Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Junnu1 on oikeassa. Koska Hyzonilla ei ole vielä montaa Hands-on referenssiä toimitetuista tuotteista, “markkinat” antavat tällaiseen kevyeen shorttiraporttiin enemmän painoa, ts. tällaisen kevyen raportin vaikutuksen elinkaari on pidempi. Ennustin aiemmassa postauksessani että Hyzonin toteutuneet toimitukset, asiakkaiden kommentit sekä uudet allekirjoitetut sopimukset ovat sitä lääkettä, joka korjaa osakkeen arvostuksen tilanteen.

Nythän on tilanne se, että (niille jotka uskovat Hyzoniin) osake on radikaalisti aliarvostettu ja tämä on kullanarvoinen investoinnin paikka. Kyseessä on kuitenkin aloitteleva yhtiö ja koskaan ei voi olla aivan satavarma mihin busineksen tilanne kääntyy jatkossa, niin tässä on myös riskinsä. Ne jotka myyvät Hyzonia nyt, kokevat riskin olevan suurempi kuin tuleva mahdollinen kurssinousu.

Heille, jotka pitävät osaketta pitkässä pidossa (yli 3 vuotta), on aivan sama nouseeko osake 10 dollariin huomenna vai Helmikuussa 2022, kun tällä asialla ei ole merkitystä siellä tähtäimen loppupäässä kun myydään 50+ dollarin arvoista lappua joka tapauksessa.

Heille, joilla tämä on pikapeli ja otetaan se 50% nousu nopeasti lompsaan, on tietysti tärkeämpää että osake palautuu nopeasti kuin hitaasti. Heille tämä odotus on myös raastavampaa, koska ovat mukana pikavoiton takia, eikä usko Hyzonin coreliiketoimintaan ole heille tärkeää.

Itse uskon Hyzonin coreliiketoimintaan ja tällainen energiantuotannon muutoksen megatrendin siivellä lentävä yhtiö on hyväksi paitsi sijoittajalle, myös osa ilmastonmuutoksen ratkaisua. Minulle tässä mukana olo on paitsi tuottavaa, myös eettisesti innostavaa. Win-win kaikille, jos minulta kysytään.

62 tykkäystä

Mun ennakko-odotukset q3 tuloksia kohtaan aika varautuneet, muistuu mieleen mm.sekin että siinä saattaa tulla spac mergeriin liittyviä kuluja joita ei tainnut olla vielä viime katsauksessa (tässä ketjussa käsiteltiin tätä aikoinaan).

9 tykkäystä

Jooh mieluummin varautuneena itsekkin menen, kuten oon aikasemmin todennu tätä olisi tarkotus hodlaa 1-5v vähintään.

Edit. Hyvä pointti, en itse tuota varausta kuluista muistanut tähän väliin vaikka siitä ollut puhetta.

Uuden-Seelannin tilanne näyttää entistäkin paremmalta. Mitsui sijoittanut Hiringaan ja lähtevät yhdessä kehittämään infraa maahan.


37 tykkäystä

Mitsui has also agreed to invest additional capital into HRNZ upon the achievement of key project milestones.

Australiassa, Uudessa-Seelannissa ja euroopassa tekemisen meininkiä ja Hyzon hyvin mukana näissä.

25 tykkäystä

Mitsuin oleminen tässä taustalla tekee vielä tarinasta astetta vakuuttavamman. Ei ole kuitenkaan mikään pikku puulaaki…

26 tykkäystä

Tämä olikin jo Voxtur-ketjussa. Mielenkiintoista! Nonnerot tankkailleet syyskuussa.

28 tykkäystä

image
Aika monta kommenttia oli myös Linkediniin ilmaantunut, Craigin kommentin perään. Tuskin näin tapahtuisi, jos yhteistyösuhteet eivät olisi toimivia ja luotettavia eri puolilla maailmaa.

Vetyinfran rakentaminen kaikkine eri osa-alueineen on valitettavan pitkä projekti, tässä katsellaan sinne 10 vuoden päähän, ennenkuin muutokset näkyy katukuvassa. Tässä kolmekin vuotta on vielä lyhyt aika, mutta uskoisin, että erilaisten toimijoiden roolit selventyvät siinä vaiheessa (Aasia, Eurooppa, Pohjois-Amerikka). Hyzon on yksi tämän hetken lupaavista toimijoista. Oma tarkoitus on ollut puhtaasti rauhoitella tilannetta tämän shorttiraportin vuoksi, jottei lähdettäisi panikoimaan.

  • @Torniojaws nimenomaan. Mutta tarkoitin, että infra pitää olla olemassa energian tuotannosta, vedyn valmistukseen ja eri laitteiden tuomiseen markkinoille. Ennenkuin tämä näkyy merkittävästi “katukuvassa”. Myöskin esim. rekkojen myyntimäärät pysyy pieninä, ennenkuin tankkausasemat löytyy edes isoilta tieväyliltä, eri puolilla maailmaa
47 tykkäystä

On onneksi Hyzonin ulkopuolella (vrt. Nikola, jos olisivat onnistuneet) :slight_smile: Alkuvaiheessa on hyvin todennäköisesti pitkälti ajoa vetyrekan ostaneen firman varikolta A varikolle B, tai kierrosajelu, josta paluu kotivarikolle.

Toki sitten kun halutaan pitkää tähtäintä, niin alkaa myös vetyinfra vaikuttaa myyntiin sellaisille, jotka haluaa “kokeilla” vetyrekkoja.

4 tykkäystä

Onko kukaan muuten perehtynyt enempää Bloom Energyyn? Niiden projektit tuntuu menevän aika läheltä Hyzonin (ja Ravenin) suunnitelmien kanssa, mikä on tavallaan hyväkin asia. Hyzonilla tietty painotus enemmän rekkoihin, Bloom Energyllä ilmeisesti laivoihin.

Nopealla tsekkauksella Bloom Energyn talous on ainakin ollut aika kuralla. Ja nettisivut on aika geneerisen näköiset.

Koitan tässä vaan hahmottaa, kuinka ja kelle vetypelikortit jaetaan.

(Olen itse sijoittanut Hyzoniin, varmaan vähän liikaakin.)

1 tykkäys

Ballardin näen enempi liikenteessä kilpailijana. Ja ehkä myös plugin Renaultin kautta.

Näkemykseni mukaan Bloom energy on kyllä kova tekijä mutta corebisnis osuu vähän eri sektoreille.

Kaikki vetylafkathan on vetänyt aina miinusta. Nyt se alkaa pikkuhiljaa muuttua, jo ensi vuonna alkaa näkyä taloudellisissa luvuissa vetyalan kova kasvu.

Mielestäni Huzonin vastine shorttirapsaan oli täyttä rautaa. Hillitty, jämäkkä ja asiallinen. Tykkään.

Usko yhtiöön vain vahvistui tämän episodin myötä.

16 tykkäystä

Tarkoittanet Ballardia? Bloom on keskittynyt enemmän yhteiskuntainfran “vetyistämiseen” samoin kuin Fuel Cell. Yritysten sidonnaisuudet ja yhteistyöviritykset menee kyllä niin ristiin että vaikea pysyä perässä. Markkinoita vasta luodaan.

E: everlaastia ehtikin jo vastailemaan, " kertaus opintojen äiti"

5 tykkäystä

Ja tähän vielä se, että Hyundai ja Toyota ovat ykköshevoset vetyliikenteen saralla. Mukaan lukien raskasliikenne, rautatieliikenne ja kevyet vehkeet.

4 tykkäystä

Kiitos vastauksista! Luettavaa on mulla vielä paljon joo jäljellä.

Eli onko tässä uhkakuvana, että jos Hyzon ei saa tulevina kuukausina jalkaansa kunnolla oven väliin, nii peli on menetetty, kun isot lafkat puskee halvempaa settiä paremmilla oheispalveluilla sisään?

Mitenkä Hyzon pystyy toimimaan omassa marginaalimarkkinassaan, jos tuote on jo kaikilla maksimaalisen vihreä? Onko kuinka todennäköistä, että Hyzonin etumatka rekkojen kantomatkassa ja tehossa tulee säilymään? Kuinka iso tiimi Hyzonilla on vs. Hyundai / Toyota / muut?

Tähän alkuun on erinomainen linjanveto Hyzonilta käyttää muiden valmistajien runkoja, eikä lähtee väsään omia rekkoja, mutta mitens jatko? Missä teidän haavei… laskelmissa Hyzon on parin kolmen vuoden päästä?

2 tykkäystä

Bloom Energy on mukana monessa …

Asiakkaita mm Walmart, Kellogg’s…

5 tykkäystä

Hyzonilla on jo kaikki kolme jalkaa ovien välissä. Käy hyzonin sivuilta lukemassa, sieltä löytyy parhaiten. Alkaa tämä ketju olla jo melkoisen raskas läpi kahlattavaksi.

Kunhan vetyinfra alkaa rakentua niin oikeasti isot asiakkaat tulee mukaan, niitä odotellessa…

16 tykkäystä

Ei tätä peliä ratkaista kuukausissa, vaan vuosissa tai vuosikymmenissä. Hyzon on tällä hetkellä first mover ja voi olla yksi pienistä tekijöistä, jotka kasvavat markkinalla isoksi. Aika näyttää miten käy.

Itse pidän omaa autonvalmistusta hillittömänä riskinä. Se ei ole mitenkään erityisen tuottoisaa liiketoimintaa ja vaatii todella tiukkaa kustannusoptimointia ja viritettyjä tuotanto- sekä logistiikkaketjuja. Minun on myös vaikea uskoa, että toimivan, kestävän ja turvallisen rekan suunnittelukaan olisi ihan helppoa. EU:n ja Jenkkien turvallisuusstandardien täyttökin lienee suht vaikeaa? Kaiken saaminen kohdalleen vaatisi todella, todella ison kassan. Voi olla, että olen aivan hakoteillä tämän kanssa, mutta tällainen uskomus minulla on.

9 tykkäystä

Hirrrrwweeesti kysymyksiä! :sweat_smile:

Ei varmasti ole Hyzonin “peli pelattu” muutaman kuukauden jälkeen. Itse näen Hyzonin #1 vetyrekkabisneksessä. Mulla on AOT:lla sekä OST:lla Hyzonia ja OST:n lappuja tarkoitus pitää useampi vuosi. Jos raketoi jossain välissä niin, että tuplaan voittoni AOT:ltä myyn osan tai kaiken pois ja ostan mahdollisesti alempaa ja OST:lla taas voisin harkita myymistä sitten kun on 3-5x plussalla alkuperäiseen sijoitukseen. Tietenkin, jos tulee muuttujia matkaan niin luovun kaikista ja siirryn toisaalle.

Niin pitkään kun Hyzonilla jatkuu tää hyvä meininki niin uskon 110% yhtiöön.

Kannattaa vaa alkaa ite perehtymään yhtiöön, ei kukaan voi sulle sanoa varmaksi et tää on lottovoitto taikka vakuuttaa et saat unesi nukkua rauhassa.

18 tykkäystä

Niin, tätä ketjua lukemalla selviää paljon. Toki heti täytyy sanoa se, että maailma muuttuu niin nopeasti, joten alkupään viestit saattaa olla osaltaan vanhentuneita.

Muiden kannattaa kommentoida minun höpinöitä, mutta tiivistän vähän omia ajatuksiani.

Toyota, Hyundai ja Hyzon ovat nähdäkseni teknisesti muita edellä. Hyzon on ainoa joka voi teknisesti nämä kaksi mahtisonnia haastaa. Tai olla jopa parempi. Eurooppalaiset valmistajat on lähtötelineissä. Ne jäi kiinni batteryrekkoihin liian pitkäksi aikaa, joten Hyundain hyökkäys Euroopan zero emission rekkamarkkinoille Xcient vetyrekoilla oli epämiellyttävä yllätys. Eurooppalaiset pääsee mukaan tähän leikkiin näillä näkymin vasta 2025+. Toki sitten kun ne tulee Euroopan markkinoille, niin sitten ne tulee kovaa.

Hyundai on vasta tulossa ylipäätään Euroopan ja jenkkien raskaanliikenteen markkinoille. Toyotan Hino taas toimii jenkeissä muttei niin näkyvästi Euroopassa. Kenworth on pelkkä jenkkirekka. (?) Joten sinällään Hyzonilla on hyvin tilaa markkinoilla tällä vuosikymmenellä. Kaikki kolme toimivat myös Aasiassa .

Hyzon tarvitsee kaverikseen isoja valmistajia kasvattaakseen vetyliikenteen markkinoita, ja nämä kaksi toimijaa ovat erinomaisia promoottoreita ympäri maailmaa. Todennäköisti kysyntä ylittää tarjonnan lähivuosina, joten se joka kykenee ajoneuvoja valmistamaan on voittaja. Nämä kolme on siinä kategoriassa, koska kaikilla on omat polttokennoja valmistavat tehtaansa. (Hyzonilla valmistuu muistaakseni ensi vuonna?)

Akkuvehkeiden kilpailukykyyn en jaksa uskoa. Akkuautoja palaa koko ajan siellä ja täällä. Sen lisäksi niiden hintakehitys on osaltaan riippuvainen akkumateriaalien hintatasosta, joka on ylöspäin. Vetyajoneuvojen hintataso tulee todella paljon nopeammin alaspäin. Sen lisäksi akkumateriaalien saatavuus voi koitua ongelmaksi. Hyzonin rekoissa on akut 1/4 daimlerin akkurekan akustosta, joten jokainen voi miettiä asioita myös tältä kantilta… Sen lisäksi akkuarekkojen lyhyet ranget ja pitkät latausajat eivät välttämättä toimi oikeassa elämässä riittävän hyvin. Akkuajoneuvot ylipäätään toimivat paperilla paremmin kuin oikeassa elämässä ja se on ongelma jos ajoneuvot ovat rahanteon väline. Plus että niille pitää myös se latausverkosto rakentaa.

Tuossa on hyvä video vetyajoneuvojen käytännön ominaisuuksista:

Ne on henkilöautoja, mutta kyllä se osviittaa antaa.

Nythän sitten on tulevaisuuden osakesalkkuni arvon kannalta oleellista, että onko nuo teesini oikeita vai olenko väärässä.

24 tykkäystä
  • The top Hydrogen /Long Haul trucking play is Hyzon Motors
  • Hyzon’s response on Tuesday seems to adequately address the core concerns, yet the market seems still skeptical.
  • To be sure, Hyzon stock remains a high-risk play — yet it’s difficult to see what, precisely, has changed over the last six trading sessions.
  • As a result, there’s an intriguing case for stepping in here.

Seeking Alphassa tarinaa.

15 tykkäystä