Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Isommat asiakkaat puuttuu vielä, joutuvat raapimaan liikevaihdon kasaan aika pienistä puroista. Teen seuraavan isomman tankkauksen globaalin asiakkaan löydyttyä. Aussikaivoksen bussitilaus ei vielä oikein vakuuta. Tämäkin vain ajankysymys, verkostot tiivistyy koko ajan.

6 tykkäystä

Järkevää varmasti. On tässä riskiä tällä hetkellä paljon.

Uuteen-seelantiin Hiringa Energylle taisi mennä juuri 1500 rekan tilaus. Se on mielestäni jo kohtuu iso tilaus. Jos vetyrekan arvoksi heitetään 270 000 (Nikolan oma arvio rekan myyntihinnasta), niin tilauksen arvoksi voi laskea 270 000*1500= 405 000 000$. Myynti toki jakautuu 5 vuodelle, mutta mielestäni hyvä osoitus Hyzonin mahdollisuuksista. Tähän päälle huolto ym. kustannusta.

7 tykkäystä

Hyvä testailla siellä AUS/NZ-suunnalla ja hioa konsepti kuntoon. EUR/US-markkinat erilailla kyllästetyt ja vaikeampi etabloitua. Aasia voi aueta helpommin Singapore-linkkien kautta. Tuli pengottua noita asiakkuuspolkuja aika pitkälle, asiakkaana olevan Fortescue-kaivosfirman hallituksessa istuu takavuosien mestarijuoksija Sebastian Coe, aikamoista.

6 tykkäystä

Korkeisiin arvostuskertoimiin ei kannata keissiä tosiaan rakentaa. PS- ja PE-arviot saa tehtyä Hyzonin investor -presentaation luvuista. Hyzon on itse laskeskellut ebita% 15 vuodelle 2025 ja lisäksi ebitan suuruuden $0,5B. Näillä ravisteluilla laskin aiemmin pe-lukua ja suuntaa siitä saa.

3 tykkäystä

Onko kenelläkään tietoa, milloin tämä pörssiin listautuminen tai yhdistyminen tapahtuu (DCRB->HYZON)?

1 tykkäys

“Empire State Development is assisting the innovative company with its fast-track growth by providing up to $1.6 million through the Excelsior Tax Credit program. Monroe County and Greater Rochester Enterprise are also assisting with this project. Total project cost has been placed at close to $8 million. Now underway, construction on the renovated facility is expected to be completed in April.”

Eli 1,6milj. tukiaisia 8milj. laajentumisprojektiin. Oikein hyvä :grin:

3 tykkäystä

“The transaction is expected to take place in the second quarter of 2021 and raise gross proceeds of up to US$626 million for the company. This includes a $400 million private placement of DCRB common shares (“PIPE”). The company says the combined company is expected to be valued at $2.7 billion.”

Tää on tämän keskustelun 3pv sitten @Intueor in linkistä. (en osaa linkata suoraan siihen)

2 tykkäystä

Tuossa sydämen oikealla puolen on sellainen ketjun kuva. Kun sitä painaa, niin näkyy jotakuinkin tää. Siitä voi sitten linkittää haluttuun viestiin eli siihen jonka kohdalla painoit:

image

Tuon sinisellä värjätyn linkin kun copypasteaa kommenttiin, niin tulee suora linkki jotakuinkin näin:

9 tykkäystä
28 tykkäystä

https://twitter.com/hyzonmotors/status/1362718827390377988?s=19

6 tykkäystä

Miten en huomannut :man_facepalming:

Tuossa nyt vielä kuva kyseisestä slidestä, jos joku muu on täällä yhtä käsi kuin minä, eikä sitä ole huomannut.

Nopeasti kun laskin, niin vuonna 2022 yhden myydyn ajoneuvon hinta on n. 300k$. Aikalailla siis samoissa luvuissa, kuin mitä Nikola on lupaillut.

Aika räjähtävää kasvua lupailee class 3 truck/van:lle. Onko kenenkään silmiin osunut mitään tietoa näistä?

Tätä enempää en ole itse löytänyt…

15 tykkäystä

Pari päivää vanha CEO Knightin tv-haastattelu.

Ei sinänsä mitään uutta.

4 tykkäystä

Nyt otettiin kyllä tyylipuhtaasti laput paperikäsiltä pois, kun hinta kävi ihan pelkän spacin hinnoissa:

Toivottavasti täällä ei ollut porukalla mitään 11 taalan stop/losseja viritettynä.

37 tykkäystä

En ymmärrä miksi mun aiempi vastaus liputettiin. Pointtini oli, että jos SPAC:ssa aletaan lähetymään hintaa 10$, kuten eilen käytiin noin 11$ hinnassa niin turbulentissa markkinassa hinta tuskin tuon 10$ alle painuu kun sen saanti on ns. turvattu jos SPAC ei päädykään tekemään M&A:ta. Näin ollen sijoituskeissinä upside on ilmeinen, mutta downside hallittu.

Varmastikin kun naula saadaan tässä arkkuun että osto tapahtuu niin alkaa tehokkaampi hinnoittelu.

16 tykkäystä

Menee ohi aiheesta ja nämä voisi ehkä mode siirtää jaksaessaan SPAC ketjuun, mutta on näitäkin nähty jossa yhdistymisen lähestyessä kurssi onkin lähtenyt laskemaan huomattavasti redemption hinnan alle :slight_smile: Churchillin SPAC ja Multiplan merger esimerkiksi. Ei ole mitenkään kummallista, kun SPAC:it kiinnostavat globaalisti ja ehkä pieni prosentin murto-osa retail sijoittajista lähtisi oikeasti jotain redemption prosessia kokeilemaan. Se että voisiko näin tapahtua esimerkiksi DCRB / Hyzon suhteen, koska ollaan markkinaa selkeästi paljon kiinnostavammassa sektorissa, mutta kuitenkin :woman_shrugging:

Kirjoitan aina että redemption raja on teoreettinen pohja. Koronamontussa montaa SPAC:ia sai esimerkiksi 9$:lla.

1 tykkäys

Mistä näitä katsotte? Nasdaq sivujen kautta pre-marketissä ei näy kuin pari hassua kauppaa, joista viimeisin kokonaista 1 osake hintaan 14 USD.

4 tykkäystä

7 tykkäystä

Tuolla volalla ei kannata paljoa vielä juhlia😁

Edit: NN mukaan osto ja myyntilaidalla pientä erimielisyyttä hinnasta:

No tuo elää tässä vielä paljon seuraavan 4 tunnin aikana.

Osaako muuten @niko_naakka sanoa, onko DCRB ollut nyt somessa juttua uudelleen? Muistan lukeneeni jostain, että ainakin Meet Kevin olisi jotain videota tekemässä. Jos toi pitää paikkaansa, niin voisi olla katalyytti suurempaan (ainakin hetkelliseen) pomppuun.

22 tykkäystä

Luin taas Hyzonin esitettä ja yritän edelleen terävöittää kuvaani. Nämä on samoja mitä tässä ketjussa on linkattu ja kerrottu, mutta yritän suomentamalla ymmärtää paremmin. Mielellään saa korjata ja tarkentaa :blush: . Esimerkiksi en oo yhtään varma mikä tuo 4in1 dc/dc on tai onko vetyhubi vain yritysten yhteistyö keskittymä.

  1. Hyzon rakentaa itse:
  • Polttokennot (kompressori, ilmankostutin, hallintaohjelmisto ja anode management)
  • Ajoneuvon vetyvarasto
  • Ajoneuvo-ohjelmisto johon integroitu telematiikka ja ADAS
  • Etävalvonta ja OTA ohjelmisto
  • Akusto
  • Energian/voiman kontrollointi ohjelmisto (power management software)
  1. Kehitteillä:
  • alusta
  • akselisto
  • 4 in 1 dc/dc (laturiko?)
  • Kevyt komposiitti kori
  1. Hyzon rakentaa tankkausverkostoa
  2. Oma huolto ja palvelu toiminta
  3. Aikoo tuottaa itse vetyä jätteistä
  4. Olla mukana luomassa vety hubeja (yritysten keskittymiä?)

BUSINESS MODEL

  1. Ajoneuvojen valmistus:
    Hyzon yhdessä partnereiden kanssa valmistaa ja kokoaa ajoneuvot
  2. Ajoneuvojen liisaus:
    Hyzon liisaa, toimittaa vedyn, huoltaa ja palvelee
  3. Liiketoiminnan laajentuminen:
    Hyzonin kohteet raskaanliikenteen lisäksi ovat myös Laivat, lentokoneet ja junat
26 tykkäystä

Kyseessä on jännitteenmuunnin, eli akustosta tulevaa tasavirtaa (12v tai 24v) muunnetaan eri käyttötarkoituksiin ajoneuvossa. 4:1 tapauksessa voidaan operoida 9-36V välillä. Tässä hiukan infoa d-to-dc muuntimista jos kiinnostaa:

https://recom-power.com/en/rec-n-the-need-for-ultra-wide-input-range-dc!sdc-converters-63.html?0

10 tykkäystä