@Line Pieniä vielä! Nolla perään! Alkaa minullakin nousta kunnon piiskuri kapitalistisika hormoonit pintaan ja ahneus valtaa. Pitää piestä Craigista ja muista kaikki irti
Mutta siis isot on markkinat kiinassa. En yhtään ihmettelisi jos Hyzon saisi kaupattua jo hyvissä ajoin koko ensivuoden tuotantonsa. Koska vetyalan huima kasvu ja Hyzonin valtava first mover etu, häärää käytännössä jokaisella tärkeällä markkinalla.
Joo hyvältä kuulostaa ja näyttää! Tässä lapussa pitää malttaa ja muistaa että jos yleisesti mennään alaspäin, menee tälläinen lappu vivulla alaspäin. Sen takia stopparit on vähä niin ja näin kannattaako pitää. Saattaa yhden päivän aikana mennä kaikki stoppii mur kurssi silti samoissa hinnoissa , mitä ennen avausta… Eli malttia ja varmasti tulee vielä hyviä ostopaikkoja myös. Itseltä meni toi alle kutosen hinnat ohi…
Capman aikoo uusia Koiviston auton bussikantaa enemmän sähköisiksi. Onko se yksi mahdollinen asiakas? Akkubusseilla ei meinaa
Suomessa oikein taida tehdä mitään.
Ongelmana vetyinfra. Taitaa lähin latausasema olla Tallinnassa. Suomi kulkee selkeästi jäljessä Norjaan, Ruotsiin ja Tanskaan verrattuna. En ole ainakaan minä nähnyt uutisia latausasemien rakentamisesta. Euroopan komission esityksessähän ne ovat, mutta taitaa olla takarajana vuosi 2030.
Glasgowissa Suomi sitoutui myös rekkojen osalta:
Part of the plan is that by 2030, 30 percent of all newly sold trucks and buses will not emit CO2.
Minulle on tullut vastaan Suomessa vain pari vedyn tuotantoon liittyvää hanketta. Sisältöä en tunne, sisältyykö esim Nesteen hankkeeseen vetyasemat, puhutaan vain vedyn tuotannosta.
Nesteen vetyhankkeen Porvoon jalostamolla yhdeksi kohteeksi, joka saa merkittävää tukea EU:n innovaatiorahastosta. Komission mukaan hankkeessa kehitellään puhtaan vedyn tuotantoa.
Puhtaasta vedystä toivotaan ratkaisua siihen, että etenkin teollisuudessa mutta myös liikenteessä voitaisiin vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista.
Suomen ensimmäisen vihreän vedyn tuotantoyhtiön P2X Solutions Oy:n hanke etenee: yhtiö on sopinut 20 miljoonan euron pääomasijoituksista
08.12.2021
Suomalaisen vihreän vedyn ja power-to-x-teknologian edelläkävijä P2X Solutionsin rahoituskierros on edennyt 20 miljoonan euron pääomasijoituksilla. Yhtiö on 8.12.2021 allekirjoittanut päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense International Oyj:n kanssa sopimuksen 13–18 miljoonan euron sijoituksesta P2X Solutions Oy:öön. Enersensen lisäksi rahoituskierrokselle osallistuu mm. aiemmin siemenrahoituksen yhtiöön tehnyt Lifeline Ventures.
Sijoituksen yhteydessä P2X Solutions ja Enersense ovat sopineet järjestelystä, jossa Enersensellä on tiettyjen edellytysten täyttyessä ensisijaisen kumppanin asema P2X Solutionsin Harjavaltaan rakennettavan Suomen ensimmäisen vihreän vedyn tuotantolaitoksen rakennusvaiheessa sekä kunnossapidon ja operoinnin tehtävissä.
JK: olishan se makeeta, jossa Suomessa ois HYZON rekat
Hyzon Motors and MiTAC-Synnex to advance the decarbonization of commercial trucking in Taiwan
Under the terms of the non-binding agreement, Hyzon and HwaQi, a MiTAC-Synnex affiliate, will work to establish a joint operating model delivering a product portfolio, service, and logistics operations tailored to the needs of the Taiwan market. The companies anticipate securing orders from municipalities and private businesses, targeting first commercial shipments in 2022.
Hyzon is also expected to support MiTAC-Synnex’s decarbonization efforts, starting with the supply of two fuel cell electric trucks to MiTAC-Synnex in 2022. Pending successful deployment of these initial trucks and appropriate regulatory frameworks in Taiwan, Hyzon and MiTAC-Synnex anticipate jointly building substantial business volumes for Hyzon FCEVs in Taiwan
“The company has seen supply chain headwinds during 3Q21, but will likely find success in mitigating future disruption because of a pivot into the Chinese market over the European market. The foray into China will likely prove to be critical to HYZN’s ability to receive necessary parts for production and maintain their guided delivery count.”
Tuossa on mun mielestä aika painava pointti Englanderin tekstissä, mikä voi vielä entisestään kasvattaa Hyzonin etumatkaa kilpailijoihin nähden lähitulevaisuudessa.
Tulee vain mieleen, pitäisikö tuosta ulospäin hyvin nopealta näyttäneestä strategiamuutoksesta huolestua. Jos bisnes käydään lähivuosina lähinnä Kiinassa, niin onko lännessä kiinnostusta osakkeeseen? Eli vaihto voi olla pientä ja vähäisen kiinnostuksen myötä myös kurssinousut tiukassa ja volatiilejä.
Yritys tekee liiketoimintaa siellä missä sille on parhaat edellytykset. Jos kiinan valtio investoi vetyinfraan yhtä paljon kuin muu maailma yhteensä, siellä kannattaa olla mukana, vaikka katteet eivät olisi niin hyviä kuin lännessä. Sitä paitsi Hyzonilla näkyy olevan koko maailma “pelilautana”, eli liiketoimintaa tehdään Aasiassa, Australiassa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, noin niin kuin mantereiden tasolla puhuttaessa.