Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

https://twitter.com/CraigK_Hyzon/status/1447874392134987776?s=20

43 tykkäystä
10 tykkäystä


Laitetaan chart-päivitys suoraan ketjuun, niin tavoittaa varmaan asianosaiset paremmin. Bearit työstää uutta daily lower low:ta, mutta breakdown on toistaiseksi nimellinen suhteessa siihen, mistä tullaan ja missä on oltu (edellinen 5.66). Parhaiten kokonaiskuvasta kertoo volume, jota voitte vertailla lineaarisesti tuossa alhaalla 1H näkymästä. Kyllä tämä ostajat saa pikku hiljaa liikkeelle. Sehän tässä on toistaiseksi “ongelma”, ei niinkään myyntimäärät.

64 tykkäystä

Screenshot 2021-10-12 at 16.57.27

Hyzon tuntuu olevan foorumilaisten suosiossa.

Osaisiko joku auttaa vielä valaistumista kokematonta sijoittajaa ja vastata seuraaviin kysymyksiin:

-Mitä kilpailuetuja yhtiöllä on?

-Mikä kannattavuuspotentiaali yhtiöllä on? Nyt sillä ei taida olla edes liikevaihtoa (???) mutta jos joskus on, millä marginaalilla?

-Paljonko se joutuu investoimaan tuotantoon lähivuosina?

-Mitä tavoitteita yhtiöllä on?

-Miksi se voisi epäonnistua niihin pääsemisessä?

Ei tämä niin räikeältä näytä kuin Nikola/Plug -kaverit mutta 1,5 miljardia markkina-arvoa on sekin vaativan tuntuinen? Ehkä missaan isosti jotain.

118 tykkäystä

Laittelen nämä omatkin analyysini tänne.

Edit. Kyllähän sieltä 5,5 tienoilta aika nätti pomppu saatiin.

13 tykkäystä

Ihan vain oma mielipide, mutta lähtökohtaisesti monilla foorumilaisilla on väärä käsitys siitä, että laita raha kiinni johonkin uuden teknologian firmaan ja rikastut. Tuo ei käytännössä koskaan ole toiminut tähän mennessä. Olkoot se sitten autot, televisiot, kännykät tai ihan mitä tahansa niin eivät ne pioneerit siellä monestikaan menesty

Kurssiliikkeet ovat olleet todella voimakkaita, mutta kun taustalla ei ole kunnon fundia niin spekulatiivinen raha hyvin pitkälti liikuttaa osakkeita

9 tykkäystä

A fuel cell is an electrochemical energy conversion device that was invented in 1839 by William Grove to produce electricity by combining hydrogen and oxygen into water. Like batteries, fuel cells convert potential chemical energy into electrical energy and generate heat as a by-product.

19 tykkäystä

Varmaan joku sinulle työstää yhteenvedon, mutta yhtiöketjujen perimmäinen idea on kerätä tuota tietoa, jotta jokaisen ei tarvitse sitä erikseen etsiä. Kaikkiin noihin löytyy kyllä vastaus. Eri asia on, uskooko yhtiön tavoitteisiin.

43 tykkäystä

Kyllähän niitä teknologioita on vaikka kuinka paljon, joiden toimintaperiaate on tiedetty jo aikapäiviä sitten. Niihin panostaminen vain ei ole ollut järkevää, koska markkinoilla on ollut kustannustehokkaampia ja käytännöllisempiä tapoja tehdä sama asia. Aika siis ei ole ollut kypsä, mutta tilanteet muuttuvat

Lähinnä sitä haen takaa, että suuremmilla resursseilla operoivat yhtiöt seuraavat sivussa ja kilpailuetujensa turvin voittavat asiakkaat taakseen. Tätähän tapahtuu koko ajan markkinoilla

3 tykkäystä

Osittain näin. Mutta katsokaa nyt vaikka Teslaa… kuka ois reilu 10 vuotta sitten kuvitellut et siitä tulee maailman arvokkain autoja valmistava yhtiö ja yksi arvokkaimmista yhtiöistä koko maailmassa? En ainakaan minä. On kuitenkin yli 100 vuotta vanhoja autoalan yrityksiä, joiden tuon logiikan mukaan olisi pitänyt päihittää Tesla heti kun sähköistyminen näkyi väistämättömältä.

Mutta, jotta ei mene liian offtopikkiin niin Horizonin kehittämät kennot on se kilpailuetu Hyzonin kohdalla.

20 tykkäystä

Suosittelen perehtymään tämän ketjun kautta siihen, mitä Hyzon tekee ja miksi varmaan niin moni Indestäkin on siihen sijoittanut. Raskaanajoneuvokalustojen edellä kävijä fuelcellin ja siihen liittyvän kokonaisuuden osalta ilman, että rakentaa koko ajoneuvon runkoa. Tämähän poikkeaa muista lähetymistapana. Jotenkin tuntuu, että tiettyjen ketjujen seuraajia pidetään jotenkin tyhminä, että rahaa laitetaan sisään ilman tarkkoja tutkimuksia. Mutta minulta ei enempää tässä kohtaa. Kun kerrot jotain, mitä me ei ole huomattu, ollaan tässäkin ketjussa siitä kiitollisia.

62 tykkäystä

Siitä tulikin mieleen, että jotkut yhtiöketjut ovat tuhansia posteja, joista osa datasta on jo vanhentunutta. Saisikohan tänne discourse-foorumiin jonkinlaisen “kerätyn datasivun”, joka on jokaisessa yhtiöketjussa samanlainen. Siihen sitten ketjun osallistujat päivittää jonkinlaisia perustietoja sitä mukaan kun tulee uutta infoa.

47 tykkäystä

Tätä tapahtuu aika ajoin foorumilla, että ei jakseta lukea pitkän ketjun viestejä ja kysellään pitkä litania kysymyksiä, joihin vastauksia voisi löytää perehtymällä hetken ketjuun. Eipä siinä mitään ja hyvähän se on kriittisiä kysymyksiä esittää. En vaan oikeasti koe, että se on yhteisöllisyyden rakentamista tänne foorumille, lähinnä tuntuu piruilulta kaikille niille, jotka ovat asioita itse selvitelleet ja joilla on rahaa kiinni kyseisessä lafkassa.

21 tykkäystä

En usko, että tuo piruilu tässä Vernerillä on ollut taustalla. Nopeasti noihin Vernerin kysymyksiin enemmän yhtiöön perustunut osaa varmasti vastata.

17 tykkäystä

Jep, ei ollut tarkoitus vinoilla. Ja selasin yhtiön presiksen myös: on totta tietoa löytyy, mutta ketjussa ei ainakaan viimeisestä sadasta viestistä osunut omaan silmään tarkkoja pohdintoja nostamistani aiheista.

Tuollaiset kysymykset kilpailueduista, kannattavuudesta yms. on suht peruskauraa.

Olen huomannut että tästä on nopeasti tullut eräänlainen suosikki foorumilla ja monesti suosikeilla polku on ollut hieman kivisempi. Siksi halusin nostaa kysymyksiä ja ehkäpä herätellä joitain sijoittajia reflektoimaan miksi ovat tähän sijoittaneet.

Kunhan tietävät mitä tekevät, kaikki tekee rahoillaan mitä lystää tottakai.

82 tykkäystä

Nuo vastauksethan löytyi siitä shorttiraportista, jota täällä on jouduttu käsittelemään ja ihmettelemään viimeiset pari viikkoa. Katsot niitä väitteitä niin, että ne pitävät paikkansa. Täällä on kuitenkin ensi sijassa keskitytty yhtiön teknologiaan ja kykyyn toimittaa erilaisiin ajoneuvoihin tekniikkaa. Toimintaahan tapahtuu eri puolilla maailmaa, mikä on huomionarvoista. Yhtiön ilmoittama bruttokannattavuus 30% on varmasti asia, johon on mahdoton ottaa vielä kantaa. Perustunee myöhempiin aikoihin, kun skaalautuvuus ja toiminta on todistettu isommilla tuotantomäärillä. Yhtiöllä on kassaa noin 500M, joka luonnollisesti investointeihin varattu. MOU:t/aiesopimukset on ihan merkittävän oloisia, kun ajattelee niitä myös parin vuoden päähän (isommat toimitusmäärät).
Kilpailuetuna on nimenomaan edistynyt teknologia, mitä voimalinjaan/akkuihin/kennoihin yms. tarvitaan.

Näiden ketjujen ongelmahan on se, että tieto hajaantuu. Eihän täällä ole erillistä yhteenveto/summary pagea, joka antaisi nopeasti tuollaiset vastaukset. Ota siitä koppi kehitykseen.

  • edit: hieman haasteellista treidata NYSE:ssä ja vastailla täällä ketjussa kysymyksiin :star_struck:
49 tykkäystä

Ketjuun tuli lukuisia kilpikonnapuolustus vastauksia @Verneri_Pulkkinen esittämiin kysymyksiin mutta ainoastaan yksi sivulause käsitteli itse kysymyksiä. Usein tälläisistä sparreista on tullut mukavaa keskustelua jonka jälkeen on tullut perattua sijoitus casea hieman uudelta kantilta tai ainakin tietoa on koostettu informatiivisempaan pakettiin. Haluaisin että olemme yhteisönä hieman tätä reaktiota parempia.

Edit: Ja minuuttia aikaisemmin sitten @DayTraderXL antoi asiallisen vastauksen.

47 tykkäystä


Pomppu riittikin suoraan wedgen toiseen laitaan. Nyt tarvittaisiin niitä ostajia.

36 tykkäystä

Haluisiko joku osaavampi raapia vähän tunnuslukuja kasaan ennusteisiin pohjautuen nykyarvostuksella?
Itse en noihin lukuihin puutu kun en niistä mitään ymmärrä.
Täällä on todella tietävää porukkaa jotka perillä yrityksen toiminnasta niin syvällisesti että pystyvät vastaamaan noihin aikaisempiin kysymyksiin.

8 tykkäystä