Hexagon Purus AS

The conversion price is expected to be set at a 25% premium to the volume-weighted average share price of the Company (the “VWAP ”) on the Oslo Stock Exchange of the 45 trading days up to and including today

  • siihen päälle warrantit ja 10% korko
  • min sijoitus 5M NOK
  • vaarana on uusi ATL
3 tykkäystä

Pidän melko varmana, että uuden ATL:n syntymistä saadaan todistaa. Sen verran heikkoa on sentimentti ATM tässä sektorissa. Toisaalta kapasiteettia pitää kasvattaa, joten valuutalle on tarvetta… Hy24:n ukko liittyy Puruksen BOD:n tarkkailijaksi. Purus tavoittelee edelleen break eveniä vuonna 2025. :upside_down_face:

2 tykkäystä

Katselin vwap anchored 19.10. lähtien, se on noin 10 NOK

2 tykkäystä

Sisäpiiriläinen osti osakkeita. Luokkaa karkkirahaa

Mandatory Notification of Trade by Primary Insider

(Oslo, Norway, 21 December 2023) Espen Gundersen, Chaiman of Hexagon Purus ASA (“Hexagon Purus”), has today purchased 25,000 shares in Hexagon Purus at an average price of NOK 10.51 per share. Following the transaction, Espen Gundersen holds 45,619 shares in Hexagon Purus.

2 tykkäystä

Minimissään 17 miljoonaa euroa. Toimitus Q1-Q4 -24. Ensi vuosi tulee olemaan vahva vuosi. Wen kannattavaksi? -25?

4 tykkäystä

https://twitter.com/BallardPwr/status/1742542469110116656?t=g_8eAV9Oa96WajMVplG9hQ&s=19

Ainakin osa noista kennoista menee New Flyerin busseihin.

Nikolalla lähtenyt vetyrekkojen diilaus ihan jees käyntiin. Mukava lisä liikevaihtoon nuo, koska on ihan uutta liiketoimintaa. En tiedä milloin toimitukset, mutta tuon HVIPin saaminen edellyyttää ostotoimeksiantoa.

2 tykkäystä

Mitäs ajatuksia herättää? Toki melko pieniä summia, mutta toisaalta ei voi tietää ihmisen tulotasoja jne.

2 tykkäystä

Parempihan tuo kun ostaa, ettei myy näillä hinnoilla :slight_smile: Mikäköhän tuo ylimääräinen yhtiökokous 11.1 mahtaa olla?

2 tykkäystä

Liittynee tuohon ylläolevaan rahankeruukampanjaan.

2 tykkäystä

Eli oletan, että käytännössä 350 Tre FCEV:tä on myyty. Oletan myöskin, että nämä pitäisi toimittaa melko tiukalla aikataululla.

Tekee ihan hyvää liikevaihtoa nämä Purukselle jo nyt. En malta odottaa että Kenworth saa rekkansa sarjatuotantoon, myyntimäärät pitäisi olla heti kertaluokkaa isompia.

3 tykkäystä

36 bussia Solarikselta Barceloonaan.

19 Saksaan.

Mutta:

Solaris has revealed its order book includes more than 700 vehicles, 180 already serving European cities and 530 scheduled for delivery in the next few months.

Onkohan tämä nyt pelkästään vetybussien tilauskanta? 530kpl on jo sellainen määrä, joka tuo about 8-9 miljoonaa euroa liikevaihtoa.

4 tykkäystä

Completed👍;

5 tykkäystä

Pikkuhiljaa alkaa bussien myynnit näkyä tilillä. Aiempi sopimus oli 2.5 miljoonaa.
Tämä on 4 miljoonaa ja tänä vuonna.

7 tykkäystä

Hexagon Purus etenee; H2 View

Hexagon Purus uusii sopimuksen vetysylintereiden toimittamisesta vetybusseihin

Kääntää

UUTISET TEKNIIKKA

Hexagon Purus toimittaa vetysylintereitä New Flyerille neljättä vuotta peräkkäin, mikä tukee vetyväylän käyttöönottoa Pohjois-Amerikassa.

NFI Groupin tytäryhtiö New Flyer käyttää tyypin 4 varastosylintereitä seuraavan sukupolven nollapäästöisessä vetypolttokennoissa käytettävässä sähköisessä Xcelsior CHARGE FC™:ssä.

Bussit, joiden toimintasäde on yli 370 mailia yhdellä tankkauskerralla, otetaan käyttöön kaikkialla Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Sopimuksen kokonaisarvo on noin 4 miljoonaa dollaria, ja vedyn varastointisylintereiden odotetaan toimitettavan vuoden (2024) aikana.

David White, NFI:n Supply Management -osaston varatoimitusjohtaja, selitti, että kuljetusteollisuuden osuus on “noin 20 prosenttia maailmanlaajuisista kasvihuonekaasupäästöistä” ja että hän odottaa vedyn olevan tärkeä rooli.

Hän jatkoi: “Hexagon Purus on ollut pitkäaikainen kumppani, ja olemme iloisia voidessamme jatkaa yhteistyötä heidän kanssaan [New Flyer] tarjotaksemme innovatiivisimpia kehittyneitä vetypolttokennosähköbusseja Kanadassa ja Yhdysvalloissa.”

Vetykäyttöisten linja-autojen käyttö on lisääntynyt kaikkialla maailmassa, ja Solaris Bus & Coach on edelläkävijä Euroopassa. Puolalainen yritys sai viime syyskuussa (2023) ennätystilauksen 130 ajoneuvosta.

Lue lisää: Solaris saa ennätystilauksen 130 vetykäyttöisestä bussista

6 tykkäystä

Alkaa olla mielenkiintoinen tilanne täällä, kun tilauksia satelee ja osakkeen hinta pitkän laskun jälkeen polkee liki pohjissa. Muutama vuosi sitten aseteltiin vielä reteesti yli 100 NOK tavoitehintoja. Yhtiö on edennyt suunnilleen kovien tavoitteidensa mukaan ja nyt lippuja saa alle 8 NOK. Tosiaan tuo v 2020 kommunikoitu tavoite -25 liikevaihdoksi 4-5 jaardia on edelleen tähtäimessä.

Yritin tutkailla pikaisesti kilpailijoiden tilannetta mutta noiden ranskalaisten sijoittajaviestintä on jokseenkin pihtaavaa. Tärkeimmät kilpailijat lienevät Faurecia/Forvia ja Plastic Omnium. Tämä Forvian CMD esitys kannattaa katsoa ainakin clean mobilityn osalta eli tuolta s 83 eteenpäin:

Forviahan toimittaa ilmeisesti kaikki Rellu/Hyvian tankit. Esityksessä toteavat, että ala on konsolidoitumassa ja 2030 3 suurinta ottavat n puolet markkinasta. POta en suuremmin tutkinut mutta ainakin sylinterit sieltäkin löytyvät.

Molemmat ym firmathan ovat sekatavarataloja ja autoteollisuuden alihankkijoita, joissa tuo Purusta haastava osuus vain yhtenä divisioonana. Tässä voisi kuvitella, että Purus pure play:na pystyy fokusoitumaan vielä paremmin kuin nuo 2. Puruksella on myös vahvat taustavoimat erit Mitsui ja kaikkiaan läpinäkyvyys ihan toista luokkaa kuin näillä kilpailijoilla.
Onko muuten kukaan tutkinut tarkemmin kilpailukenttää?

Oman saunan ikkunasta alkaa nyt näyttää siltä, että lähiaikoina alkaa tapahtua lisää positiivisia asioita Puruksen kannalta. Laitoin muutama viikko sitten karkeata yhteenvetoa, muistaakseni voimalinjapuolelle, eurooppalaisista liikennekäytön polttokennovalmistajista. Sieltä on tulossa massoittain tavaraa, olikohan luokkaa satojatuhansia, lähivuosina (Bosch, EKPO, Symbio…) ja on suht selvää, että tankkeja tarvitaan vastaavasti. Samoin erilaiset vedyn varastointi-, kuljetus- ja tankkausratkaisut tulevat lisääntymään kiihtyvää tahtia. Puruksella on mahtava tarjooma tähän skeneen, jos sallitte ilmauksen, ja kun katsoo referenssejä, niin asiakkaita on todella laajalla skaalalla eri liikennemuodoissa ja sovelluksissa. Mobiili vetytankki on käsittääkseni sen verran high techiä, että alalletulokynnys lienee aika korkea. Ja Kiinaa tuskin tarvii tässä vaiheessa pelätä, kun Puruksella on valmistusta sielläkin.

Oli tarkoitus lisätä tänään vähän reippaammin mutta kurssi näkyi keulivan ja otinkin vain pienen pumpsin. Hoksasin myös, että tulos tulee huomenna, joten sattui hyvään saumaan tämä heuristinen tarkastelu. Nyt voisi melkein todeta, että toivottavasti markkina pettyy raporttiin, jotta pääsisi tankkaamaan vieläkin edullisemmin. No, toki toivon meidän omistajien kannalta, että rapsa näkymineen aiheuttaa :champagne:
Mitäs mieltä muut, onko risk(kassan riittävyys)/reward vielä liian korkealla ja onko liput salonkivaunuun jo lunastettu?

12 tykkäystä

Elikkä itse näen, että Purus on hyvin asemoitunut tuohon liikenteen kasvuun. Euroopan johtavat FCEB valmistajat ovat puruksen asiakkaita. Sen lisäksi jenkkien raskasliikenne on todella hyvällä mallilla, kun sekä Nikola että Paccar on firman asiakkaina. Sen lisäksi en pitäisi ihmeenä, jos Fordin tuotantorekkaaankin Hexagon päätyisi.

Toki myös bemarin FCEV on potentiaalinen ajuri omissa laskuissa, joskaan en itse sille laske arvoa lappuun. Pidän sitä varmana että bemmi ko auton julkaisee ja odotan siitä ihan hyvin myyvää mallia. Siltikkin, se on vain plussaa tähän kokonaisuuteen.

Tämä siis liikenteen osalta, hyvin olit hehkutellut jo nuo muut liiketoiminta-alueet. Olen samaa mieltä.

Hexagon Purus on yhtiö, joka hyötyy halvasta vähäpäästöisestä vedystä. Vedyn värillä ei ole väliä, sen asiakkaille kelpaa niin vihreä, sininen kuin valkoinen. Pidän tätä isona plussana.

Jos huominen näyttää hyvälle, niin lisään. Sen verran montussa vetyala on. Voi olla selkeä ylilyönti markkinoilta.

1 tykkäys

No joo, ei nyt tarvi laittaa tico ticoja soimaan, mutta ei tarvi aasinhattuakaan pukea…

Jos vaikka aloitetaan tästä DNBn aamarikommentista eli odotuksista ennen raporttia:

‘‘Utvidelsen av Hexagon Purus produksjonsanlegg i Kassel har tatt noe mer tid enn
opprinnelig planlagt og ettersom kapasiteten i øyeblikket skal være største flaskehals
for salget innebærer det at deler av omsetningsveksten tidligere ventet i 2023 er skjøvet
over i 2024. Vi venter at selskapet i forbindelse med dagens Q4-rapport vil presentere
en topplinje på NOK 400 mill, mot konsensus på NOK 411 mill. Videre venter vi at
EBITDA for kvartalet endte på NOK -128 mill, mot konsensus på NOK -132 mill. I
desember plasserte selskapet et femårig konvertibelt lån på NOK 1 mrd og vi venter at
allokering av midlene og videre plan for investeringene vil være et tema ved dagens
gjennomgang. Ved opptak av lånet meldte selskapet i tillegg at ordrereserven ved
utgangen av november i fjor lå på NOK 1.3 mrd, hvorav NOK 1.1 mrd var for levering i
2024. Siden den gang har selskapet annonsert ytterligere ordre for levering i 2024 for i
overkant av NOK 300 mill. I utgangspunktet innebærer det at rundt 62% av vår estimerte
omsetning og rundt 58% av konsensusomsetningen for 2024 bør være dekket av
allerede annonserte ordre. Ledetidene på ordre er normalt 3-9 månder og en
oppdatering av ordrereserven og mer visibilitet på utsiktene for ytterligere ordreinngang
i første halvår er noe vi vil se etter i forbindelse med dagens presentasjon. Kursen
stengte i går på NOK 8.02 pr aksje og vi har før eventuelle endringer en
kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 13 pr aksje.’’

Meni harvinaisen hyvin DNBn odotuksiin, kun huomioidaan tuo 40 m siirtymä ekalle kvartille. Kun kasvutavoite on kova, niin ihan aiheesta DNB peräänkuulutti todisteita kasvusta ja näkyvyyttä kuluvalle vuodelle. Sattumaa tai ei mutta Purus ei itsekään uskonut, että markkina uskoo kovien tavoitteiden toteutumiseen ja olikin valmistellut useamman kalvon, missä todistelivat, että kyllä tämä ihan mahdollista on.

Kuuntelin tuloslähetyksen loppupuolen ja siitä muutama kommentti:
Ensinnäkin hyvät ja selkeät esitykset. Näkyvyys tulee parantumaan, kun alkavat raportoimaan vety(HMI) ja akku(BVI) pisnekset erikseen alkaen q1. Toisaalta sitten näkyvyys itse pisneksiin ehkä vähän heikkenee, kun kasvavan liikennepuolen lead time (2-3 kk) on luokkaa vain n kolmannes infrapuolen (n 9 kk, helpompi siis ennustaa pidemmälle) ajoista. Mutta kovasti siis vakuuttelivat, että -25 tavoite on realistinen ja kasvu on kovaa alkaen kuluva vuosi, kun Saksa saadaan ajettua ylös. Myös USAn BVIfasiliteetit saadaan ylös loppuvuodesta mutta täyskapa vasta ensi vuonna. Sama Kiinassa.
Hyvää on, että nyt agendalla on priorisoitu kannattavuus, suurimmat investoinnit alkaa olla takana ja vetypuoli on jo nyt kannattavaa. Ensi vuonna pitäisi sitten PAmerikan BVIkin olla voitollista, samoin Kiinan HMI, vaikka eivät oikein tuntuneet tietävän, millaista kannattavuutta (myyntihintoja) siellä voisi odottaa.

Q/A osiosta pari nostoa. Mainitsi kilpailijoista juurikin nuo ym Forvia ja Plastic Omnium. Piti näitä ‘‘hyvinä kilpailijoina’’, josta päättelen, että hintakilpailua ei tarvitse suuremmin pelätä. Eivät taida olla myöskään teknisessä mielessä mitenkään huolestuttavalla tasolla. Sovellusalueista oli myös hyvä kysymys, johon saatiin pitkä vastaus. Toimari nosti esille erityisen mielenkiintoisena alueena marine sektorin. Ja siellä keskipitkän matkan alukset henkilö- ja tavarakuljetuksissa ym huolto-aluksissa. Tämä hyvä, koska Norja spesialisti tällä saralla. Maantieiikenne painottuu selvästi raskaampaan kalustoon lähivuosina. Ja mainittiin siellä muuten ne raketitkin. Infrassa tärkeä kasvutekijä on lisääntyvä vedyn kuskaus väristä riippumatta, kun teollisuuden vedynkulutus kasvaa.

Kaikkiaan OK raportti, joka vahvistaa, että oikealla tiellä ollaan.

Edit: lisätään vielä kalvot, kun on niin komeita kuvia:

8 tykkäystä

Tässä vielä uutinen maritime aiheesta:

5 tykkäystä

Hex Compositesta (HC) ei näköjään ole omaa ketjua, joten laitan tänne muutaman kommentin, kun asia liittyy myös Purukseen.

HCltä tuli tänään tilinpäätösluvut, jotka miellytti kyllä omaa silmää mutta markkina oli toista mieltä. Ehkä säikähtivät HPn liittyvää alaskirjausta ja alkuvuoden vaimeampia näkymiä US truckingissa. HC siis omistaa n kolmanneksen HPstä.

Kyselin Q/Assa, miten USA/EU markkinat vertautuvat suhteessa RNG(maakaasu)/vety lähinnä raskasta liikennettä ajatellen. Tämä onkin mielenkiintoinen juttu, sillä Cummins on tuomassa USAn markkinoille uutta ja erittäin odotettua 15 litraista kaasumoottoria, jolle povataan kovaa myyntiä loppuvuodesta alkaen. Ymmärsin, että konetta on testailtu jo pitkään Kiinassa ja siitä on tullut myyntihitti. USAssa nimenomaan tuo maakaasu on tullut suosituksi polttoaineeksi raskaassa liikenteessä ja HCn mukaan markkina tulee kasvamaan. Kaikkiaan tuo maakaasun kuskaamiskalusto on ollut HCn pääliiketoimintaa USAssa ja nyt siis odottavat myös rekkatankkien myynnin kasvavan merkittävästi.
Euroopassa on sen sijaan suosittu perinteisiä dieseleitä ja nyt on ilmeisesti niin, että täällä mennään nopeammin kohti vetyä. Alalla odotellaan päättäjien ulostuloja. Jokatapauksessa kaasujen kuskaus on lisääntymässä kaikkialla ilman liikennettäkin. Euroopassa vety kulkee enemmän paineistettuna mutta USAssa nesteytettynä. Nyt siis vety on hyvä pisnes HPlle Euroopassa ja maakaasu HClle USAssa.

Tässä esityskin, jos jotakuta kiinnostaa tuo HCn liiketoiminta

11 tykkäystä

@Von_Wangell Kiitos hyvistä viesteistä tänne. Arvostan.

Oli positiivinen esitys, ja olen tyytyväinen kehitykseen. En lisännyt kuutenkaan.

Mieltä lämmittää distribution puolen isot asiakkaat ja hyvä kasvu. Se on kuitenkin se puoli, jonka täytyykin ensimmäisenä kasvaa, kun aletaan vetyä käyttämään uusissa kohteissa. Eikä sillä vedyn värillä ole väliä. Iso juttu on myös se, että vetypuoli on jo nyt tuottoisaa.

En lisännyt koska riskejäkin vielä on. Patterihommat on vielä miinuksella ja jos niiden veto ei ole toivotun mukaista, niin meillä uhkaa jäädä luu vetävään käteen. Vetypuoli ei jaksa nostaa koko puljua positiiviselle tällä kulurakenteella. Toivon siis, että minun skeptisyys BVI puolta kohtaan on turhaa ja tulosta tulee. Tämä BVI on vähän sellainen high risk high reward tyylinen tilanne.

Kilpailjoista Plastic Omnium on ottanut ranskalaisten pakut haltuun ja Hexagon on vahva linja-autoissa sekä rekoissa. Toivon, että Kenworth ilmaantuu tuonne asiakaslistoille ja myös Fordi päätyisi hexagoniin. En nyt muista ketkä käyttää Faurecian tankkeja, mutta niiltä löytyy ainakin flätti tankki henkilöautoihin.

2 tykkäystä