukka olisikin luokkaa 100-135 tuhatta kiuasta vuodessa.

Sori, pitkä viesti. Ottakaa suolan kanssa nämä sekavat laskelmani. :slightly_smiling_face:

127 tykkäystä

Melkein tasan puolivuotta sai Harvia olla mukana OMXH25-indeksissä. Tokmanni korvaa Harvian 1.8. alkaen.

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b81af1039b5fd8c8745935e42c2a2cde8&lang=fi

82 tykkäystä

Harvian orgaaninen kasvu luultavasti menee pakkasen puolelle tänä vuonna, mutta viimevuoden yritysostot saattaa vielä nostaa absoluuttisen kasvun positiiviseksi. Uskotteko että markkinatilanne avaa harvialle yritysosto rintamalla hyviä pelipaikkoja, vai iskeekö sama ongelma kuin orthexilla ettei ostettavaa löydy kun kukaan ei halua myydä rumilla luvuilla?

9 tykkäystä

Tällainen uutissähke Kauppalehden sivuilla: Danske Bank laskee Harvian suosituksen pidä-tasolle (aik. osta). Tavoitehinta laskee 24,00 euroon (aik. 42,00 euroa) | Bloomberg

40 tykkäystä

Grillivalmistaja Weber alentaa ohjeistusta ja näyttää henkilöstöönkin olevan tulossa karsintaa:

31 tykkäystä

Mitä jos Harvian jo ostettujen kohteiden liikevaihto palautuisikin samalle tasolle kuin ennen koronaa? Laskelma näyttäisi karkeasti seuraavalta:

  • Harvia core liikevaihto 2018 61.9 miljoonaa.
  • Orgaanista kasvua 2019 5.3%.
  • Harvia core liikevaihto 2019 65 miljoonaa.
  • AHS ostettiin selvästi ennen koronaa joulukuussa 2018. Liikevaihto 8 miljoonaa.
  • EOS ostettiin juuri koronan alkaessa. Liikevaihto 17.3 miljoonaa.
  • Kirami ostettiin toukokuussa 2021. Koronan aikainen liikevaihto 22.1 miljoonaa. Liikevaihto 2019 ennen koronaa 8.6 miljoonaa.
  • Sauna Eurox ostettiin elokuussa 2021. Koronan aikainen liikevaihto 3.2 miljoonaa. Liikevaihto 2019 ennen koronaa 1.8 miljoonaa.
  • Kaikkien liiketoimintojen liikevaihto ennen koronaa yhteensä 100.7 miljoonaa.
  • Jos lätkäistään 20% liikevoittomarginaali, “koronaoikaistu” liikevoitto olisi 20.1 miljoonaa. (Toisaalta Harvian liikevoittomarginaali 2019 oli ainoastaan 18%. Lisäksi ostettujen liiketoimintojen marginaalit ovat olleet konsernitason keskiarvon alapuolella.)
  • EV tänään 406 miljoonaa.
  • EV/EBIT 20.2x (olettaen 20% marginaali).

Ei näyttäisi nykykurssillakaan edulliselta. Mutta, tämä on puhdasta jossittelua. Kuitenkin aina on hyvä miettiä mitä jos mentäisiinkin takaisin koronaa edeltävälle tasolle. Harvia on toki tuonut markkinoille uusia tuotteita ja joitakin ostettujen liiketoimintojen tuotteita tarjotaan uusissa kohdemaissa. Toisaalta, olemme nähneet ennenaikaistettua kysyntää ja varastotasot ovat monissa tuotekategorioissa edelleen pullollaan.

164 tykkäystä

Tuolla skenaariolla ei toki halpa. Mielenkiinnolla odotan aluekohtaisia Q2 lukuja, erityisesti Saksan.

6 tykkäystä

Tulevassa osarissa kiinnostaa tietää mistä liikevoiton dramaattinen lasku johtui pääasiallisesti.

Saksan tehtaan osalta ollaan todella vaikeassa tilanteessa energian hinnan osalta. Samalla tietty ’lower-end’ kuluttajakin on keski-Euroopassa puun ja kuoren välissä. Ei tarina piristy ennen kun nämä seikat oikenee ja siinä menee ties kuinka kauan.

Yksi asia joka on käynyt mielessä on se, että nyt kävi tuuri että tase on hyvässä kunnossa (vaikkakin käyttöpääomaa on edelleen sidottu varastoihin).

Voisiko pääomasijoittajaa alkaa kiinnostamaan Narvin myynti, jos tilanne pahenee entisestään. Olen aika varma että Harvia on yrittänyt tätä ostaa, mutta hinnasta ei kuumassa markkinassa päästy sopuun? Nämä silkkaa spekulaatiota tosin.

LVMH:n ja Visan tulokset viittaavat siihen että maksukykyinen kuluttaja ostaa ainakin vielä ihan hyvällä ruokahalulla. Tämä tukee Harvian johdonkin sanomaa.

34 tykkäystä

Mitä uutta Narvin osto toisi Harvialle?
Kapasiteettia toki, mutta oletan, että sitä on jo omasta takaa riittävästi.
Harvia saa siten toki kilpailijan pois, mutta luulen, että Harvia on syönyt Narvian osuutta muutenkin markkinoilla.

Narvialla ei myös tietääkseni ole mitään tuotteita, jota Harvia ei jo valmista tai osaisi valmistaa?

16 tykkäystä

Miksi Coca-Cola myy muillakin brändeillä limuja? Miksi LVMH myy hajuvesiä ja käsilaukkuja useammalla brändillä?

Varmaankin syventääkseen jakelukanaviaan ja myyden tuotteita useammalle asiakkaalle saadakseen isomman palan kakusta. Mielestäni Harvian kannattaa pyrkiä samaan.

31 tykkäystä

Tosi hyvä hahmotelma.

Kuluissa olisi varmaan sopeuttamista, jos kun kasvuun on investoitu rutkasti ja organisaatio on rakennettu oletuksella, että liikevaihto on +200 miljoonaa ja kasvaa edelleen suhteellisen nopeasti.

Toki tuo on ainakin hyvin äärimmäisen tuntuinen skenaario, mutta mistäpä sitä tulevaisuudesta tietää.

42 tykkäystä

Minusta yllä esitetty on pessimistinen, mutta kohtuullinen skenaario. Hyvin äärimmäinen skenaario olisi taantuma, jolloin kysyntä olisi jonkin aikaa alle koronaa edeltävien lukujen. Muistaakseni ostovoima kuluttajilla oli suht ok ennen koronaa (nollakorot jne.)

7 tykkäystä

Mielenkiintoista huomata kuinka Harviasijoittajien sentimentti on vaihtunut tälläkin foorumilla äärimmäisestä härkämäisyydestä äärimmäisen karhuksi reilussa puolessa vuodessa. Näin ne tilanteet muuttuu. Itse pidän yllä esitettyä skenaariota epätodennäköisenä, koska saunan tunnettuus lisääntyi kahden edellisen vuoden aikana hurjasti. Tämä luo hyvää pohjaa yhä enemmän kansainväliseen myyntiin. Vaikka esim. Saksassa tai Jenkeissä vähän aikaa voi olla saunomiskrapulaa, niin on hyvä pitää mielessä iso kuva, jossa saunomisen kulttuuri on tarkoitus viedä yhä useampaan maahan. Kansainvälistyminen tarkoittaa myös riskien vähenemisestä Harvian kannalta-> vaikka jossain maassa on hikkaa, niin muualla saattaa myynti vetää. Mielestäni Harvia on kansainvälisyydellään ihan eri mittakaavassa kuin ennen koronaa. Toki kiinteiden kulujen kasvu on myrkkyä, kun liikevaihto laskee, mutta mitä sitten, jos on hetkeksi hieman heikompi tulos? Kyllä se liikevaihto taas lähtee kasvuun jollain aikavälillä ja valuu taas mukavasti tulosriville. Näin jälkiviisaana täytyy antas myös Harvian johdolle krediittiä etteivät menneet kuumassa markkinassa tekemään kalliita yritysostoja vaan investoivat itse kapasiteettiin.

93 tykkäystä

Voi myös olla että karhumaiset, tai sanotaanko maanläheiset, sijoittajat ovat vain olleet hiljaa. Niin kuin nytkin ne jotka odottavat tuloksen olevan suurempi kuin yrityksen johto.

7 tykkäystä

Lisätään lusikkaa soppaan. Ostovoima kurittaa kyllä kuluttajien halua investoida, jos ei ole ihan pakko just heti investoida saunaan, kiukaaseen yms. Palvelut ja matkailu vetää, mutta mielenkiinnolla seurailen uusia korona-aaltoja. Uutta varianttia / rokotustehon laskua saattaa saada seurailla syksyn ja talven tullen. Tämä taittuisi takas kotoiluun.

4 tykkäystä

Moni sanoo että saunasta ei tingi, mutta kyllä moni tulee miettimään saunaremontin ajankohtaisuutta uusin silmin, kun sähkölasku moninkertaistuu ja lainakulut samaan aikaan. Toki puukiuaspuolella voi olla hyvääkin efektiä. Osakkeelle odotan hyvää ostopaikkaa kenties ensi talvena.

21 tykkäystä

Ei nykyistä tilannetta voi oikein verrata muutaman vuoden takaiseen. Koronan iskiessä alettiin elvyttämään, jaettiin setelirahaa, energianhinnat romahtivat jne. Hyvin huomattava lisä ostovoimaan ja tämä kanavoitui vielä tietyille segmenteille

Mitenkäs nyt? Korot nousevat, bensa melkeinpä tuplannut koronakuopasta, sähkön hinta moninkertaistunut ja kaasu vielä enemmän. Kaikki maksaa ihan prkleesti. Kyllä nyt ollaan tilanteessa, jossa muiden kuin välttämättömyyshyödykkeiden myynti on paineessa ja markkinat selkeästi diskonttaavat tätä

Tuskinpa tässä mitään koronarajoituksia enää tulee. Se juna taisi mennä jo

17 tykkäystä

Juuri tänään uutisoitiin että korona on tästä eteenpäin influenssa joka ei aiheuta enää rajoituksia. Ihmisethän viettävät aikaa muutenkin kotona 90% elämästä silloin kun eivät ole töissä, joten Kyllä niitä saunojia riittää tulevaisuudessakin. Muistan kun talvella joku kokenut sijoittaja mainitsi että on käytännössä mahdoton hävitä rahoja ostamalla Harvian osakkeita ja kurssi oli tuolloin n.40e. Kyllä tästä mielestäni Suunta pitkällä aikavälillä on takaisin 40:ään euroon kuin osake putoaisi koronaa edeltävälle tasolle noin 10 €. Olisi aika hurjaa jos Kasvuun on panostettu näin paljon ja sitten yhtäkkiä se kaikki haihtuisi savuna ilmaan, En jaksa mitenkään uskoa tällaiseen näin laadukkaan yhtiön kohdalla.

48 tykkäystä

Olen kenties yksinkertainen ihminen, mutta katson kirjanpidon ja lukujen lisäksi myös syvemmälle kulttuurillisiin hegemonioihin. Uskon todella, että sauna on tästä eteenpäinkin erinomainen ja helposti ymmärrettävä tuote, jolle on kasvupotentiaalia valtavasti maailmalla.

Aina saunoessani Tampereen tai Helsingin yleisissä saunoissa vastaan tulee turisteja ympäri maailmaa. Air Baltic aloitti juuri lennot Tampereelta – ja aika paljon turistit vierailevat saunoissa. Pieniä puroja pitkin kulttuuri leviää maailman toiselle puolelle. Lisäksi suomalaista saunakulttuuria viedään maailmalle niin monia erilaisia teitä pitkin, että tätä vaikutusten verkostoa on vaikea edes ymmärtää. Tällä tiellä uskon, että Harvialla on oikea suunta tulevaisuudessakin.

35 tykkäystä

Tykännyt lukea Arimatin viestejä tälle ketjulle. Erittäin hyvää tavaraa ollut. Kiitoksia viesteistäsi niistä on ollut paljon iloa. Tässä viestissä kuitenkin ollaan aikamoista taantumaa Harvialle laskemassa.

Alla vielä tämän vuoden tietoja Harvialta. Eli käytännössä tuo 100 miljoonaa ja 20.1 miljoona on H1 tulosta tällä hetkellä.

Harvian toisen vuosineljänneksen 2022 avainluvut ovat alustavien laskelmien mukaan (luvut ovat tilintarkastamattomia):
Q2/2022

  • Liikevaihto laski 2 prosenttia noin 46,0 miljoonaan euroon (46,8)
  • Orgaanisen liikevaihdon lasku oli 9 prosenttia
  • Liiketulos laski noin 8,7 miljoonaan euroon (12,9)
  • Oikaistu liiketulos laski noin 8,8 miljoonaan euroon (13,2)

H1/2022

  • Liikevaihto kasvoi 12 prosenttia noin 96,8 miljoonaan euroon (86,5)
  • Orgaanisen liikevaihdon kasvu oli 3 prosenttia
  • Liiketulos laski noin 20,8 miljoonaan euroon (23,9)
  • Oikaistu liiketulos laski noin 20,9 miljoonaan euroon (24,4)
35 tykkäystä