Hexagon Purus AS

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/03/28/2410635/0/en/Hexagon-Purus-and-CIMC-Enric-sign-investment-agreements-for-construction-of-joint-production-facility-in-Shijiazhuang-and-New-Energy-R-D-management-center-in-Beijing-Daxing-Distric.html

Today, Hexagon Purus and CIMC Enric announced the signing of investment agreements to establish a joint production facility in Shijiazhuang, Hebei and the CIMC-Hexagon New Energy Technologies management office and engineering hub in Beijing Daxing District International Hydrogen Development Zone. In addition, the Shijiazhuang and Beijing Daxing governments have made a strong commitment to support the development of the CIMC-HEXAGON business in their regions through 2030.

The new facility is expected to create several hundred jobs in Shijiazhuang and Beijing and will also support business for regional suppliers.

Edit:

Aika pirun iso kompelksi täytyy vähän tutkailla lisää

8 tykkäystä

Tehtaan rakentamisesta Kiinaan olikin jo muistaakseni q4-tuloksen tai osakeannin yhteydessä tietoa. Hyvä, että saavat tehtaan nopeasti rakenteille, kun tiedossaa sanottiin myös, että rakentaminen alkaa q2 aikana tänä vuonna.

3 tykkäystä

Tämä oli se viimeinen pisara, joka sai itseni siirtymään Hexagonin osakkeiden omistajaksi. Aikataulu on kyllä ripeä, mutta niin on markkinoiden liikkeetkin. Hieno homma. Lupaava yritys.

6 tykkäystä

Itse en tosiaan tunne CIMCtä ennestään, mutta yhteistyön perusteella Hexagon pääsisi merkittäviin kiinalaisiin asiakkaisiin kiinni (ote tiedotteesta):

CIMC Enric’s extensive expertise in gas system development tailored to the Chinese market and its long-standing relationships with large Chinese vehicle manufacturers (OEMs) and gas distribution companies.

Tai sitten kiinalaiset vain varastavat Hexagonin tekniikan ja tekevät itse halvemmala. :smile: Aika näyttää

3 tykkäystä

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401208607

“Hexagon Purus, through its wholly owned subsidiary, Wystrach GmbH (“Wystrach”), a leading hydrogen systems supplier, has received a follow-on order worth approximately EUR 1.5 million (approx. NOK 14 million) to deliver hydrogen distribution systems to a leading global industrial gas company. This order can be viewed in conjunction with the announcement on February 4, 2022, of a separate order with a value of approximately EUR 5.7 million (approx. NOK 58 million). Wystrach’s hydrogen distribution systems with Hexagon Purus’ type 4 cylinders will be used to deliver hydrogen for industrial and mobility applications in the Netherlands.”

9 tykkäystä
8 tykkäystä

Hyttisen pohdinnat Hexagon purusta. Mika on kyllä aktivoitunut kanavallaan :+1:pistäkääs miehen kanava myös tilaukseen

5 tykkäystä
8 tykkäystä

Q1:

7 tykkäystä
3 tykkäystä

Hexagonin yksi akkutilaus peruttiin yhtiöstä riippumattomista syistä. Nopeat ovat asiakkaan liikkeet, kun tammikuussa soppari julkaistiin, tuotanto kai oli jossain kolmen vuoden päässä ja nyt totesivat, että eivät tarvitsekaan Hexagonin akkuja.

https://newsweb.oslobors.no/message/563241

Reference is made to the stock exchange announcement made on 31 January 2022
regarding Hexagon Purus’ (“the Company”) nomination by a commercial truck OEM to
provide battery packs for serial production of battery electric heavy-duty
vehicles.

The Company has received notice of withdrawal of the non-binding nomination from
the OEM. The withdrawal is due to reasons unrelated to Hexagon Purus product
performance and technological capabilities.

While Hexagon Purus regrets the withdrawal of the nomination, this enables the
pursuit of other opportunities in the rapidly expanding zero emission heavy-duty
vehicle space.

2 tykkäystä

Mielenkiintoinen video Purukselta ulos muutama päivä sitten.

Yhtiön suorittamisesta kerrotaan videolla pääpiirteittäin näin:
Vuonna 2020 ilmoitettu liikevaihto targetti 4-5bilj NOK vuoteen 2025, tuosta asti olemme nähneet paljon positiivista, tukevaa ¨signaalia¨.
Liikevaihto 180 miljoonasta vuonna 2020 → 500miljoonaan NOK 2021, tavoitteen 900 Milj NOK 2022.
Purus uskoo että kysyntä ei enää laske ja liikevaihto käppyrä tulee olemaan jyrkkä etenkin vuosikymmenen toisella puoliskolla.

Puheesta sain sen kuvan että ollaan aikataulussa targettien suhteen tai jopa vähän etumatkalla.

Tarkemmin tuotteesta:
Jakelu moduulit vedylle, kontti jossa jakeluälyä jota voi seurata etänä, 500 bar paineeseen asti.
Voidaan kuljettaa rekalla.

Stationary storage ¨paikallinen varasto¨, 1000 bar asti.

Liikkuva tankkaus järjestelmä, 350 barin paineella.
Bosch ja Deutche bahn käyttää tätä järjestelmää pilotti kokeilussaan.
Riittää arviolta 10 linja-auton tankkaukseen.

Purus keskittyy säiliöiden massa tuotantoon, tehtaita on noussut sekä nousee:
Kanadaan tulossa uusi tehdas, automatisoitu valmistus akuille ja vedyn varastointi järjestelmille
Jenkeissä uusi tehdas
Saksa, Kasselin kaupungissa automaatiotehdas pienille ja suurille säiliöille, aloitus 2022, mahdollisuus tuplata tuotanto myöhemmin
Saksa, Weezen kaupungissa, jakelu ja tankkaus järjestelmien kokoonpano
Kiina, tehdas sylinteri ja vetyjärjestelmille, potentiaali liikevaihto 450 miljoonaa € 2025 vuonna?
Onkohan tämä ”JV” jotakin Puruksen laskuun alihankintaa/tuotantoa Kiinassa jollakin tehtaalla vai ihan oma tehdas?

Videolla käydään läpi rekat, linja-autot, laivat, junat.

Jakelu järjestelmä rekan perään, Everfuel käyttää.
New Flyer/Solari vetylinja-auto.
Toyota/Kenworth vetyrekan nuppi (tuotantoon 2 vuoden sisään)
Freighliner/Daimler sähkörekka (e-cascadia)
Alstrom vetyjuna
Vard tilasi vetysäiliöt/varastot meriliikenteeseen.

Hexagon purus on hyvässä positiossa markkinoilla monilla eri segmenteillä:
Jakelu, linja-autot, BEV rekat, FCEV rekat, paikalliset vedyn varastot (stationary storage), liikkuvat tankkausjärjestelmät, raideliikenne, meriliikenne ja jopa ilmailu. Osa näistä tosin keskipitkän ja pitkän aikavälin asiakkuuksia/tavoitteita.
Dioissa kaikenmaailman toimijoiden logoja, esim DHL, Air Liquide, Linde, Daimler, Hino, Solaris, NewFlyer, Toyota, Nikola, DB Bahn, Alstrom, Stadler jne.
Tuon dian lopussa todetaan vielä että suurinosa näistä on edelleen prototyyppi vaiheessa testattavana.

Loppuun vielä uudesta 40% omistuksesta Cryoshelter firmaan.
Purus jahtaa nyt nestemäistä vety tankkia jolla saataisiin tuotua lisää rangea rekkoihin.
Cryoshelter kehittelee vety tankkia jolla saataisiin 600 mailin toimintasäde nostettua 1000 maaliin asti uudella ”Cryogenic tank system” eli madalletaan lämpötilaa niin paljon että vedystä tulee nestemäistä, näin saadaan tavaraa mahtumaan 20-50% enemmän.
Jännä nähdä miten saavat säiliön toimimaan fiksusti, olisihan se melkosta jos lämpötilaa raakasti laskemalla saadaan rangeen iso siivu lisää.
Asiasta kiinnostuneille lisää: Hexagon press conference ACT EXPO 2022 - YouTube

Uskon itse että tää firma pärjää, isot investoinnit tehtaisiin ja ostetaan toimintoja tukeva firma liikevaihtoineen mukaan. Massatuotanto ajan kanssa, sitä ennen kehittelyä ja parannusta tuotteisiin.
Puruksella on hyvät suhteet joka suuntaan ja tilauksia tulee hyvin. Voittoa ei varmaan tehdä ennen vuosikymmenen puoliväliä mutta sen jälkeen voidaan tehdä isostikin!

Ja pahoittelut, teksti sisältää omaa pohdintaa, olettamuksia ja käännösvirheitä joten katsokaa video :smiling_imp:

Ainiin jotain varmaan kertoo se että Q1 2022 tehtiin aikalailla samanverran liikevaihtoa kun 2020 vuonna yhteensä :hugs: tosin tuossa on iso osa Wystrach tuomaa rahaa

12 tykkäystä

Joko joku iso raskaan kaluston OEM on ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin tai sitten raskaassa liikenteessä shiftataan fokusta akkuajoneuvoista vetyajoneuvoihin.

Itse en kauhean mielelläni sijoita yhtiöihin jotka toimivat akkualalla korkeiden riskien takia. Vetyvoimalinjat tarjoavat paremmat käyttöominaisuudet mutta on edelleen olemassa tietynlaista poliittista ja ideologista painetta akkuajoneuvojen suuntaan. Jos/kun asiakkaat huomaavat että akkuajoneuvojen ominaisuudet eivät ole riittävät niin tulevaisuudessa saattaa tulla uusiakin kaupan perumisia.

Toinen iso riski on vastuukysymykset akkuajoneuvojen tulipaloissa. Akkuautot palaa, niin henkilöautot kuin raskas kalusto. Kysymys on, että kuka maksaa viulut. Hyundai Konan grillausjupakan jälkimainingeissa on LG (akkuvalmistaja) vaarassa joutua rosikseen. Tämä takaisinkutsu maksoi luokka 1,5 miljardia. Ranskassa akkubussipalon takia koko 30 akkubussin fleetti on laitettu käyttökieltoon. Seuraan mielenkiinnolla kuinka tilanne kehittyy ja kuka joutuu maksumieheksi. Tämä on niinkuin oikeasti miljardin dollarin kysymys.

Kolmas kysymys on se, että pystyykö Purus tekemään sellaisia sopimuksia akkupuolella, että nousevat materiaalihinnat pystytään siirtämään asiakkaan maksettavaksi.

Sijoittajana olisin luottavaisemmalla mielellä jos Purus pienentäisi akkutoimintojansa. Mutta muutoin Purus on erittäin houkutteleva ja sijoitan yhtiöön ylläolevista (oikeista vai vain omassa päässäni olevista?) riskitekijöistä huolimatta.

2 tykkäystä
6 tykkäystä

Hyzonin Instagramista, Wystrachin mittari.
Ilmeisesti kyse Wystrachin tankkaus kompleksista.
Ei tietoa missä mutta jos rekka on MPreisin niin Itävallasta kyse?

Olis mielenkiintoista nähdä mikä kompleksi kyseessä :hugs:

4 tykkäystä
6 tykkäystä

The value of the order is approximately EUR 5.2 million (approximately NOK 52 million).

Delivery of the hydrogen systems is scheduled from Q2 2023 to Q3 2023.

Ei oo Wystrach osto menny ihan persiilleen, tilausta tulee! :heart_eyes:

6 tykkäystä

Oliskohan ollut Nikola diilin toinen osapuoli.

Nikola osti nyt itselleen Romeo powerin joka tekee näitä akku paketteja.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-01/nikola-buys-battery-maker-for-a-fraction-of-its-spac-valuation

1 tykkäys

Ei mahdaton ajatus. Ja kun ottaa huomioon Nikolan historian, niin kyseisen asiakkaan menettäminen ei välttämättä ole niin huono asia kuin ensin voisi ajatella. Toki aika näyttää, mitä Nikola saa aikaiseksi.

Mites se Hino? Onko se sopimus vielä voimissaan?

Nyt kesällä on akkubusseja palanut aika reilusti ympäri Eurooppaa ja se on mielestäni huolestuttavaa. Miten akut kestää rekoissa? Ja jos ei kestä, niin miten vastuujako tapahtuu? Rehellisesti sanottuna en ole nyt kerennyt tsekkaamaan, onko nuo bussit vielä ajokiellossa vai onko tutkinnat kesken. Ainakin Hyundai Konan tapauksessa akkutoimittaja pääsi pälkähästä, koska syytti Hyundaita vääränlaisesta käytöstä. Hynyltä paloi käytännössä miljardi.

Sijoittajariskiä tässä pohdin tältä osin.