Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Ja oikea vastaus on…

Onnea voittajille!

Itse en yllättynyt tästä suosituksesta ottaen huomioon eilisen kurssireaktion. Edellisessä raportissa tavoitehinta oli 22e. Sen raportin ennusteisiin nähden liikevaihto kasvoi vain hieman. Liikevoittomarginaali 22,4% ylitti ennusteet nyt toki mukavasti, mutta tuleville vuosille sen oli jo ennustettu olevan 22% luokkaa.

Luulen siis, että tämän vuoden ennusteita nostetaan hieman ainakin liikevoiton osalta, mutta tulevat vuodet pysyvät suht samoina.

48 tykkäystä

Analyytikon kommentit Harvian Q1-tuloksen jäljiltä. :point_down:

:gem: https://www.inderes.fi/fi/marginaalitaso-jalleen-odotuksia-parempi

18 tykkäystä

Ja itse raportti myös. Lukemista aamupalapöytään:

https://www.inderes.fi/fi/system/files/company-reports/yhtiopaivitys_harvia_050523.pdf

:coffee:

3 tykkäystä

Niin mä olen kyllä siinä porukassa, että onhan Harvia kotipörssissä niitä vähälukuisia yhtiöitä, joihin voi rahansa nyt 5/23 laittaa. Harvia teki Q1/23 kyllä sellaista marginaalia, että pakko on johtoa erikseen kiittää. Liikevaihto ei nyt ole se tärkein asia, vaan alin viiva!
Sitten Harvia tuontankokoneisto on sellaisessa tikissä, että todella matalalla Capexilla saadaan jopa 200Me vuosivaihto kasaan. Nimittäin koronabuumissa investoivat raikkasti.
Tässä yhtiössä on sijoitetun pääoman tuotto sillä tasolla, mihin moni yhtiö voi vain haaveilla pääsevänsä. Samoin brändi on vahva ja tunnettu. Kirsikka kakun päällä isoilla uusilla markkinoilla on hyvää pöhinää. Uskon, että Japanista vielä kuulemme ilosanomaa myös lukujen muodossa.
On lyhytnäköistä pitää tässä vähennä suositusta, varsinkin kun katselee millaisissa firmoissa on lisää suositus… Itselläkin on alle 15e ostettuja, siis viime syksyltä, mutta en aio myydä, päinvastoin. Uskon että 12kk:n kuluttua kurssi on yli 25e, tätä ajatusta ei vähennä-suositus tue…

23 tykkäystä

No, tässä on ymmärrettävää että tämä on oikeasti vähennä-pidä ja se syy suositukseen on se että nykytiedoilla ei voi nähdä myöskään valtavaa upsideä varsinkin kun lamanpoikasta saattaa vaania vielä loppuvuodesta. Ja Inderesin “lisää” vaatii tietyn tuotto-odotuksen jota tässä ei voi nykykurssilla oikein perustella ilman vahvaa Harvia-on-laatufirma -lisää jota ei analyytikon malli tunne :slight_smile:

Eli jos pelaa kuukausien aikajänteellä, ehkä vuoden aikajänteellä, totta on että eipä tämä varmaan ihan hirveitä kyytejä enää tänä vuonna tarjoa kun isoin kuoppa on jo lapioitu umpeen. Toisaalta pidemmässä juoksussa silti laatufirma ja mikään ei myöskään oikein takaa että mitään hirveitä dippejäkään olisi tarjolla eli jos tästä luopuu, voi päästä klassisesti ostamaan kalliimmalla takaisin sitten joskus. Tämäkin tosin voi ollla OK jos ne rahat löytävät välissä paremmin tuottavan kohteen, mutta osta-ja-holdaa -porukka tuskin tähän suositusmuutokseen hirveästi reagoi. Osinkoja vaan rauhallisesti lapioiden ja hiljaa hyvä tulee. Ei kaikkien lappujen tarvitse olla raketteja jos firma on luotettava ja hyvä ja voi luottaa että vaikka pieni lamanpoikanenkin tässä vielä iskisi, firma kyllä siitä selviää vaikka markkinat voivat matkalla heilua.

Veivaajat ja treidaajat veivaa ja treidaa, ehkä Harvia nykytilanteessa tarjoaa tähän paikkaa ja aktiiviset kaupankävijät voivat yrittää löytää parempia koteja rahoille, mutta siinäpä se.

25 tykkäystä

Katselin Harviaa syksyllä, mutta sitten elämä tuli tielle ja sijoittaminen jäi ja niin jäi ostokin. En ole tässä Haarumi -kuplassa ollut mukana ja ihmettelin kyllä foorumin aika härkämäisiä kommentteja. Raulin liven katsoneena ei suositus oikeastaan yllätä yhtään ja vaikuttaa olevan ihan sitä mitä pitääkin.

6 tykkäystä

Härkämäistä näkemystä puoltaa se että pitkässä juoksussa saunamarkkinalla on ns. latua tarjolla ulkomailla vaikka kuinka - vaikkapa Jenkeissä ja Japanissa on mahdollisuus melkoisiin lätkämailoihin jos saunakulttuuria saadaan markkinoitua. Makro loppuvuonna sanoo “tuskin ihan heti” mutta Harvia on vakaalla pohjalla ja voi pelata sitä pitkää peliä. Ja koska niitä investointeja tehtiin niin kapasiteettia on millä reagoida jos myynti näillä markkinoilla jatkaa positiivista kehitystä.

Eli “kurssi vastaa firman tilannetta aika hyvin, ei voi syyttää aliarvostetuksi, potentiaalia pitkässä juoksussa”. Itse odotan vuoden aikajänteellä vaakalentoa hyvin lievällä nousukulmalla ja joka osarissa optio että ulkomaiden myynti on pompannut merkittävästi kun markkina kasvaa (Saunomisen ilosanoma leviää). Kelpaa salkun osinkoja jauhavan kulman tukijalaksi jossa ei ole kovin suuria riskejä leivottuna.

28 tykkäystä

Pieni optio on myös mahdolliset yritysjärjestelyt.

4 tykkäystä

Ylläoleviin kommentteihin viitaten haluan tarkentaa, että itse yritin analysoida analyysiä ylläolevassa viestissäni. Jokainen saa luonnolliesti muodostaa oman mielipiteensä ja ostella, myydä sekä omistaa ihan miten haluaa.

1 tykkäys

Minua on jäänyt vaivaamaan Harvian Q2/2022 liikevaihtotaso, joka oli ilman Venäjää 43,6 MEUR. Tämä oli ensimmäinen kvartaali kun koronan aikaansaama kotoilutrendi ei enää tukenut kysyntää. Vuositason run-ratena normaali kausivaihtelu huomioiden tämä tarkoittaisi 180 MEUR liikevaihtotasoa.

  • Q3/2022 eteenpäin kysyntää on painanut inflaatio, energiakriisi, nousevat korot, jakeilijoiden varastojen purkaminen ja ylipäätään erittäin heikko kuluttajaluottamus. Siten Q3/2022 alkaneen ”elinkustannuskriisin” aikana liikevaihdon run-rate ilman Venäjää on lähempänä 150-160 MEUR tasoa.
  • Inderesin ennusteissa tämä noin 155 MEUR run-rate (2023) on lähtötaso, jonka päälle uusi kasvu (6-7% p.a.) sitten rakentuu.

Tässä haastaisin nyt @Rauli_Juva . Kaikki tietävät (viimeistään nyt), että korona-ajan kysyntä ei ollut ”uusi normaali”, vaan osa kysynnästä oli aikaistettua kysyntää. Mutta miksi sodan, inflaation, energiakriisin ja koronnostojen sävyttämän elinkustannuskriisin aikainen kysyntä olisi myöskään uusi normaali, eikö nyt pitäisi luvuista puuttua viivästettyä kysyntää kun hankintoja joudutaan priorisoimaan ja lykkäämään? Eniten toimintaa painaa tällä hetkellä DACH-alue, mutta siitäkin Harvian johto totesi (vapaasti referoituna) webcastissa, etteivät saksalaiset ole saunomista lopettamassa vaan kyse on tilapäisestä ilmiöstä.

En itsekään ennusta, että tilanne lähtisi täysin oikenemaan vielä Q2/2023, mutta joskus elinkustannuskriisi loppuu ja silloin kysynnän pitäisi kaiken järjen mukaan piristyä ja palata ”trendille”. Oletetaan, että 2025 ollaan takaisin trendillä.

  • Jos Harvian liikevaihdon run-rate ilman elinkustannuskriisiä olisi ollut 180 MEUR v. 2022, silloin 7% trendikasvulla v. 2023 liikevaihto olisi vajaat 195 MEUR, 2024 205 MEUR ja 2025 220 MEUR
  • Jos 2025 liikevaihtotasoa vastaava EBIT-% olisi 23% niin oltaisiin noin 50 MEUR liikevoitossa, jolloin EPS olisi 2,0 euroa. Ja tuo 23% ei välttämättä ole mikään katto kuten täällä on aiemminkin puitu.

Omistan Harviaa ja muutenkin nimettömillä kirjoittelijoilla netissä voi olla kaikenlaisia agendoja, joten DYOR. Kuulen mielelläni vasta-argumentteja.

60 tykkäystä

Näin välihuomautuksena hyvään keskusteluun, OP:n analyytikko on asettanut saman tavoitehinnan ja suosituksen kuin Rauli.

1 tykkäys

Tämä “normalisoidun liikevaihdon” pohdinta on erittäin hyvä aihe, mähän sitä viime kesänä/syksynä tein raporteissakin skenaarioiden kautta, nyt tilanne on jo sen verran selvä että voi tosiaan käyttää toteutuneita lukuja pohjana.

Tästä olen heti alkuun vähän eri mieltä. Vaikka Q222:lla liikevaihto jäi sekä firman että markkinoiden odotuksista kysynnän hiipuessa, siinä kyllä oli vielä tukea alkuvuoden tilauksista/korona-aikana kertyneestä pitkästä tilauskannasta. Muistaakseni yhtiökin tämän totesi. Tuolla kvartaalillahan vain Saksa tuli alas vertailukaudesta, kun muut alueet vielä kasvoi, vaikka Q221 oli vahva korona-ajan kvartaali. Tämä tiivistääkin jo ongelman niin Harvialle kuin muillekin kuluttajafirmoille eli ns. normaalia aikaa ei oikein korona-ajan ja Ukrainan sodan aiheuttaman inflaatiopiikin ja heikomman kuluttajakysynnän väliin oikein jää. En silti lopeta vielä tähän :slight_smile:

No sanopa se… mutta ajatellaan että Q220-Q122 aikana oli sitä aikaistettua kysyntää eli ihmiset jotka olisivat muuten ostaneet/uusineet kiukaan/saunan vasta myöhemmin tekivät sen x vuotta etuajassa. Kiuas/saunamarkkinan normaali uusimissykli on sen verran pitkä, että ainakin itse ajattelen että tämä aikaistettu kysyntä heikentää jossain määrin kysynnän tasoa useamman vuoden. Mikä se vaikutus on ja miten se vertautuu muiden tekijöiden vaikutukseen kuten kuluttajakysynnän yleisiin muutoksiin on täysin mahdotonta jälkikäteenkään sanoa. Toisaalta korona-aikana on omasta mielestäni hyvinkin kertaluonteinen piikki kylpytynnyreiden kysynnässä.

Jos katsoo meidän ennusteita niin huomaa, että odotamme Q123 Saksan liikevaihdon jäävän heikoimmaksi kvartaaliksi, joten tässä ei olla eri mieltä. Ei Tapsa tai muut Harviallakaan usko että se Saksa humahtaa vauhdilla takaisin esim. korona-ajan korkeuksiin.

Aiemmasta huolimatta, meidän kasvuodotus etenkin ensi vuodelle (reilu 7 %) on omissa ajatuksissa hieman “trendikasvua” kovempi. Siitäkään ei ole varmaa lukua (edes historiaan), mutta jos oletetaan 5 % “normaaliksi” kasvuksi niin myös 2025-26 kasvu on meillä hieman kovempaa. Eli tuota “trendille paluuta” tapahtuu meidänkin luvuissa koko 2024-26 jakso. Sen trendin tasosta voi ja pitääkin olla eri mielipiteitä.

EDIT: Unohtui vielä yksi asia. Eli korona-aikanahan liikevaihtoa ajoi kasvaneiden volyymien ohella myös erittäin kovat hinnankorotukset. On mahdollista, että raaka-ainehintojen laskiessa tulee vielä tulevina vuosina hintapainetta alaspäin. Tai ainakaan hinnankorotuksista en odota merkittävää apua liikevaihdon kasvuun. Siten lähivuosien kasvuluvut pitäisi tehdä lähinnä volyymikasvulla, kun tuohon 5 % trendiin historiallisesti varmasti kuuluu oleellisena osana myös hinnankorotukset. Tässäkin mielessä siis tämän vuoden volyymipohjista noustaan meidänkin numeroissa ihan oleellisesti.

65 tykkäystä

Q2/2022 raportissa ja esityksessä Harvia totesi, että ”advanced demand faded away”. Tämä jättää hieman tulkinnanvaraa siitä, loppuiko kysyntäboosti jo Q1 lopussa ja jos ei loppunut, paljonko Q2:lle vielä kohdistui aikaistettua kysyntää.

  • Q2/22 konferenssipuhelussa mainittiin useaan kertaan asiakkaiden varastojen purku, mikä on käytännössä käänteinen ilmiö aikaistetulle kysynnälle. Samoin kylpytynnyrit ottivat tuolloin jo kovasti osumaa.
  • Saksan lisäksi myös Muu Eurooppa -alueella liikevaihto laski. Lisäksi Suomi ja Skandinavia kasvoivat lähinnä yrityskauppojen ansiosta (group-tasolla epäorgaaninen kasvu +7% ja orgaaninen -9%). Pohjois-Amerikkaa nosti valuutta (valuuttojen vaikutus group-tasolla +4%).
  • Käytännössä tämä tarkoittanee sitä, että orgaanisesti & vertailukelpoisin valuutoin kaikki alueet ”muut maat” aluetta lukuun ottamatta supistuivat, ja group-tasolla vertailukelpoinen orgaaninen kasvu oli jo kaksinumeroisin prosentein miinuksella. Ja volyymipohjaisesti sitten vielä selkeästi enemmän. Näitä taustoja vasten on vaikea uskoa, että ainakaan paljoa ”ylimääräistä” noissa luvuissa olisi ollut.

Toki yksi kvartaali on kovin pieni datajoukko yhtään minkäänlaisten johtopäätösten tekemiseen, mutta enempääkään ei ole nyt saatavilla. Ja vaikka Q2/2022 ei ehkä olekaan täydellinen referenssi ”oikeasta” liikevaihtotasosta, niin Q3/2022-Q1/2023 on vielä huonompi referenssi. Noihin kvarttereihin vaikutti kaikki: sota, korot, inflaatio, energiakriisi sekä tuo mainitsemasi aikaistetusta kysynnästä aiheutunut kysynnän aleneminen - ja silti oltiin 150-ish MEUR run-ratessa. Se pistää ajattelemaan, että ”kriisittömän” run-raten täytyy olla korkeampi. 6-12kk tähtäimellä olemme todennäköisesti viisaampia.

10 tykkäystä

Yhtiöraportissa lukee seuraavaa:

Tarkempien ennustevuosiemme jälkeen
ennustamme yhtiölle 2026-2031 liikevaihdon ja
tuloksen kasvun hidastumista 5 %:sta 2 %:iin
(liikevoittomarginaali 22-23 %), joka on myös
terminaalijakson kasvuoletuksemme.

Kiinnostaisi kyllä tietää että minkälaisella päättelyllä ollaan pääsy tähän tulevaisuuden 2% tasoon ja miksi perinteinen 5% ei enää kelpaa? Suhteellisen synkkää kuvaa yritetään maalata kun tarina on pitkälti rakennettu saunomistrendin maailmanlaajuisen leviämisen ja ikuisen kasvun varaan. Vai onko tämä ennemminkin sellainen “emme halua ottaa näkemystä tulevasta” tyyppinen ennustus?

7 tykkäystä

Tämähän ei toki ole sellainen asia, jota Harvia tai yhtään kukaan pystyy varsinaisesti mittaamaan, vaan kyse on vain arvioista. Lähdin selvästi vähän heikoilla argumenteilla tuohon Q222-keskusteluun, mutta siitä huolimatta oma ajatukseni on se, että tuossa vielä häntiä korona-ajan buumista oli, ei varmastikaan paljon kuten toteatkin. Huomiosi tarkemmista luvuista on varmaankin ihan oikein.

Tän olisi voinut tuossa aiemmnkin jo tuoda esiin, mutta sun ajatusmalli tuntuu lähtevän siitä, että sauna/kiuasmarkkinan/Harvian “normalisoitu” liikevaihtotrendi menee tasaisesti ylös myös 2022-23 ja tuo kiritään kiinni lähivuosina. Sehän vaatisi aika isoa liikevaihtokasvua 2024-25 (tai mihin tuo kasvun ajoittaakaan).

Kuitenkin kuluttajien ostovoimassa on tapahtunut ihan todellista pienenemistä reaalipalkkojen laskun kautta, eikä mun käsitys ainakaan ole että tätä kuoppaa kirittäisiin kiinni, vaan kohta lähdetään palkankorotusten ja inflaation rauhoittumisen myötä ostovoimassa asteittaiseen nousuun, mutta mitään hyppyä ylös ei ole luvassa… Eli absoluuttinen ostovoima on tulevina vuosina matalammalla, joskin taas nousevalla uralla verrattuna siihen mitä sen ajateltiin olevan vaikka pari vuotta sitten. Itse ajattelen, että kuluttajavetoinen sauna/kiuasmarkkina käyttäytyisi samalla tavalla eli se “liikevaihtotrendikin” on kärsinyt ostovoiman mukana. Jos on ajatuksia siitä että ostovoima pomppaa tulevina vuosina selvästi tai että sauna/kiuasmarkkina poikkeaisi tästä yleisestä kehityksestä niin kuulen mielelläni. Voisi varmaan esim. ajatella, että nämä tuotteet ovat sitä herkästi karsittavaa harkinnanvaraista kulutusta.

Olisin kyllä hyvin varovainen sijoittamaan sellaisiin tarinoihin jotka rakentuu 5 % ikuisen kasvun varaan, jos mennään teoriatasolle niin mikäänhän ei voi kasvaa taloutta nopeammin ikuisesti. Tämä 5 %han ei ole mikään pitkän aikavälin totuus, vaan Harvian listautumista varten tekemän konsulttitutkimuksen arvio sauna&spamarkkinan kasvusta vuosilta 2010-16 (ja taisivat sen perusteella ennustaa samanlaista kasvua tulevalle 5 vuodelle). Jos horisonttia pidennetään alkamaan 2008, niin luku tippuu 4 %:iin ja jos katsotaan 2008-16 vain kiuas&komponenttimarkkinaa niin kasvu on 3 %. Nämä on siis samoja konsulttilukuja Harvian listautumisesitteestä, mitään tilastoja asiasta ei ole saatavilla.

Meidän ennusteiden osalta tässä on kaksi eri asiaa eli kasvu 2026-31 ja kasvu sen jälkeen joka on meillä ikuisuuteen menevä terminaalikasvuvauhti. Tuon 26-31 osalta meillä tosiaan on asteittain reilusta viidestä kahteen laskevan kasvuvauhti. Tätä eilen(kin) mietin, että onkohan tossa oltu turhan varovaisia. Toisaalta vielä syksyllä mietin että onko nää (vähän nykyistä matalammat) oletukset turhan optimistia… Terminaalikasvun suhteen ne on meillä tyypillisesti 2-3%, heijastellen bkt-kasvua. Tämmöisessä lähinnä kehittyneille markkinoille keskittyneessä firmassa 2 % on mielestäni hyvä.

58 tykkäystä

Jos puhutaan nimelliskasvusta, niin

  • 2 % tulee jo tavoitteena olevasta inflaatiosta
  • Sen päälle tulee 2 % talouskasvu, jos ihmiset kohdentavat sauna-markkinaan saman osuuden käytettävänä olevista tuloista.
  • Analyysin varsinaista tai ydinosaamista on muodostaa perustelujen pohjalta näkemys pitkän ajan kannattavuuden ja kasvun kehityksestä:
  • Ottaako Harvia markkinaosuutta kilpailijoilta ja jos ottaa, niin millä perusteella?
  • Kasvaako markkina?
8 tykkäystä

Saatteko tolkkua näistä raportoiduista henkilömääristä Q1/2023

Konsernin henkilöstön määrä oli maaliskuun 2023 lopussa 624 (834) ja tammi−maaliskuussa keskimäärin 621 (837). Maaliskuun 2023 lopussa henkilöstöstä 247 (304) työskenteli Suomessa, 130 (157) Saksassa, 75 (141) Romaniassa, 69 (75) Yhdysvalloissa, 61 (78) Kiinassa ja Hongkongissa, 31 (42) Itävallassa, 9 (9) Virossa ja 2 (2) Ruotsissa.
.
Maaliskuun lopun edellisvuotta pienempään henkilöstömäärään vaikuttivat ensisijaisesti vuoden 2022
henkilöstövähennykset Suomessa muutosneuvottelujen seurauksena sekä toiminnan uudelleenjärjestelyt myös muissa maissa. Lisäksi Venäjältä poistuminen vuonna 2022 vaikutti henkilöstömäärään.

Mutta Venäjää ei mainita noissa maaluvuissa… Mikä siis oli Venäjältä poistumisen vaikutus?

Vai myykö Harvia edelleen jotain kautta Venäjälle vaikka on pakotteet päällä?

Ei myy, venäjän liiketoiminta myyty kokonaisuudessaan vuonna 2022 eli sieltä ei tule enää ollenkaan liikevaihtoa.

8 tykkäystä

Juuri näin, tämä on minusta keskeinen kysymys yhtiön arvostuksen kannalta 1-2 vuoden tähtäimellä (tai milloin tämä kriisi nyt hellittääkään). Trendikasvu on se kasvu, josta pitää suoria poikkeamat pois. Elinkustannuskriisi on minun tulkintani mukaan poikkeama, ei uusi normaali. Kun aikanaan 1) (ohjaus)korot laskevat 2) inflaatio rauhoittuu 3) reaalipalkat kääntyvät nousuun 4) energiakriisi hellittää 5) aikaistetun kysynnän aiheuttama “kysyntävelka” on maksettu, niin kysyntä “normalisoituu”. Ja jos kysynnän normalisoituminen tarkoittaa liikevaihdon ripeää nousua, sitten voin tehdä Harvia-sijoituksellani ylituottoa. Jos olen väärässä jossakin ylläolevassa, sitten teen mahdollisesti turskaa (tai vähintään epätyydyttävää tuottoa), ja inhoan turskaa - ja sen takia olen suunnattoman kiinnostunut siitä, onko päättelyssäni kenties jotain vialla.

Isompi juttu sekä trendin oikean tason päättelemisessä että ylipäätään Harvian performanssissa 3+ vuoden tähtäimellä onkin sitten saunan tunnettuuden kasvaminen. Suuri osa (pääasiassa länsimaissa toimivista) kuluttajatuoteyhtiöistä on sellaisia, joiden tuotteita käyttävät jo melkein kaikki potentiaaliset kuluttajat, jolloin myynnin kasvattaminen vaatii veristä kilpailua. Esimerkiksi autoja tai renkaita on kaikkien alalla toimivien yhteensä vaikeampi myydä paljoa enempää kuin mitä niitä nyt myydään. Sauna on erilainen tuote, koska se on yleinen vain Suomessa/Pohjoismaissa mutta sen hyödyt ovat periaatteessa samat kaikkialla - mikä tarkoittaa, että potentiaalisia kiinnostuneita on valtavasti. Tämä myös tarkoittaa, ettei liiketoimintaidean tarvitse perustua siihen, että samoilta kuluttajilta karhuttaisiin alati suurempi osuus heidän nettovarallisuudestaan. Tästä syystä en ole myöskään pohjattoman huolissani siitä, kuinka paljon vähemmän “uusi normaali” jättää kuluttajille taskun pohjalle kuin vanha “nollakorkonormaali” johon ei nähdäkseni enää palata - pääasia, että taskun pohjalle jäisi enemmän kuin mitä sinne on jäänyt viimeisen noin vuoden aikana.

No, tämä laajentuva saunamarkkina on kiva tarina joka on hölynpölyä kunnes numerot todistavat sen oikeaksi. Numerot ovat kuitenkin tässä suhteessa minusta mielenkiintoisia.

Kypsät markkinat Suomi ja Skandinavia. Kysynnän pitäisi olla pääosin korvauskysyntää, koska kaikilla saunasta kiinnostuneilla melkeinpä jo on sellainen?

  • Liikevaihto LTM Harvia Suomi & Skandinavia: 43,8 MEUR
  • Vertailu: Liikevaihto 2019 pro forma Harvia Suomi & Skandinavia + Kirami + Sauna-Eurox: 38,8 MEUR
  • Kasvua 12% eli todennäköisesti kasvua pienempää kuin hinnankorotusten vaikutus => volyymit LTM pienemmät kuin ennen pandemiaa. Tukee ajatusta, että kysyntä on tilapäisesti ainakin jonkin verran kanveesissa ja kuluttajat lykkäävät ostopäätöksiään. Tukee myös ajatusta, että kasvu täällä tulee lähinnä hinnankorotuksista, kuten olettaa sopii.
  • Rullaava LTM pro forma liikevaihto piikkasi vuoden 2021 lopussa yli 50 MEUR tasolla, mikä tukee ajatusta, että pandemia toi huomattavasti aikaistettua kysyntää joka on nyt poistunut.

Vertailu: Pohjois-Amerikka. Jos jonnekin sopii lisää saunoja, niin tänne?

  • Liikevaihto LTM 37,6 MEUR vs. 11,8 MEUR v. 2019 => kasvua 218%.
  • Pohjois-Amerikan liikevaihto on kasvanut koko ajan, eli tuorein LTM on myös suurin LTM koskaan
  • Kasvu ei selity hinnankorotuksilla eikä pandemian tuomalla aikaistetulla kysynnällä
  • Harvian tuote ei mitä ilmeisimmin myöskään ole syrjäyttänyt muita markkinoilla olleita tuotteita ja siten vallannut markkinaa, vaan markkina on aidosti kasvanut.

Ryhmä “muut maat” muistuttaa tarinallisesti Pohjois-Amerikkaa, mutta hieman hitaammalla kasvukäyrällä (LTM vs. 2019 liikevaihdon kasvu 143%). Saksa ja muu Eurooppa puolestaan yhdistävät molemmat puolet: LTM 65 MEUR vs. pro forma 2019 noin 37 MEUR eli kasvu on noin 80% (tarkka vertailuluku riippuu siitä paljonko EOS liikevaihdosta tarkkaan ottaen tuli Euroopasta ja paljonko Venäjältä, yhtä kaikki volyymikasvun on joka tapauksessa täytynyt olla huikeaa). Ko. alueella LTM liikevaihto piikkasi 2021/2022 vaihteessa lähes 90 MEURossa, eli aikaistettua kysyntää selvästi oli paljon ja se on nyt sulanut pois. Silti tästä puhdistettunakin kasvutrendi on hyvin selkeä.

Bottom line: ajattelen, että jos saunamarkkinan laajentumisesta sekä saunan tunnettuuden lisääntymisestä ja terveystrendin vahvistumisesta aiheutuva kasvu jatkuu, niin olemme nyt elinkustannuskriisin takia oikean kasvutrendin alapuolella. Suomea ja Skandinaviaa lukuun ottamatta trendikasvuluvut ovat niin vahvoja, etteivät ne selity mitenkään muuten kuin sillä, että entistä useampi maailman asukas on saanut tietää saunasta ja tykästynyt siihen. Sen sijaan jos nämä kehityskulut jotenkin hiipuisivat ja Harvia palaisi pääasiassa Alppien pohjoispuoleista Eurooppaa palvelevaksi firmaksi (mikä aika pitkälti oli tilanne vuonna 2018 ja ennen AHS-yrityskauppaa), niin kyllähän tunnelma siitä aika lailla lässähtäisi… tässä mielessä Harvian kansainvälistyminen ja “healing with heat” -brändäys ovat minusta oikeita liikkeitä.

Tulipa taas pitkä ja optimismia tihkuva viesti - ei sijoitussuositus ja edelleen kannustan kaikkia ajattelemaan omilla aivoillaan.

71 tykkäystä

Kuulemma myyvät Kiinan kautta Venäjälle ? Eikö tämä riko EU -pakotteita