Harvia-foorumi eli Haarumi - Kansainvälistä kasvua ja hyvinvoinnin megatrendejä

Case Outokumpu & Harvia tänään tyylikkäästi Kauppalehden printin ja digin etusivulla!

76 tykkäystä

Työni puolesta kierrän saunatiloja… 3 kerrostaloa ja n 100 saunaa yhteensä. Kaikissa oli pieni vega joka maksaa n 200e. Mikä pisti silmään niin melkein kaikissa saunoissa vaikka olivatkin pieniä niin oli kiulu, laudeliinoja ja tuoksuja… mitään harvian tuotteita niissä ei näkynyt. 200e kiukaan kylkeen voisi “helpolla” myydä 100e muuta saunatarvikkeita.

54 tykkäystä

Tämä on selkeä ongelma ja syykin on mielestäni selvä. Tarjontaa ei vaan yksinkertaisesti ole ja tämän olen saanut omakohtaisesti kokea viime aikoina.

Menee ehkä vähän avautumisen puolelle, mutta hiljattain muutettiin uuteen kotiin ja edellinen omistaja oli päättänyt lämpömittarin viedä mukanaan. No Harvian mittari olisi tietenkin pitänyt saada seinälle ja muutenkin meinasin katsoa nuo ylimääräiset oheistuotteet kuntoon ja oikean merkkisiksi. Tulipa siinä sitten todettua kuinka suoraan sanoen surkeaa tarjonta on. Mittareita nyt esimerkiksi on vain pari hassua, aika mitään sanomatonta, eikä nekään ole edes kaikkien jälleenmyyjien hyllyille päätynyt, puhumattakaan siitä, että mitkään algoritmit niitä suosittelisivat.

Harvian Legends sarjassa on jo vähän yritystä, mutta siihen se sitten jääkin eikä nekään kyllä sovi pieneen kerrostalosaunaan alkuunkaan.

Löylytuoksut pitäisi ehdottomasti saada prisman hyllyille, josta ne tarttuisivat ihmisten mukaan. Ylipäätään siellä on jo pitkät hyllyrivit varattuna pelkille saunatuotteille, oikea saunaosasto, mutta ei sieltä mitään Harviaa löydä etsimälläkään.

Nämä pitäisi olla minusta kunnossa jo ihan pelkän bränditietoisuuden kannalta. Jos meinataan olla markkinajohtaja niin kyllä se logo pitää löytyä muualtakin kuin kesämökin rantasaunasta tulipesän yläpuolelta.

Lisäksi tuossa olisi ihan oikeasti saumat saada lisää sitä kannattavaa kasvua, kun brändättynä tuollainen pieni oheistuote tuppaa olemaan aika hyväkatteista.

109 tykkäystä

AHS palkkaa väkeä. Tästäkään ei voi päätellä että kysyntä olisi sakannut.

46 tykkäystä


Kyllä Japaniin muutama kilpailijakin mahtuu. HUUMilla huomattu myös japanilaisten innostus saunomiseen :+1:t2: Saadaan Harvialle hyvä kirittäjä tuleville vuosille…

Jos olen ymmärtänyt oikein, HUUM on ollut Japanissa jo jokusen vuoden mutta postauksen perusteella yhteistyö olisi syvenemään päin.

28 tykkäystä

https://www.ssjs.fi/toiminta-ja-tapahtumat/strategiatapaamiset/2022/strategiateko-2021-harvia-oyj-12/

Harvian panostaminen ja kehitys neitseellisillä, tai ainakin voimakkaasti kehittyvillä markkinoilla huomioitu :clap:.

"Viime vuosina Harvia on muuntautunut strategiansa avulla johdonmukaisesti perinteisestä tuotekeskeisestä kiuasyhtiöstä saunomisen, kylpemisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisen yhtiöksi. Yhtiö on suunnannut voimakkaasti liiketoimintaansa globaaleille markkinoille, joilla saunatrendi ei ole yhtä tunnettu taikka kypsässä vaiheessa kuin Suomessa. "

23 tykkäystä

Energiatilanne kuumenemassa, mutta saunat kylmenemässä?

Saksassa kaavaillaan saunojen käytön kieltämistä mikäli energiatilanne vielä vaikeutuu. Ei mahdotonta, että rajoituksia tulisi myös muualla.

19 tykkäystä

Jäi itsellä vähän auki viitataanko tässä kaasulämmitteisiin saunoihin vai myös sähkösaunoihin? Translaten läpi luettuna juttu liittyi selkeästi kaasun säännöstelyyn ja sen kulutuksen hillitsemiseen, mutta tuotetaanko Saksan sähköä niin merkittävästi kaasulla, että sähkönkulutusta halutaan rajoittaa?

Anyways, ei mahda edes tällaiset huhut saunabannista tehdä hyvää kasvuun lähteneelle markkinalla. Tosin jos hopeareunusta haluaa etsiä, niin saunafanaatiikojen kiinnostus voisi kääntyä puukiukaiden puoleen, ja siinä kategoriassahan Harvia loistaa.

2 tykkäystä

Kaasun osuus Saksan sähköntuotannosta on kai toistakymmentä %. Ilmeisesti kyse siitä, että varaudutaan rajoittamaan kaikkea muuta kuin aivan välttämätöntä energiankulutusta. Tähän ryhmään ei näköjään saunomista luettaisi mikäli rajoitustoimenpiteet otetaan käyttöön.

Disclaimerina alkuun, että olen Harvian bag holder n. 8% positiolla sijoitussalkusta. Hyppäsin kyytiin reilusti yli 50 eurosta, koska uskoin Kajaanin hehkutukseen firmasta. Jälkikäteen pidän hänen tekemiään analyysejä, noh jos sanotaan nätisti että yltiöoptimistisina. Positioni on n. 33% turskan puolella. Lisäilin alkuun osaketta pariin otteeseen dipipstä, mutta toistaiseksi olen pysynyt erossa. Seuraava sisältää täällä useaan otteeseen käsiteltyjä asioita, mutta yrittäkää kestää. :slight_smile:

W. Buffett sanoi, että makrosta ei pitäisi välittää vaan sijoittaa pelkästään yritykseen. Itse en tähän pysty, vaan koen että makrotuulet ovat niin kovasti Harviaa vastaan, että se tulee näkymään isosti firman hinnassa. Komponenttipula ei välttämättä iske Harvian tuotantoon, koska saunat ovat yksinkertaista tekniikkaa ja toimitusketjuissa tuskin tulee suuria pullonkauloja. Inflaatio sen sijaan syö jonkun verran katetta, koska ihan kaikkea tuskin voidaan siirtää hintoihin. Paljon suurempana ongelmana pidän energian kasvavaa hintaa ja EU/Jenkit/Aasia tai jopa globaalia taantumaa, joka siintää jo horisontissa.

Saunat ovat, ehkä suomea lukuun ottamatta luksustuotteita ja niihin kohdistuvat hankinnat jäävät varmasti ihmisiltä tekemättä kun ruuvi alkaa kiristyä. Lisäksi hävyttömät energian hinnat saattavat vähentää nykyisten saunojen lämmittämistä ja sitä kautta korjaus/uusimistarvetta. En ihmettelisi, jos osake valuisi lähemmäksi 20 euroa seuraavan vuoden parin aikana. Hyvänkin firman on vaikea toimia haastavassa toimintaympäristössä, joka pahimmillaan vie asiakkaat ja pysäyttää täysin meneillään olevan saunaboomin.

43 tykkäystä

Lisätääs vielä, että pidemmällä tähtäimellä pidän Harviaa hyvänä sijoituksena. Uskon, että Harviasta tulee maailman johtava ja suurin saunafirma.

19 tykkäystä

Hyvän firman on paljon helpompi toimia tällaisessa ympäristössä kuin alan keskinkertaisempien toimijoiden. En ihmettelisi, jos tällaisessa skenaariossa markkinaosuuksia jaettaisiin uudestaan ja yrityskaupparintamallakin vahvan toimijan olisi helpompi toimia. Toki lyhyen aikavälin liikevaihtoon ja kannattavuuteen tällainen skenaario tekisi loven.

Lyhyestä aikavälistä voi ottaa esimerkin finanssikriisistä*, Harvian liikevaihto laski vuonna 2009 n. 10%, mutta kannattavuus (liikevoittoprosentti) laski vain 2 %-yksikköä ( 23% → 21%). Seuraavana vuonna päästiin jo aiempaa korkeammalle niin liikevaihdossa kuin kannattavuudessakin. Iso kuoppa pystyttiin toimimaan hyvällä kannattavuudella.

Harvian pidemmän aikavälin menestykseen tällainen ajanjakso tuskin suuremmin vaikuttaisi, yhtiö on toiminut menestyksekkäästi vuosikymmeniä, joista ainakin viimeiset 15 vuotta* erittäin hyvällä kannattavuudella. Pitkässä juoksussa uskoisin markkinan kyllä kasvavan, todennäköisesti kasvun pyöriessä historiallisen kasvun ympärillä. Ja Harvian kasvavan hyvällä kannattavuudella orgaanisesti hieman markkinaa nopeammin + mahdolliset yrityskaupat päälle.

(Itselläni tällä hetkellä Harvian osuus salkusta 38%, luotto yhtiöön on siis kova :smiley: )

*Inderesin laajassa raportissa kannattavuusluvut 2007-

43 tykkäystä

On kyllä jännä nähdä miten myynti ja tulokset kehittyy. Eikö nyt pitäis olla jenkeissä enempi tuotantokapasiteettia ollut käytössä? Nyt alkaneella kvartaalilla Venäjän tilanne varmasti vaikuttaa negatiivisesti.

Ymmärrän hyvin mitä ajat takaa, mutta mielestäni Harviaa ei voi kyllä luvalla sanoen verrata vuoden 2009 Harviaan. Kyseessä on tänä päivänä aikalailla eri yhtiö kuin 2009. Yhtiön liikevaihtohan tuli silloin lähes kokonaan Suomesta. Tämän jälkeen on suoritettu monet yhtiökaupat, joiden myötä toiminta on kansainvälistynyt ja tuoteportfolio laajentunut (myös enemmän premium/luksuspuolelle).

Mielestäni meillä ei ole siis mitään takuita siitä, että yhtiön liikevaihto ja kannattavuus kestäisi maailmantalouden taantuman kuin ”vettä vaan”. Kuten @Odetus toikin esille niin saunat ovat edelleen pääosin premium-tuotteita muualla kuin pohjoismaissa. Mielestäni on väärin ajatella, etteikö maailmantalouden tilanne vaikuttaisi suht kalliita kuluttajatuotteita (pääosin) valmistavaan kansainväliseen yritykseen, joiden tuotteet eivät ole täysin välttämättömiä ihmisten arjen kannalta (ei edes meille suomalaisille).

17 tykkäystä

Olen ollut mukana noin €11 asti ja ostanut ja myynyt. Viime kesä 2021 kyllä söi meinasin myydä yli €60, mutta sen jälkeen näin kyllä, että osake kyllä löytää jonkun tason onko se jopa alle €30 en usko tällä M/A historialla. Olen asunut ulkomailla yli 20 vuotta yli 5 vuotta USA - eli trendi saunomisesta ei häviä. Kunhan sota loppuu niin ollaan taas vauhdissa. Lisää löylyä ja varsinkin USA on avain kasvuun.

19 tykkäystä

Kyllähän se vaikuttaa, mutta yhtiö on tosiaan menneisyydessä selvinnyt liikevaihdon kovasta laskustakin toimintamallinsa ansiosta erinomaisella kannattavuudella niin en näe, että toimintamalli (etenkään tuotannon puolelta) sinänsä olisi niin ratkaisevasti muuttunut, etteikö mahdollisesta liikevaihdon laskusta selvittäisi ihan mukavasti. (Finanssikriisin aiheuttaman liikevaihdon lasku oli kuitenkin ihan merkittävä isku). Jos liikevoittoprosentti tippuisi tilapäisesti muutaman prosenttiyksikön alaspäin yhtiö olisi edelleen mainiossa kunnossa ja selkeästi kannattava.

Itse olen näistä asioista eniten huolissani energian korkean hinnan aiheuttamasta paineesta, joka voi johtaa “saunatrendin” kääntymiseen pysyvämpään laskuun useammaksi vuodeksi, jolloin liikevaihto laskisi pidempään. Etenkin jos joltakin markkinalta jouduttaisiin tästä syystä poistumaan tai sopeuttamaan kovalla kädellä voisi kannattavuus kärsiä kovemminkin.

Toinen isompi riskitekijä mielestäni on mahdollisesti tuleva isompi yrityskauppa. Osinkopäätös viittaa siihen, että jotain isoa on toiveissa, pienempiä hankintoja varten ei tällaista linjauksen muutosta olisi tehty. Iso yrityskauppa vaatii aina sulattelua mutta sisältää myös epäonnistumisen riskin. Epäonnistunut yrityskauppa voisi pilata kannattavuuden pidemmäksikin aikaa ja viedä paljon johdon aikaa ja energiaa, jolloin yhtiön johtaminen jäisi vähän retuperälle.

Isompiakin riskejä siis on mutta uskoisin yhtiön kyllä selviävän huonostakin skenaariosta kohtuullisen hyvin.

Itse olen ollut mukana listautumisesta asti ja lähtökohtani silloin oli erittäin laadukas kuluttajatuoteyhtiö, jolla oli erinomainen kannattavuus yhdistettynä suhteellisen tasaiseen kannattavaan kasvuun. Ja vielä hyvin edullisella arvostuksella. En odottanut tällaista “kasvupyrähdystä,” mitä tapahtui. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan mutta jollain viiden vuoden tähtäimellä itse olen optimistinen yhtiön suhteen.

12 tykkäystä

PS. Huomatkaa, että en ota kantaa yhtiön arvostukseen, eli siihen, onko osakekurssi nyt järkevällä tasolla. Minulle riitti se, että sijoitushetkellä yhtiön arvostus oli kutakuinkin järkevän oloinen. Minulla ei riitä energiaa seurata arvostusta sellaisina aikoina, kun en ole ostamassa tai myymässä osakkeita.

12 tykkäystä

Harvia ollut koko kevään kestoshorttina:

Ei yhtään työpaikka hakua täältä eikä harviaan liittyviä missään. Haenko väärin vai onkohan niitä vapaana ollenkaan?

Miltä näytti Harvian vuosi 2021? Harvia julkaisi viime viikon yhtiökokouksesa uuden yritysesittelyvideon. :point_down:

“Harvia’s company presentation for 2022.”

Itsehän tykkäsin. :harviaraketti: :two_hearts:

54 tykkäystä