Lämpötila vaikuttaa mm. sähköauton latauksen latausenergiaan merkittävästi. Pääosin alle 0 asteen lämpötiloissa alkaa löytyä merkittävää eroa energian latauksessa akkuihin. Jos verrataan suoraan latauksia FCEV ja BEV, niin voidaan ajatella että BEV-autoilussa tulee ottaa etenkin ennen ajoa huomioon latausaika kylmällä, kun taas FCEV sillä ei ole suoraan väliä (FC lataus on siis tankkaus). Myös kesken matkaa BEV lataus on hitaampaa kylmällä, mutta se riippuu myös tekniikasta ja ajetusta matkasta. PAhin tilannehan tulee, jos lähdet vajaalla akulla kylmällä ja menet pian lataamaan.
Näistä on tehty tutkimusta ja esim. suht yleisen Tesla Model S latausaika kasvoi -20 pakkasella yli 200% ja -10 asteen lämpötilassakin luokkaa yli 30%, verraten +20 asteen lämpötilaan. Näihin on toki kehitetty jo tekniikkaa, esim lämmitysjärjestelmiä jne. Tämä akun latausenergian vastaanotto on yksi seikka joka voi jäädä monelta ajattelematta, toinen on sitten se että ajon aikana ei saada mitään hukkaenergioita kylmänä ladattua akkuun, mutta se on lähinnä lyhyen ajon ongelma ilman erillisiä lämmitysjärjestelmiä.
FC laita on mutkikkaampi ja riippuu tekniikasta. Ajatellaan nyt vain itse polttokennoa, esimerkiksi PEMFC (60-100 asteen käyttölämpötila) kennolla lämpötila on yksi suorityskykyyn vaikuttava tekijä ja sinänsä keskiössä, koska sisäiseen lämpötilaan vaikuttaa useat seikat kuten kosteus, korroosio, kalvopaksuudet, kalvon tehollinen pinta-ala, elektrodit, syöttökaasun puhtaus, syöttöpaine jne.
Tärkeä nimenomaan tärkeä seikka on kennon toimintalämpötila, ja siihen voi vaikuttaa ympäristön olosuhteet. Riippuen teknisestä hallintajärjestelmästä (tässä tulee sitten se hieno tekniikka softineen) vaikutukset voidaan minimoida. Toimintalämpötilan poikkeamat vaikuttaa energiatehokkuuteen ja hyötysuhteisiin, etenkin jos järjestelmässä ei onnistuta vastaamaan näihin muutoksiin. Esimerkiksi liian kuuma lämpötila vaikuttaa kalvojen kosteustasapainoon, jolloin ne voi pahimmassa tapauksissa alkaa kuivumaan ja energiatehokkuus laskee ja lisäksi kenno alkaa vaurioitua ajan saatossa.
Sinänsä hauska homma, koska mikäli kenno on suunniteltu toimivan korkeammassa lämpötilassa, niin tällöin energiathokkuus vain paranee, esim. 60 asteen kenno ei ole niin tehokas kuin sama kenno suunniteltuna 90 asteen toimintaan.
Miten sitten voi tämän liittää Hyzonin keissiin, niin ehkä lähinnä kun täällä nostetaan juuri se kenno ja tekniikka esille usein. Sen valmistus ja etenkin kokonaisuus jotta kenno on tehokas ja toimii tehokkaasti, vaatii kehitystä ja panostusta, aika näyttää ketkä selviää voittajina nyt ja myöhemmin.