No joo, ei nyt tarvi laittaa tico ticoja soimaan, mutta ei tarvi aasinhattuakaan pukea…
Jos vaikka aloitetaan tästä DNBn aamarikommentista eli odotuksista ennen raporttia:
‘‘Utvidelsen av Hexagon Purus produksjonsanlegg i Kassel har tatt noe mer tid enn
opprinnelig planlagt og ettersom kapasiteten i øyeblikket skal være største flaskehals
for salget innebærer det at deler av omsetningsveksten tidligere ventet i 2023 er skjøvet
over i 2024. Vi venter at selskapet i forbindelse med dagens Q4-rapport vil presentere
en topplinje på NOK 400 mill, mot konsensus på NOK 411 mill. Videre venter vi at
EBITDA for kvartalet endte på NOK -128 mill, mot konsensus på NOK -132 mill. I
desember plasserte selskapet et femårig konvertibelt lån på NOK 1 mrd og vi venter at
allokering av midlene og videre plan for investeringene vil være et tema ved dagens
gjennomgang. Ved opptak av lånet meldte selskapet i tillegg at ordrereserven ved
utgangen av november i fjor lå på NOK 1.3 mrd, hvorav NOK 1.1 mrd var for levering i
2024. Siden den gang har selskapet annonsert ytterligere ordre for levering i 2024 for i
overkant av NOK 300 mill. I utgangspunktet innebærer det at rundt 62% av vår estimerte
omsetning og rundt 58% av konsensusomsetningen for 2024 bør være dekket av
allerede annonserte ordre. Ledetidene på ordre er normalt 3-9 månder og en
oppdatering av ordrereserven og mer visibilitet på utsiktene for ytterligere ordreinngang
i første halvår er noe vi vil se etter i forbindelse med dagens presentasjon. Kursen
stengte i går på NOK 8.02 pr aksje og vi har før eventuelle endringer en
kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 13 pr aksje.’’
Meni harvinaisen hyvin DNBn odotuksiin, kun huomioidaan tuo 40 m siirtymä ekalle kvartille. Kun kasvutavoite on kova, niin ihan aiheesta DNB peräänkuulutti todisteita kasvusta ja näkyvyyttä kuluvalle vuodelle. Sattumaa tai ei mutta Purus ei itsekään uskonut, että markkina uskoo kovien tavoitteiden toteutumiseen ja olikin valmistellut useamman kalvon, missä todistelivat, että kyllä tämä ihan mahdollista on.
Kuuntelin tuloslähetyksen loppupuolen ja siitä muutama kommentti:
Ensinnäkin hyvät ja selkeät esitykset. Näkyvyys tulee parantumaan, kun alkavat raportoimaan vety(HMI) ja akku(BVI) pisnekset erikseen alkaen q1. Toisaalta sitten näkyvyys itse pisneksiin ehkä vähän heikkenee, kun kasvavan liikennepuolen lead time (2-3 kk) on luokkaa vain n kolmannes infrapuolen (n 9 kk, helpompi siis ennustaa pidemmälle) ajoista. Mutta kovasti siis vakuuttelivat, että -25 tavoite on realistinen ja kasvu on kovaa alkaen kuluva vuosi, kun Saksa saadaan ajettua ylös. Myös USAn BVIfasiliteetit saadaan ylös loppuvuodesta mutta täyskapa vasta ensi vuonna. Sama Kiinassa.
Hyvää on, että nyt agendalla on priorisoitu kannattavuus, suurimmat investoinnit alkaa olla takana ja vetypuoli on jo nyt kannattavaa. Ensi vuonna pitäisi sitten PAmerikan BVIkin olla voitollista, samoin Kiinan HMI, vaikka eivät oikein tuntuneet tietävän, millaista kannattavuutta (myyntihintoja) siellä voisi odottaa.
Q/A osiosta pari nostoa. Mainitsi kilpailijoista juurikin nuo ym Forvia ja Plastic Omnium. Piti näitä ‘‘hyvinä kilpailijoina’’, josta päättelen, että hintakilpailua ei tarvitse suuremmin pelätä. Eivät taida olla myöskään teknisessä mielessä mitenkään huolestuttavalla tasolla. Sovellusalueista oli myös hyvä kysymys, johon saatiin pitkä vastaus. Toimari nosti esille erityisen mielenkiintoisena alueena marine sektorin. Ja siellä keskipitkän matkan alukset henkilö- ja tavarakuljetuksissa ym huolto-aluksissa. Tämä hyvä, koska Norja spesialisti tällä saralla. Maantieiikenne painottuu selvästi raskaampaan kalustoon lähivuosina. Ja mainittiin siellä muuten ne raketitkin. Infrassa tärkeä kasvutekijä on lisääntyvä vedyn kuskaus väristä riippumatta, kun teollisuuden vedynkulutus kasvaa.
Kaikkiaan OK raportti, joka vahvistaa, että oikealla tiellä ollaan.
Edit: lisätään vielä kalvot, kun on niin komeita kuvia: