Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

" Harvia itse kommentoinut osarissaan näin

Harvialla on liiketoimintaa useassa maassa. Harvia altistuu lähinnä Yhdysvaltain dollariin ja Venäjän ruplaan liittyvään
transaktio- ja translaatioriskiin. "

Tuosta nyt ei kannata pelästyä. Tuo yrityksen tulee mainita. Kuinka paljon luulet Harvian pyörittelevän ruplia, jos Venäjällä valmistuu noin 5000kpl puukiukaita?

1 tykkäys

Aika paljon kun noin 11,000,000 myyntiä tulee euroissa Venäjältä viime raportin mukaan. Se on noin kokonaismyynnistä 6-7% niinkuin ylhäällä jo mainitsin.

Tai tuli myyntiä.

5000* Kpl.

Itse en nähnyt syitä tehdä muutoksia omiin omistuksiini pohjautuen pieneen Venäjän liiketoimintaan, vaikka kurssi heiluisikin hieman, niin kuin tähänkin asti.

Odotan enemmänkin kasvua muilta markkinoilta, kuten Amerikka ja Aasia.
Eihän nuo kertoimet nykyvalossa ole niin korkeat mitä ne oli, mutta toki yleisen sentimentin heikentyessä nekin voivat tippua.

Toki vaikuttaa tuo “pienempi” eräkin jos sieltä pyyhitään koko liikevaihto ja tulevaisuuden kasvu pois kokonaan, mutta kuinka paljon on sitten eri asia.
Harvia ollut melko heikkona tämän vuoden muutenkin, niin heiluntaa on myös enemmän, mutta JOS saadaan vahvaa kasvua muilta osin, niin en näe Venäjää niin suurena ongelmana.

2 tykkäystä

No tässä se näkemysero tuleekin. Itse taas näen, että 6-7% liikevaihdosta ei ole kovin merkittävä osa.

Samaa mieltä Tume1 kanssa, Amerikka ja Aasia ja tottakai Eurooppa ovat omasta mielestä ne tärkeimmät markkina-alueet.

1 tykkäys

Kyllähän keskustelu nyt hieman junnaa paikoillaan. Omakin viesti lienee liputuksen arvoinen, mutta tässä nyt väännetään kättä aika tasaisesti.

Osa näkee Venäjän noin 6-7% liikevaihdon ja Venäjän tuotannon sekä tulevan mahdollisen myynnin sakkauksen vähemmän riskisenä. Ehkä koetaan myös, että liikevaihtoa Venäjältä ei pyyhitä täysin pois tai nähdään, että Venäjälle vietyjä tuotteita saadaan myytyä muualla, koska ilmeisesti on jouduttu myymään jopa ei-oota.

Osa näkee oikein tummia pilviä asian yllä ja kokee, että esimerkiksi Inderesin tulevien vuosien LV-kasvu% ennusteet ovat liian suuria nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa (2022e 19,0%, 2023e 12,6% ja 2024e 8,0%).

Vaikka ei puhuttaisi “kuplahinnasta” 64€ niin onhan tässä jo siitä merkittävästi kohtuullisemmasta osakekurssista 45€ lasketeltu myös noin 20%. Tottakai, jos Harvia vaikka antaisi nyt pakotteiden ja Venäjän liikevaihdon takia negaria tms. niin kurssiin tulisi painetta, mutta itse en sellaisiin usko.

Tulisiko Harvian 2022e P/E sitten olla lähempänä 10 Venäjän riskien takia?

10 tykkäystä

Tarkennetaan että itse tosiaan puhun lyhyen aikavälin kurssin heilunnasta ja siihen liittyvästä lisäriskistä. mitkä liittyvät riskeihin mitä yllä mainitsin.

En pidemmän aikavälin tuottopotenttiaalista.

Tarkennus jos tämä ei tullut selväksi ensimmäisistä viesteistä.

2 tykkäystä

Onko hinnoiteltu hulppeaa kasvua? :slight_smile: p/e 2022 ennuste 17,3x.

Leikataa EPS vaikka 2x tuo Venäjänliikevaihto 7% eli 14 % verran, ja saamme p/e 20,0x. Yritykselle, jolla timanttinen tase ja loistavat näytöt kannattavasta kasvusta. Yritys myy saunoja; uhkaako saunomista ja siihen liittyvää kulutusta jokin asia? Onko mahdollista, että joku kehittää ylivertaisen patenttisuojatun saunan/kiukaan, jolle Harvia ei enää pärjää? Onko nykyinen arvostus järkevä? :slight_smile:

30 tykkäystä

Melko kapeakatseista ajatella, että suorat Venäjän-toimintoihin liittyvät riskit olisivat Harvian tapauksessa ainoat riskit. Kyllä kuluttajien ostovoimaa uhkaavat tällä hetkellä mielestäni useammat asiat kuin vielä viikko sitten, eikä ainoastaan itänaapurissa vaan Suomessa, Euroopassa ja tietysti jossain määrin myös globaalisti. Tietysti riippuu tilanteen pitkittymisestä, miten suuresti se heijastuu kestokulutushyödykkeiden (ml. saunojen ja kiukaiden) hankintaan myös Venäjän ulkopuolella – muista kerrannaisvaikutuksista puhumattakaan.

Harvian tapauksessa myös esimerkiksi turismilla on vaikutuksensa ammattilaispuolen kysyntään, ja kyllähän jo pelkästään venäläisturistien poissaolo koronan jälkeen aukeavassa maailmassa voi lohkaista melko suurenkin loven kylpylöiden asiakaskuntaan, mikä taas heijastuu alan investointihalukkuuteen. Tämä nyt vain esimerkkinä, muitakin riskejä nykyisessä tilanteessa toki on. Keskipitkällä aikavälillä epävarmuudet ovat siis lisääntyneet mielestäni huomattavasti, eikä näkyvyyttä kauheasti ole.

40 tykkäystä

Jotenkin en jaksa uskoa, että tästä kriisistä tulisi mitään isompaa muutosta pitkän aikavälin sauna- ja spa-markkinan kasvuun. Yksittäiset vuodet voivat heitellä sinne sun tänne mutta veikkaan, että kun vaikkapa viiden vuoden päästä katsomme taaksepäin niin markkinan kokonaiskasvu asettunee historiallisen keskiarvon tuntumaan.

Harvialla on ihan realistiset mahdollisuudet kasvaa markkinaa nopeammin seuraavat 5-10 vuotta - jos tämä kyetään tekemään vielä erinomaisella kannattavuudella olen enemmän kuin tyytyväinen. (Venäjän liiketoiminnat toki kärsivät, tämä on hyvä ottaa huomioon pohdinnoissaan/laskelmissaan).

5 tykkäystä

Varmasti on riskinä, että Harvian kohdemarkkinat joutuvat kärsimään talouden taantumasta. Kuinka paljon näet todennäköisenä, että tulosta pitää sitten vielä leikata? Alla viime viikon viestini siitä, että kuinka paljon kurssiin on jo hinnoiteltu pahaa:

Ziibralle Harvian riskeistä:

1. Energian saatavuus; heikentää marginaaleja. Lasketaan ennustettua EPS 10 % tämän takia. Oletuksena, että Harvia saa nostettua tuotteidensa hintoja ja näin marginaalit eivät kutistu täysimääräisesti.
2. Venäjän myyntiosuus; otetaan EPS-ennusteista 6 % pois.
3. Materiaalien saatavuus; puuta ja terästä luulisi saavan. Terästä tulee esim. Suomessa Outokummulta. Puuta luulisi Suomessa olevan saatavilla. Toki materiaalien hinnat nousevat. Leikataan EPS-ennusteita taas 5 % pois.

Inderes EPS-ennuste 2022 olisi leikkauksien jälkeen:

EPS 22e: 1,68 eur (Inderes ennustaa 2,09 eur)
EPS 23e: 1,92 eur (Inderes ennustaa 2,39 eur)
EPS 24e: 2,03 eur (Inderes ennustaa 2,53 eur)

Osakkeen arvostus näillä leikkauksilla. Osakkeen hintana käytetty 35 eur:

P/E 2022e: 20,8x
P/E 2023e: 18,2x
P/E 2024e: 17,2x

Aika paljonhan osake hinnoittelee jo totaalista pannukakkua tulevien vuosien kasvun ja tuloksenteon suhteen. Vai olenko tulkinnut lukuja ja ennusteita väärin?

Referenssinä vielä Harvian aiempien vuosien EPS-lukuja:

EPS 2019: 0,54 EUR
EPS 2020: 0,51 EUR
EPS 2021: 1,85 EUR

Suorastaan surkea firma, ja varmaan voidaan leikata 2022 EPS ainakin 1,5 EUR tasolle, ja P/E 17x:llä target hinnaksi 25,5 euroa. Vai miten ajattelit @HER_ARM?

21 tykkäystä

Pääomasijoittaja ostanut Harvian kilpailijan Narvi Oy:n. Mitä tämä sitten tarkoittaa Harvialle niin eipä varmaan muuta kun että uskoa löytyy vahvaan kysyntään ja kannattavuuden kasvattamiseen, johon tällaiset buyout rahastot yleensä perustuvat.

“Yhtiön tavoitteena on vastata saunatuotteiden voimakkaasti kasvavaan kysyntään tarjoamalla asiakkailleenelinkaareltaan pitkäikäisiä tuotteita, joissa yhdistyvät vuosikymmenien perinteet, ajaton muotoilu, harkitut ja kestävät materiaalivalinnat sekä nykyaikaiset innovaatiot. Joulukuussa 2021 päättyneellä tilikaudella yrityksen liikevaihto oli noin 12,6 MEUR ja se työllistää tällä hetkellä 58”

32 tykkäystä

Olen työskennellyt vuosikymmenen ajan kulttuuriviennin parissa ja tuona aikana muun muassa asunut Yhdysvalloissa. Tuttavapiirissäni on runsaasti amerikansuomalaisia, Yhdysvalloissa asuvia suomalaisia ja ei-amerikansuomalaisia yhdysvaltalaisia. Silti sikäläinen saunabuumi yllätti minut täysin. Omassa kuplassani en ole vieläkään nähnyt viitteitä saunabuumista, mutta massiivisen elvytyksen vaikutuksista kylläkin.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa pari vuotta on ehditty nauttia yhtiön itsensäkin mukaan jossain määrin aikaistetusta kysynnästä. Maailman top 3 -saunamaat ovat kaikki geopoliittisesti (tavalla tai toisella) parhaillaan kärjistyvän mielettömyyden keskiössä. Mitä jää jäljelle, jos Eurooppa ajautuu taantumaan ja kuluttajasentimentti happanee? Miten kauaskantoisia seuraukset ovat?

Sinä voit rakennella olkinukkeja minkä haluat, itse en jaksa alentua vastaamaan tuon tason retoriikkaan. Minulla ei ole kristallipalloa, vaan nostin esille lyhyen ja keskipitkän aikavälin riskejä suhteessa nykyhetken arvostukseen.

12 tykkäystä

Kiitos, kun kerroit riskeistä.

Makrotalouden käänteiden ennakointikyky tarjoaa varmasti huikeat sijoitustuotot. Voi olla hyvä myydä osakesijoitukset, jos on näkemystä, että nykyiset hinnat osakkeissa eivät vielä reflektoi tulevaa taantumaa ja kärjistyvää mielettömyyttä. Tämä voi olla hyvä strategia, jos osakkeet tulevatkin lähiaikoina vielä nykyisiltä tasoilta alas ja osaat ajoittaa pohjilta ostot. 5-8 % vuosittainen inflaatio on hieman ikävä pitää isoa käteispositiota, mutta ei sillä isompaa merkitystä ole, jos käteisen pääsee laittamaan töihin lähiaikoina.

Itse en osaa tämmöisiä makroennustuksia tehdä. Ostan edullisesti hinnoiteltuja laadukkaita kannattavasti kasvavia yrityksiä, joiden kohdemarkkina kasvaa. Luotan siihen, että tuotot ovat hyviä 5-10 vuoden säteellä ja odotellessa saa vuosittain kasvavia osinkoja.

Palataanpa tähän @HER_ARM vaikka 5 vuoden päästä :slight_smile:

6 tykkäystä

En mielestäni käsitellyt makrotaloutta mitenkään erityisen korosteisesti, vaan enemmänkin yhtiöön kohdistuvia mikrotason riskejä, joiden realisoituminen näyttää viime päivien tapahtumien jälkeen hieman todennäköisemmältä kuin viikko tai kuukausi sitten. Jostain olen saanut sen käsityksen, että se on tämän foorumin tarkoitus, mutta kiitos siitä, että oikaisit virheelliset käsitykseni.

On myös hienoa kuulla, että sinun sijoituspäätöksesi lepää vakaalla pohjalla. Sinuun eivät kaikesta päätellen vaikuta tuulet eivätkä tuiverrukset tai edes näiden aiheuttamat muutokset yhtiön fundamenteissa.

Harvian näkymiä on parin viimeisen vuoden ajan ollut haastavaa arvioida. Osin haastavuus johtuu yhtiön omasta viestinnästä, jossa painottuu pitkä aikaväli. Normaalisti minulla ei olisi mitään tätä vastaan, mutta valitettavasti minulla ei ole riittävästi datapisteitä mallintamaan sitä, miten suuresti korona-ajan elvytys on satanut Harvian laariin ja miltä osin taas muut trendit ovat tätä kehitystä ajaneet. Siksi olen sijoittajana kiinnostunut siitä, miten yhtiö onnistuu luovimaan seuraavat vuodet todennäköisesti haastavammassa markkinaympäristössä.

4 tykkäystä

Juurihan sinulle perusteltiin ihan lukujen kera, kuinka ne tuulet ja tuiverrukset saattaisivat vaikuttaa Harvian osakkeen arvostuksiin ja hintoihin. Aika paljon pahaa tähän on jo sisään hinnoiteltukin.

Jahka mouhoamiseltasi ehdit, niin kerro toki itse minkälaisilla kertoimilla Harviaa tulisi tällä hetkellä mielestäsi arvostaa ja mikä olisi osakkeen “oikea” hinta.

Jottei totuus unohtuisi: tässä puhutaan edelleen aika hemmetin laadukkaasta yhtiöstä, joka tekee erittäin kannattavaa liiketoimintaa kasvavalla toimialalla. Tämä fakta ei ole viimeisen viikon aikana muuttunut mihinkään.

24 tykkäystä

Ei kannata noin tunteisiin ottaa ihan asiallisia kommentteja. Fakta on, että tämän firman kanssa täytyy ottaa hyppy tuntemattomaan ja se on jokaisen omasta näkemyksestä ja maailmankatsomuksesta kiinni, mikä on sopiva taso arvostukselle. Petri sanoi kesällä, että fw pe 31 on houkutteleva (ps. tästä ennusteluvustakin jäätiin) ja toisille ei kelpaa vieläkään. En kuitenkaan halua lähteä kiertämään tätä samaa kehää koska keskustelu ei etene tästä mihinkään juuri sen takia koska faktaa on äärimmäisen vähän. Kukaan ei varmuudella osaa sanoa vaihtavatko ihmiset aasian matkat mökkeilyyn vai miten kulutustottumukset ovat muuttuneet korona aikana vai ovatko muuttuneet ollenkaan.

Pointti lienee se, että Harvian tapauksessa track record on äärimmäisen lyhyt. Käytännössä firmassa otettiin uusi vaihe vasta listautumisen jälkeen 2018 ja jos miettii, että korona aika alkoi jo 2020 niin käytännössä ainoa puhdas vertailuvuosi on 2019. Siksi hieman huvittuneena katselen kommentteja, että markkinat ei toimi rationaalisesti kun sen kertoimet eivät heti ole Koneen tasolla jolla on kymmenien vuosien track record liiketoiminnan kasvattamisesta kannattavasti. Välillä tuntuu, että varsinkin uudemmat sijoittajat jotka ovat tottuneet näiden forward lukujen käyttöön ottavat tämän hieman liian no-brainer casena.

En varsinkaan sanoisi, että “pe20 luvulla kurssiin on leivottu jo paljon negatiivista”. PE20 nimenomaan ei odota negatiivista kehitystä vaan vaatii selvää, pitkäaikaista kasvua (mistä on edelleen vain muutaman vuoden track-record)

PS. Omistan itse firman osakkeita

28 tykkäystä

Huoh, nimenomaan ei perusteltu, ja siksi alun perin asiaa kommentoin. Suorien vaikutusten arvioiminen on täysin eri asia kuin välillisten.

Voisitko perustella, millä tavalla olen täällä mouhonnut? Esittämiini huomioihin on toistuvasti vastattu huonosti rakennetuilla ja henkilöön menevillä argumenteilla, jotka käsittelevät muun muassa kuviteltua sijoitusstrategiaani.

Tuntuu vähän siltä, että joko et lukenut viestejäni tai ymmärtänyt lukemaasi. Tällaiset arviot eivät minusta tuo hirveästi lisäarvoa kenellekään, koska kuten viimeiset vuodet ovat osoittaneet, Harvia on ollut äärimmäisen vaikeasti arvioitava, niin orgaanisesti kuin epäorgaanisestikin.

Minä osaan arvioida parhaiten Yhdysvaltojen tilannetta, jossa en edelleenkään ole havainnut saunakulttuurissa sellaista muutosta, joka loisi pitkällä aikavälillä pysyvää korvauskysyntää. Toisin sanoen uskon edelleen koronavuosien edustavan Pohjois-Amerikassa kysyntäpiikkiä, joka tilauskirjojen tyhjentyessä jäähtyy. Olen ollut väärässä ennenkin ja saatan olla väärässä tälläkin kertaa.

Talouspakotteiden vaikutukset Harvian tuotteiden kysyntään ovat kokonaan toinen juttu. En edes esitä, että osaisin arvioida niiden tulevia vaikutuksia, enkä luota kehenkään, joka väittää osaavansa. Harvia on toki ollut hyvä yhtiö jo ennen listautumistaan, kun historiallista kehitystä tarkastellaan – eikä helppo arvioitava tuolloinkaan. Noin kaksi vuotta sitten myötätuulet alkoivat kuitenkin puhaltaa voimakkaasti, osin AHS- ja EOS-kauppojen ansiosta, osin elvytyksen, terveystrendin ja kotoilun myötävaikutuksesta. Missä määrin nämä myötätuulet jatkuvat tulevaisuudessa ja entä jos tuulet kääntyvätkin vastaiseksi? Minun makuuni tässä on tällä hetkellä turhan monta muuttujaa ja niiden keskinäistä vaikutusta analysoitavaksi.

7 tykkäystä

Piti senverta tarttua tähän, että Harvialla on 72 vuoden track record kiukaiden tekemisestä ja yhtiö on ollut erittäin kannattava menneisyydessäkin. Iso yrityskauppa aiheutti liikevoittoprosentin tilapäisen laskun juurikin listautumisen alla. Se, mikä on nyt ollut uutta on ollut voimakkaampi kasvu, niin orgaanisesti kuin yritysostojen kautta.

Mutta tosiaan kannattavuus on ollut huippuluokkaa pitkän aikaa - liikevoittoprosentti on ollut 21-24% tasolla pitkän aikaa ennen listautumista.

Itse ajattelen Harviaa siten, että se kykenee lähivuodet kasvamaan orgaanisesti jonkin verran markkinaansa nopeammin ja mahdolliset yritysostot tuovat tähän sitten jotain päälle. Vahvasta kannattavuudesta on tosiaan hyvin pitkät näytöt, joten uskoisin, että kasvu tulee tapahtumaan edelleen hyvin kannattavasti. Yksittäiset vuodet toki vaihtelevat mutta 5-10 vuoden päästä uskoisin Harvian olevan edelleen hyvin kannattava ja laadukas, selvästi nykyistä isompi yhtiö.

Olen siis hyvin tyytyväinen osakkeenomistaja. :slight_smile:

56 tykkäystä

Tästä on kyllä kovaa vauhtia tulossa vaikea vuosi myös Harvialle. Investoitu isosti kapasiteetin kasvattamiseen. Sen jälkeen on taivaille ilmestynyt hyvin tummia pilviä. Raaka-aine kustannukset ja energian hinta oli jo noussut viime vuoden aikana. Nyt näyttää siltä, että raaka-aineet ja energia maksaa jatkossa yhä enemmän. Sota ja pakotteet pyyhkii hyvin todennäköisesti Venäjän liikevaihdon pois määrittelemättömän pitkäksi ajaksi. Sama sota ja pakotteet tulevat varsin merkittävällä todennäköisyydellä ajamaan yhtiön isoimmat markkinat Euroopassa taantumaan.

Tätä vasten sodan pitkittyessä pidän varsin todennäköisenä, että liikevaihto ei pysy enää kasvu-uralla eikä niin laadukasta valmistavan teollisuuden yritystä olekaan joka pystyisi kannattavuudestaan pitämään kiinni markkinassa missä myynti sakkaa, valmistuskustannukset nousee ja on juuri investoitu valmistuskapasiteetin kasvuun. Edellinen shokki talouteen lopulta kääntyi Harvian eduksi, mutta nyt on kyllä hyvin vaikea nähdä mitään positiivista tämän hetken tilanteessa Harvian kannalta. Jo viime vuoden liikevaihtoon pääseminen olisi nähdäkseni lähes käsittämätön torjuntavoitto, mutta kustannuspaineet ja viime vuoden investoinnit huomioiden se tuskin riittää edes tuohon aiemmin täällä pyöriteltyyn osakekohtaiseen tulokseen.

Herra Markkina on tunnettu tuuliviiri, joten liikevaihdon kasvun tyssääminen ja niiaava kannattavuus tuskin saavat Herra Markkinaa palkitsemaan yhtiötä kurssinousulla tässä tapauksessa. Jos WarrenBuffett hengessä pyrit omistamaan niin sanotusti ajasta ikuisuuteen mahtavaa bisnestä etkä vain tekemään hyvää maks muutaman vuoden sijoitusta niin tämän vuoden tapahtumilla tuskin on älyttömän suurta vaikutusta, mutta saattaa tarjota vielä mahtavaa bisnestä huokeaan hintaan.

My 2 cents.

46 tykkäystä

En muista nyt, miten kustannukset kehittyivät finanssikriisin kohdalla, mutta silloin Harvian liikevaihto tippui 10%, eli voi sanoa sen olleen vaikea vuosi. Liikevaihdon kovasta tippumisesta huolimatta liikevoittoprosentti niiasi vain hiukan, ollen +21%. Finanssikriisi oli monin tavoin tiukka paikka, (toki erilainen kuin nyt nähtävä kriisi) ja sen yli ajettiin erinomaisella kannattavuudella.

Aika näyttää, tämä kriisi on valitettavasti varmaan vasta alkupuolella ja tulevina kuukausina vasta näemme, millaisia vaikutuksia tästä tulee. Kova kustannusten nousu kautta linjan yhdistettynä kysynnän pudotukseen ei tietenkään ole hyvä millekään yhtiölle (etenkään heti investointien jälkeen) mutta uskoisin Harvian olevan kestävimmästä päästä yhtiöitämme tässä suhteessa. Voin toki olla totaalisen väärässäkin, kun ei voi tietää, mitä tämä kriisi tuo tullessaan.

PS.

On myönnettävä, että olen senverta pitkällä horisontilla tässä mukana, että tyydyn arvioimaan tätä sijoitusta lähinnä tällä tasolla. En siis valitettavasti osaa ottaa kunnolla kantaa lyhyemmän aikavälin näkymiin tai osakkeen arvostukseen. Minulle riittää ajatus viiden vuoden päässä olevasta suuremmasta ja edelleen erinomaisesti kannattavasta Harviasta.

24 tykkäystä