Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Ei paljoa maksa kivien roudaaminen, maksimissaan 5€ per 20kg.

1 tykkäys

Harvian tuotteita, kiukaita jne ostetaan, asiakas vertailee tuotteita valitettavasti markkinataloudessa,
en näe sijoittajafoorumia välttämättä laaja-alaisena, jos se perustuu karrikoidusti kurssin tekniseen analyysiin

ottamatta kantaa yhtään, mutta objektiivisuuden nimissä olisi voinut Beckhamin terveiset virolaisesta saunasta noteerata

David Beckham hurahti saunomiseen – Tältä näyttää supertähden pihasauna.

6 tykkäystä

Onko täällä muuten ollu keskustelua nykyisen CEO:n osakeomistuksesta? Itseäni ihmetyttää miksi hankintoja ei ole tehty? Mies hyppäsi ruoriin vielä aikana, jolloin Harviaa sai alle 20 eurolla.

@MTES näkisiköhän toimitusjohtaja mahdollisesti osakkeen hinnoittelun olevan aivan todellisuudesta erillään olevalla tasolla? Ja ehkä toimitusjohtaja näki osakkeen olleen ylihinnoiteltu jo noin 20€ kurssitasolla?

1 tykkäys

No eiköhän näin jälkiviisaana ole aika helppoa todeta, että oli ihan no-brainer ostaa Harviaa alle 20 eurolla. Oliskohan kuitenkin käynyt niin, ettei “kerennyt” vain matkaan tuolloin (niin kuin tosi monelle varmasti kävi tämän kanssa). Nyt voidaan toki miettiä sitä, että onko osake jo hieman keulinut. Tai on siinä ainakin melko voimakasta tuloskasvua hinnoiteltu sisään. Kyllä minä ainakin olisin toimarina ostellut tuolloin osaketta vielä kun halvalla sai. Ostin tätä toki tuolloin itsekin.

2 tykkäystä

https://ir.poolcorp.com/pool-corporation-provides-swimming-pool-season-update-and-revises-2024-guidance/

Tämän korporaation uutisia on taidettu linkata tänne joskus aiemminkin

Harvialta lehdistötiedote:

Harvia on uudistanut puulämmitteisten kiukaidensa valmistuslinjaston parantaen laatua, tehokkuutta ja toimitusvarmuutta. Uudistuksen yhteydessä valmistuslinjaston automaatioastetta on nostettu uusimmilla valmistusteknologioilla. Kiukaiden rakenteelliset päivitykset ja modernit valmistusmenetelmät takaavat asiakkaille entistä laadukkaammat ja käyttäjäystävällisemmät tuotteet. Esimerkiksi uusien puulämmitteisten kiukaiden tulitilan takaosa vahvistuu kaksoisrakenteella, joka jäähdyttää kiukaan runkoa. Lisäksi kiukaiden piippuliitännät on päivitetty vastamaan tulevia tulisijoille asetettuja vaatimuksia. Kiukaiden ulkonäkö ja mitat säilyvät ennallaan, joten uuden Harvian puulämmitteisen kiukaan asentaa kätevästi vanhan Harvian kiukaan tilalle.

”Uuden tuotantolinjastomme valmistusteknologia nostaa automaatioastetta ja mahdollistaa entistä tarkemmat valmistusmenetelmät, joiden avulla pystymme tehostamaan tuotantoa, kasvattamaan kapasiteettia ja huomioimaan pitkän ajan kysynnän kasvun”, toteaa Harvian kiuastehtaan johtaja Tuomo Kakkonen.

Kaikkien Harvian puulämmitteisten kiukaiden runkopäivitykset valmistuvat vuoden 2024 loppuun mennessä.

38 tykkäystä

“Esimerkiksi uusien puulämmitteisten kiukaiden tulitilan takaosa vahvistuu kaksoisrakenteella, joka jäähdyttää kiukaan runkoa.”

ymmärrän hyvin, että puukiuas palaa puhki useiten juuri siellä,

mutta löylykiukaan ja löylysaunan keskeinen tehtävä on kuumentaa kiukaan kivet kuumiksi ja laajalta alueelta ja kuivan kuuma sauna ei ole mukava

saadaanko tällä muutoksella kiukaan kivet kuumiksi tehokkaammin kuin ennen

4 tykkäystä

Analyytikon aamukatsauskommentit kuluttajatuoteyhtiöiden elpyviin marginaaleihin liittyen. Myös Harvia on mukana. :point_down:

Harvian pysynyt vahvana heikommankin kysynnän aikana

Harvia ei raportoi bruttokatetta, mutta sen luvuista on laskettavissa materiaalikate (eli kate suorien materiaali- ja palvelukulujen jälkeen), jota olemme katsoneet oikaistun liikevoittomarginaalin lisäksi. Harvian materiaalikate oli vuosina 2017-18 58-59 % ja oikaistu liikevoittomarginaali 17,5-18 %. Harvia on kasvanut tämän jälkeen merkittävästi sekä orgaanisesti että yritysostoin. Yritysostot ovat kuitenkin lähtökohtaisesti olleet aluksi marginaaleja heikentäviä, joita Harvia on yleensä pystynyt parantamaan. Marginaalit nousivat hieman jo 2019, mutta etenkin korona-ajan vahva kysyntä, hinnankorotukset sekä toiminnan tehostuminen nostivat oik. liikevoittomarginaalin selvästi yli 25 %:n vuoden 2021 aikana. Kustannusinflaatio ei ole näkynyt mielestämme erityisen negatiivisesti Harvialla, sillä se on onnistunut siirtämään nousseet kulut myyntihintoihin. 2022 lopussa ja 2023 aikana merkittävästi laskeneista volyymeista huolimatta yhtiö on pystynyt pitämään materiaalikatteen yli 60 %:ssa ja liikevoittomarginaalin yli 20 %:ssa. Marginaali on myös ollut viime kvartaalit noususuunnassa, kun liikevaihto on kääntymässä taas nousuun. Viime vuosien marginaalit ovat koronaa edeltäviä vuosia parempia lukuja ja myös muihin kuluttajatuoteyhtiöiden nähden erinomaisia tasoja. Harvia onkin tässä läpi käydyn ryhmän korkein marginaaliltaan. Yhtiön tavoite on yli 20 % liikevoittomarginaali, jonka uskomme toteutuvan jatkossakin.

54 tykkäystä

Ylen juttu saunomisen suosion nousemisesta Japanissa:

39 tykkäystä

Harvia yrityskaupoilla

Harvia Oyj on 22.7.2024 (Yhdysvaltojen keskisen ajan mukaan) allekirjoittanut sopimuksen ThermaSol Steam Bath LLC:n (”ThermaSol”) koko osakekannan ostamisesta. ThermaSol on johtava premium-höyrysuihkujen ja -höyrysaunojen valmistaja Yhdysvalloissa.

Yhtiöllä on oma suunnittelu- ja kokoonpanolaitos Teksasissa, ja sen palveluksessa on noin 40 työntekijää. Vuonna 2023 ThermaSolin liikevaihto oli 14,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Yhtiön toiminta jatkuu entisellään, ja ThermaSol jatkaa itsenäisenä tuotemerkkinä osana Harvia-konsernia

Kauppahinta on 30,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, ja se on ehdollinen tavanomaisille oikaisuille. Harvia rahoittaa yritysoston 20 miljoonan euron kertalyhenteisellä lainalla ja kassavaroistaan.

68 tykkäystä

Tiedotteessa oli myös mielenkiintoinen tieto höyrysaunamarkkinan osuudesta Yhdysvalloissa:

"Vuonna 2023 Pohjois-Amerikan saunamarkkinan koko oli arviolta 800 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, ja höyryratkaisujen osuus markkinasta oli noin 20 %. Yhdysvaltain höyrysaunamarkkinan ennustetaan kasvavan vuosittain noin 5 % vuoteen 2028 saakka.

Kannattavuus ei aivan Harvian tasolla, mutta ei nyt ihan huonokaan.

Toisaalta jonkin verran synergioita odotettavissa:

"Yritysoston odotetaan tuovan noin 1,7 miljoonan euron vuosittaiset synergiaedut vuoden 2027 loppuun mennessä. Tärkeimmät tunnistetut synergian lähteet ovat hankinta ja logistiikka, markkinointi, ristiinmyynti, jakelu sekä Harvia US -yritysten yhteinen johto. Yritysostoon sekä sen jälkihoitoon ja integrointiin liittyvät kertaluonteiset kulut ovat arviolta yhteensä 1,4 miljoonaa euroa jakautuen vuosille 2024–2026.

50 tykkäystä

Nyt se siis tapahtui mitä moni niin kovasti odotti ja jota itse osasin pelätäkin. Eli kunnon yritysosto.

Kyseessä pitkän historian omaava perheyritys vahvalla markkina-asemalla.

Vuonna 1958 perustettu ThermaSol on perheomisteinen höyryratkaisujen valmistaja Yhdysvalloissa ja yksi maan suurimmista toimijoista kotitalouksille suunnattujen höyryratkaisujen markkinalla.

ThermaSol touhunnut myös kiukaiden parissa eli jonkinlainen historia ja yhteistyökuvio löytyy taustalta.

ThermaSol keskittyy ensisijaisesti höyrysaunoihin ja -suihkuihin, ja sen tuotevalikoima sisältää höyrygeneraattoreita, höyrysuuttimia ja suihkuttimia, digitaalisia ohjauskeskuksia, älysuihkukomponentteja sekä lisävarusteita.

Lisäksi yhtiö toimii sisä- ja ulkosaunojen sekä perinteisten kiukaiden jakelijana.

”Näissä tuoteryhmissä ThermaSol on ollut ennen yrityskauppaa Harvia-konsernin asiakas.”

Kasvua ja synergioitahan tällä toivotaan saavan. Toivottavasti eivät menneet maksamaan liikaa, kun näistä yritysostoista oli niin pitkään rummutettu, kassa poltteli ja tietysti uudella toimitusjohtajalla on ollut paineet saada näyttöjä aikaiseksi.

ThermaSolin osto tukee Harvian mukaan sen kasvustrategiaa ja edistää yhtiön tavoitetta kiihdyttää kasvuaan yritysostojen kautta markkinan konsolidoijana.

Harvian toimitusjohtaja Matias Järnefelt luonnehtii ThermaSol-yrityskauppaa merkittäväksi virstanpylvääksi.

Hänen mukaansa Harvian ja ThermaSolin kyvykkyydet täydentävät toisiaan ”erittäin hyvin”.

”Näemme merkittävää potentiaalia esimerkiksi nykyisen höyryratkaisuvalikoiman laajentamisessa eri hintaluokkiin Harvian volyymimyyntivalmiuksien tuella sekä ThermaSolin digitaalisen tarjooman, kuten edistyksellisten ohjauskeskusten, hyödyntämisessä.”

22 tykkäystä

Onhan tuo aika kallis ostos. Vähän pettymys että kyse on höyrysegmentistä eikä infrapunasta jota itse olen odotellut. Noh, on tässä selvä teollinen logiikka olemassa mutta itsestäänselvää ei tietysti arvonluonti ole kun hinta on korkea suhteessa nykyiseen tuloksentekokykyyn. Luotettavahan tässä on, että Harvia saa nostettua taas ostetun kohteen kannattavuutta lähemmäs konsernin lukuja.

Se on ilmanmuuta positiivista että kyse on jenkkifirmasta. Tätä myöten PA on jo selvällä marginaalilla suurin myyntialue.

38 tykkäystä

Pääseeko Harvia tuon kaupan mukana nyt helpommin johonkin jakeluketjuun johon saa nyt myös kiukaita?

3 tykkäystä

Eikö nyt olisi kannattanut käyttää omia osakkeita kaupassa, kun osakkeen hinta on ainakin omasta mielestä aika korkea? Lisäksi olisi voinut sitouttaa ThermaSolin toimaria auttamaan neuvonantajana. Voi tietysti olla, että vastapuolelle osakkeet ei kelvannu.

6 tykkäystä

Hyvää huomenta ketjuun!

Rauli on kesälomilla, joten aamun kommentti Harvian yritysostoon liittyen tuli meikäläisen kynästä.

Yritysosto noudattaa mielestäni melko hyvin Harvian historiallista pelikirjaa. Pieni omaa tarjontaa täydentävä bolt-on yrityskauppa, joka integroidaan, mutta ostokohteen oma brändi säilyttäen. Yhtiön aiempien kommenttien perusteella odotin seuraavan ostokohteen olevan Yhdysvalloissa joko infra- tai höyrysaunasegmentissä ja höyryähän sieltä tulikin. Ehkä seuraavaksi saadaan infratoimija. Sillä puolella käsitykseni mukaan markkina kasvanut kaikista ripeinten USA:ssa, joten se voi heijastua potentiaalisten ostokohteiden vaatimissa vastikkeissa.

Ostokohdehan jakeli valmiiksi joitain Harvian tuotteita, joten en usko kyseien liikkeen suoraan avaavan uusia kanavia, joskin ehkä tämän myötä Harvian tuotteita myydään kyseisiin kanaviin aiempaa laajemmalla sortimentilla. Muistan johdon maininneen höyryn olevan haastava segmentti, sillä se vaatii muista saunasegmenteistä poikkeavaa jakeluverkosta, jonka rakentaminen olisi varmasti vaatinut huomattavaa aikaa ja vaivaa.

Tiedotteessa mainitaan ThermaSolin toimivan ”tällä hetkellä” vain Yhdysvalloissa, mikä jättää mielestäni muotoilun perusteella selvästi oven auki KV-laajentumista ajatellen.

En nyt lonkalla muista yritysostoa, jossa Harvia olisi käyttänyt omaa osakettaan maksuvälineenä. Oma mielikuvani on, että Harvia on melko vastahakoinen ottamaan näkemystä oman osakkeensa hinnoittelusta käyttämällä sitä maksuvälineenä yritysostoissa tai ostamalla omia osakkeitaan. Toki tässä tapauksessa melko pulskaksi paisunut taseasema helpotti varmasti päätöksenteossa.

31 tykkäystä

No joo nyt on tämä +10% tälle vuodelle liikevaihtoa tavallaan kasassa/tiedossa…
Ja vuonna 2025 sitten pelkällä orgaanisela kasvulla +10% jne…

Itse hankintaa pidän hitusen hintavana, mutta ostos tekee hyvää tulosta, niin kertoimet nousee…

6 tykkäystä

Pitää näissä yritysostoissa muistaa sekin, että laadukasta tuotetta kannattavasti tekevää firmaan kovin harvoin saa mitenkään äärimmäisen halvalla. Yleensä sitä vähän preemiota joutuu maksamaan. Eri juttu sitten jos on vaikka joku yksityisessä omistuksessa oleva yritys jossa yrittäjä haluaa jäädä eläkkeelle eikä jatkajaa ole jne.

Oma ensivaikutelma on että hyvä ostos, aika sen sitten tietenkin taas näyttää.

7 tykkäystä

USA:n saunamarkkinassa erittäin kova kasvu ollut viime aikoina, enkä jaksaisi uskoa, että tuo 800 miljoonan markkina ei jatkaisi alan yleistä kehitystä kovemmassa kasvussa myös tulevat vuodet. Tästä näkökulmasta on hyvä olla vahvalla otteella kaikissa segmenteissä, vaikka kertoimet “hieman” venyisikin. Korkeampi riski on jäädä rannalle odottelemaan parempia ostopaikkoja, koska voi olla että kasvavalla “niche”-kategorian markkinalla niitä ostopaikkoja kohtuullisilla kertoimilla ei ole ihan heti tulossa vastaan.

3 tykkäystä